جنبش زنان در برابر جنگ ­افروزی آمریکا

جنبش زنان در برابر جنگ ­افروزی آمریکا

سازمان کُوْدپینک که خود را جنبش زنان برای صلح معرفی می‌کند، ازجمله سازمان‌های مردم‌نهاد آمریکایی است که با رویکرد انتقاد از سیاست‌های جنگ‌افروزانه ایالات‌متحده در سطح بین‌الملل، برای برقراری صلح فعالیت می‌کند.

مهدی کمالوندی؛پژوهشگر و تحلیل‌گر جامعه آمریکایی و همکار در مرکز مطالعات آمریکا

کدپینک یک جنبش مردمی در راستای توسعه صلح پایدار و عدالت اجتماعی است که هدف اصلی خود را پایان دادن به جنگ‌ها و اشغالگری‌هایی می‌داند که با منابع مالی آمریکا شکل می‌گیرد. این سازمان تلاش می‌کند سیاست‌های جنگ افروزانه آمریکا -که برای سلطه بر جهان طراحی‌شده- را به چالش بکشاند و از سوی دیگر، منابع مالی ایالات‌متحده را به مسیر مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و دیگر خدمات اجتماعی به سود مردم آمریکا، تغییر مسیر دهد. (Brennan, 2013) این سازمان علاوه بر تمرکز بر مسائل ضد جنگ، به مسائلی چون حملات پهپادی، زندان خلیج گوانتانامو، دولت فلسطینی، توافق هسته‌ای ایران و جنایات عربستان سعودی نیز می‌پردازد. (What is codepink, 2019)

نام‌گذاری «کد صورتی» به‌نوعی استعاره از کدگذاری‌های هشدار‌آمیز سازمان امنیت ملی آمریکا[۱] است. سازمان امنیت ملی آمریکا از رنگ‌هایی چون نارنجی یا قرمز برای اعلام وضعیت امنیتی سوژه موردنظر خود، استفاده می‌کند که در آن زمان هم جرج بوش[۲] رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده در سخنرانی‌های خود، دائماً از این رنگ‌ها برای اعلام وضعیت امنیتی این کشور استفاده می‌کرد. (What is codepink, 2020) اکنون اعضای این گروه، به رنگ صورتی لباس می‌پوشند و راهپیمایی‌ها، اعتراضات و اقدامات زیادی برای ترویج اهداف خود انجام داده‌اند که در سطح عمومی و جوامع بین‌الملل، بازتاب داشته است؛ این سازمان از همه افراد و جنسیت‌ها برای حضور در جنبش خود دعوت می‌کند. (Copeland, 2007)

  • کدپینک از ایران حمایت می‌کند

سفر اعضای سازمان مردم‌نهاد کدپینک به ایران، به‌عنوان تشکیلاتی شناخته‌شده در سطح بین ­المللی در جهت حمایت از صلح و جلوگیری از جنگ در سطح جهان، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرامرزی این گروه آمریکایی در رسانه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. کدپینک در مسیر حمایت خود از پایداری صلح جهانی حتی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز به‌سادگی عبور نکرده و ازآنجایی‌که هرگونه تحریم را نوعی جنگ علیه ملت‌ها به‌حساب می‌آورد، به شکل کاملاً شفاف، تحریم‌های علیه ایران و دیگر ملت‌ها را به‌شدت محکوم می‌کند. (‘Dangerous Pattern’: US Police Attempt Warrantless Arrest of Code Pink Co-Founder for Guaido Protest, 2019)

بنیان‌گذار سازمان مردم‌نهاد کدپینک در ۱۷ سال قبل (اواسط نوامبر سال ۲۰۰۲ میلادی)، خانم مدیا بنجامین[۳] است. بنجامین یک فعال حقوق بشری و حامی صلحِ بسیار شناخته‌شده آمریکایی است. او در سال ۱۹۵۲ در نیویورک و در یک خانواده یهودی چشم به جهان گشود و بعد از تکمیل تحصیلات دانشگاهی از دانشگاه کلمبیا،[۴] وارد عرصه سیاست شده است. بنجامین فعالیت سیاسی خود را در حزب سبز آمریکا[۵] شروع کرد و در سال ۲۰۰۰ از طرف همین حزب، برای انتخابات مجلس سنای ایالات‌متحده کاندید شد. (Hardy, 2008) وی در حال حاضر ضمن انجام فعالیت‌های حقوق بشری خود، ستون نویس روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست[۶] نیز است.

بنجامین که بیش از ۳۰ سال است در آمریکا مشغول فعالیت‌های مدنی است، به‌عنوان یکی از متعهدترین و کارآمدترین مبارزان در مسیر حقوق بشر در ایالات‌متحده شناخته می‌شود (Medea Benjamin, 2020) که روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در یادداشت‌های خود، از وی به‌عنوان یکی از رهبران برجسته «جنبش صلح» یاد کرده است. (Tempest, 2003)

از زامبی شدن تا دست‌های آغشته به خون

کدپینک از برجسته‌ترین گروه‌های مدنی در آمریکا محسوب می‌شود که در کشورهای دیگر نیز به فعالیت مشغول است و تاکنون، بارها و بارها در ایالات‌متحده خبرساز شده است. برگزاری راه‌پیمایی‌های گسترده و اعتراض مستقیم به مقامات آمریکایی به روش‌های خلاقانه، تنها بخشی از فعالیت‌های این گروه طی سال‌های گذشته بوده است. به‌عنوان نمونه، اعضای این گروه سال ۲۰۰۹ از مردم آمریکا دعوت کردند تا خود را به شکل «سربازان زامبی»[۷] دربیاورند و در مهمانی رسمی هالووین اوباما -که کارکنان نظامی آمریکا در آن شرکت داشتند- حضور پیدا کنند. (Ghosts of War Join White House Halloween Party Urge President Obama to End the Wars, 2009)

ازجمله دیگر فعالیت­ های انتقادی این سازمان مردم‌نهاد در راستای حمایت از صلح جهانی و انتقاد از سیاست­های جنگ‌طلبانه آمریکا، می­توان به سامان‌دهی جنبش کدپینک در برابر اعمال تحریم علیه اسرائیل و اعزام کاروان‌های صلح به غزه عنوان کرد. اعضای این گروه بارها به دخالت نظامی آمریکا در سوریه نیز اعتراض کرده‌اند؛ در یکی از این تحرکات اعتراض‌آمیز، اعضای کدپینک دست‌هایشان را به رنگ خون آغشته کرده (به نشانه آغشته بودن دست‌های آمریکا به خون مردم سوریه) و به این وسیله در جلسات سخنرانی مقامات کاخ سفید، اخلال ایجاد کردند. (Ferraro, 2013)

بنجامین به‌عنوان بنیان‌گذار این سازمان حمایت‌کننده از حقوق بشر و صلح جهانی، از حامیان سرسخت مردم مظلوم فلسطین است. وی در زمان به رسمیت شناخته شدن قدس شریف به‌عنوان پایتخت اسرائیل توسط ترامپ، این عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا را به‌شدت موردانتقاد قرارداد و این اقدام را تحریک ­آمیز و غیرقانونی خواند، وی در مصاحبه اختصاصی با آر­تی در خصوص این اقدام دونالد ترامپ گفته است که «آمریکا هیچ علاقه‌ای به روند صلح و حل‌وفصل درگیری فلسطین و اسرائیل ندارد و ترامپ نیز هیچ علاقه‌ای به راه‌حل دو کشوری ندارد.» (Medea Benjamin interview with RT International on security in Afghanistan, 2015)

  • علیه لابی‌های صهیونیستی

کد پینک به رهبری بنجامین در خصوص مبارزه مردمی علیه نفوذ قدرتمندترین لابی صهیونیست­‌ها در آمریکا (آیپک)[۸] در رژیم سیاسی ایالات‌متحده و افشاگری نسبت به سلطه این لابی صهیونیستی بر دولت‌های آمریکا، تلاش زیادی داشته است. تنها در یک مورد در بیستم مارس ۲۰۱۶، کدپینک به رهبری بنجامین، موفق شد کنفرانس سیاسی آیپک را به چالش بکشاند. در این اقدام، حامیان کدپینک بنا بر دعوت میدیا بنجامین، به محل برگزاری کنفرانس آیپک شتافته و تلاش کردند مانع برگزاری آن شوند که با دخالت خشونت‌آمیز پلیس، تعدادی از اعضای این سازمان مردم‌نهاد بازداشت شدند. در این درگیری، بنجامین، مأموران پلیس را مأموران جعلی امنیت جعلی خواند و به آن­ها لقب «نازی‌های حقیقی[۹]» داد. در سوم فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی، رهبر این جنبش در یکی از مقالات خود در مجله کانترپانچ[۱۰] به افشاگری علیه لابی صهیونیستی آیپک و تعداد زیادی از اعضای مجلس کنگره آمریکا پرداخت و نوشت: بیشتر اعضای کنگره در جیب آیپک قرار دارند (در سلطه کامل آیپک قرار دارند) و این لابی، مقصر اصلی افزایش تمایلات ضدآمریکایی در خاورمیانه است. درنتیجه این آیپک است که بذر حملات تروریستی -که جان مردم آمریکا را تهدید می‌کند- را در دل خاورمیانه می‌کارد. لابی آیپک برای اطمینان از سلطه خود بر رهبران سیاسی آمریکا در هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، نفوذ کرده و آن‌ها را مجبور می­کند به اسرائیل سفر کنند؛ در صورت مخالفت مقامات با این دستور، هیئت رهبران سیاسی مورد تهدید آیپک قرار می‌گیرد. (Benjamin, 2015)

کدپینک در یک اقدام دیگر برای نفوذ صهیونیست‌ها در ایالات‌متحده، توانست جلسه اعضای سیاسی لابی آیپک با اعضای کنگره را به چالش بکشاند و با برافراشتن پرچم­های حزب‌الله و فلسطین در مقابل محل برگزاری این ملاقات، با اعتراض نسبت به نفوذ این لابی حامی منافع صهیونیست­‌ها در آمریکا، صدای خود را به گوش مردم آمریکا برساند. این تظاهرات توسط کدپینک به نام «تظاهرات براندازی آیپک»[۱۱] نام گرفت و در این تظاهرات، شعارهایی همچون «یهودیت بله، صهیونیسم خیر»[۱۲] سر داده شد. در مقررات کدپینک، اعضا از مبادرت به هر نوع رفتار خشونت‌آمیز و درگیری، پرهیز داده می­شوند. این سازمان مردم‌نهاد برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر در حوزه مخاطبان، حق مالکیت معنوی خود از مطالب را ثبت نکرده و به همه کاربران اجازه داده ‌شده است تا از مطالب تارنمای آن‌ها استفاده کنند.


[۱] NSA (National Security Agency)

[۲] George W Bush

[۳] Medea Benjamin

[۴] Columbia University

[۵] Green Party of the United States

[۶] The Huffington Post

[۷] Zombie Soldiers

[۸] American Israel Public Affairs Committee (AIPAC)

[۹] really Nazis

[۱۰] counterpunch

[۱۱] Shut Down AIPAC

[۱۲] Judaism Yes. Zionism no