جامعه وحشت زده آمریکا ‎

جامعه وحشت زده آمریکا ‎

امنیت جانی، از اولین و اساسی‌ترین نیازها و زیرساخت‌های بشر برای حفظ و تداوم خود و فعالیت‌هایش است. انسان بدون امنیت، همواره با تهدید و ترس روبه‌رو است که حیات و زندگی عادی او دچار نابودی یا اختلال خواهد شد. مردم آمریکا بارها صدای شلیک گلوله از سلاح غیرنظامیان را در محافل و مجامع عمومی و عادی شنیده‌اند؛ اما استفاده از سلاح، نه برای تأمین امنیت بلکه دقیقاً به‌صورت برعکس، شلیک‌هایی مرگبار همراه با کشتار مردم عادی (بدون جرم).

حسن محمدمیرزائی؛ سردبیر دوماهنامه آمریکاشناسی و مدیر مرکز مطالعات آمریکا

امروزه شیوع و گسترش حمل اسلحه و استفاده از آن توسط غیرنظامیان آمریکا، به یک بحران سیاسی و اجتماعی در این کشور تبدیل شده است که آثار مخربی بر جای می‌گذارد. برخی از مردم آمریکا به هر دلیل، ترجیح می‌دهند اسلحه همراه خود داشته باشند و آن را به سمت‌وسوی سایر هم‌وطنانشان شلیک کنند. مالکیت شخصی بر ساختمان، ماشین، تجهیزات و …، یک امر موردنیاز و لازم است اما ترکیب کلمات «اسلحه» و «شخصی» در کنار یکدیگر (مالکیت شخصی بر سلاح)، معنای خوبی را به ذهن متبادر نمی‌کند.

خروجی شلیک‌هایی که با اسلحه شخصی یعنی سلاح غیرنظامیان آمریکا انجام می‌شود، فقط گلوله نیست؛ بلکه انتشار آتش‌هایی از جنس خشونت، عصبیت، کینه، تندخویی، نامهربانی، بی‌رحمی، بددلی و مانند آن است. به‌عبارت‌دیگر، کشتارهای وحشیانه و ناجوانمردانه با سلاح شخصی، نه‌تنها جان اشخاص و امنیت عموم مردم آمریکا را از بین برده بلکه نمایانگر افزایش رفتارهای وحشیانه و خشونت‌آمیز در میان جامعه آمریکا است. این وضعیت، به تدبیر و اقدامات فوری برای توقف و منع گسترش سلاح شخصی نیاز دارد ولی در صورت عدم توجه، خشونت و خطر، به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد و درنهایت، دیگر هیچ نشانی از سلامت جان افراد و امنیت عمومی و همچنین، همبستگی و همگرایی در جامعه آمریکا، مشاهده نخواهد شد.

در این شماره از دو ماهنامه مطالعات آمریکا، سعی شده است تا ضمن بررسی تاریخی و قانونی حمل سلاح و استفاده از آن، در مورد دیدگاه‌ها و نظرات گوناگون درباره ابعاد مختلف آن (سیاسی، فرهنگی، حقوقی و …) بحث شود. دقت و تفکر در مباحث موجود، می‌تواند ما را در دریافت یک تصویر بدون روتوش و واقعی در زمینه مسائل و مشکلات اجتماعی آمریکا یاری دهد. همچنین، درک عمیق و توجه به آن، می‌تواند مانع از الگوبرداری و پیاده‌سازی این نوع از سبک زندگی آمریکایی غلط در سایر کشورها، ازجمله ایران شود.