افول کرونایی آمریکا و تمدن غربی

افول کرونایی آمریکا و تمدن غربی

«فرهنگ و تمدن غربی نیز محصول خود را نشان داد؛ آنچه در کشورهای غربی، اروپا و آمریکا اتفاق افتاد (البته بعضی از آن‌ها در تلویزیون و صداوسیمای ما گفته شد اما بعضی از آن‌ها نیز در تلویزیون گفته نمی‌شود و اطلاعاتی است که به ما می‌رسد و ما نیز همان را می‌دانیم)، محصول تربیت خود را نشان داد؛ دولتی ماسکِ متعلّق به یک دولت دیگر یا دستکشِ متعلّق به یک دولت دیگر را بر سرِ راه مصادره کرده و به‌طرف کشور خود می‌برد که این در مورد چند دولت در اروپا و آمریکا اتفاق افتاد. همچنین، مردم هرروز در ظرف مدت کوتاهی (یک یا دو ساعت)، فروشگاه‌ها را تخلیه کرده و برای خرید بیشتر حرص می‌زنند تا یخچال‌ها و فریزرهای خانه‌ خود را پُر کنند و دکان‌ها خالی شود که قفسه‌های خالی را در تلویزیون‌های دنیا نشان دادند و تلویزیون ما نیز از آن‌ها نقل کرد؛ یا کسانی که برای چند عدد دستمال توالت، به جان هم افتاده یا افرادی که برای خرید اسلحه صف کشیده بودند. همه این‌ها نشان داد که مردم صف کشیده‌اند تا اسلحه بخرند، چون در این ایام احساس خطر کرده‌اند. همچنین مواردی چون اولویت قائل شدن برای بیمارها که مثلاً بیمار پیر را معالجه نکنند؛ می‌گویند لزومی ندارد ما زحمت بکشیم و با این محدودیت، بیمار پیر، ازکارافتاده و دچار مشکلات اساسی را معالجه کنیم؛ همه این‌ها حوادثی است که در این کشورها اتفاق افتاده است.

بعضی‌ها نیز از ترس کرونا خودکشی کرده‌اند؛ از ترس مرگ. همه این‌ها رفتارهایی است که برخی از ملت‌های غربی از خود نشان داده‌اند. البته این‌ها نتیجه‌ منطقی و طبیعی فلسفه‌ حاکم بر تمدن غربی است؛ یعنی فلسفه‌ فردگرایی، مادی‌گری و فلسفه‌های غالباً بی‌خدایی که اگر اعتقادی هم به خدا وجود داشته باشد، آن اعتقاد توحیدی صحیح و عمیقِ معرفت زا نیست. این هم یک مسئله است.

من این مورد را نیز عرض کنم که یکی از سناتورهای غربی در همین چند روز گفته بود که غربِ وحشی زنده شده است؛ این حرف، حرف خودشان است. وقتی‌ ما می‌گوییم در غرب یک روح وحشی‌گری وجود دارد که با ظاهر آراسته، ادکلن‌زده و کراوات بسته‌ آن منافاتی ندارد، بعضی‌ها تعجّب کرده یا انکار می‌کنند؛ اما حالا خودشان این حرف را می‌گویند که نماد زنده شدن غربِ وحشی است». (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹)