امکان‌سنجی خروج از بن‌بست مذاکرات احیای برجام و سناریوها و راهبردهای آینده پیش روی

نشست «امکان‌سنجی خروج از بن‌بست مذاکرات احیای برجام و سناریوها و راهبردهای آینده پیش روی» از سلسله نشست‌های تخصصی تقابل تمدنی ایران و آمریکا توسط مرکز مطالعات آمریکا در محل پژوهشکده مشترک شهید صدر(ره) برگزار شد. در این نشست، سه نفر از اساتید و صاحب‌نظران مسائل سیاست خارجی، به ارائه بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع نشست پرداختند.

بررسی میراث فردگرایی لیبرال در تشکیل خانواده آمریکایی

بررسی میراث فردگرایی لیبرال در تشکیل خانواده آمریکایی

فردگرایی لیبرال و اصالت بخشی بر فرد و خواسته‌های فردی به‌عنوان یکی از پیامدهای طبیعی انسان‌گرایی (Humanism) در روند شکل‌گیری مدرنیته از جریان رنسانس، اصلاحات، تضعیف کلیسا یا مذهب سنتی و انقلاب صنعتی تا رشد سرمایه‌داری و خاصه روشنگری و شکل­گیری جامعه مدرن، به‌مرور تغییرات و تحولات جدی فرهنگی- اجتماعی را در جوامع غربی رقم‌زده که تبلور آن در جامعه آمریکایی، به‌ویژه پس از انقلاب جنسی مشهود است؛ تفکری که با پذیرش محوریت غریزه، امیال انسانی، تقدم بخشی به خواسته‌های فردی و نفی هرگونه مرجع حقوقی و اخلاقی ورای تمایلات، در کنار سایر تغییرات فرهنگی -اجتماعی به‌طور خاص، ساختار و کیفیت نهاد خانواده را از خود متأثر نموده است. همچنین، انقطاع از ارزش‌ها و هنجارهای اصیل برآمده از پیوندهای دینی و خانوادگی و تکیه بر معیارهای ارزش‌گذاری فردی و دنبال کردن ارزش‌های خصوصی، زمینه بروز رفتارهای خارج از چارچوب‌های مرسوم و سنتی را در جامعه فراهم می‌آورد. به‌گونه‌ای که درنهایت، هیچ ملاک و معیار محکمی در قضاوت و محدود کردن فعل او جز حقوق طبیعی و قراردادهای اجتماعی، وجود نخواهد داشت.

آشنایی با اندیشکده‌های آمریکایی

آشنایی با اندیشکده‌های آمریکایی

اندیشکده‌های آمریکایی جایگاه مهمی در نظام تصمیم‌سازی برای دولت‌مردان آمریکایی دارند. این اندیشکده ها با ارائه گزارش‌های راهبردی و ارائه نقطه نظراتشان در موضوعات مختلف در روند تصمیم گیری مسئولین ایالت متحده نقشی اساسی بازی می کنند. بررسی این اندیشکده ها و آشنایی با ماموریت های این مراکز می تواند به شناخت بهتر از ایالت متحده و نحوه تصمیم گیری سران این کشور منتج شود.

آمریکا پس از کرونا ویروس به تقلا خواهد افتاد

آمریکا پس از کرونا ویروس به تقلا خواهد افتاد

دیوید لئون هارت، نویسنده نیویورکتایمز و ستون نویس Scene Economic ، در این مطلب با عنوان «آمریکا پس از کرونا ویروس به تقال خواهد افتاد»، این
۲ نمودارها دلیلش را نشان می دهد که در ۱۰ آوریل ۲۰۲۰ در تارنمای نیویورکتایمز منتشر شده است، در قالب گراف ها و نمودارها، چالش های پیش روی آمریکای کرونازده را به تصویر کشیده و تبیین می کند. او در انتها بر این نظر بوده که تقریباً ۲۰ سال است بیشتر آمریکایی ها، در رونق ها و ورشکستگی‌های اقتصادی و در دوران ریاست جمهوری هر دو حزب، معتقدند که این کشور، مسیر غلطی را طی می کند.

جنگ اوکراین؛ ویرانی یک رؤیا

جنگ اوکراین؛ ویرانی یک رؤیا

حسن محمدمیرزائی؛ سردبیر و مدیر مرکز مطالعات آمریکا پس از هفته‌­ها کش‌وقوس رسانه‌­ای و فضاسازی­‌های صورت گرفته از سوی طرف­های درگیر، جنگ اوکراین در تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد. جنگی که واکنش‌­های زیاد و قابل‌تأملی را در سطح دنیا برانگیخت و درس­های مختلفی در آن نهفته است؛ ۱٫ آغاز این جنگ به دلیل بهانه­‌جویی […]

پشتوانه‌ای که باعث جنگ شد

پشتوانه‌ای که باعث جنگ شد

عبرت‌هایی هم در این قضیّه‌ی اوکراین وجود دارد که انسان مشاهده می‌کند و در گفتار گویندگان و نویسندگان به بعضی از این عبرت‌ها اشاره شده. من دو مورد از این عبرت‌ها را مطرح میکنم. یکی این است که پشتیبانی قدرت‌های غربی از کشورها و دولت‌هایی که دست‌نشانده‌ی آن‌ها هستند، یک سراب است، واقعیّت ندارد؛ این را همه‌ی […]

تراز مجازات روسیه با تعدیل هزینه­ ها و خطرهای مقابله‌ به‌ مثل

تراز مجازات روسیه با تعدیل هزینه­ ها و خطرهای مقابله‌ به‌ مثل

«استفان ورتیم» در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تحلیلی با عنوان «ایالات‌متحده باید روسیه را مجازات کند، اما لازم است، محدودیت‌های قدرت را نیز به یاد داشته باشد » منتشر کرد. در واقع «ورتیم» معتقد است درسته که آمریکا بیش از سه دهه با قدرت‌های به‌مراتب، ضعیف‌تر از خود دست و پنجه نرم کرده است. اما باید به یاد داشته باشد که پیامدهای حمله روسیه به اوکراین، غیر قابل پیش‌بینی است و همچنین تقابل غیرنظامی ایالات‌متحده و روسیه، به‌مراتب خطرهای بزرگ‌تری از تجربه آمریکا (در جنگ‌های افغانستان، عراق، لیبی و…) برای امنیت و رفاه مردم ایالت متحده، ایجاد می‌کند.

نقش چین در مدیریت غرب در بحران اوکراین

بحران اوکراین

افزایش قدرت چین و به‌تبع آن، حضور فزاینده‌اش در مناطق مختلف، تنش‌ها با غرب در موضوعات مختلف ازجمله در مسئله تایوان، در کنار روابط رو به رشد این کشور با روسیه و اوکراین، ازجمله فاکتورهایی به شمار می‌روند که باعث می‌شود در بررسی وضعیت آینده بحران اوکراین، نتوان نقش‌آفرینی آن را نادیده گرفت.