تنزل آمریکا در مقابل رقبایش (چین و روسیه) در اثر حوادث کنگره

تنزل آمریکا در مقابل رقبایش (چین و روسیه) در اثر حوادث کنگره

ماریا رپنیکوا در این مطلب با عنوان «خیر، هرج‌ومرج و اغتشاش در آمریکا، موهبتی برای چین و روسیه تلقی نمی‌شود» که در پانزدهم ژانویه 2021 در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است بیان می‌کند تصویر ایالات‌متحده از خودش به‌عنوان رهبر و قطب اصلی دموکراسی برای سال‌ها، دیگران را به چالش کشیده است، حتی قبل از ریاست جمهوری ترامپ، با در نظر گرفتن نمایش¬های بسیار تکان¬دهنده در مورد شکنجه و آزار زندانیان عراقی در ابوغریب توسط سربازان آمریکایی یا حتی برنامه نظارت غیرقانونی آژانس امنیت ملی. در دوره¬ ریاست¬جمهوری ترامپ، انتقادات از آمریکا، بیشتر نیز شد، ازجمله بعد از انتشار تصاویری بسیار دل¬خراش از کودکان خانواده¬های مهاجر در پشت میله-های زندان¬ و تصویر مرگ جورج فلوید توسط پلیس یا تصاویری بسیار وحشتناک از بیمارستان¬های آمریکا، درحالی‌که جمعیت عظیمی از بیماران کوید 19، درآنجا جمع شده بودند. رینیکوا معتقد است که افزایش اخیر در میزان آسیب¬های واردشده توسط ایالات‌متحده به کشور و ملت خود، سبب شده بود تا چین و روسیه، اقداماتی جسورانه¬تر اتخاذ کنند تا بتوانند از این طریق، در صحنه بین‌الملل بیش‌ازپیش موردپذیرش قرار گیرند. حال، اگرچه اعتبار ایالات‌متحده خدشه¬دار شده اما این حالت سبب تحکیم و تقویت سایر ایالت¬های خودکامه نشده است زیرا هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. رینیکوا ادعا می‌کند که تمامی اسناد و مدارک به‌دست‌آمده نشان می¬دهد که برداشت‌ها و استنباط¬های ذهنی افراد در چین و روسیه در مورد تحولات سیاسی آمریکا، بیشتر از آنکه ناشی از تبلیغات چینی یا روسی باشد، نشئت‌گرفته از واکنش آمریکا به بحران رخ‌داده در کشورش است. رینیکوا با اشاره به اینکه فرصت پیش‌آمده بعد اتفاقات رخ‌داده در ساختمان کنگره، زمانی بسیار مناسب برای آمریکا است تا بتواند خود را مجدداً بازسازی کند و تصویری دیگر از خود در نزد جهانیان بسازد، تأکید می‌کند که شیوه¬ مقابله¬ آمریکا با این بحران در هفته¬ها و ماه¬های آتی، تعیین‌کننده¬ چگونگی نگرش مردم در چین، روسیه و دیگر کشورها نسبت به آمریکا خواهد بود.

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

خودکامگان (اتو‌کرات‌ها) در سرتاسر جهان، هیچ سودی از مشکلات ایالات‌متحده نمی­برند.
آیا آشفتگی سیاسی در ایالات‌متحده «موهبتی الهی برای منتقدان آمریکا» تلقی خواهد شد یا صرفاً یک «کودتای سیاسی تبلیغاتی» برای آن‌ها است؟ آیا کریس کونس، سناتور دموکرات دلاویر، پیش­تر هشدارهایی در مورد تأثیرگذاری بحران دموکراسی آمریکا بر خط‌مشی‌های رهبران خودکامه در سرتاسر جهان داده است؟ هوا چونینگ، سخنگوی زن وزارت امور خارجه چین، تعدادی از افسران و سیاستمداران ایالات‌متحده را مورد خطاب قرارداد، زیرا آن افراد به معترضان در هنگ‌کنگ، لقب «قهرمانان دموکراسی» را داده بودند، اما در حال حاضر، همان افراد القاب «اراذل‌واوباش» و «افراطیون» را به طرفداران ترامپ -که به ساختمان کنگره ایالات‌متحده یورش برده بودند- نسبت داده بودند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در توییتر، آشکارا این اتهام را وارد کرد که چرا معترضان راه‌یافته به ساختمان کنگره «مِیدن استایل[۱]» مرتبط با اغتشاشات سال ۲۰۱۴ در اوکراین با حمایت بسیار گسترده­ غربی‌ها با عنوان «مجرم» مورد خطاب قرارگرفته بودند؟ماریا زاخارووا، سخنگوی زن وزارت امور خارجه روسیه، استدلال کرد که اتفاقات پیش‌­آمده «بار دیگر توجه آن‌ها را به سیستم الکترال قدیمی ایالات‌متحده، معطوف کرده است.»سرمقاله­ای در گلوبال تایمز (یک روزنامه نیم قطع ناسیونالیستی تحت کنترل حزب کمونیست چین)، به تاریخ ۷ ژانویه، بیانیه­ای مبنی بر «فروپاشی داخلی سیستم سیاسی ایالات‌متحده» را انتشار داد. در روز چهارشنبه و در واکنش به استیضاح آقای ترامپ در واشینگتن، سرمقاله­ای دیگر با این عنوان چاپ کرد: «همه‌چیز در جهان تغییر کرده است؛ چین در حال مبارزه با بیماری همه­گیر و ایالات‌متحده در حال نزاع برای کسب قدرت است.»حال، دیگر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟ آیا عمیق­تر شدن شکاف‌­ها در سیستم سیاسی آمریکا، موجب افزایش مشروعیت چین و دیگر رژیم­‌های خودکامه می­شود؟

تصویر ایالات‌متحده از خودش به‌عنوان رهبر و قطب اصلی دموکراسی برای سال‌ها، دیگران را به چالش کشیده است، حتی قبل از ریاست جمهوری ترامپ؛ با در نظر گرفتن نمایش­‌های بسیار تکان­دهنده در مورد شکنجه و آزار زندانیان عراقی در ابوغریب توسط سربازان آمریکایی یا حتی برنامه نظارت غیرقانونی آژانس امنیت ملی. در دوره­ ریاست­ جمهوری ترامپ، انتقادات از آمریکا، بیشتر نیز شد، ازجمله بعد از انتشار تصاویری بسیار دل­خراش از کودکان خانواده­‌های مهاجر در پشت میله­‌های زندان­ و تصویر مرگ جورج فلوید توسط پلیس یا تصاویری بسیار وحشتناک از بیمارستان­های آمریکا، درحالی‌که جمعیت عظیمی از بیماران کوید ۱۹، در آنجا جمع شده بودند. افزایش اخیر در میزان آسیب­های واردشده توسط ایالات‌متحده به کشور و ملت خود، سبب شده بود تا چین و روسیه اقداماتی جسورانه­تر اتخاذ کنند و بتوانند از آن طریق، در صحنه­ بین‌­الملل بیش‌ازپیش موردپذیرش قرار گیرند؛ در عرصه­ سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی و در دریای جنوبی چین، اوکراین و سوریه. اگرچه اعتبار ایالات‌متحده خدشه­دار شده بود اما این حالت، سبب تحکیم و تقویت سایر ایالت­های خودکامه نشده بود. هیچ ارتباطی میان این دو وجود ندارد.

به‌راستی، اطلاعاتی که در اینجا آورده­ام، به‌هیچ‌وجه منتج از تحلیل­‌های سیستماتیک پوشش­های خبری نبوده است. این‌ها در رسانه­های اجتماعی مطرح نشده یا بر مبنای نظرسنجی افکار عمومی تحلیل نشده بودند (گردآوری اطلاعات با استفاده از آن منابع بسیار زمان­بر است). اطلاعات بنده بر مبنای گزارش­ها و اتفاقات اخیر و البته تحقیقات بنده راجع به ارتباطات سیاسی در کشورهای خودکامه، به‌خصوص چین بوده است. درنتیجه تا به اینجا دلیلی نمی­بینم که ادعا کنم مخدوش شدن اعتبار آمریکا، موجب پررنگ­تر یا برجسته­تر شدن تصویر مستبدان در کشورهای دیگر شده است.

از زمانی که بیماری همه­گیر کوید ۱۹ شیوع پیدا کرد، کشور چین جایگاه سابق خود در سطح جهان را از دست داد، اگرچه همین کشور چین توانسته بود این بیماری را، بسیار بهتر از ایالات بزرگ‌تر، مدیریت و کنترل کند. در بررسی صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات پیو در چهارده کشور صنعتی در فصل پاییز، سه‌چهارم یا حتی تعداد بیشتری از پاسخ­دهندگان ساکن در اکثر آن کشورهای صنعتی، «دیدی منفی» نسبت به کشور چین داشتند. البته باید ذکر کرد که این نسبت، بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است. اکثریت افراد شرکت­‌کننده در یک مطالعه پیوی دیگر -که در تابستان برگزار شده بود- همچنان، این دیدگاه منفی را نسبت به کشور روسیه داشتند.

  • آیا تبلیغات سیاسی در مرزهای داخلی هر کشور نیز جواب خواهد داد؟

پوشش رسانه­ای چین و روسیه در مورد بحران اخیر در واشینگتن با هدف برانگیختن احساسات وطن دوستانه یا ناسیونالیستی، در هر دو کشور برنامه‌ریزی‌شده بود که تا حدودی هم در دستیابی به این امر، موفق بوده است. گلوبال تایمز، پستی منتشر کرد که در آن، تصویر یورش به ساختمان کنگره در هفته پیش و تصویر ورود معترضان به ساختمان شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ در جولای ۲۰۱۹، در کنار یکدیگر نشان داده شده بود. یکی از کامنت­‌ها راجع به این پست، بیش از ۱۰۰۰ تا لایک گرفت؛ «بالاخره پلوسی توانست در دفتر خودش به تماشای همان «صحنه­ی زیبایی» بنشیند که پیشتر خطاب به تظاهرات هنگ‌کنگ به کنایه گفته بود». این کامنت، خطاب به نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا، گذاشته شده بود. وی این الفاظ را [«صحنه­ی زیبا»] برای توصیف ورود غیرقانونی به مجلس مقننه استفاده نکرده بود، بلکه خطاب به هنگ‌کنگی‌ها در مراسم شب­زنده­داریشان برای قربانیان اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در سال ۱۹۸۹ گفته بود. همچنین، در ادامه­ این کامنت آمده بود: «ایالات‌متحده استانداردهای دوگانه ندارد. ایالات‌متحده صرفاً هیچ استانداردی برای تشخیص درست و نادرست ندارد.»

هرج‌ومرج و اغتشاش در واشینگتن به‌صورت هم‌زمان و به‌صورت گسترده در هر دو رسانه­‌های جریان اصلی و رسانه­‌های اجتماعی چین، پخش شده بود، البته موارد بسیار کمی نیز سانسور شده که غیرمعمول بود. انتشار یا تسهیل در انتشار سازی آن‌همه اطلاعات، به نظر می­رسد ابزاری برای تبلیغات سیاسی باشد؛ اما انتشار این حجم از اطلاعات، می­توانست نتیجه­‌ای معکوس برای دولت چین داشته باشد زیرا ممکن بود، موجب محبوبیت بیشتر ایالات‌متحده در میان تماشاگران چینی­ شود، به‌خصوص اگر اتفاق پیش­آمده در آمریکا، به شیوه ای به تصویر کشیده می­شد که انعطاف­پذیری نهادهای دموکراسی برای بیان مخالفتشان با یک رئیس­ جمهور خطرناک را نشان می­داد.

برخی گفتگوهای صورت گرفته در رسانه‌­های اجتماعی چین، اتفاقات اخیر را با جزئیات بسیار دقیق مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و اتفاقات مشابه و قیاس­ هایی برای این اتفاقات در طول تاریخ آورده است. ویدئویی در فضای مجازی پخش شده بود که در آن، صدای تیراندازی در ساختمان کنگره شنیده می­شد، یکی از کاربران ویبو، این ویدئو را «تیراندازی در لکسینگتون»[۲] توصیف کرد، آن هم در اشاره به آغاز انقلاب آمریکا با اولین تیراندازی در لکسینگتون. یکی دیگر از کاربران ویبو، تصویر انتشاریافته از طرفداران ترامپ را درحالی‌که پرچم «آمریکا را دوباره عالی کن (ماگا)»[۳] در بالای یک اتومبیل به اهتزاز درآورده بودند، قیاسی برای اثر هنری «آزادی هدایتگر مردم»[۴] دانست؛ نقاشی معروف به تصویر کشیده شده با هدف بزرگداشت انقلاب جولای ۱۸۳۰ در فرانسه. درنهایت، باید به این نکته اشاره کرد که تلاش ترامپ برای کودتا، به شکست ختم شد. درنهایت، نتایج حاصل از برگزاری انتخابات تأیید شد. بالاخره ترامپ البته با تأخیر و در ظاهر با اکراه- خشونت تعدادی از طرفداران خود را تقبیح کرد؛ و الآن دوباره استیضاح شده است.

بعد از اینکه هو شی‌جین، سردبیر روزنامه گلوبال تایمز چین، در هفتم ژانویه در ویبو پستی منتشر کرد، مبنی بر اینکه سیستم دموکراتیک آمریکا از داخل ترکیده است، یکی از کاربران ویبو در پاسخ به او گفت: «آمریکا ظرفیت بسیار بالایی برای اصلاح اشتباهاتش دارد؛ به‌راحتی می­تواند این چالش را نیز پشت سر گذارد.» وی در ادامه افزود: «اگر چنین اتفاقی در نظام چین می­افتاد، شخصیتی همانند ترامپ، همچنان رئیس­ جمهور می­ماند. البته، چین باید خیلی مراقب باشد که افرادی همانند ترامپ، وارد سیستم حکومتی این کشور نشوند.»

 مجدداً اشاره کنم که این کامنت­ ها، تنها بخش بسیار کوچکی از مدارک و عکس­ های گرفته‌شده از آن روز است که به‌صورت گسترده در رسانه­ های اجتماعی، به بحث و گفتگو گذاشته شده است؛ که باید مطالعات و تحقیقات بیشتری بر روی آن‌ها انجام شود، البته در بافتی گسترده­تر و با در نظر گرفتن جنبه­های بیشتری از این رخداد. تمامی اسناد و مدارک به‌دست‌آمده نشان می­دهد که برداشت‌ها و استنباط­های ذهنی افراد در چین و روسیه در مورد تحولات سیاسی آمریکا، بیشتر از آنکه ناشی از تبلیغات چینی یا روسی باشد، از واکنش آمریکا به بحران رخ‌داده در کشورش، نشئت‌گرفته است. یورش به ساختمان کنگره ایالات‌متحده و عواقب سیاسی دراماتیک ناشی از این اتفاق، موهبت یا امتیازی برای رهبران خودکامه تلقی نمی­شود زیرا این رهبران، بیشتر مصمم­اند تا نقاط ضعف و کاستی­های آمریکا را مورد نکوهش قرار دهند؛ فرصت پیش‌آمده بعد از اتفاقات رخ‌داده در ساختمان کنگره، زمانی بسیار مناسب برای آمریکاست تا بتواند خود را مجدداً بازسازی کند و تصویری دیگر از خود در نزد جهانیان بسازد. شیوه­ مقابله­ آمریکا با این بحران در هفته ­ها و ماه­ های آتی، تعیین­ کننده­ چگونگی نگرش مردم در چین، روسیه و دیگر کشورها نسبت به آمریکا خواهد بود.

منبع:

این مقاله ترجمه‌ای است از سایت نیوورک تایمز،برای دریافت اصل مقاله کلیک کنید.


[۱] Maiden-style

[۲] the Lexington gunshot

[۳] Make America Great Again

[۴] Liberty Leading the People