میهنپرستی[۱] مفهومی معطوف به عشق به میهن، آمادگی برای هرگونه فداکاری و پاسداری از استقلال سیاسی، اقتصادی کشور و دفاع از هویت قومی، ملی و فرهنگی یک ملت، معنا شده است؛ بر همین اساس، میهنپرست کسی است که به کشور خود عشق میورزد و با اشتیاق، به دفاع از منافع آن میپردازد. او نسبت به سرنوشت کشور و فرهنگ خود، حساس است و همه تلاشش را به کار میگیرد تا آنها را به بالندگی برساند. این موضوع یکی از مفاهیم اساسی در شکل دادن به هویت آمریکایی در سالهای گذشته بوده تا جایی که ازنظر تدی روزولت، رئیسجمهور اسبق ایالاتمتحده، حقیقتاً میهنپرستی همان آمریکایی[۲] بودن است که از آن، بهعنوان «روح و هدف» شهروندی آمریکایی تعبیر کرده است. (MICHTA, 2019) حال اما مطالعات اخیر مؤسسه نظرسنجی گالوپ،[۳] نشان از کم شدن این حس در ایالاتمتحده دارد. این مؤسسه خبر میدهد که غرور و افتخار آمریکاییها به ایالاتمتحده، از زمان اولین اندازهگیری گالوپ در سال ۲۰۰۱، به پایینترین میزان خود رسیده است. درحالیکه ۷۰% از بزرگسالان آمریکایی به شکلی میگویند، افتخار میکنند که آمریکایی هستند، کمتر از نیمی (۴۵%) از آنها به این موضوع «بسیار» افتخار میکنند و این، دومین سال متوالی است که این میزان، پایینتر از سطح اکثریت جامعه است.
- سقوط میهنپرستی
بالاترین میزان افتخار شدید بزرگسالان نسبت به آمریکایی بودن، ۶۹% و ۷۰% است که بین سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴، پس از حملات ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد؛ زمانی که مردم آمریکا سطوح بالایی از میهن پرستی را نشان دادهاند. باوجوداین، از زمان آغاز دوره دوم ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۵، کمتر از ۶۰% آمریکاییها نسبت به آمریكایی بودن خود، ابراز افتخار كردهاند. (BRENAN, 2020) این سقوط میهنپرستی در آمریکا، دقیقاً همزمان با افشای دروغگویی دولت ایالاتمتحده به مردم این کشور در مورد دلایل ورود به جنگ با عراق و افغانستان اتفاق افتاده که خود، نشاندهنده ناامیدی آمریکاییها از وضعیت این کشور است.
در ادامه، مؤسسه گالوپ تلاش کرده است تا دلیل این کم شدن میزان میهنپرستی در ایالاتمتحده را به دستهبندیهای سیاسی در آمریکا مربوط کند، درحالیکه آخرین بررسی همین مؤسسه در ماه گذشته میلادی، نشان میدهد که حداقل ۴۵% از مردم ایالاتمتحده، هیچ وابستگی سیاسی به این دو حزب ندارند. (Party Affiliation, 2020). همچنین، خاطرنشان کرده است که ازنظر تاریخی، میهنپرستی دموکراتها همواره پایینتر از جمهوریخواهان گزارششده و بیشتر از آنها در نوسان بودهاند. آخرین میزان افتخار شدید دموکراتها، ۲۲% دیدهشده که پایینترین میزان در ۱۹ سال اندازهگیری گالوپ است، حتی نیمی ازآنچه چند ماه قبل از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶، اندازهگیری شده بود نیز کمتر است. از طرف دیگر، بیشتر جمهوریخواهان، همچنان به کشور خود افتخار میکنند و آخرین میزان این افتخار، ۷۶% بوده که تنها ۱۰% پایینتر از بیشترین میزان ثبتشده در سال ۲۰۰۳ است. حتی زمانی که باراک اوباما رئیسجمهور بود، افتخار شدید جمهوریخواهان، هرگز به زیر ۶۸ درصد سقوط نکرده است.
- نسلهای آینده و میهنپرستی
در ادامه مشخص شده است که چندین زیرگروه زنان، لیبرالها و بزرگسالان جوان آمریکایی -که معمولاً بهعنوان حوزه رأی دموکراتها هم شناخته میشوند- همه نسبت به همتایان خود، سطح پایینتری از افتخار به ایالاتمتحده را ابراز میکنند که بیانگر افزایش حس عدم میهنپرستی در نسلهای بعدی در ایالاتمتحده است.
برای درک منابع غرور آمریکاییها، گالوپ، سؤال جدیدی را در نظرسنجی خود گنجاند. این نظرسنجی از آمریکاییها میپرسید که کدامیک از هشت جنبه دولت و جامعه ایالاتمتحده، موجب افتخار آنها است؟ بیشتر عوامل افتخار بیانشده، شش مورد از هشتتا بودند که این شش مورد، عبارت از دستاوردهای علمی (۹۱%)، ارتش (۸۹%)، فرهنگ و هنر (۸۵%)، اقتصاد (۷۵%)، دستاوردهای ورزشی (%۷۳) و تنوع نژادی، پیشینه قومی و مذهبی (۷۲%) هستند، درحالیکه در طرف مقابل، سیستم سیاسی آمریکا (۳۲%)، سیستم بهداشت و رفاه (۳۷%)، کمترین منابع افتخار آمریکاییها محسوب میشوند. گالوپ، در ادامه، رکورد افت وطنپرستی در ایالاتمتحده را آخرین تلفات اوضاع سیاسی بهشدت قطبی در این کشور بیان میکند و تأکید دارد، این دومین بار در ۱۹ سال اخیر است که کمتر از نیمی از بزرگسالان آمریکایی میگویند، به آمریکایی بودن خود، بسیار افتخار میکنند که بازهم با سیاسی دیدن ماجرا، معتقد است که این افول، منعکسکننده سقوط افتخار به آمریکا، بهخصوص میان دموکراتها از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ است. (BRENAN, 2020) اما اندرو میچتا،[۴] استاد علوم سیاسی و رئیس دانشکده مطالعات بینالملل و امنیت[۵] در مرکز جورج مارشال[۶] اروپا، دلایل این سقوط میهنپرستی در ایالاتمتحده را چیز دیگری میداند؛ او که در گذشته استاد امور امنیت ملی در دانشکده جنگ نیروی دریایی ایالاتمتحده[۷] بوده است و از چهرههای افراطی در آمریکا شناخته میشود، کاهش حس میهنپرستی در آمریکا را یک نتیجه جانبی گرایش به ایدئولوژی جهانی گرایی[۸] (گلوبالیست) پس از جنگ سرد میداند که با تأکید بر اینکه تجزیه ساختار ملت آمریكا با گسترش تفکر نئوماركسیستی، افزایش پیدا کرده، معتقد است که اکنون این تفکر، توسط دانشكدهها، دانشگاهها و رسانههای اصلی ایالاتمتحده حمایت میشود.
میچتا تأکید دارد که ایده ملیت آمریكایی در داستانهای قبیلهای (ایدئولوژی جهانی گرایی) از بین رفته و همراه با از بین رفتن آن، اعتمادبهنفس تاریخی را -که در آمریكاییها بهعنوان هویت ملی مشترک رسوخ کرده بود- با خود برده است. درنتیجه، دیانای تاریخی و فرهنگی آمریکاییها، دیگر به نسلهای بعدی منتقل نمیشود. در عوض، نخبگان (بهویژه جوانترها)، بهطور فزایندهای درصدد جایگزین کردن روایت سنتی آمریکایی «گلدان ذوب[۹]»[۱۰] با آنچه ساموئل هانتینگتون[۱۱] بهراحتی «کاسه سالاد[۱۲]» از فرهنگها و اقوام مختلف نامیدهاند، هستند؛ بر این اساس که فرهنگها و اقوام مختلف در کنار هم زندگی میکنند اما ارزشها و نشانگرهای متمایز خود را حفظ مینمایند.
این استاد علوم سیاسی ادامه میدهد که این مسئله، درباره پایه دانش آمریکاییها درباره چیستی و چگونگی شکل و فرم دولت، ادامه پیدا میکند. ما اساساً آموزش علوم مدنی را در مدارس آمریکایی متوقف کردهایم که امروزه، چندان هم غیرمعمول نیست تا با یک مفهوم مبهم از تاریخ ملی و عملکرد دولت ایالاتمتحده، از دانشجویان سال اولی روبهرو شویم. او، شکستگی فعلی ملت آمریکا در قبیلههای در حال نزاع با هم را هشداری درباره آیندهای ضعیف برای ایالاتمتحده میداند و تأکید دارد که حس مشترک انسجام ملی[۱۳] و وابسته بودن به تعهدات متقابل، برای امنیت ملی ایالاتمتحده ضروری است، زیرا بدون آن، این کشور فاقد توان انعطافپذیری یک ملت منسجم در برابر یک بحران یا در رقابت با کشورهایی مانند چین و روسیه خواهد بود. ملتی که به دلیل اختلافات داخلی متلاشی میشود و بهطور فزایندهای، نسبت به احساس غرور و افتخار ملی دچار کمبود است و در برابر مداخلات خارجی در امور داخلی خود، آسیبپذیر خواهد بود که درنهایت، ممکن است فاقد توان لازم برای جمع شدن در یک بحران ملی یا شرایط جنگی باشد. او که خود دارای تفکرات نژادپرستانه است، با تقبیح حمله به مفهوم نژادپرستانه استثناءگرایی آمريکايي[۱۴] (تفکری که معتقد است آمریکا بهطور ماهوی از سایر ملل پیشرفته متمایز است)، معتقد است، هنگامیکه حمله به استثناءگرایی آمريکايي در حوزه عمومی با سرعت افزایش پیدا میکند، شهروند به ستوه میآید و گزینههای محدودتر از انتخاب را پیش رو دارد، آنهم زمانی که میخواهد وقایع مربوط به حافظه جمعی ملی را ارائه کند؛ او مجاز به نگهداشتن چیزهایی است که باید، بیشتر آنها سانسور میشدند.
- موتور محرک ایالاتمتحده در حال خاموش شدن
میچتا، غرور ملی را در واقعیت، یک امر ناگزير در حکومتداری مدرن برای احساس «خویشاوندی گستردهای[۱۵]» میداند که در زبان و ارزشهای مشترک، تجسم یافته و معتقد است که نگهداری از اجماع گسترده در روایت تاریخی مردم، چسب لازمي است كه احساس تعهد متقابل را به یک فرهنگ مدنی با عملکرد مناسب پیوند میدهد و همچنین، موجب میشود تا در سیاست، به منافع مشترک تبدیل شود. او در ادامه، حتی میهنپرستی آمریکایی را با حس میهنپرستی در اروپا متفاوت میداند و تأکید میکند: «ما حتی یک کلمه داریم که با آن میتوان این احساس را از نوع قومگرایی ملیتی[۱۶] که در اروپا رواج دارد، تشخیص دهیم که آن، میهنپرستی است.»(MICHTA, 2019) با همه این تفاسیر، چه دلیل کاهش حس میهنپرستی در ایالاتمتحده را بخشی از دوقطبی حزبی در آمریکا بدانیم و چه آن را نتیجه کم شدن تفکرات نژادپرستانه در دوران گذار ایالاتمتحده به جهانيسازي، به نظر میرسد موضوع واقعی این است که مهمترین عاملی که روزگاری موجب اتحاد ۵۰ کشور در کنار هم برای تشکیل ایالاتمتحده بوده است، امروزه، روزگار افول خود را طی میکند و موتور محرک که روزی آمریکاییها را در کنار یکدیگر نگه میداشت، میتواند با حاد شدن شرایط، موجب جدا شدن آنها از یکدیگر شود.
منابع:
BRENAN, M. (2020). American Pride Hits New Low; Few Proud of Political System. gallup. Retrieved from https://news.gallup.com/poll/259841/american-pride-hits-new-low-few-proud-political-system.aspx
MICHTA, A. A. (2019). Rebuild American Patriotism. the american interest. Retrieved from https://www.the-american-interest.com/2019/07/24/rebuild-american-patriotism/
(۲۰۲۰). Party Affiliation. Retrieved from https://news.gallup.com/poll/15370/party-affiliation.aspx
[۱] patriotism
[۲] Americanism
[۳] gallup
[۴] Andrew A. Michta
[۵] the College of International and Security Studies
[۶] the George C. Marshall European Center
[۷] National Security Affairs at the US Naval War College
[۸] globalist ideology
[۹] melting pot
[۱۰] سرزمین آمیزش مردم مختلف؛ سرزمین یا کشوری که در آن نژادها و ملیتهای گوناگون با هم آمیختهاند
[۱۱] Samuel Huntington
[۱۲] salad bowl
[۱۳] national cohesion
[۱۴] American exceptionalism
[۱۵] extended kinship
[۱۶] ethno-nationalism