آیا آمریکا دوباره داعیه‌دار رهبری جهانی خواهد بود؟

آیا آمریکا دوباره داعیه‌دار رهبری جهانی خواهد بود؟

با شیوع ویروس کرونا، تلفات و فاجعه عظیمی برای آمریکا پیش بینی می‌شد که ضعف سیستم بهداشت و سلامت آمریکا نمایان شود. از این رو نویسنده در این یادداشت تلاش کرده است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا آمریکا دوباره داعیه دار رهبری جهانی خواهد بود؟

 دکتر مجتبی صمدی؛پژوهشگر فرهنگ و جامعه آمریکایی، روزنامه نگار و تحلیلگر و سردبیر ماهنامه آمریکاشناسی

با شیوع ویروس کرونا، همه افرادی که به‌نوعی با ساختار و نظام بهداشت و سلامت آمریکا آشنا بودند، تلفات و فاجعه عظیم را برای آن کشور پیش‌بینی می‌کردند؛ اما در این میان، اظهارنظرهای مقامات آمریکایی به‌ویژه رئیس‌جمهور این کشور، بیش از هر چیز قابل‌تأمل بود زیرا در همان ابتدا سعی در محکوم کردن سایر کشورها ازجمله چین داشت و آن را یک ویروس چینی قلمداد می‌کرد، از طرف دیگر نیز، مقامات آمریکایی در درگیری گفتمانی و راهبردی با جمهوری اسلامی، ایران را به پنهان‌کاری در گزارش‌ها و روایت‌ها از آمار مبتلایان به بیماری کرونا محکوم می‌نمودند اما دیری نپایید که اولین موارد ابتلا به این بیماری در آمریکا، مورد تأیید قرار گرفت که بازهم رئیس‌جمهور این کشور در طی سخنانی بلاهت گونه، این تعداد را بسیار اندک نامید که در آینده نزدیک به صفر خواهد رسید. این ظاهرسازی هرچند از سوی رسانه‌های جریان اصلی آمریکا نیز تا حدی دنبال می‌شد اما فاجعه بزرگ و شیوع یک‌باره این بیماری و تبدیل این کشور به جولانگاه کویید ۱۹، دیگر رمقی برای کارخانه‌های فرا واقعیت ساز آمریکایی باقی نگذاشت؛ و روایتی که آمریکا را ایمن‌ترین و مقاوم‌ترین کشور در ذهن هالیوودی زده مردم جهان تصویر کرده بود، کم‌کم کنار رفت و بر همگان روشن شد که این کشور، دارای بیماری‌هایی است که با روتوش و ظاهرسازی‌های مدام، همواره مخفی نگاه داشته می‌شد. در اینجا بود که بسیاری صاحب‌نظران داخل آمریکا، لب به اعتراف و انتقاد آشکار گشودند.

تا اینجا ما با یک امپراتوری مواجه هستیم که علاوه بر ناتوانی در گره‌گشایی از مسائل و بحران‌های بین‌المللی -که در یکی دو دهه کنونی بر همگان آشکار شده بود- دارای مشکلات اساسی داخلی نیز است تا جایی که ساختار و ناکارآمدی حکمرانی این کشور، دیگر رمق نفس کشیدن را از پیکر این جامعه گرفته است. اینجا است که اصلاح‌گران اجتماعی و دلواپسان آمریکا، دائماً نسخه‌هایی برای درمان این پیکر در حال بیماری ارائه کردند؛ اما این پیکر همچنان بیمار است، اینکه این نسخه‌ها تا چه اندازه شفابخش باشند یا توانی در مواجهه بحران بعدی برای این پیکر باقی می‌ماند، سؤالی است که عمدتاً از طریق راه‌حلی به نام بازگشت مجدد به جایگاه رهبری جهانی از سوی آمریکا دنبال می‌شود و این، همان نکته‌ای است که در آینده‌ای نزدیک، چالش اصلی دولت پنهان آمریکا برای تصمیم‌گیری و انتخاب مجدد میان مدل دونالد ترامپ در بازسازی آمریکایی و مدل جهانی‌سازی است.