نقش قطب بندی‌های سیاسی بر میهن‌پرستی در آمریکا

نقش قطب بندی‌های سیاسی بر میهن‌پرستی در آمریکا

در شرایطی که برخی، قطب‌بندی‌های سیاسی یا روند جهانی‌شدن را موجب رسیدن میهن‌پرستی به کمترین حد خود در آمریکا عنوان می‌کنند، اما واقعیت این است که هر روز، عامل اتحاد ایالات‌متحده، کمتر می‌تواند ایالات این کشور را در کنار خود نگاه دارد.

میهن‌پرستی[۱] مفهومی معطوف به عشق به میهن، آمادگی برای هرگونه فداکاری و پاسداری از استقلال سیاسی، اقتصادی کشور و دفاع از هویت قومی، ملی و فرهنگی یک ملت، معنا شده است؛ بر همین اساس، میهن‌پرست کسی است که به کشور خود عشق می‌ورزد و با اشتیاق، به دفاع از منافع آن می‌پردازد. او نسبت به سرنوشت کشور و فرهنگ خود، حساس است و همه تلاشش را به کار می‌گیرد تا آن‌ها را به بالندگی برساند. این موضوع یکی از مفاهیم اساسی در شکل دادن به هویت آمریکایی در سال‌های گذشته بوده تا جایی که ازنظر تدی روزولت، رئیس‌جمهور اسبق ایالات‌متحده، حقیقتاً میهن‌پرستی همان آمریکایی[۲] بودن است که از آن، به‌عنوان «روح و هدف» شهروندی آمریکایی تعبیر کرده است. (MICHTA, 2019) حال اما مطالعات اخیر مؤسسه نظرسنجی گالوپ،[۳] نشان از کم شدن این حس در ایالات‌متحده دارد. این مؤسسه خبر می­دهد که غرور و افتخار آمریکایی­ها به ایالات‌متحده، از زمان اولین اندازه­گیری گالوپ در سال ۲۰۰۱، به پایین­ترین میزان خود رسیده است. درحالی‌که ۷۰% از بزرگ‌سالان آمریکایی به شکلی می­گویند، افتخار می­کنند که آمریکایی هستند، کمتر از نیمی (۴۵%) از آن‌ها به این موضوع «بسیار» افتخار می­کنند و این، دومین سال متوالی است که این میزان، پایین­تر از سطح اکثریت جامعه است.

  • سقوط میهن‌پرستی

بالاترین میزان افتخار شدید بزرگ‌سالان نسبت به آمریکایی بودن، ۶۹% و ۷۰% است که بین سال­های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴، پس از حملات ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد؛ زمانی که مردم آمریکا سطوح بالایی از میهن پرستی را نشان داده­اند. باوجوداین، از زمان آغاز دوره دوم ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۵، کمتر از ۶۰% آمریکایی­ها نسبت به آمریكایی بودن خود، ابراز افتخار كرده­اند. (BRENAN, 2020) این سقوط میهن­پرستی در آمریکا، دقیقاً هم‌زمان با افشای دروغ‌گویی دولت ایالات‌متحده به مردم این کشور در مورد دلایل ورود به جنگ با عراق و افغانستان اتفاق افتاده که خود، نشان‌دهنده ناامیدی آمریکایی‌ها از وضعیت این کشور است.

در ادامه، مؤسسه گالوپ تلاش کرده است تا دلیل این کم شدن میزان میهن‌پرستی در ایالات‌متحده را به دسته‌بندی‌های سیاسی در آمریکا مربوط کند، درحالی‌که آخرین بررسی همین مؤسسه در ماه گذشته میلادی، نشان می‌دهد که حداقل ۴۵% از مردم ایالات‌متحده، هیچ وابستگی سیاسی به این دو حزب ندارند. (Party Affiliation, 2020). همچنین، خاطرنشان کرده است که ازنظر تاریخی، میهن­پرستی دموکرات­ها همواره پایین­تر از جمهوری‌خواهان گزارش‌شده و بیشتر از آن‌ها در نوسان بوده­اند. آخرین میزان افتخار شدید دموکرات­ها، ۲۲% دیده‌شده که پایین­ترین میزان در ۱۹ سال اندازه­گیری گالوپ است، حتی نیمی ازآنچه چند ماه قبل از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶، اندازه­گیری شده بود نیز کمتر است. از طرف دیگر، بیشتر جمهوری­خواهان، همچنان به کشور خود افتخار می­کنند و آخرین میزان این افتخار، ۷۶% بوده که تنها ۱۰% پایین­تر از بیشترین میزان ثبت‌شده در سال ۲۰۰۳ است. حتی زمانی که باراک اوباما رئیس­جمهور بود، افتخار شدید جمهوری­خواهان، هرگز به زیر ۶۸ درصد سقوط نکرده است.

  • نسل‌های آینده و میهن‌پرستی

در ادامه مشخص‌ شده است که چندین زیرگروه زنان، لیبرال­ها و بزرگ‌سالان جوان آمریکایی -که معمولاً به‌عنوان حوزه رأی دموکرات­ها هم شناخته می­شوند- همه نسبت به همتایان خود، سطح پایین­تری از افتخار به ایالات‌متحده را ابراز می­کنند که بیانگر افزایش حس عدم میهن‌پرستی در نسل‌های بعدی در ایالات‌متحده است.

برای درک منابع غرور آمریکایی­ها، گالوپ، سؤال جدیدی را در نظرسنجی خود گنجاند. این نظرسنجی از آمریکایی­ها می­پرسید که کدام‌یک از هشت جنبه دولت و جامعه ایالات‌متحده، موجب افتخار آن‌ها است؟ بیشتر عوامل افتخار بیان‌شده، شش مورد از هشت­تا بودند که این شش مورد، عبارت از دستاوردهای علمی (۹۱%)، ارتش (۸۹%)، فرهنگ و هنر (۸۵%)، اقتصاد (۷۵%)، دستاوردهای ورزشی (%۷۳) و تنوع نژادی، پیشینه قومی و مذهبی (۷۲%) هستند، درحالی‌که در طرف مقابل، سیستم سیاسی آمریکا (۳۲%)، سیستم بهداشت و رفاه (۳۷%)، کمترین منابع افتخار آمریکایی­ها محسوب می‌شوند. ‌گالوپ، در ادامه، رکورد افت وطن­پرستی در ایالات‌متحده را آخرین تلفات اوضاع سیاسی به‌شدت قطبی در این کشور بیان می‌کند و تأکید دارد، این دومین بار در ۱۹ سال اخیر است که کمتر از نیمی از بزرگ‌سالان آمریکایی می­گویند، به آمریکایی بودن خود، بسیار افتخار می­کنند که بازهم با سیاسی دیدن ماجرا، معتقد است که این افول، منعکس‌کننده سقوط افتخار به آمریکا، به‌خصوص میان دموکرات­ها از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ است. (BRENAN, 2020) اما اندرو میچتا،[۴] استاد علوم سیاسی و رئیس دانشکده مطالعات بین­الملل و امنیت[۵] در مرکز جورج مارشال[۶] اروپا، دلایل این سقوط میهن‌پرستی در ایالات‌متحده را چیز دیگری می‌داند؛ او که در گذشته استاد امور امنیت ملی در دانشکده جنگ نیروی دریایی ایالات‌متحده[۷] بوده است و از چهره‌های افراطی در آمریکا شناخته می‌شود، کاهش حس میهن­پرستی در آمریکا را یک نتیجه جانبی گرایش به ایدئولوژی جهانی گرایی[۸] (گلوبالیست) پس از جنگ سرد می‌داند که با تأکید بر اینکه تجزیه ساختار ملت آمریكا با گسترش تفکر نئوماركسیستی، افزایش پیدا کرده، معتقد است که اکنون این تفکر، توسط دانشكده­ها، دانشگاه­ها و رسانه‌های اصلی ایالات‌متحده حمایت می­شود.

میچتا تأکید دارد که ایده ملیت آمریكایی در داستان­های قبیله­ای (ایدئولوژی جهانی گرایی) از بین رفته و همراه با از بین رفتن آن، اعتمادبه‌نفس تاریخی را -که در آمریكایی­ها به‌عنوان هویت ملی مشترک رسوخ کرده بود- با خود برده است. درنتیجه، دی­ان­ای تاریخی و فرهنگی آمریکایی­ها، دیگر به نسل­های بعدی منتقل نمی­شود. در عوض، نخبگان (به‌ویژه جوان­ترها)، به‌طور فزاینده‌ای درصدد جایگزین کردن روایت سنتی آمریکایی «گلدان ذوب[۹]»[۱۰] با آنچه ساموئل هانتینگتون[۱۱] به‌راحتی «کاسه سالاد[۱۲]» از فرهنگ­ها و اقوام مختلف نامیده‌اند، هستند؛ بر این اساس که فرهنگ­ها و اقوام مختلف در کنار هم زندگی می­کنند اما ارزش­ها و نشانگرهای متمایز خود را حفظ می­نمایند.

این استاد علوم سیاسی ادامه می‌دهد که این مسئله، درباره پایه دانش آمریکایی‌ها درباره چیستی و چگونگی شکل و فرم دولت، ادامه پیدا می­کند. ما اساساً آموزش علوم مدنی را در مدارس آمریکایی متوقف کرده­ایم که امروزه، چندان هم غیرمعمول نیست تا با یک مفهوم مبهم از تاریخ ملی و عملکرد دولت ایالات‌متحده، از دانشجویان سال اولی روبه‌رو شویم. او، شکستگی فعلی ملت آمریکا در قبیله‌های در حال نزاع با هم را هشداری درباره آینده‌ای ضعیف برای ایالات‌متحده می‌داند و تأکید دارد که حس مشترک انسجام ملی[۱۳] و وابسته بودن به تعهدات متقابل، برای امنیت ملی ایالات‌متحده ضروری است، زیرا بدون آن، این کشور فاقد توان انعطاف‌پذیری یک ملت منسجم در برابر یک بحران یا در رقابت با کشورهایی مانند چین و روسیه خواهد بود. ملتی که به دلیل اختلافات داخلی متلاشی می‌شود و به‌طور فزاینده‌ای، نسبت به احساس غرور و افتخار ملی دچار کمبود است و در برابر مداخلات خارجی در امور داخلی خود، آسیب‌پذیر خواهد بود که درنهایت، ممکن است فاقد توان لازم برای جمع شدن در یک بحران ملی یا شرایط جنگی باشد. او که خود دارای تفکرات نژادپرستانه است، با تقبیح حمله به مفهوم نژادپرستانه استثناء‌گرایی آمريکايي[۱۴] (تفکری که معتقد است آمریکا به‌طور ماهوی از سایر ملل پیشرفته متمایز است)، معتقد است، هنگامی‌که حمله به استثناء‌گرایی آمريکايي در حوزه عمومی با سرعت افزایش پیدا می‌کند، شهروند به ستوه می‌آید و گزینه‌های محدودتر از انتخاب را پیش رو دارد، آن‌هم زمانی که می‌خواهد وقایع مربوط به حافظه جمعی ملی را ارائه کند؛ او مجاز به نگه‌داشتن چیزهایی است که باید، بیشتر آن‌ها سانسور می‌شدند.

  • موتور محرک ایالات‌متحده در حال خاموش شدن

میچتا، غرور ملی را در واقعیت، یک امر ناگزير در حکومت‌داری مدرن برای احساس «خویشاوندی گسترده‌ای[۱۵]» می‌داند که در زبان و ارزش‌های مشترک، تجسم یافته و معتقد است که نگهداری از اجماع گسترده در روایت تاریخی مردم، چسب لازمي است كه احساس تعهد متقابل را به یک فرهنگ مدنی با عملکرد مناسب پیوند می‌دهد و همچنین، موجب می‌شود تا در سیاست، به منافع مشترک تبدیل شود. او در ادامه، حتی میهن‌پرستی آمریکایی را با حس میهن‌پرستی در اروپا متفاوت می‌داند و تأکید می‌کند: «ما حتی یک کلمه داریم که با آن می‌توان این احساس را از نوع قوم‌گرایی ملیتی[۱۶] که در اروپا رواج دارد، تشخیص دهیم که آن، میهن‌پرستی است.»(MICHTA, 2019) با همه این تفاسیر، چه دلیل کاهش حس میهن‌پرستی در ایالات‌متحده را بخشی از دوقطبی حزبی در آمریکا بدانیم و چه آن را نتیجه کم شدن تفکرات نژادپرستانه در دوران گذار ایالات‌متحده به جهاني‌سازي، به نظر می‌رسد موضوع واقعی این است که مهم‌ترین عاملی که روزگاری موجب اتحاد ۵۰ کشور در کنار هم برای تشکیل ایالات‌متحده بوده است، امروزه، روزگار افول خود را طی می‌کند و موتور محرک که روزی آمریکایی‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌داشت، می‌تواند با حاد شدن شرایط، موجب جدا شدن آن‌ها از یکدیگر شود.

منابع:

BRENAN, M. (2020). American Pride Hits New Low; Few Proud of Political System. gallup. Retrieved from https://news.gallup.com/poll/259841/american-pride-hits-new-low-few-proud-political-system.aspx

MICHTA, A. A. (2019). Rebuild American Patriotism. the american interest. Retrieved from https://www.the-american-interest.com/2019/07/24/rebuild-american-patriotism/

(۲۰۲۰). Party Affiliation. Retrieved from https://news.gallup.com/poll/15370/party-affiliation.aspx


[۱] patriotism

[۲] Americanism

[۳] gallup

[۴] Andrew A. Michta

[۵] the College of International and Security Studies

[۶] the George C. Marshall European Center

[۷] National Security Affairs at the US Naval War College

[۸] globalist ideology

[۹] melting pot

[۱۰] سرزمین آمیزش مردم مختلف؛ سرزمین یا کشوری که در آن نژادها و ملیت­های گوناگون با هم آمیخته­اند

[۱۱] Samuel Huntington

[۱۲] salad bowl

[۱۳] national cohesion

[۱۴] American exceptionalism

[۱۵] extended kinship

[۱۶] ethno-nationalism