شکاف های سیاسی و فرآیند طبقه‌بندی اجتماعی در آمریکا

شکاف های سیاسی و فرآیند طبقه‌بندی اجتماعی در آمریکا

به‌صورت سنتی، چهار مقوله نژاد، قومیت، مذهب و جنسیت برای توصیف شکاف­ های اجتماعی- سیاسی در کشورهای گوناگون استفاده می ­شود؛ سیاست مدرن آمریکا نیز -مطمئناً- هر چهار شکاف نامبرده را تجربه کرده است.

دکتر علی کرمی؛ پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی و همکار در اندیشکده مطالعات آمریکا

به‌عنوان‌مثال، طبقه اجتماعی و توزیع ناهمگون رفاه اقتصادی، هدف اصلی سیاست آمریکا در برنامه نیو دیل در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ بود. لیلیانا میسون[۱] در کتاب اخیر خود قرارداد غیر مدنی[۲]، قطبی شدن سیاسی و حزبی بودن شدید در ایالات‌متحده را به یک فرایند طبقه­ بندی اجتماعی نسبت می­دهد که حوزه انتخابیه کل کشور را به دو حزب سیاسی تقسیم کرده که با گروه­ های عقیدتی، نژادی، مذهبی و جغرافیایی، متمایز شده است. او می­گوید: از دهه ۱۹۶۰ تاکنون، حزب جمهوری‌خواه تا حد زیادی سفیدپوست، مسیحی، روستایی و تا حدودی نیز مردگرا­تر بوده است و حزب دموکرات، تقریباً غیر سفید، غیر مسیحی، نسبتاً شهری یا حومه گرا و زنانه‌­تر بوده که به این دلیل، شکاف جنسیتی در آمریکا رو به رشد است.

  • احزاب یکدیگر را تهدید جدی برای آینده کشور می‌دانند

در قرن بیست و یکم، شکاف فزاینده و وسیع سیاسی میان لیبرال­ ها و محافظه ­کاران از یک‌سو و همچنین، جمهوری­ خواهان و دموکرات ­ها، به ویژگی مشخص عرصه سیاسی آمریکا تبدیل شده است. این روزها دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، دیگر با عقاید یکدیگر مخالفت نمی­کنند بلکه هرکدام بسیاری از حقایق طرف مقابل را انکار می­کنند؛ از سبک زندگی و محله­ های یکدیگر اجتناب کرده و انگیزه­ های یکدیگر را رد می‌کنند، به میهن‌پرستی یکدیگر شک دارند یا نمی­توانند منابع خبری یکدیگر را تحمل کنند و سیستم‌های ارزشی مختلف برای نهادهای اصلی اجتماعی مانند دین، ازدواج و پدر و مادر دارند، به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد آن‌ها نه به احزاب رقیب، بلکه به قبایل بیگانه تعلق دارند. در این راستا انتخابات در آمریکا، فقط به رقابت احزاب مربوط نیست، بلکه رقابت میان گروه‌های نژادی، مذهبی و گروه‌های جغرافیایی است، همچنین، بازنده فقط حزب نیست، بلکه همه چیزهایی است که هویت افراد را شکل می‌دهد و تمام گروه‌هایی را که شهروندان احساس می‌کنند، به آن‌ها وابسته هستند، در برمی‌گیرد. این طبقه‌بندی مردم به دو اردوگاه سیاسی، موجب کلیشه‌سازی و بدگمانی شده است، به‌نحوی‌که در نظرسنجی سال ۲۰۱۸ توسط نیلسن­، ۷۰ درصد از جمهوری خواهان و ۶۰ درصد از دموکرات‌ها، معتقد بودند که حزب مقابل یک تهدید جدی برای ایالات‌متحده است.

منابع خبری متفاوت احزاب در آمریکا

منبع: (https://www.pewresearch.org)

این طبقه ­بندی سیاسی ریشه در دو تحول هم‌زمان جمعیتی دارد که در آمریکا، در حال رخ دادن است. ایالات‌متحده در حال تبدیل‌شدن به یک ملت اکثریت غیر سفیدپوست است که در همان زمان، سهم آمریکایی‌ها خاکستری می‌شود. این نوسازی در کنار هم، منجر به اختلافات شدید جمعیت شناختی، ایدئولوژیکی و فرهنگی میان پایگاه ­های طرفین شده است. اکنون جمهوری خواهان آمریکا، از جمعیت نامتوازن پیر، سفید، مذهبی و محافظه­ کار­تر برخوردار است. طرف مقابل یعنی دموکرات‌ها، جمعیت جوان‌، غیر سفید، لیبرال­، سکولار، مهاجرپذیر و دگرباشی جنسی­تر را دوست دارد و پایگاه آن، به شکل فزاینده­ای تنوع جدید آمریکا را به‌عنوان یک دارایی باارزش می­بیند.

تغییرات جمعیتی آمریکا

منبع: (https://www.pewresearch.org)

  • شکاف میان فقیر و غنی، تعیین‌کننده شده است

تا جایی که به نظر می‌رسد، نامزدهای آن‌ها در سال ۲۰۱۶، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کشورهای مختلف هستند. شکاف حزبی در نحوه ارزیابی آمریکایی‌ها از رئیس‌جمهور خود، در حال حاضر گسترده‌تر از هرزمانی در دوره مدرن است. نظرسنجی­ها نشان می­دهد که به‌طور مشخص از سال ۲۰۱۲ به بعد، مناقشه دموکرات­ها و جمهوری­خواهان از منازعه و شکاف میان فقرا و ثروتمندان، جوانان، بزرگ‌سالان، سیاهان و سفیدها، قوی­تر و پررنگ­تر بوده است. حدود ۹۱ درصد آمریکایی­ها معتقدند که تضاد میان ائتلاف­های حزبی، مهم­ترین شکاف عرصه سیاسی آمریکا است. ۵۹ درصد مردم آمریکا معتقدند که شکاف و تضاد شدید میان فقرا و ثروتمندان در این کشور وجود دارد که ۳۱ درصد نیز، این شکاف را شدید تلقی کرده‌اند.

شکاف­ های عمده و قوی از دید مردم آمریکا

منبع: (https://www.pewresearch.org)

  • رنگ پوست، سن، روستانشینی و شهرنشینی نیز نباید از یاد برود

۵۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که شکاف میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان در آمریکا پررنگ است، درحالی‌که ۱۹ درصد این شکاف را بسیار قوی می­دانند. شکاف بعدی، شکاف سنی است که ۴۱ درصد از مردم، معتقدند این شکاف وجود دارد. شکاف بعدی، شکاف میان روستانشینان و شهرنشینان است که ۴۰ درصد از مردم، این شکاف را بسیار جدی تلقی کرده­اند؛ اما همچنان، ۹۲ درصد از دموکرات­ها و ۹۴ درصد از جمهوری خواهان، تضاد و چالش میان دو حزب را قوی دانسته­ و ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از هر دو حزب، قدرت حزب خود را بیشتر تلقی کرده‌اند (۷۵ درصد از جمهوری­ خواهان و ۷۱ درصد از دموکرات­ها). لیبرال دموکرات­ها نیز مانند دو حزب اصلی، معتقدند که تضاد و شکاف قوی است. بیشتر از میانه­رو­ها و دموکرات­های محافظه­ کار (۷۵ درصد در مقابل ۶۶ درصد)، جمهوری‌خواهان محافظه‌کار بیشتر از جمهوری‌خواهان لیبرال، به وجود تضاد و شکاف معتقد هستند ­(­۸۰ درصد در مقابل ۶۵ درصد).

درصد شکاف و تضاد میان دو حزب اصلی آمریکا از نظر شهروندان این کشور

منبع: (https://www.pewresearch.org)

  • شکافی به نام شکاف مدنی- نظامی

یکی دیگر از مهم­ترین شکاف­های عرصه سیاسی آمریکا، شکاف جنسی است؛ بارزترین نمونه این شکاف نیز، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است. درواقع، رقابت دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، بزرگ­ترین نمایش شکاف جنسیتی در تاریخ ایالات‌متحده است زیرا کلینتون در به دست آوردن رأی زنان، موفق بود اما نتوانست رأی مردان را به دست آورد. شکاف بعدی، شکاف مدنی – نظامی است؛ در ایالات‌متحده، ارتش در طول تاریخ مورداحترام بوده اما اخیراً بیش از سایر نهادهای آمریکایی، تقدس یافته است. جای تعجب نیست که سیاستمداران به‌طور فزاینده افسران نظامی را وارد ادارات خود می‌کنند. رافائل کوهن از موسسه رند معتقد است که شکاف مدنی – نظامی در آمریکا، در حال رشد بوده که بخش عمده‌ای از آن، به دلیل شیفت به سمت یک نیروی کاملاً داوطلبانه و کاهش درصد آمریکایی­های باتجربه نظامی است. کوهن خواستار ارزیابی مجدد نحوه نگاه آمریکایی‌ها به مردان و زنانی است که در ارتش خدمت کرده و سپس، وارد سیاست می‌شوند.

حضور زنان در کنگره آمریکا، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه

منبع:(https://www.universityofcalifornia.edu/news/there-still-gender-gap-politics)

شکاف نسلی یکی دیگر از شکاف­ های مهم در عرصه سیاسی آمریکا به شمار می­رود. این شکاف در انتخابات کنگره در سال ۲۰۱۸، نمود برجسته­ای داشت. در این انتخابات، شاهد بزرگ‌ترین شکاف حزبی مبتنی بر سن بوده ­ایم؛ زیرا فاصله ترجیحات حزبی جوانان با افراد مسن­تر در این انتخابات، بی­سابقه بوده است. در این انتخابات، رأی‌دهندگان زیر ۳۰ سال، ۶۷ درصد به دموکرات­ها و ۳۲ درصد به جمهوری خواهان رأی دادند، درحالی‌که افراد بالای ۶۵ سال، ۵۰ درصد به جمهوری خواهان و ۴۸ درصد به دموکرات­ها رأی دادند. در هیچ‌کدام از دهه­های ۱۹۸۰، ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، تفاوتی از لحاظ علایق حزبی میان جوانان و سایر گروه­های سنی وجود نداشته اما کمپین انتخاباتی باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، نخستین نشانه مدرن بروز شکاف سنی در انتخابات آمریکا بوده است. از مهاجرت تا نژاد و سیاست خارجی و عرصه دولت، دو نسل جوان یعنی متولدین دهه ۲۰۰۰ و متولدین دهه ۱۹۶۰، موضعی متفاوت از دو نسل دیگر یعنی نسل خاموش و نسل انفجار یا بیبی بومر داشته ­اند و نسل جوان در بسیاری از موضوعات، موضعی عمدتاً لیبرال و متمایز داشته است.

  • مدرک دانشگاهی نیز به مشکلات دامن می‌زند

یک شکاف مهم دیگر در عرصه سیاسی آمریکا، شکاف میان رأی‌دهندگان سفیدپوست با مدرک دانشگاهی و افراد بدون مدرک است. مطابق نظرسنجی‌های مؤسسه تحقیقات افکار سنجی اگزیت پول،۶۱ درصد از رأی‌دهندگان سفیدپوست فاقد تحصیلات دانشگاهی به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند، درحالی‌که تنها ۴۵ درصد از رأی‌دهندگان سفیدپوست تحصیل‌کرده به جمهوری خواهان رأی داده‌اند. در همین حال، ۵۳ درصد از رأی‌دهندگان سفیدپوست تحصیل‌کرده، در مقایسه با ۳۷ درصد از افراد بدون مدرک، رأی خود را دموکرات‌ها اعلام کردند.

شکاف میان رأی‌دهندگان سفیدپوست با مدرک دانشگاهی و افراد بدون مدرک

منبع: (https://edition.cnn.com/election/2018/exit-polls/national-results)

در‌نهایت، جدیدترین شکافی که در ایالات‌متحده در حال پدیدار شدن است، شکاف میان طرفداران و متنفران از ترامپ است. به‌زعم بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، این‌که آیا آمریکایی‌ها رفتارهای ترامپ را ننگین یا نشانه اصالت بدانند، شکاف سیاسی مرکزی امروزین عرصه سیاسی این کشور است.

منابع:

  1. https://www.aljazeera.com/indepth/features/disunited-states-partisan-politics-polarising-190801094457547.html
  2. https://www.rawstory.com/2020/01/donald-trump-and-the-embarrassment-gap-in-american-politics/ https://edition.cnn.com/election/2018/exit-polls/national-results
  3. https://www.lawfareblog.com/minding-gap-military-politics-and-american-democracy
  1. https://www.people-press.org/2019/06/19/public-highly-critical-of-state-of-political-discourse-in-the-u-s/
  2. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/03/04/far-more-americans-see-very-strong-partisan-conflicts-now-than-in-the-last-two-presidential-election-years/
  3. https://theconversation.com/100-years-of-the-gender-gap-in-american-politics-67833
  4. https://www.nber.org/papers/w26709
  5. https://www.pewresearch.org/topics/political-polarization/
  6. https://encore.org/the-generation-gap-and-the-future-of-american-politics/
  7. https://www.ft.com/content/ff2fea28-9457-11e9-b7ea-60e35ef678d2
  8. https://www.people-press.org/2018/03/01/the-generation-gap-in-american-politics/

[۱]. Lilliana Mason

[۲]. Uncivil Agreement