واکاوی افول آمریکا از لنز سیاستمداران آمریکایی

واکاوی افول آمریکا از لنز سیاستمداران آمریکایی

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سناتورها و نمایندگان کنگره ایالات‌متحده، در یک ماه گذشته (از ۲۰ آذرماه تا ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۸)، موضع‌گیری‌های مختلفی در خصوص وضعیت نابسامان آمریکا و شرایط رو به افول این کشور در توییتر داشته‌اند که در ادامه، به برخی از مهم‌ترین موارد آن اشاره می‌شود.

اقتصاد آمریکا؛ حامی ثروتمندان

اقتصاد آمریکا؛ حامی ثروتمندان

متن پیش رو خلاصه‌ای از پژوهشی است که توسط روث ایگیلنیک و کیم پارکر[۱] در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹، در پایگاه موسسه تحقیقاتی پیو[۲] منتشر شده است. بر اساس این پژوهش، بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند که رویه کنونی اقتصاد آمریکا، به نفع ثروتمندان است و بقیه را فقیرتر می‌کند.

رهبری جهان یا راهبریِ تخریب همه جانبه

رهبری جهان یا راهبریِ تخریب همه جانبه

مهم‌ترین عامل شکل‌دهی به روندهای نظام بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم را باید تغییر رویکرد انزواطلبانه ایالات‌متحده در قبال مسائل جهانی و تلاش واشنگتن برای گسترش سلطه پیشین خود بر منطقه محدود آمریکای لاتین، به تمام مناطق جهان دانست. این سلطه بلافاصله با مقاومت‌هایی همراه شد اما فاتح برلین، هیچ ابایی از تحمیل خشونت‌آمیز سلیقه خود نداشت. اینکه چگونه رقابت در این دوره بر سر تشکیل امپراتوری آینده از ابتدا، بیمار زاده شد و تاکنون حوزه‌های مختلفی از زندگی بشر را به تباهی کشیده، موضوع یادداشت حاضر است.

دونالد ترامپ دشمن آب‌وهوا نیست، بلکه بدتر از آن است

دونالد ترامپ دشمن آب‌وهوا نیست، بلکه بدتر از آن است

این یادداشت که توسط رابینسون میر[۱] (از نویسندگان نشریه آتلانتیک که در حیطه تغییرات آب و هوایی و فناوری قلم می‌زند)، در بخش علم پایگاه The Atlantic در ۵ نوامبر ۲۰۱۹ منتشر شده است. او به انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ و خروج از توافق اقلیمی پاریس پرداخته است تا جایی که در ابتدای متن با رویکردی طعنه‌آمیز می‌گوید: «رئیس‌جمهور ترامپ، آمریکا را از پیمان آب و هوایی پاریس بیرون می‌کشد، زیرا نمی‌تواند از کربن دست بکشد.»

بدعهدی­ های آمریکا در زمینه آب‌وهوا را بهتر بشناسیم

بدعهدی­ های آمریکا در زمینه آب‌وهوا را بهتر بشناسیم

توافق پاریس (به فرانسوی Accord de Paris) که با نام پیمان پاریس نیز شناخته می‌شود، قراردادی در چارچوب کنوانسیون سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی (UNFCCC) بوده که قرار است از سال ۲۰۲۰ به حل مسائل مرتبط با تعدیل،‌ تأمین بودجه و سازگاری با بحران انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان بپردازد. متن اين توافقنامه پس از مذاكراتي كه ميان نمايندگان ۱۹۵ كشور جهان در بيست و يكمين كنفرانس تغييرات اقليمي سازمان ملل متحد در پاريس انجام گرفت، تصويب شد و در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۵، به تأیید عمومي رسيد. اين پيمان در روز زمين، برابر با ۲۲ آوريل سال ۲۰۱۶، در مراسمي در نيويورك به امضا رسيد.۱

کاهش امید به زندگی در آمریکا و عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی

کاهش امید به زندگی در آمریکا و عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی

هشت رسانه‌ آمریکایی (وال‌استریت ژورنال، نیویورک‌تایمز، واشینگتن پست، سی ان ان، ام اس ان بی سی، هافینگتون پست، فاکس نیوز و بریتبارت) در یک ماه گذشته، به موضوعات مختلفی در حوزه افول ایالات‌متحده مانند کاهش امید به زندگی در آمریکا، عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی و دودستگی در این کشور، افزایش ۱۲% کسری بودجه ایالات‌متحده، از دست رفتن کمک غذایی صدها هزار آمریکایی، بی‌احترامی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور، کاهش سریع تعداد مسیحیان آمریکایی طی دهه اخیر و همچنین، افزایش خودکشی‌ در میان سربازان ایالات‌متحده پرداخته‌اند که در ذیل بدان می‌پردازیم.

دردسرهای یک استیضاح برای رئیس جمهور آمریکا

دردسرهای یک استیضاح برای رئیس جمهور آمریکا

در شرایطی که مخالفان ترامپ، استیضاح او را راه‌حلی برای جلوگیری از افول آمریکا اعلام کرده‌اند، بسیاری پایان امپراتوری ایالات‌متحده را سرنوشت محتومی می‌دانند که ترامپ، در حال سرعت بخشیدن به آن است.

شهادت جان بی تایلور در برابر مجلس نمایندگان آمریکا

شهادت جان بی تایلور در برابر مجلس نمایندگان آمریکا

متن زیر، متن شهادت جان بی. تایلور (استاد کرسی مری و رابرت ریموند اقتصاد در دانشگاه استنفورد و عضو ارشد جورج پی. شولتز اقتصاد، در مؤسسه هوور دانشگاه استنفورد)، در برابر کمیته بودجه مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا، در تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹ است که بر اساس محاسبات و مطالعات صورت گرفته از افزایش سریع دیون دولت فدرال خبر می­دهد که باید راه­حل­هایی را برای آن اتخاذ کرد.

بررسی و علت یابی انحصارگرایی مقعطی دونالد ترامپ

بررسی و علت یابی انحصارگرایی مقعطی دونالد ترامپ

ریشه وقوع این درگیری اقتصادی آمریکا با جهان، در سیاست‌های انتخاباتی و انحصارگرایانه مقطعی ترامپ نیست، بلکه این مسئله ریشه در نگرانی سردمداران آمریکا از خطر افول ارکان قدرت سخت و نرم این کشور در دهه‌های پیش رو دارد.

چگونگی افول رهبری جهانی آمریکا

ایالات‌متحده آمریکا و متحدانش بعد از جنگ جهانی دوم، نظمی سیستماتیک بر پایه ارزش­های لیبرال – دموکراسی و متشکل از نهادهایی مانند سازمان ملل، ناتو، سازمان تجارت جهانی و … به وجود آوردند؛ اما اکنون، در داخل ایالات‌متحده و در عرصه بین‌الملل، بسیاری این نظم سیستماتیک را پرهزینه و غیرضروری می­دانند. در این راستا، بحث […]