بررسی نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوادث اخیر منطقه قفقاز

بررسی نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوادث اخیر منطقه قفقاز

نشست «بررسی نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوادث اخیر منطقه قفقاز » از سلسله نشست‌های تخصصی «تقابل تمدنی ایران و آمریکا» توسط مرکز مطالعات آمریکا پژوهشکده شهید صدر (ره) با ارائه سه تن از اساتید و کارشناسان منطقه غرب آسیا و قفقاز، دکتر محمد صادق کوشکی، دکتر رحمت‌اله فلاح و نیز دکتر نبی‌اله امامی بصورت حضوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمد صادق کوشکی اشاره کرد که علت اصلی گرایش و تمایل دولت آذربایجان به سمت امریکا و اسرائیل، تمایل خاندان علی اف برای حفظ دائمی قدرت است، قدرتی که با حمایت آمریکا و اروپا حاصل شده است. این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد که علی‌اف با توجه به اقدامات دولتش که در تناقض و ضدیت با دموکراسی و حقوق بشر است احساس کرد که باید خود را به آمریکا نزدیک کند تا پایدار بماند (دولت به دولت تغییر نکند)، لذا در تعاملات خود با آمریکا، حداکثر امتیاز را می‌دهد و مهمترین امتیاز، فراهم کردن بستر و زمینه وجود رژیم صهیونیستی در این کشور و عملیات علیه سایر کشورها است. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران  تأکید کرد که رژیم صهیونیستی نیز از طریق آذربایجان، به دنبال دسترسی مستقیم به مرز ایران وگسترش آن بود لذا جنگ آذربایجان و ارمنستان را نیز باید در همین راستا تحلیل کرد. دکتر کوشکی بیان کرد که هر قدر اقدامات ایران علیه اسرائیل در مرز جولان افزایش شود رژیم صهیونیستی نیز در آذربایجان فعال‌تر خواهد شد لذا ایران باید از طریق دیپلماسی منطقه‌ای (یعنی فشار از سوی روسیه، ارمنستان و آذربایجان) و دیپلماسی رسانه‌ای (فشار رسانه‌ای شدید به الهام علی اف بخاطر نقض حقوق بشر و دموکراسی غربی) نسبت به حذف و یا کاهش این تهدید در همسایگی خود اقدام کند.

در ادامه این نشست، دکتر رحمت اله فلاح، کارشناس مسائل اوراسیا، به برخی از امتیازات ژئوپلوتیکی آذربایجان (مانند  قرار داشتن این کشور در وسط ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی و نظارت‌گر بر دریاچه خرز از میانه آن، همسایگی با روسیه و فراهم کردن امکان نفوذ در آن، همسایگی با روسیه در امتداد ترک‌ زبانان ایران و …. اشاره کرد. این کارشناس ماسئل منطقه قفقاز تأکید کرد هر نوع تعامل ایران با آذربایجان باید با رعایت ملاحظات و اقتضائات این امتیازات ژئوپلوتیکی باشد و بجای تعامل با آذربایجان از درگاه و زوایه امنیت (که حوزه نفوذ اسرائیل است) باید بر پیوندهای فرهنگی و هویت شیعی ایران و آذربایجان تمرکز کرد تا ایران از حوزه نفوذ بهتر و بیشتری در آذربایجان برخوردار شود.

در پایان این نشست، دکتر نبی اله امامی، کارشناس مسائل حوزه قفقاز اشاره کرد که سیاست خارجی ایران نسبت به منطقه قفقاز در گذشته، یک سیاست خارجی متوازن نبوده است و باید نسبت به نفوذ اسرائیل در آذربایجان و نیز آمریکا در ارمنستان، حساسیت و تدابیر لازم، بیش از پیش، وجود داشته باشد. دکتر امامی تأکید کرد که ایران از طریق تعاملات فرهنگی و اقتصادی با آذربایجان و ارمنستان ‌می‌تواند تهدیدهای احتمالی علیه خود را به فرصت تبدیل کند و البته ذهنیت و فضای رسانه‌ای نسبت به این موضوع باید مدیریت شود.