الزامات مذاکرات جدید هسته‌ای در سایه تضعیف آمریکا در منطقه

الزامات مذاکرات جدید هسته‌ای در سایه تضعیف آمریکا در منطقه

نشست «الزامات مذاکرات جدید هسته‌ای در سایه تضعیف آمریکا در منطقه» از سلسله نشست‌های تخصصی «تقابل تمدنی ایران و آمریکا» توسط مرکز مطالعات آمریکا پژوهشکده شهید صدر (ره) با ارائه سه تن از اساتید و کارشناسان بین‌الملل و منطقه غرب آسیا، بصورت حضوری برگزار شد.

دکتر ابراهیم متقی در این نشست با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر با بحران‌های مختلف سیاسی، مالی و … روبرو هست؛ تصریح کرد که آمریکای کنونی، گزینه‌های قابل توجهی که بتواند آن‌ها را اجرایی و عملیاتی کند ندارد ولی در مقابل، قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات با توجه به برخی قابلیت‌ها و پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای، نظامی و … افزایش یافته است، بر همین اساس اکنون زمان مناسبی برای مذاکرات است مشروط به اینکه جوانب مختلف مذاکره (تیم مذاکره، روش مذاکره و …) بصورت صحیح مشخص شود و مطابق با اهداف و برنامه معین پیش برود.

آقای مسعود براتی در این نشست با بیان اینکه، لازمه بحث درباره مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم، شناخت دقیق آن است، اشاره کرد که تحریم‌ها حتی در زمان مذاکرات و برقراری توافق برجام نیز وجود داشت و بلکه افزایش یافت، بنابراین تحریم، یکی از ابزارهای آمریکا برای اعمال تصمیمات خود است و به راحتی از آن صرف‌نظر نخواهد کرد. این کارشناس مسائل تحریم تصریح کرد که در مذاکرات میتوان صرفاً برخی از موارد تحریمی را کاهش داد و یا برطرف کرد ولی امکان رفع همه تحریم‌ها وجود ندارد، لذا در کنار تلاش ضروری برای رفع تحریم باید همزمان راهکارهای دیگر حل مسائل و مشکلات اقتصاد را پیگیری کرد و وضعیت ادراک مردم از شرایط تحریم و اقتصاد را نیز کنترل و تنظیم کرد.

دکتر سید مصطفی خوش‌چشم در این نشست، با تأکید بر اینکه نیازمند یک نقشه راه کلان مشخص برای مقابله با تحریم هستیم بیان کرد که اولویت و زمان دقیق اقدامات ایران در مذاکرات باید بر اساس سناریوهای مختلف طرف مقابل، تعیین شود و بر اساس برنامه کلان از قبل تعیین شده پیش برود. این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد که مذاکرات باید به اندازه مورد نیاز انجام شود و در کنار آن، مدیریت افکار عمومی داخلی و نیز تقویت اقتصاد و خنثی‌سازی تحریم، اهمیت زیادی دارد و باید بصورت صحیح به آن توجه و پرداخته شود.