کتاب مرگ تدریجی یک رویا

کتاب مرگ تدریجی یک رویا

کتاب مرگ تدریجی یک رویا که توسط پژوهشکده شهید صدر (ره) و مرکز مطالعات آمریکا تهیه شده که افول آمریکا در نگاه اندیشمندان غربی و آیینه آمار را مورد بررسی قرار داده است. چرا که حضرت آقا در این باره فرموده‌اند:

«این را من عرض می‌کنم که امروز، جبهه‌ مقاومت در منسجم‌ترین وضعیت خود در چهل سالِ گذشته‌ است؛ در منطقه و حتی در مراکزی فراتر از منطقه. این امر، یک واقعیت است. نقطه‌ مقابل نیز قدرت استکباری است؛ درواقع، قدرت استکباری آمریکا و قدرت فتنه‌انگیزی و خباثت رژیم صهیونیستی، از چهل سال قبل به این طرف، به‌مراتب تنزّل پیداکرده و پایین رفته‌ است که ما باید در محاسبات خود، این امور لحاظ کنیم. اینکه در وضع سیاسی آمریکا یا در وضع اجتماعی و اقتصادی آنان چه اتفاقاتی افتاده و در حال اتفاق است، باید وارد محاسبات ما شود. بعضی از آمریکایی‌ها نیز، خود به این امر اذعان داشته‌اند. بعضی‌ها می‌گویند: «افول موریانه‌وار»؛ که این تعبیر را یک نویسنده‌ آمریکایی می‌گوید. او در مورد افول اقتدار آمریکایی، تعبیر «افول موریانه‌وار» را به کار می‌برد؛ یعنی آمریکا مانند چوبی است که موریانه آن را از درون، خالی و پوک کرده است. خود نهادهای درون آمریکا، این تعبیر را به کار می‌برند. در عرصه‌ اقتصادی، اجتماعی و همچنین در عرصه‌‌ سیاسی نیز این‌گونه است» (بیانات رهبر معظم انقلاب، ۱۴ خرداد ۱۳۹۸).

بنابراین پژوهشکده شهید صدر (ره) و مرکز مطالعات آمریکا به پیروی از بیانات حضرت آقا تلاش کرده تا این موضوع را بررسی کند. به همین منظور این پژوهشکده با تالیف این کتاب و دیگر کتاب‌ها، نقطه تمرکز را به شناسایی و مطالعات همه‌جانبه ایالات‌متحده آمریکا با تکیه بر نظام‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این کشور اختصاص داده است و یکی از کتاب‌های که افول آمریکا در چند حوزه مورد بررسی قرار داده است، کتاب مرگ تدریجی یک رویا است که هشت مسأله و موضوع را مورد واکاوی قرار داده است که عبارت اند از: افول آمریکا در آثار صاحبان اندیشه، ادبیات نظری افول قدرت آمریکا، عوامل افول آمریکا در ادبیات دانشگاهی، افول اقتصادی آمریکا،ف افول نظامی، افول دموکراسی، افول رهبری جهانی آمریکا و افول اجتماعی- فرهنگی و در نهایت با یک نتیجه گیری نهایی به پایان رسیده است.