درس سفر پلوسی به تایوان؛ پیروزی در میدان تولید، به معنای پیروزی در جنگ است

درس سفر پلوسی به تایوان؛ پیروزی در میدان تولید، به معنای پیروزی در جنگ است

چین در 2 آگوست، در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام کرد که تمرینات نظامی و آزمایش‌های موشکی «با اهداف مشخص» در اطراف این جزیره، برگزار خواهد کرد. دو روز بعد، ارتش آزادی‌بخش خلق چین ، چند موشک به سمت آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد. 5 آگوست، پکن اعلام کرد که همکاری با ایالات‌متحده در زمینه گفتگوهای نظامی و همچنین، به تلاش‌ها در راستای مسائل مربوط به آب‌وهوا و مبارزه با مواد مخدر پایان می‌دهد. در فاصله روزهای 3 تا 7 آگوست، 120 جنگنده چینی از خط میانی بین تایوان و چین عبور کردند. 15 آگوست، دومین هیئت اعزامی از کنگره آمریکا، وارد تایپه شدند. پکن بلافاصله دوری دیگر از ماجراجویی‌های تنش‌زا را آغاز کرد. تمامی این مسائل، بسیار جذاب است و خوراکی بی‌پایان برای رسانه‌های بین‌المللی فراهم می‌کنند که البته این، تمام ماجرا نیست.

مترجم: هادی قربانیار

توجه کنید به بخش مهم داستان که عمدتاً در هیجان آزمایش‌­های موشکی چین، مغفول مانده است؛ ۲ آگوست، غول باتری­‌سازی چینی، شرکت کانتمپ[۱] اعلام کرد به دلیل تنش­‌هایی که درباره تایوان به وجود آمده است، ساخت تأسیسات برای خدمات­دهی به تسلا[۲] و فورد[۳] را به تعویق می­اندازد. کانتمپ که مقر آن در شهر نینگبو[۴] بوده و از حمایت دولت برخوردار است، بزرگ­ترین کارخانه تولیدکننده باتری لیتیوم-یون برای خودروهای برقی در جهان است. این شرکت، کنترل حدود یک­سوم از بازار جهانی را در اختیار دارد که بخش عمده­ای از آن، به لطف یارانه­‌های اعطائی از سوی دولت است -یارانه٬­ها و معافیت­۲های مستقیم که باعث بهبود ترازنامه مالی آن شده و همچنین، نظام گسترده‌­تر و عمدتاً غیرمستقیم از حمایت‌­های حکومتی است که اکوسیستم وسایل نقلیه الکتریکی چین را تغذیه می­کند- کانتمپ بخش حیاتی از تلاش وسیع­تر پکن برای تسلط بر زنجیره ارزش وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین، سیستم‌­های انرژی جدید در سطحی گسترده‌­تر است. درواقع، کانتمپ یکی از تأمین­‌کنندگان اصلی تولیدکنندگان خودرو در آمریکا است؛ از تسلا گرفته تا فورد و با آن‌ها، نه‌تنها در صنعت خودروسازی آمریکا بلکه در اس­اند­پی[۵]۵۰۰ نیز حضور دارد.

با متوقف­ کردن حلقه‌­های تولید استبداد اقتصادی آمریکا توسط کانتمپ، پکن قدرت صنعتی خود را به رخ کشید. این رویکرد برای حزب کمونیست چین[۶] تازگی ندارد؛ بیش از یک دهه قبل، در سال ۲۰۱۰، پکن صادرات خاک کمیاب به ژاپن را به دلیل اختلافات سرزمینی متوقف کرد. در سال ۲۰۲۱، بعد از اینکه کانبرا[۷] خواستار تحقیق درباره منشأ انتشار ویروس کرونا شد، چین تحریم‌­هایی را برای کالاهای استرالیایی وضع کرد، از مشروبات الکلی گرفته تا گوشت گاو. اقدام کانتمپ نیز همان نشانه­ استفاده از جعبه‌ابزار غیرعادی میدانی در ایالات‌متحده را در خود دارد. این اسلوب از اهرم ­فشار اولویت‌­های توسعه اقتصادی مقامات ایالتی و محلی در آمریکا به نفع چین استفاده می­کند. البته درحالی‌که ممکن است این مسئله، موضوع جدیدی نباشد، اما اخیراً جعبه‌­ابزار اجبار و استبداد اقتصادی به‌خوبی توسعه‌­یافته و چند شاخه پکن، فوریت یافته است. حزب کمونیست چین، حوزه تجارت را یک میدان نبرد می­داند؛ به همان اندازه، اگر نگوییم بیشتر از تنگه تایوان[۸]. پکن، دهه­‌ها وابستگی آمریکا و جامعه بین‌­الملل را به گونه­ای پرورش داده که می­تواند در این نبرد، دست برتر را داشته باشد، درحالی‌که آمریکا از یک ارتدکسی اقتصادی مبتنی بر جهانی‌­سازی برد-برد و برون­‌سپاری فعالیت­‌ها برای تمرکز بر حاشیه سود بالا و بازگشت سریع سرمایه، حمایت کرده است. اکنون، آسیب­‌پذیری یک آمریکای با تولید کمتر، خود را نشان می­دهد. هزینه طولانی‌­مدت اتخاذ یک شالوده صنعتی خالی ­شده، خود را آشکار می­کند. اگر آمریکا امروز نسبت به بازسازی شالکه صنعتی خود، جدیت به خرج ندهد، هیچ واکنشی به تهاجم فردای چین نخواهد داشت؛ مهم نیست که واشنگتن، چه تعداد ناو هواپیمابر به تنگه تایوان اعزام کند. جدای از این، چند درصد ناوهای هواپیمابر مذکور در چین ساخته شده­اند؟

بخشی از خبر خوب، این است که هنوز زمان وجود دارد. آمریکا از مزیت­های تجاری و نظامی برخوردار است. به‌علاوه، نشانه‌­های کسادی اقتصادی امروز، می­تواند فرصتی را که بخش خصوصی و نیز بازارهای سرمایه ایالات‌متحده برای سرمایه‌­گذاری مجدد در مقیاسی مناسب در صنعت و زیرساخت­های داخل و خارج کشور نیاز دارند، فراهم نماید و همچنین، بستر لازم برای تقویت جایگاه در عرصه‌­ای را که آماده تعیین موازنه قدرت فردا است، مهیا سازند. تحرکات اخیر پکن نیز به هزینه‌­های شرکت­ها و سرمایه­‌گذاران بین‌­المللی که باید در قبال تجارت در چین بپردازند، اشاره می­کند؛ هزینه­‌هایی که باید سرمایه‌­گذاری را در مسیرهای تأمین پایدارتر و مورد اعتمادتر جذب کند که خارج از محدوده الگوی جنگ اقتصادی چین، یعنی «رهبری توسط حکومت و اجرا توسط شرکت‌ها» هستند.

البته انجام تمامی این اقدامات، مستلزم این است که شرکت­­ها و سرمایه­‌گذاران به همان اندازه داخلی سازی شوند و همچنین، با این واقعیت کنار بیایند که رفتار مخرب پکن و تنش ژئوپلیتیک مرتبط با آن، متوقف نخواهد شد. بازارهای سرمایه و تصمیم­‌گیرندگان در سطح شرکت­‌ها، باید واقعیت جدید را بپذیرند که مواجهه با چین، هزینه ملموسی را به همراه دارد که بر هر اندوخته­ کوتاه‌مدت -که از زنجیره­های تأمین متکی به چین، پس گرفته می‌شود- می­چربد. پس از دیدار پلوسی از تایوان، پکن در موضعی کاملاً انتقام‌­جویانه قرارگرفته است؛ ایجاد بحران برای دریافت امتیاز از واشنگتن و همچنین، نمایش نفوذ روبه­ گسترش خود در صحنه جهانی. ایالات‌متحده و رسانه‌­های بین‌­المللی، تمرکز خود را بر روی بمب­های صوتی نظامی این انتقام، پرتاب موشک و اعزام ناوها قرار داده­اند. این‌ها اقدامات آشکار و مشخص هستند، اما خیره ­شدن به آتش­بازی، خطر غافل شدن از یک عنصر به‌مراتب مهم­تر (اگر نگوییم حساس­تر) از حمله انتقامی پکن را به دنبال دارد.

تثبیت موقعیت و جایگاه برای رقابت صنعتی آتی، مستلزم این است که امنیت ملی آمریکا، تصدیق کند که در رقابت و مبارزه ژئوپلیتیک فردا یا بهتر بگوییم امروز، ممکن است موشک‌­ها­ به کار گرفته نشوند، جز اینکه مهم این خواهد بود که این موشک­‌ها، کجا ساخته شده­اند. چین با پرتاب آن‌ها، دوران خوشی را می­گذراند. رسانه نیز اوقات خوشی را در پوشش این موضوع تجربه می­کند. البته این جنگی است که پیروزی در آن، باید در عرصه کارخانه محقق شود. اگر آمریکا نتواند بنیان و ساخت لازم برای این کار را تأمین کند، در این جنگ شکست می­خورد. حتی این کشور، ممکن است فرصت نیابد که درک کند این جنگ، مدت­ها قبل از سفر پلوسی به تایوان، آغاز شده است.

منبع: https://www.fdd.org/analysis/op_eds/2022/08/23/pelosi-taiwan-win-production-battle-win-war/

نویسنده: امیلی برویره[۹]– ناتان پیکارشیچ[۱۰]

مترجم: هادی قربانیار


[۱] CATL 

[۲] Tesla

[۳] Ford

[۴] Ningbo

[۵] S&P 500

[۶] Chinese Communist Party

[۷] Canberra

[۸] Taiwan Strait

[۹] Emily de La Bruyère

[۱۰] Nathan Picarsic