نشست "فرسایشی شدن روند مذاکرات احیای برجام و راهبردهای پیش روی ایران" برگزار شد

نشست “فرسایشی شدن روند مذاکرات احیای برجام و راهبردهای پیش روی ایران” برگزار شد

نشست «فرسایشی شدن مذاکرات احیای برجام و راهبردهای پیش روی ایران» از سلسله نشست-های تخصصی مرکز مطالعات آمریکا روز دوشنبه، یازدهم مهرماه با حضور آقایان دکتر مصطفی خوش چشم، دکتر احمد زارعان، و دکتر ابولفضل بازرگان در محل پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر علی سروش هیئت علمی مرکز مطالعات آمریکا، که دبیری این نشست را بر عهده داشت با معرفی سخنرانان، به ارائه‌ی مقدمه‌ای کوتاه پیرامون مذاکرات هسته‌ای و لزوم اتخاذ راهبردهای صحیح از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. ایشان خاطر نشان نمود که این نشست روند مذاکرات با غرب، وضعیت فعلی مذاکرات، نقش وضعیت بین المللی بر مذاکرات و در نهایت راهبردهای پیش رو بررسی خواهد نمود.

در ادامه آقای سیداحمد ابوترابی مسئول بخش رصد مرکز مطالعات آمریکا به ارائه نکات مهم گزارش اندیشکده جینسا (Jinsa) در رابطه با طرح B دولت بایدن برای مذاکرات هسته­ای با ج.ا. ایران پرداخت. طبق گزارش این اندیشکده لازم است دولت بایدن ضمن افزایش آمادگی نظامی آمریکا، یک شبکه دفاعی منطقه‌­ای هماهنگ را ایجاد نماید و در نهایت تحریم­ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به شدت اجرا کند.

احمد زارعان: موضوع هسته­ای یکی از منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران است و برای ما بازدارندگی ایجاد کرده است.

دکتر احمد زارعان به عنوان اولین سخنران مدعو در این نشست مباحث خود را ارائه نمود: مسئله هسته‌ای ایران از چند جهت برای آمریکا موضوعیت دارد، آن­ها با هسته‌ای شدن، یکپارچه شدن و دانش هسته‌ای ایران که یکی از ابزارهای قدرت ایران است، مخالف هستند. پرونده هسته‌ای همیشه در نقش یک اهرم و ابزار فشار مطرح بوده که هر از چند گاهی غربی­ها می‌توانستند با استفاده از رژیم­های بین المللی در موضوع هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند.

این عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه افزود:موضوع هسته­ای یکی از منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران است. موضوع هسته ای برای ما بازدارندگی ایجاد کرده است و اگر قرار باشد ما در مورد این منبع قدرت مذاکرهبکنیم و از بخشی از حاکمیت خودمان در حوزه دانش و تکنولوژِی هسته ای صرف نظر کنیم تا در عرصه های دیگر گشایش ایجاد شود، طبیعتاً لازمه آن داشتن «تضمین­های قوی» است.

ایشان در پایان اضافه کرد: باید اقتصاد کشور را از حالت شرطی شدن و وابستگی به برجام رها کنیم و اساساً برای یک زیست دائمی با تحریم­ها آماده شویم، چرا که این تحریم­ها می‌تواند در رژیم­های بین‌المللی و در عرصه­ها  و با برچسب­های مختلف علیه ما صورت بگیرد. پس ما باید اقتصاد را از حالت وابستگی به تحریم و مذاکره خارج کنیم که یک بخشی از این مسئله با دورزدن تحریم­ها بوده و بخش دیگر آن نیز در افزایش تجارت با همسایگان است.

سیدمصطفی خوش چشم: آمریکا یک جنگ نیابتی به هزینه نابودی اروپا آغاز کرده است.

در ادامه دکتر سیدمصطفی خوش چشم، بیان کرد: جهان به سمت دوقطبی شدن پیش می­رود. آمریکا در پی آن است که محیط بین‌الملل را شبیه جنگ جهانی دوم کند. به همین دلیل می­بینیم جنگ نیابتی می­اندازد، هشت میلیارد دلار به اوکراین کمک مالی کرده و موشک­های دوربرد در اختیار آن قرار داده است. آمریکایی‌ها خط لوله‌ای نورد استریم را منفجر کردند تا امید انتقال گاز روسیه به اروپا را کاملاً از بین ببرند و حتی اگر جنگ هم تمام شود امکان ندارد روسیه بتواند به اروپا گاز بدهد. در واقع آمریکا یک جنگ نیابتی به هزینه نابودی اروپا راه انداخته است، چرا که اروپا قبل از روی کار آمدن بایدن بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری تجاری تاریخ بشر را با چین بسته بود و به‌نوعی می‌توان گفت دهن‌کجی رسمی اروپا به آمریکا بود. به همین دلیل بایدن گفته بود اگر روسیه به اوکراین حمله کند، نورد استریم را تمام می‌کنم. حتی «ویکتوریا نولاند» معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا هم اشاره کرده بود که خط لوله نورد استریم را منفجر می‌کنیم. خود اروپایی‌ها باور دارند این تخریب کار آمریکا است. در این وضعیت دنیا دو پاره شده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در ادامه، افزود: در بحث مذاکرات ما چهار نوع تضامین سیاسی، حقوقی، اقتصادی و هسته‌ای می­خواهیم. در بحث تضمین سیاسی، جوبایدن و بلینکن به نوعی تضمین دادند و حتی جلوی دوربین هم اعلام کردند، هرچند کلاً امضای طرف آمریکایی هیچ ارزشی ندارد و هر وقت بخواهد زیرش می­زند. همین الآن هم در پاراگراف ۲۶ برجام داریم که ایران هر وقت بخواهد می‌تواند از برجام خارج شود. اما ما می‌خواهیم به بهانه این‌که آمریکا از برجام خارج شده یکسری امتیازات از جمله « تضمین و راستی آزمایی» که اصلاً در برجام مورد اشاره قرار نگرفته است را بگیریم. در بحث تضمین هسته‌ای هم اعلام کردیم مواد و ماشین­ها را نگه می‌داریم. در نیروگاه‌های هسته‌ای ما فقط کابل‌ها جمع می‌شوند که اگر دوباره مانند دوران دونالد ترامپ دست از پا خطا کردند بتوانیم ظرف مدت کوتاهی مجدداً آن­ها را راه‌اندازی کنیم.

ابوالفضل بازرگان: دنیا در حال عوض شدن است اگر می­خواهیم یک قطب مهم دنیا باشیم باید بازدارندگی کامل ایجاد کنیم.

در پایان دکتر ابولفضل بازرگان اشاره کرد: بازی اصلی آمریکا با ما مسئله هسته­ای است. آمریکا با منطق تک قطبی به گونه­ای عمل و توافق می‌کند که بعدها بتواند به زیر توافق بزند که در نهایت به برجام های دو، سه و… برسد. یعنی آمریکا هیچ وقت حاضر نمی­شود توافقی کند که مشکلش را برای همیشه با ما حل کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه افزود: در حال حاضر آمریکا نمی­تواند همزمان با چین و روسیه رقابت کند و مشکل بحران انرژی را حل کند. بنابراین در تلاش است تا با بازی در تایوان، چین را تحریک به حمله کند. دیگر نظم شبکه­ای سلسه مراتبی که همه به بازار آزاد و تجارت جهانی و سیستم دموکراسی وصل شوند به نفع آمریکا نیست. در حال حاضر یک نظم چند قطبی در حال به وجود آمدن است. به همین خاطر آمریکا خودش به دنبال تغییر نظم جهانی است و می­خواهد دنیا را به دوست و دشمن تقسیم کند.

ایشان در پایان گفت: دنیا در حال عوض شدن است. ما اگر می­خواهیم یک قطب مهم دنیا باشیم، باید یک جور دیگر بازی کنیم. اگر ما می­خواهیم در نظم بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید بازدارندگی کامل ایجاد کنیم.

در پایان هر کدام از مهمانان، راهبردهای پیشنهادی خود جهت ادامه روند مذاکرات و آینده پیش روی جمهوری اسلامی ایران را مطرح نمودند.