معرفی کتاب‌هایی با طعم افول آمریکا

معرفی کتاب‌هایی با طعم افول آمریکا

احمد شریعتمداری؛دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا ۱-    ایده «افول قطعی امپراتوری آمریکای پس زده شده به گوشه‌ای تاریک» از جان مایکل گریر جان مایکل گریر، نویسنده، داستان‌نویس، منتقد، ایده پرداز اجتماعی و محیط زیست گرای آمریکایی، آثار بسیار زیادی در حیطه‌های مختلف، ازجمله امور معنوی و غیبی، اقتصادی […]

زنجیره دشمنی عمیق

زنجیره دشمنی عمیق

در شماره‌های گذشته در رابطه با اندیشکده‌های آمریکایی و به‌خصوص اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، مطالبی ارائه شد؛ روند پژوهی مقالات و یادداشت‌های رئیس این اندیشکده، مارک دوبوویتز -که از دشمنان سرسخت نظام اسلامی ایران است- می‌تواند ما را با بخشی از رویکرد این اندیشکده‌ها آشنا کند. در نشریه شماره ۱۲، مقالات او از دی ماه ۱۳۹۸ تا پاییز ۱۳۹۹ بررسی شد و در این بخش، از پاییز ۱۳۹۹ و از آغاز مناقشات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به بررسی مقالات و یادداشت‌های او می‌پردازیم.

سه آینده احتمالی برای ریاست جمهوری جو بایدن

سه آینده احتمالی برای ریاست جمهوری جو بایدن

متیو بوروس[۱]- رابرت منینگ[۲]، در گزارشی به با عنوان «سه آینده احتمالی برای ریاست­ جمهوری بایدن» به این موضوع پرداخته‌اند. نویسندگان بر این باوراند که دولت جو بایدن با یک رکود جهانی قریب­الوقوع ناشی از افزایش تنش و بحران با چین، ایران و اتحادیه اروپا مواجه شده است و از طرف دیگر دموکرات­‌ها کنترل خود را بر مجلس سنا[۳] و نمایندگان[۴] از دست داده‌اند که باعث خواهد شد طرح­‌های بایدن برای بازسازی آمریکا، مسکوت بماند.

هژمونی لیبرال و پاندومی کرونا؛ تعهد و مسئولیت آمریکا در قبال نظام جهانی

هژمونی لیبرال و پاندومی کرونا؛ تعهد و مسئولیت آمریکا در قبال نظام جهانی

بر اساس تئوری لیبرالیسم، نظام بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم، تحت مدیریت هژمونی لیبرال یعنی آمریکا، قرارگرفته است. از آن پس، لیبرال‌ها با استفاده از نظریه ثبات هژمونیک، معتقدند آمریکا با استفاده از توانمندی‌های مختلف خود، قواعد تعامل میان بازیگران نظام بین‌الملل را تعریف و اجرا کرده است. یکی از پایه‌های اساسی هژمونی لیبرال، تأکید بر اصل چندجانبه‌گرایی است که بر همکاری بین‌المللی و مدیریت امور بین‌المللی از طریق نهادهای چندجانبه تأکید دارد. همچنین، باید به پایه‌ای اساسی شامل گروهی از مدافعان لیبرالیسم به رهبری هژمون اشاره کرد که با اهداف مشترک و تعهد مشترک برای حفظ ارزش‌ها، هنجارها، اصول و نهادها با یکدیگر همکاری می‌کنند. به ادعای

لیبرال‌ها، هژمونی لیبرال با استفاده از کالاهای عمومی، تشویق و تنبیه بازیگران به مدیریت نظام بین‌الملل می‌پردازد. در این میان، هرگاه که هژمون، تأمین منافع خود را مقدم بر مصالح سیستم بداند یا به دنبال استثمار وضعیت و قواعد موجود باشد، از حالت هژمونیک خارج شده و مشروعیت هژمونیک را از دست می‌دهد.

ناکامی حلقه‌های دولت جو بایدن و تداوم چالش‌ها

ناکامی حلقه‌های دولت جو بایدن و تداوم چالش‌ها

خروج پرفرازونشیب دونالد ترامپ از کاخ سفید، معضلات هولناکی در عرصه داخلی و خارجی بر جای گذاشت. به نظر می‌رسد، آنچه زمینه پیروزی جو بایدن و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ فراهم کرد، همین معضلات داخلی و خارجی است که ترامپ از خود بر جای گذاشته بود. یکی از مهم‌ترین معضلات داخلی، «اقتصاد ویران‌شده در اثر ویروس کرونا» بود که بایدن با شعار حل آن، گوی رقابت از ترامپ را ربود. در این یادداشت، تلاش می‌شود تا امور داخلی آمریکا در دولت جو بایدن بررسی گردد که آیا دولت بایدن، توانسته است این معضلات را در داخل کنترل کند یا خیر؟

کاهش حمایت عمومی از دولت جو بایدن

کاهش حمایت عمومی از دولت جو بایدن

سال دوم دولت جو بایدن با کاهش حمایت عمومی و فهرستی از چالش‌ها آغاز شده است؛ دیدگاه‌ها نسبت به اقتصاد، همچنان منفی بوده و قیمت‌ها بدتر شده، همچنین، عملکرد شغلی کاهش یافته است. درواقع، این دلایل نشان می‌دهند که این دولت با کاهش حمایت عمومی و چالش‌های جدی روبه‌رو است. این نوشتار به صورت آماری و اسنادی، نگاهی دارد به کاهش حمایت‌ها از جو بایدن و چالش‌های پیش روی وی که از سال ۲۰۲۲ شروع شده است و تا پایان ریاست‌جمهوری‌اش، به اوج می‌رسند.

بررسی نظری مکاتب سیاست خارجی آمریکا

بررسی نظری مکاتب سیاست خارجی آمریکا

مسئله شناخت سیاست خارجی کشورها، همواره یکی از موضوعات مهم و موردتوجه پژوهشگران بوده است، زیرا شناخت هرچه بهتر سیاست و دیپلماسی دولت‌های مختلف، به هر کشوری کمک می‌کند تا بهتر بتوانند، نقش خود را به‌درستی چه در جامعه داخلی خود و چه به‌عنوان بازیگر بین‌المللی ایفا نمایند. با شناخت سیاست خارجی کشورهای مهم و تأثیرگذار در صحنه بین‌الملل، ما می‌توانیم قدم‌های صحیح‌تری را در راستای رسیدن به اهداف ملی و جهانی خود برداریم. از این جهت، به نظر می‌رسد که شناخت سیاست خارجه ایالات‌متحده آمریکا، به ‌خوبی ما را در رسیدن به این هدف یاری برساند، زیرا اهمیت نقش این کشور، بر کسی پوشیده نیست. با این‌که جنگ در عصر حاضر، به نظر شکل و بوی جدیدی به خود گرفته است و امروزه، شاید در

کمتر جایی از جهان، شاهد جنگ به شکل کلاسیک آن هستیم اما شاید بتوان ادعا کرد که اگر با دولت ایالات‌متحده در وضعیت جنگ نباشیم، در صلح هم نیستیم. لذا شاید ضروری باشد که با شناخت هر چه بیشتر دشمن، جلوی ورود ضررهای غیرعادلانه و اعمال تحریم‌های کمرشکن را بگیریم، زیرا با مطالعه، تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات سودمند، می‌توان دست بالا را گرفت و هوشیارانه‌تر حرکت کرد تا بتوانیم، به حفظ ارزش‌های ملی و میهنی امید داشته باشیم.

امکان‌سنجی خروج از بن‌بست مذاکرات احیای برجام، سناریوها و راهبردهای آینده پیش روی

امکان‌سنجی خروج از بن‌بست مذاکرات احیای برجام، سناریوها و راهبردهای آینده پیش روی

نشست «امکان‌سنجی خروج از بن‌بست مذاکرات احیای برجام، سناریوها و راهبردهای آینده پیش روی»، از سلسله نشست‌های تخصصی تقابل تمدنی ایران و آمریکا، توسط مرکز مطالعات آمریکا در محل پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) برگزار شد. در این نشست، سه نفر از اساتید و صاحب‌نظران مسائل سیاست خارجی، به ارائه بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع نشست پرداختند.

ضرورت، الزامات و راهبردهای ناظر بر سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی

ضرورت، الزامات و راهبردهای ناظر بر سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی

در ابتدای این نشست، دکتر حسین آجورلو با اشاره به تغییر رویکرد دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم، تصریح کرد که دولت دوازدهم، حل مسائل و مشکلات سیاست خارجی کشور را در گروی تعامل با غرب می‌دانست، لذا عمده تمرکز و اقدام آن، در مذاکره با آمریکا و اروپا خلاصه گشت و کم‌توجهی و کم‌تحرکی […]

ارزیابی سفر رئیسی به کشور عمان و ظرفیت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران

ارزیابی سفر رئیسی به کشور عمان و ظرفیت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران

در گفتگوی واحد رسانه مرکز مطالعات آمریکا با دکتر کوشکی، این مطالب مطرح شد: از اقدامات درست، دقیق و کارشناسی شده سیاست خارجه دولت سیزدهم، توسعه روابط با کشور عمان است. عمان، تنها شریک ایران در سواحل تنگه هرمز بوده و دارای سواحل راهبردی گسترده‌ای است که قابل‌انتقال به شرکای آن نیز می‌باشد. عمان، می‌تواند دروازه ورود مطمئن و باثبات ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشد. عمانی‌ها نشان داده‌اند که نسبت به بسیاری از حکام عرب، عقلانیت ابزاری بیشتری دارند و این حقیقت را پذیرفته‌اند که ایران، قطب بالقوه و بالفعل منطقه غرب آسیا است. نگاه دولت رئیسی به عمان، نگاه درستی است و ایران، می‌تواند در زمینه‌های گسترده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی و امنیتی، با این کشور همکاری کند.