کتاب آینده رابطه ایران و آمریکا

کتاب آینده رابطه ایران و آمریکا

قصه طراحی این کتاب از یک سری از گزارش‌های اولیه درباره وضعیت کنونی آمریکا و احتمال افول امپراطوری آن در آینده نه چندان دور جرقه خورد. قبل تر از این، پژوهشکده شهید صدر دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام برای شناسائی اقدامات آمریکا حول رویکرد قدرت هوشمند علیه جمهوری اسلامی ایران سفارش تهیه گزارش راهبردی می‌دهد. آن سفارش به تهیه گزارشاتی مستند و قابل قبول درباره وضعیت رو به افول آمریکا ذیل ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منتهی می­‌شود.

فرض تهیه ­کننده گزارش‌ها این بود که برای فهم عملیات ذیل قدرت هوشمند، علاوه بر شناسائی قدرت متخاصم، وضعیت کشور هدف نیز باید مورد شناسائی قرار بگیرد. لذا برای ایران نیز گزارشاتی در باب ابعاد فوق الذکر سفارش داده شد. از تقاطع آمارها و اطلاعات کمّی دو کشور، و نیز بکارگیری رویکردها و نظریه‌­ها، سناریوها و احتمالات اقدام آمریکا علیه ایران در سال‌های پیش رو مورد بررسی قرار گرفتند.

با اتمام تهیه گزارش نهائی، این ایده مطرح گردید که با ایجاد تغییرات لازم در گزارشها، حذف جمع‌بندی نهائی، و نگارش جمع­‌بندی جدید متناسب با مخاطب عام، بسیار خوب است که جامعه تحصیل‌کرده و نخبگانی کشور از این توصیف‌ها و تحلیل‌ها آگاه شوند. بازسازی این کار، نزدیک به یک سال زمان برد.

مجید بهستانی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

مهرداد حلال خور؛ پژوهشگر میهمان پژوهشکده شهید صدر