فرهنگ گرایی در آمریکا؛ تبعیض علیه مسلمانان

فرهنگ گرایی در آمریکا؛ تبعیض علیه مسلمانان

آن زمان که قرار بود آمریکا به سرزمین فرصت‌ها تبدیل شود، استفاده از هر نخبه‌ای با هر عقیده و مرام، یکی از اصول ضروری جامعه آمریکایی دانسته شد. حضور مهاجران با ریشه‌های متنوع نژادی -که پایه‌گذار ایالات‌متحده بعد از سرکوب وحشیانه بومیان شد- بستر مناسبی را برای گسترش چند فرهنگ گرایی در میان مردم ایجاد کرده بود؛ اما وقتی مشکلات، گریبان‌گیر یک کشور می‌شود و بوی فروپاشی از اطراف‌واکناف آن به مشام می‌رسد، رودربایستی‌ اروپایی تباران که خود را میراث دار تمدن مسیحی می‌دانند، کنار می‌رود و تیغ حذف، رگ اقشار و افکار غیراروپایی را می‌زند.

دکتر مهدی امینیان؛ پژوهشگر و تحلیلگر فرهنگ و سیاست آمریکایی همکار در مرکز مطالعات آمریکا

گزارش جدید مؤسسه سیاست و فهم اجتماعی (ISPU)، نشان می‌دهد که تبعیض و احساس تبعیض در میان مسلمانان، رو به فزونی است و از آن‌سو نگاه منفی به آنان در جامعه آمریکا، در طی سال گذشته افزایش یافته است. این پژوهش که با همکاری دانشگاه جرج تاون انجام شده است، تصویر تلخی از وضعیت یک درصد از جامعه آمریکا به نمایش می‌گذارد.

صوفیان ساحل، معاون مدیر شورای روابط آمریکایی-اسلامی در شیکاگو می‌گوید: «از تابستان سال گذشته که دیوان عالی دستور ترامپ برای منع ورود مسلمانان به آمریکا را قانونی دانست، ما هر روز گزارش‌های بیشتری از‌ تبعیض علیه جامعه مسلمانان در آمریکا دریافت می‌کنیم»؛ اعم از ایمیل‌های تهدیدآمیز، دیوارنوشته‌‌های ضد مسلمانان بر دیوار خانه آن‌ها، خرابکاری یا شلیک در مساجد، تهدید جانی پشت تلفن که این مورد را خود ساحل نیز تجربه کرده است. همه این‌ها در حالی است که نسبت جمعیتی مسلمانان در شیکاگو، دو برابرِ میانگین سایر ایالت‌ها است و بعد از نیویورک، مسلمانان، بیشترین مساجد را در این ایالت ساخته‌اند. احسان بگبی، استاد مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه کنتاکی، دلیل وجود این همه مسجد را رشد فزاینده دین اسلام در آمریکا می‌داند. برآورد او نشان می‌دهد، ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار مسلمان در آن ایالت ساکن باشند.

در گزارش جدید مؤسسه سیاست و فهم اجتماعی آمده است که یهودیان و لاتین‌تباران، کمتر از دیگران و از آن‌سو اوانجلیست‌ها و سفیدپوستان، بیشتر از دیگران به مسلمانان بدگمان‌ هستند. ۴۴% از اوانجلیست‌های سفیدپوست، یعنی نزدیک به نیمی از آن‌ها، نگاهی منفی به کسانی دارند که به اسلام روی آورده‌اند و جالب است که طبق تحقیق این مؤسسه، اتفاقاً همین گروه کمتر از دیگران با یک مسلمان، از نزدیک آشنا بوده‌اند یا اطلاعات دقیقی از دین اسلام دارند!

دالیا مجاهد، از تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گوید: ما انتظار نداریم که همه با یک مسلمان رفیق باشند اما دسترسی به اطلاعات درست در مورد دین اسلام، در شرایط امروزی کار دشواری نیست. به نظر او «اسلام هراسی به ابزاری تبدیل شده است که مردم را با یک سیاست خاص، موافق کنند و این امر، به دموکراسی ما صدمه می‌زند». یکی دیگر از یافته‌های این گزارش، وجود همبستگی میان نگاه منفی به مسلمانان با نگاه منفی نسبت به سایر اقلیت‌ها، مانند سیاه‌پوستان است و دیگر اینکه، میزان پایبندی به دین و حضور در مراسم دینی با این نگاه منفی همبستگی ندارد. به نظر دالیا مجاهد، این داده‌ها نشان می‌دهد که مشکل از اقلیت‌ها نیست، بلکه ریشه در نگاه ایدئولوژیک و سیاست‌زده‌ای دارد که اقلیت‌ستیزی را ترویج می‌کند تا افسار اکثریت را خود در دست داشته باشد؛ اما از آن‌سو، مسلمانان کمتر اسیر چنین دیدگاهی شده‌اند.

طبق داده‌ها، مسلمانان بیش از سایر گروه‌ها از ترامپ ناراضی‌ هستند، اما همزمان، بیش از دیگران به آینده کشور امیدوارند و شاید همین مسئله است که دو نماینده مسلمان را در سال ۲۰۱۸، به کنگره فرستاد؛ نمایندگانی که دست بر قرآن سوگند یاد کردند. شورای روابط آمریکایی-اسلامی و سایر انجمن‌های مسلمان، از این انتخاب انرژی گرفتند و همگی مصمم‌اند تا به‌صورت سازمان‌یافته برای فرستادن تعداد بیشتری از مسلمانان به کنگره در انتخابات ۲۰۲۰، تلاش کنند تا اینکه بتوانند در برابر حجم عظیم تبلیغات علیه مسلمانان، نگاه سایر گروه‌ها در جامعه آمریکا را به این گروه تغییر دهند.