احوال مردم آمریکا در روزهای کرونایی

احوال مردم آمریکا در روزهای کرونایی

مردم آمریکا هرروز بیشتر از روز قبل با پیام‌هایی از طرف دولت و رسانه‌ها مواجه می‌شوند که خطر ویروس کرونا را برای آن‌ها گوشزد می‌کند. این تذکرات موجب شده است تا مردم، خود را بیشتر در معرض خطر احساس کنند. مدارس، اداره‌ها، شرکت‌ها و غیره نیز تعطیل‌شده‌اند که خود این امر، زندگی مردم را متأثر کرده است. آنچه در ادامه می‌آید، تشریح این تأثیرات بر زندگی فردی و اجتماعی آمریکاییان در این روزها است. البته شاید در روزهای بعد، این آمار تغییر هم پیدا کند. این آمار را مؤسسه تحقیقاتی پیو منتشر کرده است.[1]

دکتر میثم قمشیان؛ پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و همکار در مرکز مطالعات آمریکا

۴۷ درصد از مردم تا دو هفته پیش، شیوع ویروس کرونا را خطری جدی برای سلامت عمومی می‌دانستند اما در حال حاضر این آمار، به ۶۶ درصد رسیده است. ۲۷ درصدی هم که نگران سلامتی خود بودند، اکنون به ۳۶ درصد رسیده‌اند. همچنین اگر تا میانه ماه مارس، ۷۰ درصد مردم آمریکا معتقد بودند که کووید ۱۹، اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند، این عدد در طول دو هفته، به ۸۸ درصد رسیده است. میزان نگرانی از تأثیرپذیری اقتصادی شخصی نیز از ۳۴ درصد به ۴۹ درصد رسیده است.

  • تأثیرپذیری اقشار مختلف از کرونا

۴۴ درصد مردم می‌گویند که این ویروس، به‌طور کامل زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. ۴۴ درصد نیز معتقدند، تأثیر کمی از ویروس کووید ۱۹ داشته‌اند و روی ۱۲ درصد از مردم نیز تأثیری نداشته است. در میان اقشار مختلف، خانم‌ها بیشتر از آقایان، سفیدپوستان بیشتر از سیاهان، تحصیل‌کرده‌ها بیشتر از بی‌سوادان و پردرآمدها بیشتر از کم‌درآمدها، از این ویروس متأثر بوده‌اند؛ بنابراین این ویروس را در آمریکا، می‌توان «ویروس طبقات بالا» دانست. آمار میزان این تأثیرپذیری‌ها به تفصیل در جدول زیر آمده است.

  • تحلیل مردم نسبت به یکدیگر

در کنار آمارهای ارائه‌شده، قضاوت مردم آمریکا در خصوص عملکرد هم‌وطنانشان در مواجهه با ویروس کرونا نیز جالب‌توجه است:

۲۸ درصد از آن‌ها معتقدند که هم‌وطنانشان، برخورد مناسب و درستی با موضوع دارند؛

۳۱ درصد می‌گویند که هم‌وطنانشان، دیگر دارند زیاده‌روی می‌کنند؛

۴۰ درصد نیز معتقد هستند که هم‌وطنانشان، چندان موضوع را جدی نگرفته‌اند.

  • کرونا و دغدغه‌های اقتصادی مردم

۳۳ درصد مردم آمریکا می‌گویند که خود یا از اعضای خانواده‌شان، شغلشان را به‌طور کامل ازدست‌داده‌اند یا با کاهش ساعت کاری در اثر بحران کرونا، درآمدشان کاهش‌یافته است. دوسوم دیگر نیز معتقدند که ویروس کرونا در آینده، موجب یک رکود و کسادی بازار در آمریکا می‌شود.

  • حساسیت‌های فرهنگی آمریکاییان

در مورد موضوع کرونا، مردم آمریکا ترجیح می‌دهند تا در برخی مکان‌ها حاضر نشده و برخی فعالیت‌ها را نیز انجام ندهند. این موضوع، بسیار به فرهنگ آن‌ها مرتبط می‌شود؛ برای مثال، نسبت به اینکه در انتخابات شرکت کنند، بیشتر موضع دارند تا اینکه شخصی را در خانه خود پذیرایی نمایند. گویا آمریکاییان نیز نتوانسته‌اند قید دیدوبازدید را بزنند که این امر، به روحیات اجتماعی‌تر آن‌ها نسبت به اروپایی‌ها مربوط است. در نظرسنجی مؤسسه پیو، وقتی از افراد پرسیده می‌شود که نسبت به چه‌کاری در ایام کرونایی موضع بیشتری دارند، آنگاه ‌که پای شرکت در یک مهمانی پرجمعیت باشد، ۹۱ درصد می‌گویند که در این جمع، شرکت نخواهند کرد. وقتی‌که سخن بر سر غذا خوردن در یک رستوران باشد، ۷۷ درصد در مقابل آن موضع دارند. وقتی‌که موضوع رفتن به محلی برای رأی‌گیری باشد، ۶۶ درصد و آنگاه که رفتن به فروشگاه زنجیره‌ای باشد، ۴۲ درصد نسبت به آن، موضعی منفی اتخاذ می‌کنند. در مقابل پذیرش مهمان و دیدن یک دوست در خانه نیز، تنها ۳۸ درصد از آن‌ها اعلام می‌کنند که مخالف چنین حضوری هستند.

  • رفتارهای مذهبی آمریکاییان

ویروس کرونا بر رفتارهای مذهبی آمریکایی‌ها نیز مؤثر بوده است؛ ۵۵ درصد از بزرگ‌سالان گفته‌اند که برای پایان کرونا دعا کرده‌اند. این عدد، لزوماً به معنی بی‌دینی نیمی دیگر از جمعیت آمریکا نیست زیرا ممکن است این افراد یا دست‌کم بخشی از آن‌ها، به دین و خدا اعتقاد داشته باشند اما معتقدند که برای مهار کرونا، باید اقداماتی دیگر انجام داد و دعا تأثیری در این مسئله ندارد. ۸۶ درصد مؤمنان به همه ادیان و ۷۳ درصد از مؤمنان به مسیحیت -که تا قبل از کرونا به‌صورت روزانه نیایش می‌کردند- نیز می‌گویند که در ایام کرونا، بیشتر متوجه خدا شده‌ و دعا کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که دعا کردن و تضرع به درگاه خداوند در مشکلات، در میان کسانی بیشتر است که قبلاً هم اهل عبادت و نیایش بوده‌اند. همچنین، نشان می‌دهد که مؤمنان اقلیت در آمریکا – که به ادیانی غیر از مسیحیت باور دارند- در مقایسه با مسیحیان آن جامعه، ۱۳ درصد بیشتر اهل عبادت‌ هستند. به‌علاوه این آمارها نشان می‌دهد که بیشتر از نصف مردم آمریکا، هنوز هم در مشکلات، به‌سوی خدا و عبادت می‌روند. همچنین، ویروس کرونا موجب تضرع انسان‌ها به درگاه خدا شده است، حتی در جامعه‌ای مانند آمریکا.


[۱] https://www.pewresearch.org/