کتاب نظام اقتصادی آمریکا

در این کتاب به تاریخچه تشکیل نهادهای اقتصادی و ایده های اصلی اقتصادی حاکم بر ایالات محتده، نهادها و وزارتخانه‌های اقتصادی و چالش‌های نظام اقتصادی ایالات متحده: اکنون و آینده پرداخته خواهد شد.

نویسنده کتاب بر این باور است از زمان بحران ۲۰۰۸، میلیون‌ها نفر در ایالات متحده و در سرتاسر جهان خانه و کارشان را از دست دادند. وضع به گونه‌ای شد که تقریبا هر کسی که پولی برای بازنشستگی یا آموزش فرزندانش کنار گذاشته بود، شاهد کاهش ارزش آن دارایی در کسری از ثانیه بود، این بحران از دامنه جغرافیای ایالات متحده فراتر رفت و صدها میلیون نفر در سراسر جهان در ورطه فقر افتادند. از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ در سطح جهان و یه تبع ایالات متحده که بر طبق آمار کنونی در مارس ۲۰۲۲ نزدیک یک میلیون نفر در ایالات متحده جان خود را از دست دادند، نمای دیگری از شرایط بحرانی بر اقتصاد جهانی تابع ایالات متحده است که با اعمال محدودیت‌های کرونایی آثار و پیامدهای گسترده‌ای را بر اقتصاد امریکا و جهان بر جای گذاشت، همه این شرایط، در کنار پیش گرفتن رقبای اقتصادی امریکا از جمله چین که فاصله تولید ناخالص ملی خود را روزبه روز نسبت به ایالات متحده کاهش می‌دهند، سبب گردیده تا همگان در انتظار فرارسیدن زمستان کندارتیفی برای اقتصاد ایالات متحده باشند. از این رو اندیشکده مطالعات افول آمریکا در پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) تصمیم گرفت منابع موجود در این حوزه را جمع‌بندی کند.

فصل اول به تاریخچه تشکیل نهادهای اقتصادی و ایده های اصلی اقتصادی حاکم بر ایالات محتده پرداخته خواهد شد. از آنجایی که همیلتون یکی از مهم‌ترین نظریه پردازان تأسیس نهادهای مهم اقتصادی در آمریکا است و مکانیسم امروز اقتصاد ایالات متحده همچنان برمبنای تئوری ها و سیاست‌های پیشنهادی او عمل می‌کند، بر آن شدیم تا به کتاب اداره عمومی الکساندر همیلتون به تالیف ریچارد گرین مراجعه داشته و بخش پنجم از کتاب را با عنوان “مالیه عمومی و اقتصاد سیاسی؛ ایجاد اطمینان و اعتماد عمومی”  که به ارائه سیاست های اصلی همیلتون در تغییر برنامه و روند اقتصادی ایالات متحده مطرح و اجرایی کند، اشاره دارد. در فصل دوم به نهادها و وزارتخانه‌های اقتصادی آمریکا و در فصل سوم چالش‌های نظام اقتصادی ایالات متحده: اکنون و آینده را تشریح کرده است.