ارتباط شیوع ویروس کرونا با فراهم شدن صحنه برای خشونت بیشتر

ارتباط شیوع ویروس کرونا با فراهم شدن صحنه برای  خشونت بیشتر

جرمن لوپز، 2 آوریل سال 2020، مطلبی با عنوان «ویروس کرونا در بلندمدت، به طریق دیگری زندگی آمریکا‌یی‌ها را بدتر خواهد کرد: انواع بیشتر سلاح[1]» منتشر کرد. ماحصل این مطلب، خریدوفروش اسلحه و خشونت احتمالی در بلندمدت با استناد به آمارهای خریدوفروش اسلحه، سوءسابقه، خودکشی‌ها و... است. وی همچنین، معتقد است آنچه به این مسیر جهش بیشتری داده، شیوع ویروس کرونا است که -به‌احتمال‌زیاد- با آغشته شدن با فقر، مصرف الکل، قوانین سست و...، ناامنی و خشونت بیشتری را فراهم خواهد کرد و احتمالاً در بلندمدت، صحنه برای خشونت‌های بیشتر با اسلحه فراهم می‌گردد.

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

مشکل اسلحه در آمریکا پس از پایان همه این‌ها، کمی بدتر می‌شود. پاندمی ویروس کرونا، مردم را به آن‌سو سوق می‌دهد که تدبیری بیندیشند، مثلاً خرید اسلحه (و این کار احتمالاً در بلندمدت خشونت با اسلحه را به همراه دارد). دنیل ناس به‌منظور پیگیری گزارش کرد: «بر اساس اطلاعات به‌تازگی منتشر شده اف بی آی، ماه مارس، ماه ثبت سوءسابقه‌ها در ایالات‌متحده بود. سیستم بررسی سوءسابقه مجرم آنی در کشور (NICS[2])، تقریباً ۷/۳ میلیون سوءسابقه را در ماه مارس ثبت نمود (۱۲% بیشتر از ثبت سابق ۳/۳ میلیون در دسامبر ۲۰۱۵).» این امر، تعداد دقیق فروش اسلحه را نشان نمی‌دهد، زیرا بررسی سوءسابقه را می‌توان در مورد چیزهایی انجام داد که خرید اسلحه به‌حساب نمی‌آیند (مانند تقاضای صدور مجوز)؛ این بررسی‌ها ممکن است هم‌زمان چند خرید سلاح را پوشش دهد و برخی خریدهای سلاح، به‌هیچ‌وجه مستلزم بررسی سوءسابقه نیست.

بنگاه پیش‌بینی و تحلیل سلاح کوچک از اطلاعات اف بی آی برای تخمین تعداد واقعی فروش اسلحه در ماه مارس، استفاده کرده است. این بنگاه نتیجه گرفت که مارس سال ۲۰۲۰، ماه ثبت رکورد بود؛ تقریباً ۶/۲ میلیون سلاح گرم فروخته شد، یعنی بیش از %۳/۸۵ از ماه مارس ۲۰۱۹ تاکنون. این بنگاه، افزایش خرید سلاح را به ترس از کووید ۱۹ (بیماری‌ به سبب شیوع کرونا ویروس SARS-CoV-2) نسبت می‌دهد.

پیش‌بینی و تحلیل سلاح‌های کوچک – SmallArmsAnalytics.com

به‌نوعی افزایش فروش اسلحه، تابع تیراندازی‌های متعدد در جامعه است؛ به‌طوری‌که مردم به دلیل امنیت خود، می‌ترسند و دورنمای محدودیت‌های جدید در مورد سلاح گرم، آن‌ها را برای به دست آوردن اسلحه مصمم‌تر می‌سازد. البته روشن نیست که ویروس کرونا و اقدامات مربوطه، هم‌اکنون بر خشونت با اسلحه چه تأثیری دارد. گزارش‌هایی از خشونت‌های محلی‌ منتشر می‌شود، هرچقدر که مردم بیشتر در خانه‌هایشان می‌مانند؛ اما امکان دارد تعداد کمتری که در خیابان هستند نیز به‌مرورزمان، به‌سوی تیراندازی‌های غیر محلی سوق یابند. گرچه در بلندمدت، افزایش شدید خرید سلاح –احتمالاً- به خشونت بیشتر با اسلحه منجر خواهد شد؛ پژوهش همواره نشان می‌دهد، در جایی که اسلحه بیشتری موجود باشد، مرگ با اسلحه نیز بیشتر رخ می‌دهد.

در اینجا منطق سرراستی حاکم است؛ از ابتدا مردم همه جهان، با جدال، دشمنی و جنگ درگیر بوده‌اند. وقتی اسلحه در این بین موجود باشد، کار کسانی که با خشونت مرگ‌آوری مبارزه می‌کنند، بسیار آسان‌تر می‌گردد. این، یکی از دلایل اولیه‌ای بوده، حاکی از آنکه آمریکا از بالاترین میزان مالکیت سلاح توسط افراد غیرنظامی در جهان، برخوردار است و نسبت به کشور پیشرفته دیگری مرگ با اسلحه، بیشتر در آن رخ می‌دهد. مطالعه سال ۲۰۱۸ ژورنال جاما، نشان داد که میزان مرگ با سلاح فرد غیرنظامی در آمریکا، تقریباً ۴ برابر سوئیس، ۵ برابر کانادا، ۳۵ برابر بریتانیا و ۵۳ برابر ژاپن است. بنا بر پژوهش، دلیل عمده آن، میزان بالای مالکیت سلاح در دست غیرنظامیان است؛ پس ترس از ویروس کرونا، مشکل اسلحه در آمریکا را وخیم‌تر کرده است.

  • مشکل سلاح در آمریکا، توضیح مختصر

این امر، به دو مشکل اساسی منجر می‌شود؛ نخست آنکه قوانین سلاح در آمریکا، بسیار ضعیف بوده زیرا در دیگر کشورهای پیشرفته، دستکم یک یا چند بررسی سوءسابقه لازم است و تقریباً همیشه سخت‌گیری بیشتری پشت دریافت سلاح وجود دارد، به‌عنوان‌مثال، دوره‌های آموزش خاص و قوانین محصور کردن سلاح گرم، به الزامات دشوارتر برای کسب مجوز و استدلال‌های خاص، علاوه بر آن، دفاع شخصی به دلیل مالکیت سلاح. دوم، در ایالات‌متحده تعداد بسیار زیادی سلاح وجود دارد که این حد، به‌مراتب بیشتر از نه‌فقط کشورهای پیشرفته بلکه هر کشور دیگری است. در سال ۲۰۱۷، تعداد تخمینی سلاح گرم با مالکیت غیرنظامی در آمریکا، ۵/۱۲۰ قبضه سلاح برای هر ۱۰۰ سکنه بود، یعنی تعداد سلاح گرم بیشتر از تعداد جمعیت است. دومین کشور از این نظر، یمن بوده، کشور نیمه ورشکسته‌ای که در اثر جنگ‌های شهری، تکه‌تکه شده است و طبق تحلیل و بررسی اسمال آرمز، در آنجا برای هر ۱۰۰ نفر، ۸/۵۲ قبضه اسلحه وجود دارد.

بررسی اسمال آرمز

این دو عامل، روی‌هم‌رفته کار را برای کسی آسان می‌سازد که به قصد اعمال خشونت، به دنبال به دست آوردن اسلحه است و بالقوه تیراندازی می‌کند. برخی آمارها، حاکی از آن است که خشونت با اسلحه در آمریکا، به‌مراتب بیش از سایر کشورهای پیشرفته رخ می‌دهد. بر اساس اطلاعات سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ -که توسط گاردین گردآوری گردید- خودکشی با اسلحه در ایالات‌متحده، تقریباً شش برابر کانادا، بیش از هفت برابر سوئد و تقریباً شانزده برابر آلمان است. وقوع این مرگ‌ها با اسلحه، یکی از دلایل آن است که قتل بسیار بیشتری در آمریکا رخ می‌دهد و نسبت به مابقی دنیای پیشرفته، شامل مرگ‌ در اثر عاملی به غیر از اسلحه نیز می‌شود.

اگر وجود اسلحه زیاد در دسترس، واقعاً آمریکا را امن‌تر می‌ساخت، همان‌طور که سیاست‌گذاران طرفدار اسلحه و انجمن نشنال ریفل ادعا می‌کنند، آمریکا یکی از کمترین میزان خشونت با اسلحه در جهان را داشت؛ اما آمارها نشان می‌دهد که خلاف این امر صادق است. تحقیق انجام‌شده توسط مرکز پژوهش کنترل آسیب به سلامت عمومی دانشگاه هاروارد نیز تا حدی روشنگر است؛ پس از کنترل متغیرهایی مانند عوامل اقتصادی اجتماعی و سایر انواع جرم، در مکان‌هایی که سلاح بیشتر است، مرگ بیشتری نیز با اسلحه رخ می‌دهد. پژوهشگران دریافته‌اند که این موضوع، نه‌فقط درباره قتل بلکه درباره خودکشی -که در سال‌های اخیر، حدود ۶۰% مرگ‌های مربوط به اسلحه بوده است- خشونت محلی، خشونت در برابر پلیس و تیراندازی در جامعه نیز صادق است.

همان‌طور که تحلیل موشکافانه توسط فرانکلین زیمرینگ یو‌سی ‌برکلی[۳] و گوردون هاوکینز[۴] در دهه ۱۹۹۰ نشان داد، همواره چنین نیست که در ایالات‌متحده، بیش از سایر کشورهای پیشرفته، جرم و جنایت رخ دهد. این نمودار، بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از جفری سوانسون در دانشگاه داک، نشان می‌دهد که ایالات‌متحده متفاوت نیست وقتی‌که در کل، جرم مطرح باشد؛ بلکه ظاهراً خشونت مرگ‌آور در ایالات‌متحده، بیشتر رخ می‌دهد که تا حد زیادی در اثر وجود تعداد زیاد اسلحه است.

زیمرینگ و هاوکینز نوشتند: «مقایسه‌های به‌خصوص میزان مرگ ناشی از تهاجم و وقوع جرم در رابطه با دارایی در شهر نیویورک و لندن، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان اختلافات متعدد در ریسک مرگ را توضیح داد، حتی درحالی‌که الگوهای کلی باهم مشابه‌اند». «تقدم جرائم با قدرت شخصی و میل و توانایی استفاده از سلاح در سرقت، سطوح جرائم مشابه بر سر دارایی را در نیویورک، ۵۴ برابر مرگ‌آورتر از لندن می‌سازد».

البته این امر، به طرق زیادی بصیرانه است؛ مردم در همه‌جا با دوستان، خانواده و همتایان خود به جنگ و جدال می‌پردازند. افراد افراطی و دیگر افراد منفور در هر کشوری هستند؛ اما در ایالات‌متحده، بسیار بیشتر احتمال دارد که فردی خشمگین یا منفور، بتواند اسلحه‌ای را شلیک کند و کسی را بکشد، زیرا سلاح بسیاری در دسترس است و موانع اندکی برای کسب اسلحه وجود دارد. پژوهشگران دریافته‌اند که قوانین سخت‌تر اسلحه، می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد. بررسی سال ۲۰۱۶ از ۱۳۰ مطالعه در ۱۰ کشور که در نشریه بررسی‌های همه‌گیر شناختی منتشر گردید، نشان داد که محدودیت‌های قانونی جدید در مورد مالکیت و خرید اسلحه، کاهش خشونت با اسلحه را به دنبال خواهد داشت (شاخصی قوی دال بر آنکه محدودیت دسترسی به اسلحه، می‌تواند بسیاری از زندگی‌ها را نجات دهد). بررسی شواهد موجود در ایالات‌متحده توسط مؤسسه تحقیق بدون پیشرفت (RAND[5]) نیز به برخی اقدامات کنترل سلاح، ازجمله بررسی سوءسابقه، اشاره می‌کند که مرگ و صدمات را کاهش می‌دهد.

 شواهد روزافزونی که توسط پژوهشگران جان هاپکینز به دست آمد، مؤید قوانینی است که مجوز برای خرید و مالکیت سلاح را لازم می‌داند. البته این امر، بدین معنا نیست که متعصبان و افراطی‌ها هرگز قادر به تیراندازی در مکان‌هایی نخواهند بود که قانون سخت سلاح، در آن حاکم است. حتی محکم‌ترین قوانین سلاح، نمی‌تواند مانع این‌گونه تیراندازی‌ها گردد.

فقط اسلحه نیست که به خشونت دامن می‌زند. عوامل دیگر ازجمله فقر، شهرنشینی، مصرف الکل و قدرت نظام‌های عدالت جزایی نیز مطرح است؛ اما هنگامی‌که پژوهشگران، دیگر متغیرها را کنترل می‌کنند، درمی‌یابند که دسترسی ساده به سلاح در آمریکا، دلیل اصلی ترس زیاد آمریکاییان از وخیم‌تر شدن خشونت با اسلحه نسبت به سایر کشورهای پیشرفته است. پس آمریکا، با قوانین سست کنترل سلاح خود و وفور سلاح گرم، کار را برای مردم آسان‌تر می‌سازد که مرتکب خشونت با اسلحه شوند؛ و در حال حاضر، به علت ترس از ویروس کرونا، بیشتر این سلاح‌های مرگ‌آور از نهانگاه خود خارج شده‌اند -که احتمالاً در بلندمدت، صحنه برای خشونت‌های بیشتر با اسلحه فراهم می‌گردد.

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] Another way coronavirus will make Americans’ lives worse in the long term: More guns

[۲]. National Instant Criminal Background Check System (NICS)

[۳]. UC Berkeley’s Franklin Zimring

[۴]. Gordon Hawkins

[۵]. Research And No Development