غرب آسیا

بررسی امکان انفجار بزرگ در منطقه غرب آسیا با حضور دکتر مهتدی، کوشکی و خوش چشم

نشست تخصصی «بررسی آخرین تحولات منطقه غرب آسیا؛ آغاز انفجار بزرگ؟!» توسط مرکز مطالعات آمریکا برگزار شد. سخنرانان این نشست استاد محمدعلی مهتدی؛ تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا، دکتر سیدمصطفی خوش چشم؛ تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و دکتر محمدصادق کوشکی، تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

در ابتدای نشست دکتر حسن محمدمیرزائی، مدیر مرکز مطالعات آمریکا ارائه توضیحات مقدماتی اشاره کردند که منطقه طی هفته های اخیر با تحولات مختلفی از جمله: حملات فلسطینی‌ها و بحران امنیتی رژیم صهیونیستی در داخل، افزایش حملات این رژیم به سوریه، انتخابات لبنان، ترور شهید خدایی، حمله به پارچین، راهپیمایی پرچم در سرزمین های اشغالی مواجه بوده است و بر اساس برخی تحلیل ها چنین به نظر می رسد که منطقه آبستن تحولاتی مهم و به نوعی یک انفجار بزرگ است.

ایشان در ادامه هدف از برگزاری این نشست، بررسی این سؤال مهم دانستند که آیا تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا، سرآغاز یک انفجار بزرگ است؟!

مشروح نشست

دکتر محمد صادق کوشکی

وضع موجود به نفع جمهوری اسلامی است، تنها ضعف ما وضعیت اقتصادی داخلی می‌باشد.

در ابتدای نشست دکتر محمدصادق کوشکی با بیان این که منطقه غرب آسیا همیشه دچار آشوب و آشفتگی بوده و نمی توان دوره ای را به یاد آورد که منطقه در مقطع زمانی خالی از تحولات، آشوب و… بوده است، اشاره کرد:

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به هیچ بازیگری وابسته نیست. به همین خاطر است که تنها جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات در منطقه است و دیگر بازیگران منطقه به دنبال تغییر وضع موجود بن نفع خود و با هر هزینه‌ای می‌باشند. بنابراین مجموعه بازیگرانی (عربستان، امارات، ترکیه، اردن و رژیم) در منطقه وجود دارد که خواهان به هم زدن ثبات منطقه از طریق ایجاد آشوب، ترور و … هستند. اما باید توجه داشت که در مسیر پیش رو مهمترین دغدغه جمهوری اسلامی ایران وضعیت اقتصادی کشور و حتی مشکلات اقتصادی سایر کشورهای عوض محور مقاومت می باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به موضوع راهپیمایی پرچم پرداخت و افزود:

راهپیمایی پرچم در مدتی که برگزار می‌شود، جلوه نمایشی دارد و آنچه باعث شد امسال به نسبت سال گذشته بازتاب بیشتری داشت به دلیل تمرکز و برجسته سازی بیش از حد آن در رسانه‌ها بود. در واقع رژیم صهیونیستی قصد داشت از راهپیمایی پرچم ماهی‌هایی صید کند، اما نتوانست ماهی بزرگی بگیرد؛ چرا که یک هفته قبل از برگزاری این راهپیمایی اختلافات میان آنها تشدید شد و مردم فلسطین نیز به موقع وارد میدان شدند.

استاد محمدعلی مهتدی

راهپیمایی پرچم بازی رژیم برای حل بحران‌ داخلی است

ایشان در ابتدا به تشریح مسائل منطقه از جمله راهپیمایی پرچم پرداخت و اشاره کرد: قرار بر این بود که حدود ۳۰ هزار نفر یا بیشتر شهرک نشین ها به صورت راهپیمایی پرچم وارد مسجد الاقصی شوند که با تهدید محور مقاومت تقریبا ناکام ماند. آمریکایی ها مخالف این راهپیمایی بودند و تلاش کردند که مانع اجرایی این راهپمایی شوند. اما نفتالی بنت بر خلاف میل آمریکایی ها راهپیمایی پرچم اجرا کرد. که به نظر می رسد بنت با این ر اهپیمایی به نمایش گذاشت: ۱- شکست نتانیاهو و ۲- سرپوش گذاشتن بر روی بحران‌های داخلی. ولی آنچه نقشهه بنت را خنثی کرد ورود به موقع تعداد زیادی از مردم فلسطین بود.

وی در ادامه اشاره کرد: رژیم اسرائیل به شدت ضعیف شده است. ارتش رژیم به شدت ترسو شده و در مانورهای آنها این ترس و ناامیدی کاملاً نمایان شده است. مردم ساکن این رژیم مثل گذشته اعتقاد به ایدئولوژی صهیونیستی ندارند. به همین خاطر که این رژیم با کارهای مانند راهپیمایی میخواهد وحدت، اعتقاد و یکپارچگی میان مردم به وجود آورد و حواس مردم از مسائل و بحران‌های داخلی دور کنند.

دکتر مصطفی خوش چشم

دکتر خوش چشم به دو موضوع، انتخابات لبنان و راهپیمایی پرچم پرداخت. وی در ابتدا به موضوع انتخابات لبنان پرداخت و اشاره کرد:

شکست آمریکا و عربستان/ مسیر سخت پیش روی حزب الله

در انتخابات لبنان عربستان سعودی و آمریکا هزینه زیادی کردند که حزب الله پیروز نشود. اما تلاش آنها نتیجه عکس داد و حزب الله و همپیمانان پیروز نسبی شد. البته نباید فراموش کرد که حزب الله در هر صورت مسیر سختی پیش روی دارد. چرا که نزدیک به ۳۰ کرسی مستقلی ها  کسب کردند و از سوی دیگر نیز کشور لبنان با مشکلات اقتصادی زیادی روبروست و در صورت تشکیل دولت شرایط پیچیده ای برای اداره این کشور وجود دارد.

تقویت هویت دینی ملی صهیونیستی با راه اندازی راهپیمایی پرچم

وی در ادامه با تشریح راهپیمایی پرچم اشاره کرد: راهپیمایی پرچم، به دو هدف «تحریک صهیونیست ها و ایجاد یکپارچگی بین یهود و در حقیقت تقویت هویت دینی ملی صهیونیست ها» و همچنین «اعمال سلطه بر قدس شرقی» راه اندازی شد. در واقع با این کار می‌خواستند زمینه سازی سلطه بر قدس شرقی را تثبیت کنند.

دکتر خوش چشم در ادامه افزود: رژیم می داند با حمله نظامی نمی‌تواند به ادامه اشغالگری خود ادامه دهد. به همین خاطر جنبش نرم راه‌ انداخته تا بر قدس و مسجد الاقصی سیطره یابد. بنابراین با راهپیمایی پرچم می‌خواهد آن را خواسته ملی نشان دهد.