آخرین سند راهبردی سیاست‌های دفاعی آمریکا منتشر شد!

سازمان استراتژی دفاع ملی آمریکا، روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر سال ۲۰۲۲، سند راهبردی سیاست های دفاعی آمریکا را منتشر کرد. در این سند به وضوح اعلام شده است که مهم ترین رقیب آمریکا در دهه­‌های آینده جمهوری خلق چین (PRC) است. در بخشی از این سند آمده:

استراتژی دفاع ملی ۲۰۲۲ (NDS) چگونگی مقابله ارتش ایالات متحده با تهدیدات فزاینده برای منافع حیاتی امنیت ملی ایالات متحده و یک سیستم بین المللی باثبات و باز را مشخص می کند. این سازمان به  وزارت دفاع این کشور پیشنهاد می‌دهد که فوراً برای حفظ و تقویت بازدارندگی ایالات متحده در برابر جمهوری خلق چین (PRC) به‌عنوان چالش پیش‌رو، اقدام کند.

همچنین در جای دیگر این سند آمده است:

سازمان استراتژی دفاع ملی (NDS) استراتژی متمرکز بر جمهوری خلق چین و همکاری با شبکه رو به رشد متفقین و شرکای ما را برای اهداف مشترک پیش می برد همچنین به دنبال جلوگیری از تسلط جمهوری خلق چین بر مناطق کلیدی و در عین حال محافظت از سرزمین ایالات متحده و تقویت یک سیستم بین المللی با ثبات و باز است.

مطابق با استراتژی امنیت ملی ۲۰۲۲ (NSS)، یکی از اهداف کلیدی NDS این است که جمهوری خلق چین را از بکار بردن تجاوز به عنوان ابزاری قابل اجرا برای پیشبرد اهدافی که منافع ملی حیاتی ایالات متحده را تهدید می کند، منصرف کند. درگیری با جمهوری خلق چین نه اجتناب ناپذیر است و نه مطلوب. اولویت‌های این وزارتخانه از تلاش‌های کل دولت برای توسعه شرایط تعامل با جمهوری خلق چین که به نفع منافع و ارزش‌های ما است، حمایت می‌کند، در حالی که رقابت استراتژیک را مدیریت می‌کند و امکان پیگیری همکاری در چالش‌های مشترک را فراهم می‌کند.

در این سند کشورهایی چون ایران و کره شمالی در زمره سازمان های افراطی خشن یا (VEO) قرار گرفته اند.

بخشی از بخش های مهم این سند به صورت اختصار در قالب موارد زیر قابل بیان است:

۱٫ مهمترین رقیب استراتژیک آمریکا در دهه‌های آینده چین است.

– روسیه یک تهدید جدی برای آمریکاست.

– روسیه و چین چالش‌های جدی علیه امنیت و ایمنی در داخل خاک آمریکا ایجاد می کنند.

۲. کره شمالی با توجه به توسعه ظرفیت‌ موشکی و اتمی خود همچنان برای آمریکا تهدید محسوب می‌شود.

– ایران با ساخت و صادرات موشک، پهپاد و تجهیزات دریایی و بهبود توانمندی در ساخت سلاح هسته‌ای، تهدیدی برای آمریکا و مسیر تجارت انرژی است.

– ابراز نگرانی درباره گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش

۳. اکنون رقبای آمریکا شامل روسیه و چین و در سطح پایین‌تر ایران، کره شمالی و … از روش‌های جنگ در منطقه خاکستری علیه آمریکا استفاده می‌کنند که شامل استفاده از ابزارهای سایبری، اقتصادی، نظامی و همچنین نیروهای نیابتی در کشورهای مختلف است.

۴. تغییرات زیست محیطی و همچنین ادامه پیامدهای همه‌گیری کرونا تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

– آمریکا به حمایت از ناتو برای مقابله با روسیه و حفاظت از امنیت اروپا مقابل آن، متعهد است.

– سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه نوآوری‌های نظامی و فناوری‌ زیستی، کوآنتوم، انرژی‌ تجدیدپذیر و …

۵. تاکید وزارت دفاع آمریکا بر اینکه برای دفاع از کشور و مقابله با تهدیدها باید با مجموعه‌ای از ابزارها و تاکتیک‌های جنگ در منطقه خاکستری دست به کار شود.

– در گزارش مفصل درباره جنگ احتمالی هسته‌ای نوشته شده مثلاً، اولویت آمریکا باید جلوگیری از استفاده روسیه از سلاح اتمی باشد.

۶. وزارت دفاع آمریکا باید مطمئن شود نظامیانش می‌توانند در محیط آلوده به رادیواکتیو بجنگند و پیروز شوند.

– اصلی‌ترین تهدید درباره استفاده از سلاح‌ اتمی، روسیه در جنگ اوکراین و بعد هم کره شمالی است.

این نگرانی وجود دارد اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، سایر کشورها هم به این سمت بروند.

فایل کامل این سند را از قسمت زیر دانلود کنید