آیا ارتش آمریكا طی ۲۰ سال آینده نابود خواهد شد!؟

پنتاگون در گزارش اخیر خود، اذعان می‌کند که ترکیبی از گرسنگی جهانی، جنگ، بیماری، خشک‌سالی و شکنندگی شبکه برق، می‌تواند طی 20 سال آینده اثرات مخرب و ویرانگری بر روی آمریکا داشته باشد و حتی ارتش این کشور را از هم فروبپاشد؛ نافذ احمد، در گزارشی که اکتبر همین سال در پایگاه شبکه خبری وایس نیوز منتشر شد، به تشریح این گزارش پرداخته است.
نافذ مصدق احمد،[۱] متولد سال ۱۹۷۸ در انگلیس، یک روزنامه‌نگار تحقیقی، نویسنده و چهره دانشگاهی است. او سردبیر پایگاه خبرنگاری تحقیقی «INSURGE intelligence»[۲] است که با حمایت مالی مردمی ایجاد شده است. احمد، وبلاگ نویس سابق گاردین بین مارس ۲۰۱۳ تا ژوئیه ۲۰۱۴ است و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نیز ستون نویس هفتگی چشم خاورمیانه (پایگاه خبری مستقر در لندن) بود که توسط «دیوید هارست»، نویسنده سابق گاردین تأسیس شده است. وی اکنون نویسنده ستون «تغییر سیستم» در شبکه خبری وایس نیوز است که بحران‌های جهانی و راه‌حل‌های آن را پوشش می‌دهد.

نمودار گزارش

بر اساس گزارش جدید ارتش آمریكا، ممکن است که آمریکایی‌ها به دلیل قطع برق‌ ناشی از تغییرات اقلیمی، بیماری، تشنگی، گرسنگی و جنگ، با آینده‌ای وحشتناک روبرو شوند. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد كه حتی خود ارتش آمریكا نیز ممكن است، در اثر این تغییرات فروبپاشد؛ اتفاقاتی که می‌تواند طی دو دهه آینده روی دهد.

مقامات ارشد دولت آمریكا[۳] كه این گزارش را نوشته‌اند، از چندین مرکز مهم ازجمله ارتش، آژانس اطلاعات دفاعی و ناسا تشکیل شده‌اند. در این گزارش، از پنتاگون خواسته شده است تا فوراً در برابر فروپاشی سیستم برق، آب و غذای آمریکا، درنتیجه ضربه شدید احتمالی از تغییرات اقلیمی در اواسط قرن حاضر آماده شود. این گزارش توسط ژنرال مارک مایلی[۴]، رئیس جدید رئیس ستاد مشترک[۵] ترامپ و بالاترین مقام نظامی در آمریکا، سفارش داده شده است. (گزارشی که البته می‌تواند او را به سمت اختلاف شدید با ترامپ که تغییرات اقلیمی را جدی نمی‌گیرد، پیش ببرد.) این گزارش متمرکز بر دو سناریو حساس خطر فروپاشی شبکه برق[۶] در «۲۰ سال آینده» و خطر بیماری‌های همه‌گیر[۷] است و تأکید دارد که ممکن است هردوی آن‌ها، در اثر تغییر اقلیم و در زمان کوتاهی اتفاق بیفتد.

«افزایش انرژی موردنیاز[۸]» ناشی از الگوهای جدید آب‌و‌هوایی مانند دوره‌های طولانی گرما، خشک‌سالی و سرما، می‌تواند سرانجام «سیستم در حال حاضر شکننده[۹]» آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد. همچنین، این گزارش هشدار می‌دهد كه ارتش آمریكا باید برای مداخلات جدید خارجی در درگیری‌هایی به سبک سوریه، این بار ناشی از تأثیرات اقلیمی آماده شود، به‌خصوص در مورد بنگلادش که به‌عنوان آسیب‌پذیرترین کشور جهان در معرض فروپاشی اقلیمی است. همچنین، هشدار می‌دهد که «جابجایی دائمی بخش بزرگی از جمعیت بنگلادش، یک فاجعه منطقه‌ای با امکان افزایش بی‌ثباتی جهانی است»؛ «حال آنکه این نتیجه بالقوه عوارض تغییرات اقلیمی فقط برای یک کشور است و در سطح جهان، بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر روی آب‌های دریا زندگی می‌کنند.»

بر اساس یک مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته است، افزایش سطح دریا تا سال ۲۱۰۰، از ۲ متر بالاتر خواهد رفت که موجب «جابه‌جایی ده‌ها (و شاید صدها) میلیون نفر شده و بی‌ثباتی گسترده و ماندگاری را ایجاد خواهد کرد»؛ بنابراین، ایالات‌متحده باید آماده عمل، نه‌تنها در بنگلادش، بلکه در بسیاری از مناطق دیگر، مانند قطب شمال باشد که با سرعت زیاد در حال ذوب شدن است. در اینجا گزارش توصیه می‌کند که ارتش آمریکا باید از منابع هیدروکربنی و مسیرهای جدید ترانزیتی خود برای دفع تجاوز روسیه نیز سوءاستفاده کند. این گزارش هشدار می‌دهد كه بدون اصلاحات فوری ممکن است، ارتش آمریكا در تلاش برای پاسخ به فروپاشی اقلیمی به سقوط مؤثر برسد؛ یعنی ممکن است که قابلیت احاطه تهدیدات در آمریکا را از دست بدهند و همچنین، درنتیجه «شکست مأموریت» خارجی به دلیل ناکافی بودن منابع آبی مضمحل شود.

  • فروپاشی کامل شبکه برق

این گزارش، پرتره‌ای هراس‌انگیز از آمریکای ۲۰ سال بعد است که به دلیل تأثیر تغییرات اقلیمی در «نظام طبیعت مانند اقیانوس‌ها‌، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، آب‌های زیرزمینی، صخره‌ها و جنگل‌ها»، یک کشور ازهم‌پاشیده را به نمایش گذاشته است. بنا بر این گزارش، زیرساخت‌های فعلی در آمریكا به شکل فاجعه‌باری آماده‌سازی نشده است و «بیشتر زیرساخت‌های حساس شناسایی شده توسط وزارت امنیت داخلی، برای مقاومت در برابر این شرایط دگرگون شده ناپايدار هستند.»

حدود ۸۰ درصد از صادرات کشاورزی ایالات‌متحده و ۷۸ درصد واردات آن، بر روی آب حمل می‌شود. این، بدان معنی است که حوادث ناشی از طغیان‌های آب که در پی تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد، می‌تواند به زیرساخت‌های کشتیرانی خسارت‌هایی طولانی‌مدت وارد کند و «تهدید بزرگی برای زندگی، جامعه و اقتصاد ایالات‌متحده» باشد. بااین‌حال، خطر ویژه در مورد شبکه برق آمریكا است که ممکن است، به دلیل «عوامل تنش‌زای تغییرات اقلیمی»، به‌خصوص تغییر در سطح بارندگی‌ها، خاموش شود. «شبکه برقِ کنونی در ایالات‌متحده در حال کهنه شدن است و بدون سرمایه‌گذاری زیرساختی قابل‌توجه، به فعالیت خود ادامه می‌دهد که نشان‌دهنده آسیب‌پذیر بودن نیروگاه‌های تولید برق، زیرساخت‌های انتقال برق و اجزای سیستم توزیع است.»

در این شرایط، «افزایش انرژی موردنیاز» ناشی از الگوهای جدید آب‌و‌هوایی مانند دوره طولانی گرما، خشک‌سالی و سرما، درنهایت می‌تواند «سیستم شکننده فعلی» را فروبپاشد.پیش‌بینی‌های ترسناک این گزارش، در حال حاضر شروع به محقق شدن کرده‌اند. شرکت[۱۰]PG&E (گاز و برق اقیانوس آرام)، برای جلوگیری از آتش‌سوزی فاجعه‌بار درنتیجه جرقه‌های خطوط برق، برق بیش از یک‌میلیون نفر را در سراسر کالیفرنیا قطع کرد؛ یعنی درحالی‌که تغییرات اقلیمی، فصل خشک را تشدید کرده و خطرات آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، شبکه بیمار برق PG&E به دلیل عدم تعمیر در کالیفرنیا، دچار آتش‌سوزی شد. بر اساس گزارش ارتش آمریكا، ممکن است قطع برق كالیفرنیا، چشیدن اتفاقاتی باشد كه در آینده روی می‌دهد؛ نشانه‌ای ناخوشایند از سناريویی که اگر شبکه ملی برق با تغییر اقلیمی تخریب شود، اتفاق خواهد افتاد. یک بخش نگران‌کننده نیز درباره عواقب این اتفاق آورده است که «اگر زیرساخت شبکه برق در حال فروپاشی باشد، ایالات‌متحده این اتفاقات قابل‌توجه را تجربه می‌کند:

از دست رفتن مواد غذایی و داروهای قابل فساد؛

از دست رفتن سیستم‌های آب و فاضلاب.

از دست رفتن سیستم‌های گرمایشی/ تهویه مطبوع و سیستم‌های روشنایی.

از دست رفتن سیستم‌های رایانه‌ای، تلفنی و ارتباطی (ازجمله پروازهای هواپیمایی، شبکه‌های ماهواره‌ای و خدمات GPS).

از دست رفتن سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی.

از دست رفتن سیستم‌های توزیع سوخت.

از دست رفتن تمام سیستم‌های الکتریکی که توان پشتیبان‌گیری ندارند.»

اگرچه این گزارش، چندان به پیامدها نمی‌پردازد اما اذعان می‌کند که خرابى شبکه ملی برق، منجر به طوفان تمام‌عیاری می‌شود که نیاز به واکنش‌های نظامی اضطراری خواهد داشت؛ اقداماتی که ممکن است درنهایت، توانایی ارتش ایالات‌متحده را برای ادامه فعالیت تضعیف کند: «تشدید تلاش‌های امدادی همزمان با تغییرات فصلی آب‌وهوا، به‌طور بالقوه می‌توانند، وضعیت بحرانی در حال افزایش را تسریع کنند. تأثیرات زنجیره‌ای از دست رفتن قدرت و …، به‌سرعت توانایی ارتش برای ادامه عملیات را به چالش می‌کشاند.»

از سوی دیگر، تأسیسات انرژی هسته‌ای آمریکا نیز در معرض خطر «تعطیلی موقت یا دائمی به دلیل تهدیدات جوی» هستند. هم‌اکنون، ۹۹ راكتور هسته‌ای در آمریكا مشغول به كار هستند كه تقریباً ۲۰ درصد از انرژی عمومی این كشور را تأمین می‌كنند، بااین‌حال اکثر این راکتورها (حدوداً ۶۰ درصد) در مناطق آسیب‌پذیری واقع شده‌اند که با «خطرات مهمی» ازجمله بالا آمدن سطح دریا، طوفان شدید و کمبود آب مواجه هستند. (Ahmed, 2019)

منابع:

Ahmed, N. (2019). U.S. Military Could Collapse Within 20 Years Due to Climate Change, Report Commissioned By Pentagon Says. vice. Retrieved from https://www.vice.com/en_us/article/mbmkz8/us-military-could-collapse-within-20-years-due-to-climate-change-report-commissioned-by-pentagon-says


[۱] Nafeez Mosaddeq Ahmed

[۲] آگاهی برای شورشی شدن

[۳] The senior US government officials

[۴] General Mark Milley

[۵] The Joint Chiefs of Staff

[۶] collapse of the power grid

[۷] danger of disease epidemics

[۸] Increased energy requirements

[۹] an already fragile system

[۱۰] The Pacific Gas and Electric Company