بررسی دلایل نقش دونالد ترامپ در حمله به ساختمان کنگره

بررسی دلایل نقش دونالد ترامپ در حمله به ساختمان کنگره

هیئت تحریریه در این مطلب با عنوان «ترامپ در حمله به ساختمان کنگره مقصر است» که در شش ژوئن 2021 در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است- معتقد هستند که خود شخص ترامپ، عامل حملات به کنگره بود و مردم را تحریک می‌کرد. وی ماه‌ها جنگید تا نتایج آرای انتخابات در نوامبر را تغییر دهد. از طرفدارانش خواست تا در چنین روزی در واشینگتن جمع شوند و به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند. به آن‌ها گفته بود که در انتخابات، تقلب صورت گرفته است. از آن‌ها خواست تا بجنگند. به آن‌ها وعده داده بود که شاید به آن‌ها نیز ملحق شود، حتی زمانی که به ساختمان کنگره یورش می‌برند، برای ساعت‌ها به آن‌ها فرمان توقف نداد و به‌هیچ‌وجه، زیر بار آتش‌بس نرفت، اعتراضات آن‌ها را محکوم نکرد، حتی کوچک‌ترین اقدامی در راستای دفاع از قانون اساسی آمریکا انجام نداد، درحالی‌که سال‌ها پیش سوگند خورده بود از قانون اساسی آمریکا، دفاع خواهد کرد؛ بنابراین، به دلیل این اشتباهات، ترامپ باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرد و پاسخگو باشد (باید پیگیری‌های کیفری و مراحل استیضاح نسبت به شخص وی صورت گیرد). همچنین، تمام طرفداران وی که به خیابان‌ها یورش برده‌اند و خشونت‌هایی مرتکب شده‌اند، باید مجازات شوند.

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

رئیس‌جمهور طرفداران خود را به خشونت تشویق کرد که این کار، حتماً عواقبی نیز به دنبال خواهد داشت.

پرزیدنت ترامپ و فعالان جمهوری­خواه وی در کنگره، در روز چهارشنبه طرفداران خود را تشویق کردند که حملاتی خشونت­ آمیز علیه حکومت آمریکا و ملتی که ادعا دارند عاشق آن­ها هستند، داشته باشند؛ که نباید اجازه­ چنین حملاتی را داد و نباید در برابر آن‌ها سکوت کرد. سخنان فتنه‌انگیز آقای ترامپ، سبب شد تا هزاران نفر به ساختمان کنگره ایالات‌متحده حمله کنند. حتی تعدادی به‌زور وارد طبقات مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات‌متحده شوند، درست همان‌جایی که تمام نمایندگان انتخابی مردم دورهم گردآمده بودند تا طبق موازین قانون اساسی، آرای الکترال را شمارش کنند و انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایالت متحده را تائید نمایند. شاید بجا بود برخی افراد به هنگام حمله به مقر حکومت آمریکا و به عقب انداختن گفتگوها در میان اعضای کنگره برای تصمیم­ گیری در مورد ایالات‌متحده، پرچم کنفدراسیون را نیز با خود حمل می­کردند. آن‌ها شیشه­ پنجره‌ها را خرد کردند، درها را شکستند، با نیروهای امنیتی درگیر شدند، درحالی‌که حمایت خود از پرزیدنت ترامپ و عدم پذیرش نتایج انتخابات قانونی ۲۰۲۰ را فریاد می­زدند. در این میان، یک زن نیز کشته شد. رهبران ملت میدویدند، درحالی‌که به دنبال پناهگاه می­گشتند. مواد منفجره در ساختمان کنگره و چند جای دیگر در اطراف واشینگتن پیدا شد. اعتراضات طرفداران ترامپ سبب بسته شدن تمام خانه­های ایالتی اطراف این کشور شده بود.

خود شخص ترامپ، عامل و مسبب این حملات بود و مردم را تحریک می­کرد. وی ماه­ ها جنگید تا نتایج آرای انتخابات در نوامبر را تغییر دهد. او از طرفدارانش خواست تا در چنین روزی در واشینگتن جمع شوند و به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند. به آن‌ها گفته بود که در انتخابات، تقلب صورت گرفته است. خود او بود که از آن‌ها خواست تا بجنگند. به آن‌ها وعده داده بود که شاید به آن‌ها نیز ملحق شود، حتی زمانی که به ساختمان کنگره یورش می­برند، برای ساعت­ها به آن‌ها فرمان توقف نداد و به‌هیچ‌وجه، زیر بار آتش­بس نرفت، اعتراضات آن‌ها را محکوم نکرد، حتی کوچک‌ترین اقدامی در راستای دفاع از قانون اساسی آمریکا انجام نداد، درحالی‌که سال­ ها پیش سوگند خورده بود از قانون اساسی آمریکا، دفاع خواهد کرد. وقتی بالاخره در پایان روز، دهان باز کرد و صحبت نمود، گفت که علت عصبانیت آن‌ها را درک می­کند و حق را به معترضان می­دهد و دوباره ادعا کرد که در انتخابات، تخلف صورت گرفته است اما از آن‌ها خواست تا به خانه‌هایشان برگردند. این واکنش، از جانب فردی است که تمایل ندارد وظایف ریاست جمهوری خود را به نحو احسن انجام دهد یا حتی جسارت آن را ندارد که عواقب ناشی از رفتارهای خود را بپذیرد.

رئیس‌جمهور باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرد و پاسخگو باشد (باید پیگیری­‌های کیفری و مراحل استیضاح نسبت به شخص وی صورت گیرد). همچنین، تمام طرفداران وی که به خیابان­ها یورش برده­اند و خشونت­هایی مرتکب شده­اند، باید مجازات شوند. پلیس ساختمان کنگره نیز باید بازجویی شود زیرا موظف بوده تا جلوی این حملات را بگیرد اما شکست خورده است. همچنین، پیش­تر این‌گونه حملات به‌صورت همگانی انتشار داده‌شده بود و برای آن، برنامه­ ریزی­‌هایی صورت گرفته بود. این حملات، فقط برای نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ نبود بلکه صرفاً یک مقدمه بود؛ درواقع، مجوزی بود برای اعتراضات مشابه سال ۲۰۲۰ به نتایج انتخابات بعدی در سال­های آینده. این اعتراضات از همان اول باید به‌صورت کاملاً آشکار رد می­شد یا مجوزی برای آن داده نمی­شد و البته به‌شدت با آن برخورد میشد. رهبران حزب جمهوری­خواه نیز باید مسئولیت این حملات به ساختمان کنگره را بر عهده گیرند.

افراد بسیار زیادی در G.O.P. شایعاتی دروغین راجع به انتخابات، انتشار داده بودند. هدف این افراد از این عمل، تضعیف اعتماد مردم به دموکراسی بود. آن‌ها قصد داشتند تا مشروعیت انتخابات و پیروزی جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید را زیر سؤال ببرند، بی­‌آنکه هیچ دلیل و مدرکی برای ادعاهای دروغین خود داشته باشند. بیانیه ­های این اشخاص سبب شده بود تا تعداد زیادی از افرادی که به دولت اعتماد داشتند، به پا خیزند و دست به خشونت و اعتراض بزنند. تعداد بسیار کمی از افراد، همانند رودی گیولیانی، وکیل شخصی جناب رئیس‌جمهور، بسیار روشن و صریح عمل کردند؛ وی در روز چهارشنبه گفته بود که «باید مبارزه­ای آشکار در محاکم قضایی داشته باشیم!» اما حتی اگر تندروها در اطراف ساختمان کنگره بسیار عصبانی شده باشند و با نیروهای امنیتی درگیر شده باشند، جمهوری­خواهان در مجلس و سنا، در حال آسیب رساندن و ضربه زدن به دموکراسی بوده­اند.

سناتور تد کروز، جمهوری­خواه ایالت تگزاس، کمیسیون ۱۸۷۷ را مطرح کرد که راه­حلی برای حل‌وفصل اختلافات در انتخابات ریاست جمهوری به سال ۱۸۷۶ بود. او از آن کمیسیون استفاده کرد که به‌اصطلاح، دلایل محکمه ­پسندی برای اثبات شک و تردیدهای موجود در انتخابات ۲۰۲۰ بیاورد. هیچ دلیل واقعی برای این شک و تردیدها در رابطه با نتایج آراء در انتخابات ۲۰۲۰ وجود ندارد اما آقای کروز، از این نوع قیاس استفاده کرد که ازنظر تاریخی اقدامی بسیار بی­سابقه بود. در انتخابات ۱۸۷۶ که دموکرات‌های سفیدپوست از خشونت­ های سیاسی بهره بردند تا مانع رأی دادن سیاه‌پوست‌ها شوند و سپس، تقاضای پایان بازسازی­ های ایالات جنوبی را دادند تا بدین طریق، بتوانند آن مبلغ را صرف تداوم جمهوری ­ای کنند که توافق کرده بودند؛ آن‌هم در دوره­ای که وحشت نژادی در همه ­جا دیده می­شد و همگی در تلاش برای محروم­سازی سیاه ­پوستان ایالات جنوبی از حضور در دموکراسی مشارکتی بودند.

حزب جمهوری­خواه مدرن در تلاش سیستماتیکش برای جلوگیری از رأی داد­ن ­ها و انکارش برای پذیرش مشروعیت انتخابات که به نفع این حزب نبوده است و بازنده شده بود، همچنان اصرار داشت که قدرت سیاسی خود را حفظ کند، حتی به قیمت محروم کردن شهروندان از حقوق طبیعی­شان. شورش­های روز چهارشنبه، گواه بر این موضوع است که حتی این افراد حاضرند با اعمال زور و خشونت، به اهداف خود برسند. به‌وضوح می­بینیم که تعدادی از رهبران جمهوری­خواه از به قدرت رسیدن آقای ترامپ هراسان­ هستند. قبل از آغاز حملات، سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت، تلاش­های صورت گرفته توسط همکاران جمهوری­خواه خود برای برگرداندن نتایج آرای انتخابات به نفع آقای ترامپ را به‌شدت مورد نکوهش قرارداد؛ اما باید به این موضوع اشاره کرد که شخص ایشان، اندکی دیر به این موضوع پرداخت و بعلاوه، زمان زیادی را صرف متقاعد ساختن دیگران نکرد؛ هر کس باد بکارد، طوفان درو می‌کند.

سایر سیاستمداران، با صلابت و جدیت بیشتری رفتار تهاجمی آن‌ها را محکوم کرده بودند. میت رامنی، نامزد سابق ریاست جمهوری، در توئیت خود گفته بود: «اتفاقی که در ساختمان کنگره ایالات‌متحده به تاریخ امروز رخ‌داده بود، صرفاً یک شورش است و رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، مسبب اصلی ایجاد این نوع شورش است.» قانون اساسی، کنگره را مجبور می­کند تا انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند و در تاریخ شش ژانویه سال بعد، نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نماید. اگرچه یورش جمعیت مردم سبب شد تا نتایج انتخابات با اندکی وقفه اعلام شود، اما نتوانست آن را به‌طور کامل متوقف کند و قاعدتاً مانع انتصاب و تحلیف آقای بایدن در دو هفته­ آینده نخواهد شد.

  • این نوع حملات، به‌نوعی یادآور شکنندگی حکومت‌های مردمی است

۶ ژانویه ۲۰۲۱ برای همیشه روزی تاریک در تاریخ آمریکا، تلقی خواهد شد. سؤال این است که حتی اگر آقای ترامپ، دیگر انتخاب نشود، آمریکا در ابتدای مسیر نزولی خود قرارگرفته است؟ آیا ایامی بسیار تاریک، پیش ­رو خواهد داشت و حتی شاید شرایط بسیار دشوارتر از قبل گردد یا حتی این دوران به‌طورکلی تمام شود؟ باید گفت که خطری واقعی پیش ­روی آمریکایی­ها قرار دارد اما هنوز پاسخی از پیش تعیین‌شده برای این سؤالات وجود ندارد. سیاستمداران جمهوری­خواه همچنان قدرت را در دست دارند، همچنین، مسئول‌اند که مسیری متفاوت را برای آمریکا به وجود آورند، این در حالی است که باید این افراد، از حملات پر تصنع و پوچ خود علیه دموکراسی آمریکا بکاهند و بسیار پیش­تر از قبل، حامی مردم آمریکا باشند، همان‌گونه که خیلی پیش­تر سوگند یادکرده بودند که به آن‌ها، خدمت خواهند کرد.

 منبع: این مقاله ترجمه‌ای است از سایت نیویورکز تایمز، برای دریافت اصل مقاله کلیک کنید