جامعه وحشت زده آمریکا ‎

جامعه وحشت زده آمریکا ‎

امنیت جانی، از اولین و اساسی‌ترین نیازها و زیرساخت‌های بشر برای حفظ و تداوم خود و فعالیت‌هایش است. انسان بدون امنیت، همواره با تهدید و ترس روبه‌رو است که حیات و زندگی عادی او دچار نابودی یا اختلال خواهد شد. مردم آمریکا بارها صدای شلیک گلوله از سلاح غیرنظامیان را در محافل و مجامع عمومی و عادی شنیده‌اند؛ اما استفاده از سلاح، نه برای تأمین امنیت بلکه دقیقاً به‌صورت برعکس، شلیک‌هایی مرگبار همراه با کشتار مردم عادی (بدون جرم).

معرفی کتاب: افسانه زوال آمریکا

معرفی کتاب: افسانه زوال آمریکا

در اینجا مروری بر کتاب «افسانه زوال آمریکا؛ سیاست، اقتصاد و نیم‌قرن پیشگویی‌های دروغین»، اثر جوزف جاف، سردبیر و ناشر مجله هفتگی آلمانی‌زبان Die Zeit و البته همکار در موسسه هوور خواهیم داشت. این کتاب اولین بار در سال ۲۰۱۵ از سوی انتشارات لیورایت، در ۲۷۹ صفحه به چاپ رسید.

بیکاری در آمریکای کرونازده

بیکاری در آمریکای کرونازده

سایمون تیلفورد[۱] مدیر تحقیقات در فروم نیو ایکونومی[۲]، در این مطلب با عنوان «آمریکا در بحران بیکاری به سر می‌برد، اما اروپا تصمیم گرفت در این بحران نیفتد[۳]» که در ۴ آوریل ۲۰۲۰ در تارنمای فارین پالسی منتشر شده است، به شکاف میان اروپا و آمریکا در خصوص خط‌مشی نیروی کار در دوران پاندمی اشاره دارد و بر این نظر است که به‌زودی خواهیم دانست، کدام طرف کار درست را انجام داده است؛ بااین‌حال، بر اساس شرایط موجود، هرچند اوضاع‌واحوال اقتصاد آمریکا بهتر بوده اما به نظرش، نظام سرمایه‌داری اروپایی در شرایط سالم‌تری قرار دارد.

فرهنگ گرایی در آمریکا؛ تبعیض علیه مسلمانان

فرهنگ گرایی در آمریکا؛ تبعیض علیه مسلمانان

آن زمان که قرار بود آمریکا به سرزمین فرصت‌ها تبدیل شود، استفاده از هر نخبه‌ای با هر عقیده و مرام، یکی از اصول ضروری جامعه آمریکایی دانسته شد. حضور مهاجران با ریشه‌های متنوع نژادی -که پایه‌گذار ایالات‌متحده بعد از سرکوب وحشیانه بومیان شد- بستر مناسبی را برای گسترش چند فرهنگ گرایی در میان مردم ایجاد کرده بود؛ اما وقتی مشکلات، گریبان‌گیر یک کشور می‌شود و بوی فروپاشی از اطراف‌واکناف آن به مشام می‌رسد، رودربایستی‌ اروپایی تباران که خود را میراث دار تمدن مسیحی می‌دانند، کنار می‌رود و تیغ حذف، رگ اقشار و افکار غیراروپایی را می‌زند.

ویروس کرونا و سقوط اقتصادی در آمریکا

ویروس کرونا و سقوط اقتصادی در آمریکا

گرِیس بِلکلی[۱] پژوهشگر مؤسسه تحقیقات سیاست‌های عمومی (IPPR) و نویسنده کتاب «دزدیده شده: چگونه دنیا را از تأمین مالی نجات دهیم؟[۲]»، در این مطلب با عنوان «سقوط اقتصادی ناشی از ویروس کرونا[۳]» که در آوریل ۲۰۲۰ در تارنمای نشریه ژاکوبین منتشر شده است، سقوط بازار سهام در اثر شیوع ویروس کرونا را نشان شکنندگی سرمایه‌داری جهانی تلقی کرده و پیشنهاد می‌دهد تا با انجام سیاست‌های تسهیل پولی از سوی دولت‌ها، تنها بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری عمومی با مقیاس معامله جدید سبز قادر است تا مانع از سقوط و رکود گردد، وگرنه سقوط حتمی است.

نژاد پرستی و برده داری ذهنیت ثابت آمریکاییان

نژاد پرستی و برده داری ذهنیت ثابت آمریکاییان

سال‌های زیادی از لغو برده‌داری گذشته است اما بعد از ۱۵۰ سال، هنوز آشکار است که برده‌داری فقط بر روی کاغذها لغو شده است، نه در ذهنیت آمریکاییان. نفرت گذشته، حالا به یک دمل چرکین تبدیل‌شده که ممکن است هر آن، سیاستمدار فرصت‌طلبی مانند ترامپ، به تشدید آن دامن بزند. مشکل آمریکاییان، دشمنی چین، روسیه و ایران نیست، بلکه اگر عاقل باشند، باید دعا کنند تا خداوند خودشان را از شر خودشان، در امان نگاه دارد.

تشدید معضلات در آمریکا همزمان با ویروس کرونا

تشدید معضلات در آمریکا همزمان با ویروس کرونا

قبل از کرونا ویروس، بحران‌های اجتماعی، فروپاشی خانواده، بدهی‌های سنگین اقتصادی، هرج‌ومرج‌های سیاسی و…، همه زنگ‌های خطر افول ایالات‌متحده آمریکا را به صدا درآورده بود اما حالا کووید ۱۹ به همه این بحران‌های همه‌جانبه در جامعه آمریکایی، سرعتی بی‌سابقه بخشیده است.

رویکرد آمریکا به سلامت مردم: غفلت، وحشت و تکرار

رویکرد آمریکا به سلامت مردم: غفلت، وحشت و تکرار

جِنین اینتِرلاندی[۱] عضو هیئت تحریریه نشریه نیویورک‌تایمز و نویسنده موضوعاتی پیرامون سلامت، علم و آموزش، در این مطلب با عنوان «رویکرد آمریکا به سلامت مردم: غفلت، وحشت و تکرار[۲]» که در ۹ آوریل ۲۰۲۰ در تارنمای نیویورک‌تایمز منتشر شده است، چالش‌های نظام سلامت آمریکا را برمی‌شمرد و از ضرورت برخورداری از یک نظام بهداشتی قوی که ضامن سلامت جامعه امریکا باشد، سخن می‌گوید. این در حالی است که چالش‌ها و بحران‌ها با گسترش روزافزون کرونا ویروس، ضعف‌های این سیستم را بیش‌ازپیش نمایان ساخته و فراتر از همه، شخصی پنداشتن سلامت در آمریکا به جای یک موضوع عمومی، موردتوجه منتقدان است.

اقتصاد آسیب‌پذیر آمریکا در برابر ویروس کرونا

اقتصاد آسیب‌پذیر آمریکا در برابر ویروس کرونا

مارک بلیث استاد دانشگاه در رشته اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه براون ، در این مطلب با عنوان «اقتصاد آمریکا به‌شدت در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر است » -که در ۳۰ مارس ۲۰۲۰ در تارنمای نشریه فارین افرز منتشر شده است- با توجه به مدل رشد اقتصادی آمریکا، بر این نظر است که توصیه بازگشت به کار در آمریکا، این بیماری را به بلا و مصیبتی جدی برای ایالات‌متحده مبدل می‌کند، هرچند که ترامپ و اطرافیانش، حاضرند جان چند میلیون نفر را قربانی حفظ دارایی خود کنند و البته سایر کشورهای جهان، دیگر به آمریکا به‌عنوان یک الگوی رشد یا هر چیز دیگر نخواهند نگریست.