کتاب انتخابات 2020

کتاب انتخابات ۲۰۲۰

همان طور که از عنوان این کتاب مشخص است، موضوع بحث انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است. در این کتاب ابتدا به تشریح مختصری از چارچوب نظری فهم و تحلیل سیاست‌گذاری خارجی در ایالات ‌متحده آمریکا پرداخته شده است.

به نظر نویسنده برای این منظور، به یک چارچوب نظری ترکیبی با بهره‌‌گیری از نظریات واقع‌گرایی و سازه‌انگاری نیازمند است. از آنجایی که واقع‌گرایی، به فهم نسبت سیاست خارجی آمریکا با منافع ملی آن کشور، یاری می‌رساند و سازه‌انگاری، فهم نخبگان سیاسی ایالات ‌متحده از منافع و متحدان و دول متخاصم را صورت می‌بندد. در بخش دوم نمودار فرآیند تصمیم‌سازی در سیاست خارجی ایالات ‌متحده در قبال ایران، ارائه شده است. سپس در دو بخش بعدی و به ترتیب، ۶ محور کلیدی در اسکلت اصلی فرآیند، معرفی شده و عوامل چهارده‌گانه اثرگذار بر این محورها، به گونه‌ای که تا حد امکان جزئی و ملموس باشد، تشریح می‌شود. ۶ محور کلیدی در فرآیند تصمیم‌سازی در سیاست خارجی ایالات متحده پیرامون ایران، عبارت‌اند از:

  • مردم ایالات متحده که تحت تأثیر عوامل جامعه‌پذیری، اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی و دیپلماسی عمومی هستند؛
  • باند اقتصادی- نظامی حاکم که در پی فروش تسلیحات و همکاری امنیتی و اقتصادی است؛
  • انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره که در واقع سازوکاری نمایشی در تعامل مردم با باند حاکم است؛
  • اندیشکده‌ها و رسانه‌ها که زیر نظر باند اقتصادی-نظامی حاکم بر مردم تأثیر می‌گذارند؛
  • کنگره آمریکا که از نمایندگان سرشناس، لابی‌ها، گروه‌های فشار و حامیان مالی خط می‌گیرند؛
  • رئیس‌جمهور که در تعامل دوسویه با کنگره مجری سیاست خارجی است و علاوه بر لابی‌ها، گروه‌های فشار و حامیان مالی، تحت تأثیر کنش دول متحد و رقبای جهانی است؛

در نهایت نیز با یک جمع‌بندی کوتاهی به پایان رسیده است.