ظهور علائم بیماری آمریکا که پنهان می‌شد!

ظهور علائم بیماری آمریکا که پنهان می‌شد!

ویِت تان وین،[۱] نویسنده سری مجموعه داستان کوتاه «رفیوجیز[۲] (پناهندگان)»، ویراستار کتاب «آوارگان: نویسندگان پناهنده در پناهندگی[۳]» و مدرس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این مطلب با عنوان «ایده‌هایی که از ویروس کرونا جان سالم به درنخواهند برد[۴]» -که در ۱۰ آوریل ۲۰۲۰ در تارنمای نیویورک‌تایمز منتشر شده است- سعی دارد تا در قالب روایت داستان گونه اما کاملا محافظه‌کارانه، به انتقاد از آمریکا و نحوه مواجهه با ویروس کرونا بپردازد. همچنین، ضرورت بازنگری در تمامی ایده‌ها و رؤیاها را پس از کرونا در قبال ناکارآمدی‌ها گوشزد می‌کند.

از افول تعهد ازدواج تا رشد همباشی در آمریکا

از افول تعهد ازدواج تا رشد همباشی در آمریکا

دکتر حسین مهربانی فر ؛ پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات و همکار در مرکز مطالعات آمریکا فردگرایی لیبرال و اصالت بخشی بر فرد و خواسته‌های فردی به‌عنوان یکی از پیامدهای طبیعی انسان‌گرایی (Humanism) در روند شکل‌گیری مدرنیته از جریان رنسانس، اصلاحات، تضعیف کلیسا یا مذهب سنتی و انقلاب صنعتی تا رشد سرمایه‌داری و خاصه روشنگری و […]

شکاف روابط میان آمریکا و اروپا

شکاف روابط میان آمریکا و اروپا

کنستانز شلتزِن مولِر[۱]، کارشناس و صاحب‌نظر در زمینه سیاست و استراتژی خارجی مرکز ایالات‌متحده، اروپای اندیشکده بروکینگز و همکار ارشد رابرت بوش از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، در این مطلب با عنوان «شرایط نرمال نیست[۲]» -که در فوریه ۲۰۱۸ در تارنمای اندیشکده بروکینگز منتشر شده است- به این موضوع اشاره دارد که با حضور دونالد ترامپ در سکان‌داری کشتی ایالات‌متحده، شکاف میان اروپا و آمریکا روزبه‌روز در حال آشکار شدن است؛ از یک‌طرف، آمریکا به دنبال جداسازی خود از نظم لیبرال بوده و در طرف مقابل نیز، اروپا نمی‌تواند خود را از این نظم جدا کند و به‌نوعی به جهانی‌سازی و حمایت از صلح وابسته شده است.

چین، چالش اصلی آمریکا

چین، چالش اصلی آمریکا

علی واین،[۱] تحلیلگر سیاسی اندیشکده رند، در این مطلب با عنوان «آیا آمریکا همچنان می‌تواند رتبه اول باشد؟[۲]» -که در ۱۸ فوریه ۲۰۱۹ در تارنمای نشنال اینترست[۳] منتشر شده است- بر این نظر است که هرچند ناظران مسائل جهان معتقدند، نظام پسا‌جنگ با محوریت آمریکا رو به انحطاط است، اما بر سر جایگزینی ایالات‌متحده با سایر قدرت‌ها، جای پرسش وجود دارد. البته نگاه واین، همان رویکردی است که عمده نظریه‌پردازان آمریکایی، آینده همراه با هرج‌ومرج را بعد از انحطاط آمریکا ترویج می‌کنند، هرچند در زیر لایه تحلیل‌های خود، مجموعه اقدامات آمریکا را که به‌ تنهایی این کشور در نظام بین‌الملل می‌انجامد، موجب ناتوانی در مهار بحران‌های داخلی این کشور گوشزد می‌کنند.

آیا آمریکا دوباره داعیه‌دار رهبری جهانی خواهد بود؟

آیا آمریکا دوباره داعیه‌دار رهبری جهانی خواهد بود؟

با شیوع ویروس کرونا، تلفات و فاجعه عظیمی برای آمریکا پیش بینی می‌شد که ضعف سیستم بهداشت و سلامت آمریکا نمایان شود. از این رو نویسنده در این یادداشت تلاش کرده است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا آمریکا دوباره داعیه دار رهبری جهانی خواهد بود؟

افول کرونایی آمریکا و تمدن غربی

افول کرونایی آمریکا و تمدن غربی

«فرهنگ و تمدن غربی نیز محصول خود را نشان داد؛ آنچه در کشورهای غربی، اروپا و آمریکا اتفاق افتاد (البته بعضی از آن‌ها در تلویزیون و صداوسیمای ما گفته شد اما بعضی از آن‌ها نیز در تلویزیون گفته نمی‌شود و اطلاعاتی است که به ما می‌رسد و ما نیز همان را می‌دانیم)، محصول تربیت خود […]

بحران ماسک در آمریکا

بحران ماسک در آمریکا

کمبود تجهیزات حفاظت شخصی، به‌خصوص ماسک‌های تخصصی و حتی عمومی -که ساده‌ترین راه جلوگیری از استنشاق هوای آلوده و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است- کادر درمانی آمریکا را در معرض خطر قرار داده است. این کمبود، پزشکان و پرستاران آمریکایی را مستأصل کرده است، به‌گونه‌ای که آن‌ها مجبور هستند، ماسک‌های یک‌بارمصرف را بارها شسته و به‌دفعات از آن استفاده نمایند. در همین ماه مارس، دکتر رابرت کادلک،[۱] مدیر خدمات انسانی و سلامت اعلام کرد که برای مقابله با این بیماری به ۵/۳ (سه و نیم) میلیارد عدد ماسک نیاز است که ایالات‌متحده فقط می‌تواند ۱ درصد از آن را تولید کند؛ اما چرا؟!

آیا آمریکا در حال افول و واگذاری جایگاه خود به چین است؟

آیا آمریکا در حال افول و واگذاری جایگاه خود به چین است؟

جف ام. اسمیت،[۱] کارشناس مسائل جنوب آسیا و همکار پژوهشی در مرکز مطالعات آسیایی اندیشکده هریتیج، در یادداشتی که با عنوان «آیا آمریکا در حال افول و واگذاری جایگاه خود به چین در آسیا است؟[۲]» بوده و در ۲۳ ژانویه،۲۰۲۰ در تارنمای این اندیشکده منتشرشده است (پیش‌تر این مقاله در The Natinal Interest در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ قابل‌رؤیت بوده)، ضمن دفاع همه‌جانبه از آمریکا، افول آمریکا را بیشتر به‌عنوان یک شعار و یک احساس تلقی کرده و آن را یک بحث مستدل نمی‌داند و معتقد است، افرادی که در انتظار غروب آمریکا هستند، درنهایت به این واقعیت می‌رسند که فعلاً ستاره آمریکا، در حال بلند شدن و فروغ است. نکته مهم و فراموش‌شده در این نوشتار، عدم واقع‌بینی نسبت به دلایل نظریه‌پردازان این ایده و نظرات دیگران در داخل و خارج آمریکا است که به‌نوعی اتخاذ این رویکرد حمایت از آمریکا، خود، مسیر افول و غروب آمریکایی را تسریع می‌کند.

ائتلاف آنسر و راهپیمایی‌های عظیم در آمریکا

ائتلاف آنسر و راهپیمایی‌های عظیم در آمریکا

ائتلاف آنسر -که متشکل از چندین گروه و انجمن ضد جنگ و حامی صلح است- از ۱۹ سال پیش فعالیت‌های خود را در ایالات‌متحده شروع کرده و با برپایی تظاهرات ضد جنگ در حال اعتراض به سیاست‌های جنگ افروزانه دولتمردان این کشور است.