اقتصاد آمریکا؛ حامی ثروتمندان

اقتصاد آمریکا؛ حامی ثروتمندان

متن پیش رو خلاصه‌ای از پژوهشی است که توسط روث ایگیلنیک و کیم پارکر[1] در 11 دسامبر 2019، در پایگاه موسسه تحقیقاتی پیو[2] منتشر شده است. بر اساس این پژوهش، بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند که رویه کنونی اقتصاد آمریکا، به نفع ثروتمندان است و بقیه را فقیرتر می‌کند.
  • اقتصاد آمریکا؛ از شاخصه‌های رسمی تا واقعیت میدانی

بر اساس بسیاری از شاخص‌ها، موتور اقتصاد آمریکا به‌خوبی کار می‌کند. بیکاری به کمترین میزان خود در پنجاه سال اخیر رسیده، مصرف پول مشتری‌ها راحت‌تر شده است و بازار سهام نیز، اوضاع خوبی دارد؛ اما علی‌رغم مثبت بودن این شاخص‌ها، ارزیابی عامه مردم از اقتصاد متفاوت است. نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو، این حس متفاوت مردم را تشریح می‌کند. بسیاری از افراد طبقات بالای درآمدی یا افراد با درآمد متوسط، معتقدند که شرایط کنونی اقتصاد آمریکا، عالی یا دست‌کم خوب است. البته این افراد، درنهایت ۴۰ درصد مردم آمریکا را تشکیل می‌دهند و بقیه معتقدند که شرایط، متوسط یا رو به پایین است. جمهوری خواهان یا افراد مستقل نزدیک به آنان، نسبت به این وضعیت برای خوش‌بین‌تر هستند (در مقایسه با دموکرات‌ها)

  • جهت‌گیری کلی اقتصاد: کمک به ثروتمندان

بیشتر بزرگ‌سالان می‌گویند که اقتصاد امروز آمریکا، به طبقه متوسط و فقیر آسیب جدی وارد می‌کند. ۶۹ درصد آمریکایی‌ها نیز معتقدند که شرایط اقتصادی کنونی، به افراد ثروتمند یا تقریباً ثروتمند کمک می‌کند. در این مطالعه، افراد با درآمد ۴۰ هزارتا ۱۲۰ هزار دلار در سال، جزء طبقه متوسط به شمار آمده است و افراد با درآمد کمتر از ۴۰ هزار دلار در سال نیز، جزء افراد ضعیف تلقی می‌شوند.

درآمد پایینکمتر از ۴۰ هزار دلار در سال
درآمد متوسطبین ۴۰ هزارتا ۱۲۰ هزار دلار در سال
درآمد بالابیش از ۱۲۰ هزار دلار در سال

البته دموکرات‌ها در آمریکا نسبت به این شرایط، بیشتر منتقدند اگرچه خود، بیشتر از دیگران برخوردار هستند. ۵۹ درصد از آن‌ها معتقدند که شرایط اقتصادی کشور، متوسط یا ضعیف است درحالی‌که تنها یک‌چهارم جمهوری‌خواهان (۲۵ درصد)، این‌گونه فکر می‌کنند. ۷۲ درصدشان هم معتقدند که این اقتصاد، به طبقات متوسط آسیب می‌زند (در مقابل ۴۱ درصد جمهوری‌خواه) و ۸۳ درصد از آنان نیز، هم‌نوا با طبقات پایین‌تر جامعه، معتقدند که این اقتصاد علاوه بر متوسط‌ها به طبقات پایین نیز ضربه می‌زند (در مقابل ۴۱ درصد جمهوری‌خواه).

شرایط اقتصادی کشور متوسط یا ضعیف است
دموکرات‌ها: ۵۹ درصدجمهوری خواهان: ۲۵ درصد
شرایط اقتصادی کشور به طبقات متوسط آسیب می‌زند
دموکرات‌ها: ۷۲ درصدجمهوری خواهان: ۴۱ درصد
شرایط اقتصادی کشور به طبقات پایین آسیب می‌زند
دموکرات‌ها: ۸۳ درصدجمهوری خواهان: ۴۱ درصد

فقط ۱۰ درصد از مردم آمریکا معتقدند که این شرایط، به نفع طبقات بالا نیست. ۱۹ درصد نیز می‌گویند، اقتصاد رایج نه به ثروتمندان کمک بیشتری می‌کند و نه به ضرر آن‌ها است. درمجموع، چیزی کمتر از یک‌سوم مردم (۲۹ درصد مردم) خوانشی عادلانه از وضعیت اقتصادی آمریکا دارند و بیش از دوسوم مردم، آن را ناعادلانه ارزیابی می‌کنند. 81 درصد از ثروتمندان نیز به این نکته اذعان دارند که شرایط اقتصادی کشور، به نفع آنان است. دموکرات‌ها نسبت به جمهوری خواهان، راحت‌تر به این نکته اذعان می‌کنند (۷۷ درصد در مقابل ۶۳ درصد)؛ نزدیک به پنجاه‌درصد از کل مردم هم می‌گویند که اقتصاد، به نفع تحصیل‌کرده‌ها و سفیدپوستان است. بیشتر مردم آمریکا زندگی خود را زندگی مناسبی ارزیابی نمی‌کنند. ۷۲ درصد ثروتمندان، ۲۸ درصد متوسط‌ها و تنها ۸ درصد طبقات پایین، معتقدند که زندگی متناسب و در شأنی را تجربه می‌کنند و مابقی تنها هزینه‌های ابتدایی زندگی خود را کسب می‌کنند یا حتی در آن، مشکل هم دارند.

  • نگرانی مردم در تأمین مخارج

از میان جمعیت آمریکاییان، ۱۴ درصد افراد با طبقه بالای درآمدی، ۳۵ درصد متوسط‌ها و ۶۵ درصد افراد با درآمد پایین، همواره نگران این هستند که مبادا در رستوران، فروشگاه یا هر جای دیگری، نتوانند صورت‌حساب خود را پرداخت کنند.

نگرانی برای تأمین مخارج روزانه و پرداخت صورتحساب‌ها
طبقات بالا۱۴ درصد
متوسط۳۵ درصد
پایین۶۵ درصد

همچنین ۱۸ درصد از طبقات بالای درآمدی، ۳۷ درصد متوسط‌ها و ۵۵ درصد طبقات پایین، نگران هزینه‌های سلامت خود هستند.

نگرانی برای تأمین هزینه‌های سلامت
طبقات بالای درآمدی۱۸ درصد
متوسط۳۷ درصد
ضعیف۵۵ درصد
  • امید به آینده‌ای بهتر

از میان افرادی که معتقدند زندگی متناسب و در شأنی را در حال حاضر ندارند، برخی امیدوار هستند که در آینده، به این زندگی برسند. از میان ثروتمندان، ۸۴ درصد، طبقات متوسط ۶۸ درصد و در طبقات پایین، ۵۶ درصد امیدوارند که در آینده، به حدی پول داشته باشند که بتوانند یک زندگی مرفه را تجربه کنند. درمجموع، ۶۳ درصد بزرگ‌سالان چنین آرزویی را در دل می‌پرورانند. نکته قابل‌توجه آن است که هر چه فرد ثروتمندتر باشد، امید به پولدارتر شدن نیز در او قوی‌تر و هر چه ضعیف‌تر، کمتر است.

  • امید به آینده، تابعی از فرهنگ و رسانه

این‌که ثروتمندان به آینده‌ای مرفه‌تر امیدوارتر باشند، موضوع عجیبی نیست، آنچه محل سؤال است و این نظرسنجی نیز برای آن پاسخی ندارد، علت این امیدواری در مردم آمریکا است که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها آینده‌ای مرفه‌تر را انتظار می‌کشند، درحالی‌که خود معتقدند روند جاری اقتصاد، فقرا و طبقات پایین اقتصادی را ضعیف‌تر می‌کند. پس چرا امیدوار هستند؟ این آرزو به دلیل وضعیت اقتصادی کشور است یا به دلیل تبلیغات رسانه‌ای و به تصویر کشیدن آینده‌ای موهوم و ایجاد کردن آرزو در مردم؟ اگر ‌چنین است که مردم آمریکا در پرداخت صورت‌حساب‌هایشان در بیمارستان، رستوران و …، مشکل دارند یا با استرس آن را پرداخت می‌کنند، چه واقعیت اقتصادی‌ای آن‌ها را به آینده‌ای با رفاه‌ بیشتر رهنمون می‌سازد؟ به نظر می‌رسد حقیقت اقتصادی قانع‌کننده‌ای در این زمینه وجود ندارد و این امید، علی‌رغم وجود مشکلاتی که در بالا بدان اشاره شد، موضوعی فرهنگی و رسانه‌ای است. بدین معنا که فضای فرهنگی- رسانه‌ای جامعه آمریکا، فضایی مصرف‌زده یا مروج مصرف هر چه بیشتر است که عطش مصرف را هر چه بیشتر در فرد توسعه می‌دهد. عطش روزافزون نیز تمنای آینده‌ای بهتر را در فرد ایجاد می‌کند که این تمنا، خود را در نظرسنجی‌ها به‌صورت امید به آینده‌ای بهتر نشان می‌دهد.


[۱]. Ruth igIelnik and Kim parker

[۲]. https://www.pewsocialtrends.org/2019/12/11/most-americans-say-the-current-economy-is-helping-the-rich-hurting-the-poor-and-middle-class/