مشکلات سیستم انتخاباتی آمریکا

مشکلات سیستم انتخاباتی آمریکا

زمانی که در مورد مشکلات سیستم انتخاباتی آمریکا سؤال می­‌شود، به‌احتمال‌زیاد مردم این کشور، به نفوذ منفی افراد ثروتمند و شرکت­­ ها اشاره‌ کرده و همچنین، از محرومیت افرادی که مایل یا قادر (فکری- شخصیتی) به رأی دادن هستند، صحبت می‌کنند. از این رو در ادامه این یادداشت به موضوع مشکلات سیستم انتخاباتی این کشور پرداخته می شود.

دکتر علی کرمی؛ پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی و همکار در مرکز مطالعات آمریکا

تقریباً دوسوم مردم معتقدند که مشارکت بسیار کم شهروندان­(۶۷ درصد) و تأثیر نامتناسب ثروتمندان و شرکت­ها (۶۶ درصد)، مشکلات عمده سیستم انتخابات فعلی کشور است. دیدگاه اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها و محیط نظارتی مرتبط با افشاگری سیاسی و لابی‌گری در ایالات‌متحده، به‌سرعت در حال تحول است؛ زیرا اگرچه برخی شرکت‌ها قبلاً مخارج سیاسی خود را داوطلبانه فاش می‌کردند، اما اکثریت­(۵۳ درصد) اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها معتقدند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا­(SEC)، نیاز به تدوین قوانین افشای اجباری هزینه‌های سیاسی شرکت‌ها دارد. بسیاری از نهادهای سرمایه‌گذار، دانشگاهیان، خزانه‌داران ایالتی و حتی دو مقام سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار، یعنی آرتور لویت و ویلیام دونالد سون، از تأیید کنندگان ۲/۱ میلیونی حمایت از افشای اجباری مخارج سیاسی شرکت‌ها در ایالات‌متحده با فرایند تصمیم‌گیری قانونی از طریق کمیسیون بورس و اوراق بهادار بودند. بااین‌حال، این پروسه هنوز عملی نشده زیرا کنگره ایالات‌متحده -که اغلب از ذینفعان هزینه­های سیاسی شرکت‌ها است- لایحه‌ای را برای جلوگیری از انجام این پروسه تنظیم کرده است.

  • نقش پوشش رسانه‌ای جهت‌دار و تبلیغات سیاسی

از هر ده آمریکایی، حدود شش نفر معتقدند در انتخابات این کشور، ناآگاهی (۶۰ درصد) رأی‌دهندگان و جانب‌داری رسانه­ای موافق و مخالف برخی کاندیداها (۵۷ درصد)، مشکل اساسی سیستم انتخاباتی است. رسانه‌های جریان اصلی مستعد نمایش گرایش‌های سیاسی خاصی هستند، به‌طوری‌که چندین کانال اصلی، آوازه احزاب خاص را در میان مخاطبان ملی رشد داده‌اند. دلاوینگا و کاپلان[۱] (۲۰۰۶) که تحقیقاتی در مورد تأثیر فاکس ‌نیوز بر جانب‌داری رسانه‌ها و درک مخاطبان انجام داده‌اند، دریافتند که فاکس نیوز به راست‌گرایی محافظه‌کارانه گرایش دارد. توماس فرانک در کتاب (What Is The Matter with Kansas)(فرانک ۲۰۰۵) معتقد است که بخش بزرگی از رأی‌دهندگان آمریکایی علیه منافع اقتصادی خود، رأی می‌دهند، چون از طریق تبلیغات سیاسی و پوشش رسانه‌ای جهت‌دار ترغیب می‌شوند.

 نزدیک به نیمی از مردم (۴۵ درصد)، تأثیر خارجیان یا دخالت دولت‌های خارجی را مشکل اساسی سیستم انتخاباتی آمریکا دانسته‌اند. به‌طورکلی پنج روزنه نفوذ در سیستم انتخاباتی آمریکا عبارت‌اند از: ۱- حک کردن سیستم انتخاباتی کشور مانند تلاش روسیه در سال ۲۰۱۶؛ ۲- خرید تبلیغات دیجیتالی از سوی خارجی‌ها برای تأثیرگذاری در انتخابات؛ روسیه، چین، ایران و …، در حال راه‌اندازی کمپین‌های اطلاعاتی مخفی و دروغین در رسانه‌های اجتماعی برای تقسیم آمریکایی‌ها و جنگ تبلیغاتی هستند (به گفته مقامات آمریکایی). در سال‌های اخیر، حساب‌های کاربری با محتوای اطلاعات دروغین (به‌زعم مقامات آمریکایی) و منشأ خارجی در فیس‌بوک، گوگل و توییتر، دیده شده که توسط میلیون‌ها آمریکایی، ازجمله (حداقل) ۱۲۶ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک از ژوئن ۲۰۱۵، بازدید شده است؛ ۳٫ کمک پولی به کمیته‌های سیاسی از طریق گروه‌های غیر شفاف و مخفی؛ به‌عنوان‌مثال، وزارت دادگستری اخیراً لو تائک جو، سرمایه‌دار مالزیایی را برای انتقال حدود ۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به یک شرکت با مسئولیت محدود، متهم کرده که با شراکت رپری به نام پراس میشل (عضو یک گروه موسیقی هیپ‌هاپ آمریکایی) بوده است که این شخص نیز، این پول را از طریق یک کمیته عمل سیاسی (PAC) و همچنین، یک کمیته جمع‌آوری هزینه‌های انتخاباتی برای حمایت از انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست ‌جمهوری، صرف کرده است.

۴- کشورهای خارجی می‌توانند شرکت‌های فعال در ایالات‌متحده را که تابعه شرکت‌های خارجی هستند، برای کمک به کاندیداها و کمیته‌های سیاسی خاص اجیر نمایند؛ به‌عنوان‌مثال، اخیراً کمیسیون انتخابات فدرال، فاش کرده که نیل بوش، عضو هیئت‌مدیره یک شرکت در کالیفرنیا (هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به چین (American Pacific International Capital (APIC)، از مالکان چینی شرکت و همچنین، آمریکایی‌هایی که شعبه شرکت در ایالات‌متحده را اداره می‌کردند، خواسته است تا از کمیته مالی حامی برادرش، جب بوش در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ حمایت کنند. ۵- خارجی‌ها می­توانند لابیئیست­های ثبت‌نام نشده را برای کار از طرف خودشان اجیر کنند؛ گرگ کریگ، مشاور سابق کاخ سفید در دوران ریاست ‌جمهوری باراک اوباما و پل مانافورت، رئیس کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، اخیراً به جرم تخلفات مربوط به قانون ثبت‌نام نمایندگان خارجی (فارا) متهم شده‌اند. این اتهامات، نتیجه تحقیقات ویژه روبرت مولر در مورد انتخابات ۲۰۱۶ بود. مانافورت به دلیل عدم ثبت‌نام طبق قانون ثبت‌نام نمایندگان خارجی (فارا)، درحالی‌که به‌عنوان مشاور سیاسی برای رئیس‌جمهور اوکراین ویکتور یانوکوویچ کار می‌کرد، متهم و گناهکار شناخته شد. کریگ نیز به دروغ گفتن (گناهکار شناخته نشد) به بازرسان فدرال، در مورد اینکه آیا او و موسسه حقوقی‌اش قانون ثبت‌نام نمایندگان خارجی (فارا) را به دلیل کارهایی که برای وزارت دادگستری یانوکوویچ انجام داده، نقض کرده است یا خیر، متهم شد.

  • زمان که نظرات دموکرات‌ها و جمهوری خواهان متفاوت است

تعداد کمی از آمریکایی‌ها، محرومیت رأی‌دهندگان واجد شرایط حق رأی (۳۸ درصد) و دادن حق رأی به کسانی که شرایط آن را ندارند (۳۶ درصد)، به‌عنوان مشکل عمده سیستم انتخابات کشور مشخص کرده­اند. نگرانی‌ها در مورد سیستم انتخاباتی آمریکا، میان دموکرات­ها و جمهوری خواهان، بسیار متفاوت است، البته در چند مورد نیز اتفاق‌نظر وجود دارد؛ دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان به نفوذ خارجی یا دخالت خارجی (۶۸ درصد در مقابل ۲۲ درصد)، تأثیر افراد و شرکت‌های ثروتمند (۸۲ درصد در مقابل ۴۲ درصد) و عدم مشارکت رأی‌دهندگان واجد شرایط (۵۶ درصد در مقابل ۱۹ درصد)، به‌عنوان مشکلات عمده‌ سیستم انتخاباتی معتقد هستند. برعکس آن، جمهوری خواهان بیشتر از دموکرات‌ها معتقدند که تقلب و فریب رأی‌دهندگان در انتخابات (۵۲ درصد در مقابل ۳۱ درصد) و جانب‌داری رسانه‌ای (۸۱ درصد در مقابل ۴۱ درصد)، مشکلات اساسی سیستم هستند. اکثریت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، معتقدند که مشارکت کم (۷۸ درصد در مقابل ۵۸ درصد) و ناآگاهی رأی‌دهندگان (۵۷ درصد در مقابل ۶۶ درصد)، از جمله مشکلات عمده‌ سیستم انتخاباتی هستند.

مشکلات عمده نظام انتخاباتی آمریکا

منبع: (https://www.theatlantic.com/)

همراهی و اجماع بیشتری میان آمریکایی­ها با پیشینه­های نژادی و قومی مختلف در مورد مشکلات کلان پیش ‌روی سیستم انتخابات این کشور وجود دارد، هرچند اختلافات شدیدی نیز در چند مورد وجود دارد. آمریکایی – اسپانیایی­ها (۴۴ درصد)، سفیدها (۳۴ درصد) و سیاه‌ها (۳۳ درصد) می‌گویند که تقلب و فریب مردم در رأی‌گیری، از جمله مشکلات اساسی است، البته اکثریت آمریکایی‌های اسپانیایی (۷۲ درصد)، سیاه (۷۰ درصد) و سفیدها (۶۳ درصد) اعتقاد دارند که نفوذ افراد ثروتمند و شرکت‌ها، مشکل اساسی است. بااین‌حال، آمریکایی‌های سفیدپوست بسیار کمتر از آمریکایی‌های سیاه‌پوست و اسپانیایی در مورد محرومیت رأی‌دهندگان واجد شرایط حق رأی، اظهار نگرانی می‌کنند و تنها حدود یک‌چهارم (۲۷ درصد) آمریکایی‌های سفیدپوست می‌گویند که این، یک مسئله جدی است، آن‌هم در مقایسه با حداقل، شش نفر از هر ده آمریکایی – اسپانیایی (۶۰ درصد) و سیاه (۶۲ درصد). آمریکایی‌های سفیدپوست (۳۶ درصد) نیز كمتر از سیاه‌پوستان (۵۷ درصد) و اسپانیایی‌ها (۶۶ درصد)، دخالت خارجی را مشکل عمده سیستم رأی‌گیری آمریکا می‌دانند. برعکس، آمریکایی‌های سفیدپوست (۶۱ درصد) بیشتر از اسپانیایی‌ها (۴۸ درصد) و سیاه‌پوستان (۴۰ درصد)، جانب‌داری رسانه‌ها را به‌عنوان یک مشکل جدی بیان می‌کنند.

به‌طورکلی، نظرات در مورد سیستم انتخاباتی آمریکا در بین گروه‌های مختلف رأی‌دهنده، تفاوت چندانی ندارد. بااین‌حال، رأی‌دهندگان ثابت (۷۳ درصد) به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از رأی‌دهندگان دوره‌ای (۶۱ درصد) و غیر رأی‌دهندگان (۶۰ درصد)، احتمال دارد که بگویند رأی دادن تعداد بسیار کمی از شهروندان، مشکل اصلی سیستم انتخابات است. نکته قابل‌توجه این است ‌که پروتستان‌های اونجلی سفیدپوست (به‌ویژه) می‌گویند: تعصب رسانه‌ها علیه برخی نامزدها، مشکل سیستم انتخابات فعلی است. حدود هشت نفر از ده نفر (۷۹ درصد) پروتستان‌های اونجلی سفیدپوست، می‌گویند که تعصب رسانه‌ها علیه برخی کاندیداها مشکل اساسی است، درحالی‌که ۱۵ درصد باقی‌مانده می‌گویند، مشکلی جزئی است و تنها پنج درصد از پروتستان‌های اونجلی سفید معتقدند که این امر، به‌عنوان یک مشکل نیست.

 سی‌وهشت درصد از مردم می‌گویند که مشکل، دادن حق رأی به افرادی است که صلاحیت رأی دادن ندارند. درحالی‌که ۴۰ درصد می‌گویند، نادیده گرفته شدن و چشم‌پوشی سیستم از افراد واجد شرایط رأی دادن، نگرانی جدی‌تری است. تقریباً یک‌پنجم (۱۷ درصد) آمریکایی‌ها، برخی دیگر از موضوعات مرتبط با انتخابات را مشکل بزرگ‌تر معرفی می‌کنند. شش نفر از هر ده نفر (۶۲ درصد) دموکرات‌، می‌گویند که عدم حق رأی، مشکل بزرگ‌تری است؛ درحالی‌که بیش از دوسوم (۶۸ درصد) جمهوری خواهان، بیشتر نگران تقلب و فریب رأی‌دهندگان هستند.

  • مشکلاتی ساده و باورناپذیر

تجربه رأی‌گیری آمریکایی‌ها بیانگر این است که مشکلات، نشان‌دهنده مشکلات عملی است؛ مانند مشکل یافتن محل رأی‌گیری در آخرین باری که می‌خواستند، رأی دهند. البته باید گفت، این مشکل بیشتر از سوی سیاهان و اسپانیایی گزارش شده است تا سفیدها. تنها پنج درصد از آمریکایی‌ها گزارش داده‌اند، آخرین باری که سعی داشتند تا رأی دهند، از محل رأی‌گیری اطلاع نداشته‌اند. بااین‌حال، سیاه‌پوستان (۹ درصد) و اسپانیایی-آمریکایی‌ها (۹ درصد)، سه برابر بیشتر از آمریکایی‌های سفیدپوست (۳ درصد) می‌گویند که این اتفاق، برای آن‌ها یا شخصی که در خانه آن‌ها بوده، رخ داده است. در گزارش‌های مربوط به مشکل در یافتن محل رأی‌گیری، میان آمریکایی‌های سفیدپوست و غیر سفیدپوست، یک شکاف مشابه وجود دارد. به‌طورکلی، هشت درصد از مردم اعلام کرده‌اند که آن‌ها یا شخصی در خانواده‌شان، آخرین باری که سعی در رأی‌گیری داشته‌اند، نتوانسته‌اند محل رأی‌گیری مربوط به خود را پیدا کنند. سیاه‌پوستان (۱۵ درصد) و اسپانیایی-آمریکایی‌ها (۱۴ درصد)، تقریباً سه برابر بیشتر از آمریکایی­های سفیدپوست (۵ درصد)، این تجربه را گزارش داده‌اند.

مشکلات شهروندان آمریکایی برای حضور در انتخابات

منبع: (https://www.theatlantic.com/)

شش درصد از آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که اخیراً، وقتی سعی در رأی‌گیری داشته‌اند، آن‌ها یا شخصی در خانواده‌شان، مهلت ثبت‌نام را ازدست‌داده‌اند. بیش از یک نفر از هر ده سیاه‌پوست (۱۱ درصد) و اسپانیایی (۱۱ درصد)، اعلام کرده‌اند که این تجربه را در مقایسه با تنها سه درصد از آمریکایی‌های سفیدپوست دارند. تعداد معدودی از آمریکایی‌ها، گزارش داده‌اند که آن‌ها یا یک عضو از خانواده‌شان، هنگام تلاش برای رأی دادن، مورد آزار و اذیت قرارگرفته‌اند. تنها پنج درصد آمریکایی‌ها، از جمله چهار درصد آمریکایی‌های سفیدپوست، هفت درصد آمریکایی‌های سیاه‌پوست و تقریباً یک نفر از هر ده­(۹ درصد) آمریکایی- اسپانیایی، می‌گویند آخرین باری که سعی داشتند رأی بدهند، مورد آزار و اذیت قرارگرفته‌اند. به‌طورکلی، هفت درصد از آمریکایی‌ها گزارش داده‌اند، آخرین باری که سعی در رأی دادن داشته‌اند، به آن‌ها یا به یک عضو از خانواده‌شان، گفته شده است که نام آن‌ها حتی اگر ثبت‌نام هم کرده باشند، در فهرست‌ها ظاهر نمی‌شود.

سیاه‌پوستان (۱۰ درصد) و اسپانیایی‌ها (۱۱ درصد)، تقریباً دو برابر آمریکایی‌های سفیدپوست (۵ درصد) اعلام کرده‌اند که آن‌ها یا یک عضو از خانواده‌شان، این تجربه را داشته‌اند. یک مشکل شایعی که بیشتر آمریکایی‌ها در رأی دادن با آن مواجه هستند، عدم توانایی در اختصاص زمان کاری خود برای انجام این کار است. بیش از ۱۱ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که آن‌ها یا یکی از اعضای خانواده‌شان، آخرین باری که اقدام به رأی دادن کرده‌اند، تجربه این مشکل را تجربه داشته‌اند. آمریکایی‌های سیاه (۱۶ درصد) و اسپانیایی‌ها (۱۶ درصد) نسبت به آمریکایی­های سفیدپوست (۸ درصد)، بسیار بیشتر این تجربه را گزارش کرده‌اند.

منابع

  1. https://www.fairvote.org/problems?gclid=Cj0KCQiA9orxBRD0ARIsAK9JDxQ3IiiUnRHTVh7Y1kXIUigpjI5uLB2Q5jkk5RA1FsucobFR7AcsX-caAkIFEALw_wcB
  2. https://www.wbur.org/onpoint/2018/07/17/us-electoral-system-politics-religion
  3. https://www.washingtonpost.com/opinions/how-we-can-fix-the-problems-of-our-electoral-system/2018/11/20/a3e85a90-ecd9-11e8-8679-934a2b33be52_story.html
  4. https://scottberkun.com/2012/seven-problems-with-american-elections/
  5. https://philanthropynewsdigest.org/news/americans-split-on-problems-with-electoral-system-survey-finds
  6. https://theconversation.com/two-big-problems-with-american-voting-that-have-nothing-to-do-with-russian-hacking-86889
  7. https://foreignpolicy.com/2018/11/05/why-is-it-so-hard-to-vote-in-america/
  8. https://www.electoralintegrityproject.com/why-american-elections-are-flawed
  9. https://www.nytimes.com/2019/03/22/upshot/electoral-college-votes-states.html
  10. https://www.scientificamerican.com/article/2-big-problems-with-u-s-voting-that-have-nothing-to-do-with-russian-hacking/
  11. https://global.oup.com/academic/product/upending-american-politics-9780190083533?q=upending%20american%20politics&lang=en&cc=us&gclid=Cj0KCQiA9orxBRD0ARIsAK9JDxQw4mfvKE9p4KN92ttO5yEgou8M1uOQCDOEV4Qxxrw24GKj03b_KjAaAlhGEALw_wcB
  12. https://www.dolltv.com/electoral-college-combat.php?gclid=Cj0KCQiA9orxBRD0ARIsAK9JDxQHV_YD3puHDmXabjNDxznDYpjmW9ULnPAr07dYaC8zX8h7PkXtSzoaAqH_EALw_wcB#.XiLIi_4zbIU
  13. https://www.electionscience.org/approval-voting-101?gclid=Cj0KCQiA9orxBRD0ARIsAK9JDxQmGC5df4RjRtEWuNSSqONKOF-18pUADTi-kwGbPsng0ELwR5QceL4aAi8DEALw_wcB
  14. https://www.pewresearch.org/topics/voting-issues/
  15. https://www.minnpost.com/eric-black-ink/2012/10/10-reasons-why-electoral-college-problem/
  16. https://www.scholastic.com/teachers/articles/teaching-content/electoral-process-united-states/
  17. https://www.slicompliance.com/
  18. https://votetoday.net/

[۱]. DellaVigna and Kaplan (2006)