تنفر از یک امپراتوری در حال زوال

تنفر از یک امپراتوری در حال زوال

ریچارد ویک در مقاله اخیر خود در مرکز تحقیقاتی پیو، درباره افول آمریکا از منظر جامعه جهانی و افزایش افکار آمریکاستیزی در سطح جهانی، به تحقیق پرداخته و میزان رشد افکار آمریکا‌ستیزی از زمان بر روی کار آمدن دونالد ترامپ را بررسی کرده است.

سجادآذری نجف آبادی؛پژوهشگر و تحلیلگر حقوق و جامعه آمریکایی و همکار در مرکز مطالعات آمریکا

ریچارد ویک،[۱] مدیر تحقیقات بر افکار عمومی بین‌المللی در مرکز تحقیقاتی پیو[۲] است. او در زمینه افکار عمومی بین‌المللی، تحقیق کرده و در زمینه ارائه مقالات پژوهشی فعالیت می‌کند. وی صاحب چندین مقاله پژوهشی در مورد افول سیاست‌های آمریکا در افکار عمومی جهانی، ظهور قدرت چینی، دموکراسی و جهانی‌شدن است که توسط این مرکز تحقیقاتی، منتشر شده است. ازجمله آثار مهم وی می‌توان به مقالاتی چون مخدوش شدن چهره ایالات‌متحده در افکار عمومی در دولت ترامپ (Wike, U.S. Image Suffers as Publics Around World Question Trump’s Leadership, 2017)، پسا-برگزیت، اروپا به اتحادیه اروپا مشتاق‌تر خواهد شد (Wike, Post-Brexit, Europeans More Favorable Toward EU, 201، حمایت گسترده از نمایندگان و دموکراسی مستقیم در سطح جهانی (Wike, Globally, Broad Support for Representative and Direct Democracy, 2017)، افکار عمومی نقش چین را در جهان در اولویت می‌بینند، آمریکا را به‌عنوان تهدید بزرگ می‌شناسند (Wike, Chinese Public Sees More Powerful Role in World, Names U.S. as Top Threat, 2016)، حمایت جهانی از اصل آزادی بیان، اما مخالفت با برخی از گفتارها (Wike, Global Support for Principle of Free Expression, but Opposition to Some Forms of Speech, 2015) اشاره کرد. وی همچنین برای بسیاری از رسانه‌ها، مطبوعات و دیگر اندیشکده‌های آمریکایی و انگلیسی، چون آتلانتیک[۳]، فاینانشیال تایمز[۴]، گاردین[۵]، پولیتیکو[۶]، فارین پالیسی[۷]، سی‌ان‌ان[۸]، بی‌بی‌سی[۹]، سی‌ان‌بی‌سی[۱۰] و بسیاری از دیگر مطبوعات آنلاین و نشریه‌ای آمریکا و انگلستان قلم زده است. ریچارد ویک یک چهره سرشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی است که بارها توسط رسانه‌هایی چون وال‌استریت ژورنال[۱۱]، واشنگتن‌پست[۱۲]، ان‌بی‌سی[۱۳]، ان‌پی‌آر[۱۴] دوچه وله[۱۵]، فرانس ۲۴[۱۶]، الجزیره[۱۷] و سی‌ان‌ان، موردگفتگو و مصاحبه قرارگرفته است. همچنین برای کنفرانس‌ها و سمینارهای دولتی، مطبوعاتی، دانشگاهی، تجاری نیز سخنرانی کرده است. وی دارای مدرک دانشگاهی دکتری از دانشگاه اِموری واقع در آتلانتای ایالت جورجیا در رشته علوم سیاسی است. ریچارد ویک قبل از شروع همکاری خود با مرکز تحقیقات پیو، در پژوهشکده دیگری به نام مرکز تحقیقات گرینبرگ کوینلن روزنر،[۱۸] به‌عنوان عضو ارشد فعالیت داشته است. (Center)

بر اساس داده‌هایی که ریچارد ویک در این مقاله به آن استناد کرده است، میزان نفرت جهانی از آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، افزایش چشمگیری داشته است (Wike, Trump Ratings Remain Low Around Globe, 2020).

از زمان بر روی کار آمدن دونالد ترامپ[۱۹] در آمریکا، آمریکاستیزی در سطح جهان به‌شدت افزایش یافته است. ریچارد ویک در آماری که از نظرسنجی خود در کشورهای مختلف جهان در مرکز مطالعات آمریکایی پیو منتشر کرده، نشان می‌دهد که رتبه جهانی محبوبیت ترامپ، مشابه رتبه جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا است.

  • دوران بوش و نفرت‌آفرینی برای آمریکا

در دوران ریاست‌جمهوری بوش پسر[۲۰] در آمریکا، عدم محبوبیت وی در داخل آمریکا، موجب شد تا میانگین حمایت‌های بین‌المللی و افکار عمومی در سطح جهان از ایالات‌متحده تا سطح چشمگیری کاهش یابد. در سال ۲۰۰۷، درصد کسانی که معتقد بودند بوش در امور جهانی به‌درستی عمل کرده است، در میان کشورهای اروپایی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس، تنها به ۲۱ درصد می‌رسید. در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ نیز، همین ۲۱ درصد ترامپ را تأیید می‌کردند؛ اما ویک در ادامه مقاله خود، تصریح کرده در حال حاضر، نگرانی‌هایی که منجر به نگرش منفی جهانی نسبت به ایالات‌متحده شده است، با چالش‌های دوره ریاست‌جمهوری بوش، تفاوت بسیاری دارد.

در دوره بوش، زمانی که نفرت از آمریکا به بالاترین سطح جهانی خود رسید، ایالات‌متحده به‌عنوان یک قدرت بزرگ کنترل نشده تلقی می‌شد که منافع خود را یک‌جانبه دنبال می‌کرد و به استانداردها و مؤسسات بین‌المللی توجهی نداشت اما در دوره ترامپ، شرایط کاملاً برعکس است؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ایالات‌متحده حتی دیگر یک قدرت بزرگ در جهان محسوب نمی‌شود، بلکه چین و دیگر قدرت‌های نوظهور به شکل فزاینده‌ای سلطه آمریکا در زمینه‌های مختلف را به چالش کشیده‌اند؛ تغییری که چه شهروندان عادی و چه سیاست‌گذاران و تحلیلگران، آن را به‌خوبی درک می‌کنند.

ریچارد ویک در مقایسه با نظرسنجی‌های سال‌های گذشته خود در مرکز مطالعات پیو، به این نکته اشاره کرد که در سال ۲۰۱۸، حدود ۷۰ درصد در ۲۵ کشور معتقد بودند که چین نسبت به ۱۰ سال گذشته، نقش بسیار مهمی در امور جهانی ایفا می‌کند؛ درحالی‌که تنها ۳۱ درصد این احساس را نسبت به آمریکا داشتند.

  • وقتی آمریکا نقشی در رهبری جهانی ندارد

در سال ۲۰۱۵، حدود ۴۸ درصد از ۴۰ کشور، معتقد بودند که روزی چین به‌عنوان قدرت بزرگ جایگزین آمریکا خواهد شد؛ درحالی‌که فقط ۳۵ درصد اعتقاد داشتند که آمریکا در قدرت باقی خواهد ماند. درواقع، در نظر بسیاری از افکار عمومی، قدرت غالب گذشته آمریکا به یک قدرت کوچک تبدیل شده است. در خلال ۳ سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، افولِ دیدگاه‌های مثبت نسبت به ایالات‌متحده با این احساس همراه بود که تعهد آمریکا به رهبری جهانی، روبه‌زوال است. همچنین، بسیاری از مردم در سراسر دنیا معتقدند که آمریکا با ریاست ترامپ، در حال دور شدن از نقش فعال خود در امور جهانی است. بنا بر داده‌های این گزارش، جوامع بین‌المللی هیچ‌یک از سیاست‌های خارجی ترامپ را تأیید نمی‌کنند و مخالف آن هستند و این مخالفت‌ها، نشان می‌دهد که جوامع بین‌الملل دیگر آن نگاه کلاسیک به رهبری آمریکا در سطح بین‌الملل را ندارد، چراکه سیاست‌های خارجی آمریکا به‌خصوص در دوران ترامپ، تنها منافع آمریکا را در نظر گرفته است.

یکی از این سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ که افول آمریکا در سطح جامعه جهانی را تسریع کرد، افزایش نرخ تعرفه‌های گمرکی با برخی از کشورها بود. غیر از رژیم صهیونیستی، کمتر مردمی در جهان با افزایش نرخ تعرفه‌های گمرکی موافق بودند. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که مشارکت‌کنندگان مخالف افزایش تعرفه‌های گمرکی، نه‌تنها ساکنان کشورهای قربانی این سیاست، بلکه حتی ساکنان کشورهایی هستند که قربانی این سیاست نبودند اما از سیاست افزایش تعرفه‌های گمرکی حمایت نکردند. خروج آمریکا از توافق‌های بین‌المللی برای حل‌وفصل مشکلات جهان‌شمول چون تغییرات آب‌و‌هوایی، از دیگر دلایلی است که اعتماد جوامع بین‌المللی به آمریکا را از بین برده است. خروج آمریکا از توافق بین‌المللی، به رفع مشکلات ناشی از تغییرات آب هوایی در دولت ترامپ انجام شد.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، ممانعت از ورود مهاجران به آمریکا، احداث دیوار مرزی با مکزیک توسط آمریکا، از دیگر نکاتی است که موجب افول آمریکا از منظر جامعه جهانی شده است، این امر باعث شده تا همزمان افکار آمریکاستیزی در سطح جهان افزایش یابد.

  • زوال سرعت می‌گیرد

ریچارد ویک در این گزارش ثابت کرد که افول آمریکا از منظر جهانی در زمان ترامپ، سرعت بیشتری به خود گرفته است. وی در این گزارش با استفاده از داده‌های آماری خود، نشان داد که سطح اعتماد مردم به رهبران جهان به‌گونه‌ای است که دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از کمترین سطح اعتماد از منظر جهانی برخوردار است. در سال‌های جنگ جهانی دوم، مردم اروپا و همچنین مردم ایالات‌متحده، معتقد بودند که ایالات‌متحده اقتدار خود را به روش‌های مثبتی در کمک به ایجاد پایه‌های نظام لیبرالی اعمال می‌کند؛ اما هم‌اکنون مردم جهان به‌ویژه اروپایی‌ها معتقدند که واشنگتن، نقش بسیار کمی در حل مشکلات جهانی دارد. در نظرسنجی سال ۲۰۱۸، ازنظر حدود سه‌چهارم از آلمانی‌ها و سوئدی‌ها، آمریکا کمک زیادی به مقابله با چالش‌های بزرگ جهانی نمی‌کند و این حالت به‌ویژه در دولت ترامپ، بسیار افزایش یافته است. در حال حاضر ازنظر بسیاری از مردم، آمریکا مسئول فروپاشی نظام بین‌المللی است. مرکز مطالعاتی پیو در سال ۲۰۱۹، به این نتیجه رسید که مخالفت‌های شدیدی نسبت به سیاست‌های تجاری ترامپ وجود دارد و همه حالت‌ها نشان می‌دهد که آمریکا، توجهی به تعهدات بین‌المللی نداشته و میان خود و سایر کشورهای جهان، سد ایجاد می‌کند.


[۱] Richard Wike

[۲] Pew Research Center

[۳] Atlantic

[۴] Financial Times

[۵] The Guardian

[۶] Politico

[۷] Foreign Policy

[۸] CNN

[۹] BBC

[۱۰] CNBC

[۱۱] Wall Street Journal

[۱۲] Washington Post

[۱۳] NBC

[۱۴] NPR

[۱۵] Deutsche Welle

[۱۶] France24

[۱۷] Al Jazeera

[۱۸] Greenberg Quinlan Rosner Research

[۱۹] Donald Trump

[۲۰] George W.Bush