فساد در تاروپود رفتارها و اقدامات آمریکایی‌ها رسوخ کرده است

فساد در تاروپود رفتارها و اقدامات آمریکایی‌ها رسوخ کرده است

استفان والت[1] پروفسور روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد، در این مطلب با عنوان «فساد در آمریکا، تهدیدی برای امنیت ملی است[2]» -که در 19 مارس 2019 در تارنمای فارین پالسی منتشر شده است- ضمن برشمردن فسادهایی که جنبه‌های اجتماعی و ساختاری در ایالات‌متحده و بدنه سیاسی این کشور دارد، به‌صورت ظریفی در انتهای این مقاله، به این موضوع اشاره دارد که علی‌رغم اینکه در شاخص‌های فساد در میان آمارها جایگاه بدی نداریم، اما ما آمریکاییان واقعاً آن‌چنان‌که وانمود می‌کنیم، افراد خالصی نیستیم!

بررسی­ها نشان می­دهد آمریکایی­ها در سالیان اخیر، چندین پیام هشدارآمیز در مورد فساد دریافت کرده­اند اما این پیام­های ناخوشایند چیست؟ کشور، بسیار فاسد­تر از آن است که آمریکایی­‌ها فهمیده‌­اند.

البته از سال ۲۰۱۶، نگرانی از فساد با کمپین انتخاباتی ترامپ و پیروزی وی آشکارتر شد. همان‌طور که روزنامه نیویورک‌تایمز در پاییز گذشته در یک گزارش تحقیقاتی قابل‌توجه فاش کرد[۱]، زندگی رئیس‌جمهور آمریكا، دونالد ترامپ از كودكی بر تقلب‌های متنوع، کلاه‌برداری مالیاتی و معاملات مشکوک، متمركز بوده و رفتار اخیر وی، حاكی از آن است كه مقام ریاست جمهوری هیچ تغییری در منش خانوادگی او ایجاد نکرده است.

  • رئیس‌جمهوری که خود، متهم به فساد است

ترامپ از زمان رئیس‌جمهور شدن، به‌سرعت بند حقوق قانون اساسی را نادیده گرفته[۲] و برای سفرهای مکرر به املاک خود، یک قبض چند میلیارد دلاری به مالیات‌دهندگان[۳] تحویل داده، دختر و داماد خود را به مقامات حساسي كه براي آن‌ها صلاحیت ندارند، منصوب کرده و خود را با تعداد زیادی از شخصیت‌های در سایه[۴] محاصره نموده است. پال منفورت[۵]، رئیس پیشین کمپین انتخاباتی و چند مشاور دیگر کمپین به جرم کلاه‌برداری یا جرائم دیگر محکوم‌ شده‌اند. مشاور پیشین امنیت ملی، مایکل فلین به جرم دروغ گفتن به اف بی آی محکوم شده است و مدیر آژانس حفاظت از محیط‌زیست، اسکات پرویت[۶] و وزیر امور داخله، رایان زینك،[۷] هر دو به دلیل جرائم اخلاقی استعفا دادند.

  • اتهامات فساد جنسی میان وزرا

وزیر کار، الكساندر آكوستا به دلیل ارتباط با جفری اپشتین، دارای اتهامات جنسی در زمان وکالتش در فلوریدا، موردانتقاد قرار گرفت[۸] و وزیر بازرگانی ویلبور راس، علی‌رغم تضادهای جدی در مورد ادامه کار وی، همچنان به خدمت خود ادامه می‌دهد[۹]. ترامپ به‌جای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود برای به‌اصطلاح تخلیه باتلاق، آن را گسترده­تر و عمیق­تر نمود. تعجب‌آور نیست که ایالات‌متحده از رده ۲۰ کشور برتر با فساد پایین – طبق آمار سازمان بین‌المللی شفافیت[۱۰] – اکنون توسط این سازمان بی‌طرف، کشوری برای نمونه در نظر گرفته شده است.

  • فساد در نظام اقتصادی

اما درواقع، مشکل بسیار جدی‌تر از ترامپ و همراهانش وجود دارد. برخی از رسوایی‌های اخیر دیگر را در نظر بگیرید؛ مثال شماره ۱: بحران مالی ۲۰۰۸، نمونه‌ای از اعتمادبه‌نفس بیمارگونه است[۱۱]؛ جایی که اربابان خود‌محور، جهان را متقاعد نموده‌اند که ابزارهای مالی‌ای ابداع کرده‌اند که خطر وحشت از بحران را به سطوح ناچیز، کاهش داده است؛ اما این بحران، همچنان فساد سیستمی را در داخل مؤسسات کلیدی مالی نشان داد. فقط چند کارگزار وام مسکن با پرداخت وام‌های نابجا تخطی نکرده‌اند، بلکه سوءاستفاده‌های جدی توسط آژانس‌های رتبه‌بندی، بانک‌های سرمایه‌گذاری، وام‌دهندگان تحت حمایت دولت مانند فانی مای[۱۲] و حتی برخی اقتصاددانان دانشگاهی[۱۳] نیز، در این بحران نقش داشته‌اند[۱۴]. حداقل می‌توانستیم از این واقعیت مطمئن باشیم که افراد مسئول ایجاد بحران در اقتصاد جهانی پاسخگو بوده و مجازات شده‌اند­، درست است؟ اما خیر.

مثال شماره ۲: بوئینگ ۷۳۷ مکس؛ هرچه بیشتر در مورد سقوط‌های اخیر هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس بدانیم، داستان، نگران‌کننده‌تر می‌شود. درحالی‌که هنوز دلایل نهایی این دو سقوط اخیر مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد که بوئینگ، این هواپیمای جدید را روانه بازار کرده و نیاز به آموزش بیشتر خلبانان، مطرح شده و از روابط راهبردی خود با مسئولان اداره هواپیمایی فدرال برای گرفتن تأییدیه هواپیما، استفاده کرده است[۱۵]. به نظر می‌رسد که جهان، در اینجا از تضاد منافع آگاه شده است؛ ایالات‌متحده بعد از ماه‌ها از سقوط، به نقص نرم‌افزاری آن اعتراف کرده است[۱۶] و مقامات اتیوپی، تصمیم گرفتند جعبه‌های سیاه را برای بررسی به فرانسه[۱۷] بفرستند تا ایالات‌متحده[۱۸].

  • فساد در رانت‌های پذیرش‌های دانشگاهی

مثال شماره ۳: (جدیدترین) رسوایی پذیرش در دانشکده­ها؛ واضح است که پذیرش در مؤسسات آموزش عالی به‌صورت علمی و تخصصی نیست، همان‌طور که دانشگاه­ها سعی در انتقال آن دارند. فارغ‌التحصیل شدن امتیازی بزرگ[۱۹] است و به نظر می‌رسد، اگر والدین فقط در زمان مناسب، کمک مالی بزرگی[۲۰] به مدرسه ارائه کنند، این کار بیشتر تسهیل خواهد شد اما افشاگری­های اخیر[۲۱] مبنی بر تبانی والدین ثروتمند و افراد مشهور با ویلیام سینگر[۲۲] (یک مشاور حرفه‌ای برای پذیرش) و جمعی از مربیان و مدیران فاسد، برای اینکه بچه‌های غیر نخبه خود را با جعل نتایج آزمون یا قبولی در مدارس نخبگان با پرداخت کمک‌هزینه به مدارس نخبگان برسانند، هنوز باز است. فراموش نکنیم که تعدادی از نهادهای با آبرو در زندگی آمریکاییان – ازجمله ارتش و روحانیت – در طی چند دهه گذشته، با رسوایی­های جدی مواجهه شده‌اند. علاوه بر تاریخ وحشتناک سوءاستفاده جنسی[۲۳] و مسائل کلیسای کاتولیک، ارتش آمریكا با مشكل جدی در رابطه با تجاوز جنسی در همه رده­ها روبه‌رو است؛ رسوایی گسترده در رده تدارکات که نیروی دریایی ایالات‌متحده[۲۴] را به لرزه درآورد و همچنین، توطئه سال ۲۰۱۴ که در آن ۳۴ افسر کنترل پرتاب موشک، برای دست‌کاری نمرات امتحانات مهارت[۲۵] حضور داشتند. آنچه این موارد به ما یادآوری می­کنند، این است که فساد، تنها محدود به حاکمان فعلی کاخ سفید و افرادی مانند برنارد میداف[۲۶] یا تعداد معدودی از صنایع با اعتبار ناسالم نیست ­(املاک و مستغلات). در عوض، به نظر می­رسد که آمریکا در همه زمینه­ها با این مشکل رو به رشد مواجه است.

اما دلیل اهمیت این مسئله چیست؟ برای مبتدیان، فساد ذاتاً ناکارآمد است. به‌جای اینکه منابع در جای موردنیاز صرف شوند، به رشوه، بازپرداخت، مجازات و سایر مناسبات در سایه هدایت می‌شوند؛ و هنگامی‌که افراد ثروتمند و قدرتمند از ارتباطات برای گرفتن شغل یا قرارداد استفاده می­کنند­(اینکه فرزندان خود را به کالج بفرستند)، این بدان معنی است که افراد مستحق و با استعداد بیشتر، از این امر محروم می‌شوند و افراد کم‌سابقه نیز، در پست‌های بالا قرار می‌گیرند. هرچه این شیوه‌ها رایج­تر شود، افراد صالح‌تر و مطیع قانون، وسوسه می‌شوند که فقط برای گذران امور از آن‌ها پیروی کنند و هنگامی‌که فساد در یک جامعه درونی شود، ریشه‌کن کردن آن غیرممکن و دشوار می‌شود. وخیم­تر شدن شرایط یعنی تقاضای مقرراتی که فساد، تمایل به تقویت آن‌ها دارد. وقتی بیشتر و بیشتر مردم تقلب و اعتماد می‌کنند، مقامات مسئول با اعمال قوانین، مقررات، رویه‌ها و سازوکارهای نظارتی، سعی در تداوم فساد اداری خواهند کرد. فرد می‌تواند این پدیده را در همه‌جا (ازجمله در دانشگاه‌ها) مشاهده کند، جایی که تلاش برای جلوگیری از انواع رفتارها، باعث می‌شود انجام کارها تقریباً غیرممکن باشد؛ اما محوریت این مسئله، ترس است که ما نمی‌توانیم به کسی اعتماد کنیم تا بدون برخورداری از راهنمایی‌های دقیق و سطح شدید نظارت بوروکراتیک، به‌درستی عمل کند. متأسفانه، چنین ترس‌هایی بسیار بی‌اساس است. فساد و انواع دیگر سوء رفتارها نیز، عصبانیت پوپولیستی را تغذیه می‌کند.

  • ما آمریکایی‌ها تقریباً به‌اندازه آنچه وانمود می‌کنیم، خالص نیستیم

وقتی نخبگان برای بازی کردن سیستم، بسیار زیاد تلاش کنند و به‌طور فزاینده‌ای به چشم و به‌حساب نیایند، بسیار جای تعجب ندارد که افراد عادی -که طبق قوانین بازی می‌کنند- آن‌قدر عصبانی شوند که به هر کس که وعده بر هم زدن سیستم را بدهد، اعتماد کنند. چنین احساساتی، به محبوبیت غیرمنتظره نامزدی مانند برنی سندرز کمک می‌کند یا ظهور سریع سیاستمداران صریح‌الکلامی مانند الكساندرا اوكاسیو كورتز جمهوری‌خواه را موجب می‌شود. ازقضا، این موضوع نیز نقش اساسی در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ترامپ داشت که ثابت کرد، اگر بتوانید صداقت را جعل کنید، آن را به دست آورده‌اید. در طولانی‌مدت، افزایش فساد، قدرت نرم آمریکا و به‌ویژه شهرت این کشور را برای صلاحیت و شایستگی تهدید می‌کند؛ زیرا وقتی معتقدند نهادهای اصلی جامعه ایالات‌متحده توسط افرادی اداره می‌شوند که می‌دانند، چه‌کاری انجام می‌دهند و هنگامی‌که دولت‌های خارجی اطمینان دارند که اطلاعات ارائه‌شده توسط مقامات آمریکایی دقیق است، سایر کشورها احتمالاً از رهبری آمریکا پیروی می‌کنند.

اما هنگامی‌که دروغ‌گویان، بر کشور حاکم هستند و نخبگان از موقعیت‌های فعلی خود استفاده می‌کنند تا بیشتر برای خود، فرزندان و نوه‌هایشان فرصت سازی کنند­، نهادهای اصلی ما ضعیف عمل خواهند کرد و سایر کشورها، اعتماد به توانایی ما را برای رستگاری‌ای که وعده داده شده است، از دست خواهند داد. مطمئناً، ایالات‌متحده ازنظر شاخص‌های فساد، هنوز هم در رده‌های نسبتاً پایین قرار دارد و کشورهایی هستند که در آن‌ها اعمال فاسد، تقریباً راه زندگی است[۲۷]؛ اما ما آمریکایی‌ها تقریباً به‌اندازه آنچه وانمود می‌کنیم، خالص نیستیم یا آن‌طور که باید نگران مسئله نیستیم و تا زمانی که دونالد جی ترامپ در رأس باشد، زندگی در باتلاق، مانند گذشته ادامه خواهد یافت.

منبع:

این مقاله در ۱۹ مارس ۲۰۱۹ در تارنمای فارین پالسی منتشر شده و در آدرس ذیل قابل‌دسترسی است:


[۱]. https://www.nytimes.com/interactive/2018/10/02/us/politics/donald-trump-tax-schemes-fred-trump.html

[۲]. https://www.npr.org/2019/01/16/685977471/federal-watchdog-finds-government-ignored-emoluments-clause-with-trump-hotel

[۳]. https://www.washingtonpost.com/politics/2019/02/05/trumps-travel-mar-a-lago-alone-likely-cost-taxpayers-more-than-million/?utm_term=.f503935ac8e6

[۴]. https://www.bloomberg.com/graphics/trump-administration-conflicts/

[۵]. Paul Manafort

[۶]. https://edition.cnn.com/2018/07/05/politics/scott-pruitt-epa-resigns/index.html

[۷]. https://www.washingtonpost.com/national/health-science/interior-secretary-zinke-resigns-amid-investigations/2018/12/15/481f9104-0077-11e9-ad40-cdfd0e0dd65a_story.html

[۸]. https://www.nytimes.com/2018/11/29/us/jeffrey-epstein-acosta-florida-sex-abuse.html

[۹]. https://www.vox.com/2018/6/20/17479170/wilbur-ross-corruption

[۱۰]. https://www.transparency.org/cpi2018

[۱۱]. https://press.princeton.edu/books/paperback/9780691152646/this-time-is-different

[۱۲]. Fannie Mae

[۱۳]. https://www.wsj.com/articles/SB10001424052970203436904577148940410667970

[۱۴]. https://www.amazon.com/Reckless-Endangerment-Outsized-Corruption-Armageddon/dp/B0085RZF5K

[۱۵]. https://talkingpointsmemo.com/news/faa-boeing-relationship-deadly-plane-crashes

[۱۶]. https://foreignpolicy.com/2019/03/15/how-the-737-max-series-went-wheels-down-all-over-the-world/

[۱۷]. https://slate.com/technology/2019/03/ethiopian-airlines-737-max-black-box-sent-to-paris-why.html

[۱۸]. https://apnews.com/c85260a47b9d4495802d7024e511cca8

[۱۹]. https://scholar.harvard.edu/files/btl/files/michael_hurwitz_-_qp_12-12-09.pdf

[۲۰]. https://www.propublica.org/article/the-story-behind-jared-kushners-curious-acceptance-into-harvard

[۲۱]. https://www.nytimes.com/2019/03/12/us/college-admissions-cheating-scandal.html?module=inline&login=email&auth=login-email

[۲۲]. https://www.nytimes.com/2019/03/18/us/william-rick-singer-admissions-scandal.html

[۲۳]. https://www.defense.gov/Explore/News/Article/Article/1508127/dod-releases-annual-report-on-sexual-assault-in-military/

[۲۴]. https://www.vox.com/world/2017/11/6/16614262/fat-leonard-navy-scandal

[۲۵]. https://www.npr.org/2014/03/12/289423404/ex-missile-crew-members-say-cheating-is-part-of-the-culture?t=1581669562986

[۲۶]. برنارد میداف در نیویورک، کارگزار بورس و مشاور سرمایه‌گذاری است. او همچنین بزرگ‌ترین کلاه‌بردار مالی جهان است که با استفاده از ترفند پونزی در مدت ۱۵ سال در حدود ۶۵ میلیارد دلار کلاه‌برداری کرد. از او همچنین، به‌عنوان فرانکشتاین امور مالی نیز یاد می‌شود.

[۲۷]. https://www.forbes.com/sites/dominicdudley/2019/02/08/most-corrupt-countries-in-the-world/#16cf47257bb4