بررسی وضعیت اجتماعی ترامپ در بعد از تعلیق توئیت او

بررسی وضعیت اجتماعی ترامپ در بعد از تعلیق توئیت او

چارلی وارلز در این مطلب با عنوان «آیا دونالد ترامپ بدون توییتر دوام می‌آورد؟» که در 21 ژوئن 2021 در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است بیان می‌کند که تعلیق همیشگی حساب توئیتر دونالد ترامپ، برای آینده او چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا یک رئیس‌جمهور مفتضح که به خشم اعتیاد دارد و نیروهایی درونی او را به سمت «اقتصادِ توجه» سوق می‌دهند، می‌تواند بدون این حساب کاربری، در بازار رقابت باقی بماند؟ وارلز این سؤال را این‌گونه پاسخ می‌دهد که همه این‌ها بستگی به این دارد که آیا خود ترامپ، به بزرگی پلتفرم‌هایی که استفاده می‌کند، هست یا خیر؟ از نظر او، ترامپ، گه گاهی یک اینفلوئنسر شبکه¬های اجتماعی است؛ و اگرچه اینفلوئنسرها و سازندگان، محتوا را تولید می‌کنند اما زندگی‌شان در جوهای ناگهانی و قواعد پلتفرم¬ها جاری است؛ بنابراین، آن‌ها برای داشتن مخاطب به پلتفرم¬ها وابسته هستند، به‌طوری‌که حتی یک تغییر جزئی در یک الگوریتم،می‌تواند به معنای فراموش‌شدن باشد (چون این، یک زندگی متزلزل و عاریه‌ای است).

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

در روز جمعه، توییتر برای همیشه حساب دونالد ترامپ را تعلیق کرد. طبق گزارش این شرکت، یکی از توئیت‌ها که کار را یکسره کرد، «بیانیه رئیس‌جمهور ترامپ بود، مبنی بر اینکه وی در مراسم تحلیف شرکت نخواهد کرد.» معنای تلویحی این عبارت، این است که نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مشروعیت ندارد. پس از سال‌ها استفاده از این پلتفرم در راستای گسترش دروغ‌ها و توطئه‌ها، با انتشار توئیت شمار زیادی از سفیدپوستان نژادپرست و معتقدان به نظریه کیواِنان[۱] و پس از تلاش برای تحریک کره شمالی و ایران، این توجیه کمی شبیه به دستگیری آل کاپون[۲] [با آن‌همه جنایت] به جرم فرار از مالیات است. بااین‌حال، چنین خسارتی انکارناپذیر است. البته چندان جالب نیست که بیش‌ازحد، به مرد ۷۴ ساله­ای اهمیت بدهیم که دسترسی­اش به یک برنامه کاربردی قطع‌شده است؛ برنامه­ کاربردی که از آن برای گله و شکایت از شبکه­های خبری استفاده می‌کرد. البته ریاست‌جمهوری ترامپ و درواقع، تقریباً تمام فعالیت‌های سیاسی او، با توییتر درهم‌تنیده است. او پی‌درپی توئیت منتشر می‌کرد که ما، یا خوشحال می‌شدیم یا ناراحت. به‌هرحال، توئیت­های او خبرساز بودند. حساب کاربری توییترش، چه خوب یا چه بد، نزدیک به ۵ سال، به‌عنوان یک رسانه­ ملی کارکرد داشت؛ و اکنون به اینجا رسیده‌ایم. حالا، همه‌چیز تمام شده است.

اکنون سؤالی بدیهی پیش می‌آید که این کار برای آینده ترامپ، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا یک رئیس‌جمهور مفتضح که به خشم، اعتیاد دارد و نیروهایی درونی او را به سمت «اقتصادِ توجه» سوق می‌دهند، می‌تواند بدون دُکانش (همان حساب کاربری شبکه­های اجتماعی)، در بازار رقابت باقی بماند؟ من فکر می‌کنم که همه این‌ها، بستگی به این دارد که آیا خود ترامپ، به بزرگی پلتفرم‌هایی که استفاده می‌کند، هست یا خیر؟ من چهار سال اخیر را به تفکر در مورد این فرد به‌عنوان یک اینفلوئنسر حرفه­ای گذراندم؛ اما گاهی اوقات، از خودم می‌پرسم که آیا دیر به این نتیجه نرسیدم؟ بله دونالد ترامپ گه گاهی یک اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی است؛ اما آیا او همچنان رفتاری شبیه به رفتارش در پلتفرم‌های شبکه­های اجتماعی را دارد؟

اگر ترامپ را یک اینفلوئنسر بدانیم، یعنی پیامش برای ما دارای محتوا است. نظرات او با خود و توانایی‌اش در مخابره آن­ها ادامه می‌یابند یا می‌میرند؟ به نظر ترامپیسم چیزی فراتر از یک پلتفرم است؛ ازاین‌رو، استدلال بر این است که ترامپ و طرفدارانش، یک سامانه اطلاعاتی مشابه و قدرتمند حتی با بحثی تأثیرگذارتر ساخته‌اند که به‌اندازه هر سیستمی که برای مخالفت با آن ساخته شده، قوی و تأثیرگذار است؛ اما هر کس که به دنیای طرفداری از ترامپ وارد شده باشد، درمی‌یابد که ترامپیسم، فراتر از طرفداری از یک مقام با‌نفوذ است.

  • خوب، آیا ترامپ، اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی است یا [خودِ] پلتفرم؟

مانند یک پلتفرم خوب، ترامپ راهی را برای انسجام اجتماعات با هدفی مشخص پیدا کرده‌ است، درحالی‌که چندان به هزینه‌های بلندمدت فکر نمی‌کند؛ مانند همه پلتفرم‌ها، ترامپ نیرومحرکه‌ طبیعیِ افراط‌گرایی برای کسانی است که از او حمایت نموده یا با او مخالفت می‌کنند. رصد کردن بیش‌ازاندازه او به سرسختی ایدئولوژی یک فرد منجر می‌شود. هر کارزار تبلیغاتی و هر توئیت، از توئیت قبلی‌اش افراطی­تر است که فالوورهای صفحه­ ترامپ را به وضعیتی بغرنج‌تر سوق می‌دهد و شور و شوق یا نفرت آن‌ها را از رئیس‌جمهور تشدید می‌کند. به همین دلیل، مانند هر پلتفرم خوبی، ترامپ، خوره­ زمانِ شما است. شب‌ها، تعطیلات آخر هفته و هر چیزی که فکرش را بکنید، می‌گذرند، درحالی‌که او همه­ توجه و وقت شما را به خودش جلب می‌کند.

 هم وقت و هم توجه، در حکم پول رایج در پلتفرم ترامپ هستند و به او این امکان را می‌دهند که شخصیت و چهره اصلی در میان آمریکایی‌ها باقی بماند. پس چگونگی رابطه­ ما با پلتفرم ترامپ است که حتماً برای ناظران فناوری آشنا است. این رابطه به‌طور غیرمنتظره‌ای از راه می‌رسد و هیچ شباهتی به آنچه قبل از آن رخ‌داده بود، وجود ندارد. یک شیء براق، توجهات بسیاری را در رسانه به خود جلب می‌کند. از آنجا که این پلتفرم یک تجربه­ جدید است، به‌عنوان یک نیروی جهانی در حال تغییر جدی تلقی نمی‌شود. این پلتفرم جدید، خود را با یک شعار جذاب معرفی می‌کند که بیانگر اهدافش است؛ همانند فیس‌بوک که در روزهای آغازین خود اعلام کرد: «جهان را بازتر و ارتباطات را بیشتر می‌کنیم». رئیس‌جمهور نیز امروز اعلام کرد: «بیایید آمریکا را دوباره عالی کنیم»؛ اما همچنان از مطرح کردن این سؤال دشوار اجتناب می‌کنیم که اگر یک پلتفرم نوپا به این اهداف برسد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ البته ما چندان هم فکرمان را درگیر این مسائل نمی‌کنیم. حتی آن‌هایی که دوست ندارند در پلتفرم سهیم باشند، توجه ما را به خود جلب می‌کنند. چه ضرر و زیانی دارد؟ هر چه باشد، رایگان است. دیر یا زود می‌فهمیم که این‌طور هم نیست. ما متوجه می‌شویم که این پلتفرم، به یک معامله بزرگ نیاز دارد. آرام و مخفیانه تکه‌تکه‌های وجود، داده‌ها و توجهمان را می‌گیرد. چندان هم طول نمی‌کشد که می‌فهمیم این پلتفرم، آن‌طور که به نظر می‌رسید، رایگان نیست. در کمال تأسف متوجه می‌شویم که در حقیقت، بهای سنگینی هم پرداخت کرده‌ایم.

برحسب معمول، پلتفرم، یک چارچوب نرم‌افزاری برای افراد است تا بر روی آن، محتوا تولید کنند. در مورد پلتفرم­های شبکه‌­های اجتماعی نیز نقش اصلی‌شان جمع‌کردن افراد و مرتبط کردن آن­ها با یکدیگر است و اینکه راهی ایجاد کنند تا افراد به مخاطبان بیشتری دست یابند. اینفلوئنسرها و سازندگان، محتوا را تولید می‌کنند اما زندگی‌شان در جوهای ناگهانی و قواعد پلتفرم­ها جاری است. آن‌ها برای داشتن مخاطب به پلتفرم­ها وابسته هستند، به‌طوری‌که حتی یک تغییر جزئی در یک الگوریتم، می‌تواند به معنای فراموش‌شدن باشد. این، یک زندگی متزلزل و عاریه­ای است. حتی زمانی هم که مطابق با میل پلتفرم رفتار می‌کنید، ممکن است از آن پلتفرم کنار گذاشته شوید. بگذارید ببینیم آیا دونالد ترامپ، واقعاً از این پلتفرم کنار گذاشته می‌شود؟

منبع: این مقاله ترجمه‌ای است از سایت نیوورک تایمز،برای دریافت اصل مقاله کلیک کنید.