هشت بینش برای متحول ساختن سیاست آمریکا و چین

هشت بینش برای متحول ساختن سیاست آمریکا و چین

بنیاد کارنگی نیویورک[1] به عنوان یکی از قدیمی ترین اندیشکده های آمریکایی در گزارشی به بررسی تهدیدهایی که چین برای آمریکا ایجاد می­کند، پرداخته و به اینکه روابط دو کشور، همچنان در حال شکل­گیری و دگرگونی است، توجه می‌کند. این گزارش، هشت بینش کلیدی را ارائه می­دهد که متضمن توصیه­ هایی برای دولت بایدن[2] نیز هستند.

مترجم: هادی قربان‌یار

بر اساس گزارشی که کارگروه بررسی سیاست آمریکا-چین[۳] منتشر کرده، دوران کنونی احتمالاً چالشی­ترین زمان در دهه­ های گذشته برای سیاست آمریکا-چین است؛ ازاین‌رو، این برهه اهمیتی حیاتی برای ایالات‌متحده دارد تا گرایش ­های در حال شکل­گیری درون چین را شناخته و بدین ترتیب، پاسخ و واکنشی مؤثر به آن­ها بدهد. نویسندگان این گزارش، تأکید دارند که شیوه­نامه سیاست قدیم آمریکا-چین، نیازی ضروری به بازنویسی دارد، آن‌هم بر مبنای حصول یک درک روشن­تر نسبت به نیروهایی که در پشت اقدامات رئیس ­جمهور شی جینگ پینگ[۴]، حزب کمونیست چین و دولت این کشور قرار دارند. این گزارش که با حمایت شرکت کارنگی نیویورک[۵] تنظیم شده و تهدیدی را که چین برای آمریکا ایجاد می­کند، بررسی کرده و به اینکه روابط دو کشور، همچنان در حال شکل­گیری و دگرگونی است، توجه می‌کند. گزارش فوق، هشت بینش کلیدی را ارائه می­دهد که متضمن توصیه­ هایی برای دولت بایدن[۶] نیز هستند، ازجمله:

۱-سیاست

کنترل بیماری کرونا توسط چین در کنار دیدگاه غرب مبنی بر مسئولیت این کشور در شیوع آن، موجب تقویت جایگاه شی در حزب کمونیست چین و افزایش محبوبیت وی در میان مردم شده است. دیکتاتوری به‌شدت متمرکز شی، فشارها بر مقامات را برای اظهار وفاداری و اجتناب از ارائه­ اطلاعات عینی در مورد تبعات سیاست­ها افزایش داده و همچنین، یک اتاق پژواک رسانه ­ای ایجاد نموده است که ظرفیت برقراری ارتباطات داخلی و بین‌المللی را دارد.

۲-جامعه

به‌موازات مجازات برخی گروه­های خاص توسط حزب کمونیست چین، حمایت­ ها از آن در سال­های اخیر، افزایش یافته است. این حزب بر کنترل گسترده­تر رسانه­ ها تأکید داشته، نظارت­ها بر تحصیلات عالیه را تشدید کرده است و محدودیت­ های سازمان ­های مدنی را نیز افزایش می­دهد.

۳-حقوق بشر

سرکوب و کنترل اجتماعی به‌ویژه در مناطق حاشیه­ای چین مانند شین جیانگ[۷] و تبت[۸]، به بالاترین سطح خود در دوران پس از وقوع حادثه میدان تیان­آن­من[۹] رسیده­ است. پکن فعالیت سیاسی آزادانه و همچنین، آزادی خبرنگاران و دانشگاهیان در هنگ‌کنگ را نقض و سرکوب کرده است. حزب کمونیست چین، سرکوب­ مخالفان و معترضان را شدت بخشیده و دامنه­ آن را به خیانت، نارضایتی، اختلاف سیاسی و عدم انطباق ایدئولوژیک نیز تعمیم داده است.

۴-اقتصاد

چین از دخالت­های گسترده­ حکومتی برای افزایش قدرت ملی اقتصادی و استقلال در زمینه فناوری استفاده می­کند؛ که این مداخلات، شامل گسیل انواع حمایت­های چشم­گیر مالی از بخش­ها و شرکت­های همسو با حکومت، به هم زدن روند تخصیص سرمایه و برچیدن فضای رقابت عادلانه و ممانعت از دستیابی به نتایج مبتنی بر بازار در چین و بقیه­ کشورهای جهان می­شود. استقبال از سرمایه­ های خارجی و نهادهای مالی، متوقف بر این هستند که آن­ها در خدمت اهداف توسعه­ طلبانه­ چین قرار بگیرند که ازجمله آن­ها، ایجاد وابستگی روزافزون خارجی­ها به زنجیره­ تأمین و بازارهای چین است.

۵-تکنولوژی

سیاست­گذاران چینی تعهد خود برای تحقق استقلال در حوزه فناوری را افزایش داده­اند، به‌ویژه در بخش­هایی مانند نیمه ­رساناها که دارای اهمیت راهبردی هستند. پکن بیشتر تلاش کرده است، وابستگی زنجیره تأمین به آمریکا را قطع کند تا اینکه این کشور را به خود وابسته سازد.

۶-نظامی

چین توانایی­های خود برای مبارزه مؤثر در اولین سلسله از جزایری که از شمال تا جنوب و همچنین، ژاپن تا تایوان و فیلیپین را در برگرفته، گسترش داده است تا بدین‌وسیله مانع مداخله­ نظامی ایالات‌متحده در شرق آسیا، به‌خصوص از تایوان شده و آن را شکست دهد.

۷-دیپلماسی

سیاست خارجی فعلی چین در راستای حفظ منافع، تضمین دسترسی به بازارها، سرمایه و فناوری­های جهانی بوده و خواستار احترام جامعه جهانی برای دستاوردهای این کشور است. برای شکل­دهی فعالانه‌ نظم جهانی نسبت به حقوق بشر،‌ اداره اینترنت، استانداردهای فناوری و سرمایه­گذاری توسعه، بیشتر از ابزارهای اقتصادی استفاده می­شود.

۸-تغییر آب‌وهوا

همکاری و همراهی آمریکا-چین و همچنین، رقابت سالم آن­ها، برای تحقق اهداف توافق آب و هوایی پاریس[۱۰] ۲۰۱۵ و چشم ­انداز چین برای رسیدن به کربن خنثی تا سال ۲۰۶۰، ضروری و حیاتی است. درحالی‌که رهبران چین بر توسعه­ فناوری­های پاک تمرکز داشته و مشوق­های مالی برای فعالیت اقلیمی در داخل کشور تعیین کرده­ اند اما دولت، تمایلی برای محدود ساختن اجباری استفاده از زغال­سنگ در منازل و نیز کم کردن حمایت­ از پروژه­ های مربوط به انرژی سوخت­ های فسیلی در خارج از کشور ندارد، اگر این اقدامات به معنای عمل برخلاف منافع بنگاه ­ها و شرکت ­های متعلق به دولت به‌حساب آید. کارگروه بررسی سیاست آمریکا-چین شامل گروهی از کارشناسان و اندیشمندان زبده­ حوزه چین است که به همت مرکز انجمن آسیا برای بررسی روابط آمریکا-چین[۱۱]، دانشکده سیاست و استراتژی جهانی سن‌دیه‌گو[۱۲] و مرکز استراتژي قرن بیست‌ویک چین،[۱۳] از سرتاسر ایالات‌متحده گرد هم آمده­اند. این کارگروه از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۵، موردحمایت و پشتیبانی شرکت کارنگی نیویورک قرار دارد.

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] Carnegie Corporation of New York

[۲] Biden

[۳] Task Force on U.S.China Policy

[۴] Xi Jinping

[۵] Carnegie Corporation of New York

[۶] Biden

[۷] Xinjiang

[۸] Tibet

[۹] Tiananmen

[۱۰] Paris Climate Agreement

[۱۱] Asia Society Center on U.S.China Relations

[۱۲] UC San Diego School of Global Policy

[۱۳] Strategy’s 21st Century China Center