فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

دومین جلسه هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

دومین جلسه هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا شنبه 4 تیر 1401 برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر محمد جبارپور مدیر مسئول فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا توضیحاتی در مورد مرکز و هدف از راه اندازی این فصلنامه بیان کردند.

در ادامه دکتر حسن محمدمیرزائی دبیر تخصصی و مدیر داخلی فصلنامه به ارائه گزارشی در مورد روند فعالیت‌های انجام شده و امتیازات خاص مرکز مطالعات آمریکا و فصلنامه تحت مدیریت این مرکز پرداختند.

پس از بیان این مقدمات سردبیر و اعضای هیئت تحریریه فصلنامه به ارائه نقطه نظرات خویش پرداختند که اجمالاً می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

دکتر محسن رضایی میرقائد

استاد تمام اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) و سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • بحمدالله مرکز کارهای خوبی انجام داده است و کارهای زیادی هم در پیش است که باید به آن توجه شود. راه‌اندازی و توسعه این فصلنامه مهم است و برای ادامه کار و گرفتن نتیجه بهتر باید چند نکته در نظر گرفت: اولاً؛ تحلیل و رصد به روز از مسائل آمریکا مد نظر باشد. ثانیاً؛ باید بررسی شود چه عواملی به تسریع افول آمریکا کمک می‌کنند؟ بحث جایگزینی آمریکا چه روندی را طی می‌کند؟ و کجاها این اتفاق خواهد افتاد؟ نقش ما چیست و کجاها می‌توانیم جایگزین باشیم؟ نقاط تقابل در آینده برای ما مطرح خواهد شد و باید روی این محورها کار شود. ما از افول آمریکا چه استفاده‌ای می‌توانیم داشته باشیم و ابزار ما باید چه چیزی باشد؟

دکتر ابراهیم متقی

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • کارهای زیادی در پیش است. اما فعالیت‌ها به خوبی پیش می‌رود به طوری که می‌توان گفت مرکز مطالعات آمریکا، به سبک شورای روابط خارجی در حال پیش روی است. یکی از راه‌های رسیدن به سطح ایده‌آل، کار کردن روی موضوعات و مقالاتی است که برای عبور از بحران کارآمد باشد، زیرا نظام بین‌الملل سرشار از چالش شده و در آینده نزدیک مرزبندی‌های جدیدی شکل خواهد گرفت.

دکتر محمدباقر خرمشاد

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه علامه طبابایی (ره) و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • باید ببینیم چقدر به هدفمان نزدیک و چقدر دور شده‌ایم. باید آسیب شناسی کنیم. باید به سراغ چالش‌ها برویم و ببینیم در کدام حوزه با چالش مواجه هستیم و هر شماره از فصلنامه به حوزه متفاوتی اختصاص داده شود. راه اندازی رشته مطالعات آمریکا شمالی باید فرق اساسی با دیگر دانشگاه‌ها داشته باشد، هدایت یافته‌تر عمل کند. انتخاب اساتید و دانشجویان مهم است تا بتوانند در آینده تولیدکنندگان خوبی برای مجموعه باشند.

دکتر محمدرحیم عیوضی

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه شاهد و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • یکی از امتیازات این فصلنامه این است که در کنار کارهای تعریف شده در حال پیشروی است و نه تنها نباید متوقف شود، بلکه باید توسعه پیدا کند. باید بٌعد راهبردی فصلنامه حفظ شود و نباید از این بعد فاصله بگیرد. نگاه به آمریکا باید نگاه دو جانبه باشد و صرفاً بحث چاپ مقاله در میان نباشد. در حال حاضر فصلنامه مخاطب پیدا کرده است و سطح انتظارات مخاطب بالا رفته است، باید چارچوب فصلنامه به استانداردهای بالا برسد.

دکتر سیدموسی دیباج

دانشیار فلسفه غرب دانشگاه تهران و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • مباحث استراتژیک در بیشتر مجلات علمی چنگی به دل نمی‌زند. باید مباحث استراتژیک نصب العین قرار داده شود. بحث‌های تمدنی به صورت جدی در نظر گرفته شوند. از کلی گویی پرهیز شود. استراتژی‌ها باید به دقت مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرند.

دکتر روح الله قادری

دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع) و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا:

  • نگاه به آمریکا یک مسئله صرفاً تاریخی نیست، بلکه مسئله‌ای راهبردی است. لازم است در این فصلنامه تاریخ روابط ایران و آمریکا به صورت راهبردی بررسی شود. به نظر می‌رسد خلاء راهبردی در فهم آمریکا شناسی وجود دارد. فرآیند تصمیم گیری در آمریکا برای ما خیلی مهم است و با فهم این تصمیم گیری‌ها می‌توان بهتر عمل کرد. نکته دیگر بحث دیپلماسی پنهان می‌باشد که لازم است بخش خاصی از این فصلنامه به جایگاه دیپلماسی پنهان در سیاست خارجی آمریکا اختصاص داده شود.

دکتر سارا امامقلی

استاد تمام اقتصاد بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • با توجه به اینکه مطالعات استراتژیک آمریکا پایه اصلی این نشریه بوده و ژورنال‌های دیگر کمتر به آن توجه دارند، یک مزیت برای فصلنامه به شمار می‌رود و پیشنهاد می‌شود برای بهتر شدن این روند، محورهایی برای مجله مشخص شود و از قبل در اختیار مخاطبان، اساتید و پژوهشگران قرار گیرد. استانداردهای مجله ارتقاء پیدا کند و از پراکندگی موضوعی پرهیز شود. برای مثال یک شماره به چالش‌های نظام سلامت آمریکا پرداخته شود.

دکتر محسن اسلامی

دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • معرفی فصلنامه به دانشگاه‌ها، مراکز علمی و وزارت‌خانه ها خیلی مهم است. باید اطلاع رسانی شود. از ظرفیت اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌الملل استفاده شود. پیشنهاد می‌شود حتی از بعضی اساتید خارجی (آمریکایی، اروپایی، عرب و…) که به نگاه این فصلنامه نزدیک هستند استفاده شود.

دکتر ابوذر گوهری مقدم

دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه جامع امام صادق (ع) و عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا

  • تلاش‌‌های خوبی در مرکز مطالعات آمریکا انجام شده است و این مجموعه جایگاه خاصی در کشور پیدا کرده است. در بحث فصلنامه باید تعداد مقالات را افزایش داد. لازم است مقالات پیوستگی داشته باشند و هر شماره به موضوع خاصی بپردازد و از پراکندگی مباحث فصلنامه جلوگیری شود. همچنین لازم است استانداردهای لازم ارتقاء یابد.

لازم به ذکر است فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا به عنوان اولین فصلنامه تخصصی در حوزه مطالعات آمریکا حدود یک سال پیش راه‌اندازی شده و با عنایت خداوند متعال و تلاش دست اندرکاران نشریه تاکنون پنج شماره آن با مقالات در تراز علمی- پژوهشی منتشر شده است و در حال حاضر منتظر طی شدن فرآیند لازم‌ جهت اخذ امتیاز علمی از وزارت علوم می‌ باشد لذا از تمامی اساتید، محققین و نویسندگان محترم جهت ارسال مقالات خود (بر اساس اهداف و راهبردهای اعلامی نشریه) جهت داوری و چاپ در شماره‌های بعدی این فصلنامه دعوت به عمل می‌آید.

آدرس وب سایت فصلنامه

www.asr.ihu.ac.ir

تصاویر دومین جلسه هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا: