رکان گروگانگرفتگی

اثر جدید مرکز مطالعات آمریکا با نام “گروگانگرفتگی” به چاپ رسید.

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم توجه و احیاء اسناد لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا در ایران)، مرکز مطالعات آمریکای دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تعریف پروژه¬ای چندجانبه به این بحث مهم ورود کرد که یکی از خروجی¬های آن تولید رمان "گروگانگرفتگی" به قلم آقای نوید ظریف کریمی است. این رمان با استفاده از اسناد موجود، روایتی جذاب از تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام (ره) و بخشی از حوادث بعد از آن دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «گروگانگرفتگی» رمانی سیاسی- معمایی است که به قلم نوید ظریف کریمی نوشته و به‌ تازگی با همکاری نشر معارف  و دانشگاه جامع امام حسین(ع) چاپ و منتشر شده است.

تمرکز عمده «گروگانگرفتگی» بر واقعه گروگانگیری سفارت امریکا در تهران در آبان سال ۱۳۵۸ متمرکز است. داستان محوری کتاب درباره سرقت بعضی از اسناد سفارت امریکاست که گروه‌های مختلفی تلاش می‌کنند آن اسناد را از کشور خارج کنند. تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ توسط دانشجویان مسلمان یکی از وقایع مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ ملت ایران و انقلاب اسلامی است؛ حادثه‌ای که برآمده از زمینه‌های تاریخی خاص خود بود و با حمایت قاطع امام خمینی (ره) و توده‌های ملت ایران روبه‌رو شد؛ با این حال تاکنون سهم چندانی در روایت داستانی ادبیات انقلاب نداشته است.

رمان با مرور بخشی از حوادث مربوط به اشغال سفارت امریکا به بازخوانی بخشی از رویدادها در قالب داستانی معمایی می‌پردازد. همچنین در خلال روایت ماجرا، مخاطب با برخی از چهره‌های سرشناس انقلاب نیز آشنا می‌شود. کتاب نه می‌تواند و نه قصد دارد همه وقایع مربوط را بازگو کند اما می‌خواهد تا حدی که امکانات درام و داستان اجازه می‌دهد، مخاطب را درباره حوادث و شخصیت‌های انقلاب کنجکاو  کند. پس از این، مسیر کشف حقیقت بر عهده خود مخاطب آگاه است.

ظریف کریمی در گفت‌وگویی با تسنیم، درباره تفاوت «گروگانکشتگی» با «گروگانگرفتگی» گفت: در واقع می‌توان کتاب «گروگانکشتگی» را جلد دوم از این دوگانه به شمار آورد؛ هرچند زودتر از «گروگانگرفتگی» منتشر شده است. موضوع این کتاب درباره حوادث پس از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی است؛ حال آنکه موضوع محوری کتاب «گروگانگرفتگی» به خود ماجرای تسخیر لانه جاسوسی می‌پردازد. 

ظریف کریمی با بیان اینکه برای نگارش «گروگانگرفتگی» همچون دیگر مجلد این مجموعه به منابع تاریخی مراجعه کرده است، اضافه کرد: تقریباً تمام مجلدات اسناد لانه جاسوسی را خواندم. نگارش این کتاب در سال ۹۹ آغاز شد و در این مدت علاوه بر این منابع، از تاریخ شفاهی و منابع کتابخانه‌ای نیز بهره بردم. کتاب «گروگانگرفتگی» در واقع با پژوهش بیشتری نسبت به کتاب «گروگانکشتگی» نوشته شد.