تیراندازی‌های گسترده در آل‌ پاسو و دایتون

تیراندازی‌های گسترده در آل‌ پاسو و دایتون

دِگاردین[1] یادداشتی از آدریان هورتون[2] با عنوان «استفان کولبِرت: هسته‌های اتمی فرهنگ تفنگ آمریکا در حال ذوب شدن است[3]»، در 6 آگوست سال 2019 منتشر کرد. در این یادداشت، به تیراندازی‌های گسترده در آل‌ پاسو[4] و دایتون[5] و عدم پاسخگویی جمهوری‌خواهان پرداخته شده است. هورتون به نقل از کولبرت، معتقد است که فرهنگ تفنگ آمریکا در حال ذوب شدن است. تهدید تروریسم داخلی نژادپرستانه درحال افزایش واقعی است و جمهوری‌خواهان در کنگره، قدرت خود را به جان مردم ترجیح می‌دهند و نمی‌خواهند، این فاجعه و خشونت را تأیید کنند؛ زیرا تأیید آن را تهدیدی برای قدرت خود می‌دانند. این در حالی است که خبرگزاری‌ها هم به دلیل مشکلات و چالش‌های مالی، به آن نمی‌پردازند.

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

 مجریان برنامه‌های تلویزیونی آخر شب، به بررسی تیراندازی‌های گسترده در آل پاسو[۷] و دایتون[۸] می‌پردازند و از عدم پاسخگویی جمهوری‌خواهان به ستوه آمده‌اند.

  • استفان کولبِرت

در پی تیراندازی‌های گسترده در آل پاسو، تگزاس و دایتون اوهایو -که اواخر این هفته، ۳۱ کشته بر جای گذاشت- استفان کولبِرت، فرهنگ تفنگ آمریکا را با ذوب شدن هسته اتمی در چرنوبیل مقایسه کرد. وی بیان داشت که در نمایش اچ بی اُ[۹] -که فاجعه اتمی روسیه را به تصویر می‌کشد- «یک دانشمند یا مهندس به یک سیاستمدار می‌گوید: هِی، ما در اینجا واقعاً مشکل داریم. هسته اتم به‌زودی ذوب شده و همه را خواهد کشت»؛ اما سیاستمداران نمی‌خواهند، آن را باور کنند، زیرا تأیید شکست، موقعیت قدرتشان را تهدید خواهد کرد و قدرت آن‌ها، مهم‌تر از نجات جان انسان‌ها است. کولبِرت ادامه داد: «من فکر می‌کنم در این نقطه، پرواضح است که فرهنگ تفنگ آمریکا نیز در حال ذوب شدن است، اما جمهوری خواهان در کنگره، ترجیح می‌دهند که قدرت خود را حفظ کنند تا این‌که جان انسان‌ها را نجات دهند».

برای مثال، کولبرت به لایحه‌های دوحزبی در کاخ سفید اشاره کرد که این لایحه‌ها، موضوع بررسی سابقه افراد را مطرح و فرایند خرید تفنگ را کُند می‌کردند؛ اما رهبر اکثریت سنا و مرکز فساد، میچ مکانل،[۱۰] نخواسته است آن‌ها را در سنا مطرح سازد. کولبِرت گفت: مک کانل دلایل خود را برای این تأخیر دارد، همانند ۲۶/۱ میلیون دلاری که از انجمن ملی سلاح[۱۱] دریافت کرده است. اکنون، شما نمی‌توانید روی جان انسان‌ها قیمت گذارید، اما این موقعیت اسفناک نیز مانع میچ نمی‌شود.

کولبِرت بیان داشت، اگر درخواست‌های مکرر برای «قانون‌گذاری معقول برای تفنگ» بی‌نتیجه بماند، شاید وقت آن رسیده باشد که «قانون‌گذاری نامعقول برای تفنگ» را امتحان کنیم، مانند معاوضه تفنگ با سس ماکارونی؛ خنده‌دار است اما «حداقل کم‌خطرتر از تفنگ شما بوده و فقط قرار است که شما را کثیف کند».

ست مایرز آخر شب، مستقیماً به «آخر هفته دل‌خراش» اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که همه ما تاکنون دانسته‌ایم، خشونت همه‌گیر اسلحه وجود دارد و تیراندازی‌های گسترده‌ای در این کشور، اتفاق می‌افتد و هرقدر هم موضوع، سخت و مشکل باشد، ما نمی‌توانیم نسبت به آن، سکوت اختیار کنیم؛ اما همچنین، مسئله فقط درباره تفنگ‌ها نیست. درواقع، تیراندازی‌ها در آل پاسو، عمل تروریسم داخلی ناشی از برتری‌جویی سفیدپوستان بود که به‌ویژه اسپانیایی‌ها را هدف قرار داده بود.» وی افزود: «تهدید تروریسم داخلی نژادپرستانه در حال افزایش و واقعی بوده و این، حقیقتی است که هرقدر هم هراس‌انگیز باشد، ما باید به‌طور مستقیم به آن بپردازیم.»

طبقه سیاسی چه عکس‌العملی نشان داد؟ در ابتدا، بسیاری از جمهوری‌خواهان ارشد دراین‌باره سکوت اختیار کردند؛ جِک تَپِر[۱۳] خاطرنشان کرد که دو سناتور جمهوری‌خواه، قائم‌مقام فرماندار و فرماندار تگزاس، فرماندار جمهوری‌خواه اوهایو و کاخ سفید، هیچ‌یک نخواستند که در سی ان ان[۱۴] ظاهر شوند. مایر گفت: «بنابراین، در ابتدا ما سعی کردیم که فرماندار جمهوری‌خواه قائم‌مقام فرماندار، سناتور ارشد، سناتور، آقای کراکِر[۱۵] جمهوری‌خواه و مأمور بهداشت جمهوری‌خواه را دعوت کنیم و حتی سعی کردیم که با یکی از فیل‌های جمهوری‌خواه[۱۶] مصاحبه کنیم اما عملاً از دست ما فرار کرد». مایر افزود: بگذارید بگویم که به‌عنوان یک قاعده کلی، هنگامی‌که شما تمام زمان خود را صرف طفره رفتن از سؤالات روزنامه‌نگاران و گزارشگران می‌کنید، معمولاً به این معنا است که شما در سمت نادرست تاریخ قرارگرفته‌اید.

هنگامی‌که بالاخره یکی از جمهوری‌خواهان در تلویزیون ظاهر شد، او برتری‌جویی خشونت‌بار سفیدپوستان یا موجود بودن گسترده تفنگ‌های تهاجمی سبک نظامی را سرزنش نکرد. بلکه، بر بازی‌های ویدئویی تمرکز نمود که مایر، حرف او را رد کرد و آن را فرضیه خنده‌داری خواند که به لحاظ علمی، تأییدشده نبود و خاطرنشان کرد برای مثال، در ژاپن که فرهنگ مسابقه قوی دارد، تعداد مرگ‌ومیرها بسیار کم است. مایر در خاتمه افزود: «اگر بازی‌های ویدئویی این‌قدر تأثیرگذار بوده‌اند، پس آن‌ها باید یک بازی هم درباره کنگره بسازند و نام آن را «لعنتی‌ها کاری کنید»، بگذارند.»

ترِوِر نوآ[۱۷] در دِیلی شو[۱۸]، به ارزیابی شایع‌ترین پاسخ‌های ارائه‌شده توسط جمهوری‌خواهان در خصوص دلایل تیراندازی‌های گسترده پرداخت. برای مثال، اواخر این هفته، چند جمهوری‌خواه در اخبار تلویزیون کابلی ظاهر شدند تا بازی‌های خشن ویدئویی تیراندازی را مقصر همه‌گیر شدن خشونت در آمریکا بدانند و بگویند که در طول ۲۰ سال اخیر، بازی‌هایی که نقش تعیین‌کننده در این راستا دارند، به تیراندازی‌های گسترده، منجر شده‌اند. نوآ می‌گوید که شاید در ظاهر امر، منطقی به نظر برسد اما طبق آن منطق، هر چیزی که در ۲۰ سال گذشته اختراع شده است، می‌تواند به تیراندازی‌های گسترده کمک نماید؛ مانند کفش‌های کراکز[۱۹] که طی ۲۰ سال گذشته تولید شده‌اند و موجب خشم و عصبانیت من می‌شوند. بااین‌حال، معمولی‌ترین پیشنهاد، سلامت روان است؛ این ایده که بیماری روانی، نه تفنگ‌ها منجر به خشونت‌های اسلحه در ایالات‌متحده آمریکا می‌شوند. بازهم این‌گونه استدلالات کاملاً منطقی به نظر می‌رسند، اگر کسی گروهی از بیگانگان را به‌طور تصادفی بکشد، ممکن است که آن شخص، ازنظر روانی بیمار است.

نوآ گفت: «اما ضرورتاً این‌طور نیست. در حقیقت، اکثریت تیراندازان هیچ سابقه‌ای از بیماری ذهنی نداشته‌اند.» پس دلایل تیراندازی‌های گسترده چیست؟ نوآ گفت: «می‌دانید موضوع غم‌انگیز و ناراحت‌کننده درباره آمریکا، این است که بعد از تیراندازی‌های گسترده، قانون‌گذاران می‌خواهند یک موضوع را شناسایی کنند که دلیل تمام این تیراندازی‌های گسترده باشد. اگر آن‌ها نتوانند در خصوص یک موضوع و علت واحد به توافق رسند، کاری انجام نخواهد شد». نوآ این‌گونه نتیجه‌گیری کرد، حقیقت این است که ممکن است علت، هیچ‌یک از آن عوامل نباشد؛ اما یک مسئله وجود دارد که در هر تیراندازی گسترده‌ای مشترک است. انگیزه آن هر چیزی بوده باشد، با یک تفنگ، همراه گشته است.

پس از گذشت یک روز از «افکار و دعاهای» سیاستمداران، جیمی کیمِل اعتراف کرد که من درباره این موضوع، بسیار فکر و دعا کردم و هر دو حزب، بر یک مسئله توافق نظر دارند؛ ما خیلی دچار تفرقه شده‌ایم. وی گفت: «این چیزی است که زیاد درباره‌اش می‌شنویم. می‌بایست موضوعی پیدا کنیم که درباره آن، اتفاق‌نظر داریم. خوب، چیزی وجود دارد که می‌توانیم درباره‌ آن، به توافق برسیم، اینکه افراد زیادی با تفنگ‌های قوی کشته می‌شوند.» کیمِل در ادامه گفت: «طبق یک مطالعه، ۹۷% از تفنگداران از بررسی سابقه حمایت نمودند اما بااین‌حال، از نهاد قانون‌گذاری که باید آن را در کنگره به تصویب برساند، ممانعت به عمل می‌آید و آن عامل مانع، میچ مکانل است.» کیمِل بیان داشت: «به میچ بگویید خبر خوبی برایش داریم. با او تماس بگیرید و بگویید که ما بر سر موضوعی برای تغییر، به توافق رسیدیم و آن مسئله، این است که او باید با آن هیکل استخوانی و نحیفش، سر کار بیاید و به این لایحه‌ها رأی بدهد».

  • تهدید اخبار

درست زمانی که بیش از هر وقت دیگری به آن نیاز داریم، خبرگزاری ما میلیون‌ها نفر خواننده در سرتاسر جهان دارد؛ خوانندگانی که به دنبال اطلاعات درست، ارزشمند و همچنین، گزارش‌های شفاف و مستند هستند. درواقع، در دسترس همگان در سرتاسر جهان است، جوامع را گرد هم می‌آورد تا با این پاندمی مواجه شوند؛ اما در این لحظه حیاتی، سازمان‌های خبری با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه هستند. همان‌طور که بر کسب‌وکارها در هرکجای جهان فشار آمده، محل درآمد خبرگزاری‌ها نیز که عمدتاً از راه تبلیغات بوده، کاهش یافته است. ما بر این باوریم که می‌توانیم بر این چالش‌ها فائق آییم اما بیش از هر زمان دیگر، به کمک شما نیاز داریم.

شما در طی شش ماه گذشته، ۱۴ مقاله خوانده‌اید، بنابراین، برخلاف بسیاری از خبرگزاری‌ها، ما انتخاب دیگری داشته‌ایم. به منظور آن‌که روزنامه گاردین را برای همگان باز نگاه‌داریم، صرف‌نظر از این‌که آن‌ها کجا زندگی می‌کنند و چقدر می‌توانند پول بپردازند؛ و این امر بدون کمک‌های مالی از سوی کسانی که توانایی مالی دارند و پول پرداخت می‌کنند، میسر نمی‌شد؛ افرادی از ۱۸۰ کشور جهان که امروز از کار ما پشتیبانی (مالی) می‌کنند. ما در بحبوحه فروپاشی رسانه‌های سنتی با پلتفرم‌های اجتماعی که اطلاعات غلط می‌دهند، بر استقلال سرمقاله‌های خود صحه می‌گذاریم. به نظر می‌رسد که نمی‌توان جلوی ظهور بیگ تِک[۲۱] (فناوری بزرگ) را گرفت و صداهای مستقل زیر بار فشار تجاری، کمتر شنیده می‌شود.

استقلال گاردین به این معنی است که ما فقط نظرات و دستورالعمل‌هایی را که برآمده ازنظر خودمان باشد، بیان می‌کنیم و هیچ‌گونه وابستگی و سوگیری سیاسی و تجاری نداریم و هرگز تحت تأثیر سهامداران میلیونر قرار نگرفته‌ایم. این مسئله ما را متفاوت کرده است؛ و بدین معناست که ما می‌توانیم بدون ترس و هراس، قدرتمندان را به چالش بکشیم و صدای کسانی باشیم که کمتر شنیده شده‌اند. حمایت مالی خواننده به این معنا است که ما می‌توانیم به جستجو، رها کردن و بازجویی کردن ادامه دهیم. این مسئله از استقلال ما محافظت کرده است و ما بسیار قدردان آن هستیم. البته ما نیاز به حمایت شما داریم تا بتوانیم روزنامه‌های باکیفیتی منتشر کنیم که برای همه و مستقل است. روزنامه‌ای که برای مدتی طولانی با شما خواهد بود. هر کمکی از جانب خوانندگان، هرقدر هم بزرگ یا کوچک باشد، بسیار ارزشمند است. با اعطای فقط یورو که یک دقیقه هم بیشتر طول نمی‌کشد، از گاردین حمایت کنید.

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] The Guardian

[۲] Adrian Horton

[۳] Stephen Colbert: ‘America’s gun culture is melting down

[۴] El Paso

[۵] Dayton

[۶] Stephen Colbert

[۷] El Paso

[۸] Dayton

[۹] HBO

[۱۰] Mitch McConnell

[۱۱] National Rifle Association

[۱۲] Seth Meyers

[۱۳] Jake Tapper

[۱۴] CNN

[۱۵] Mr. Corker

[۱۶] نماد حزب جمهوری‌خواه، فیل و نماد حزب دمکرات آمریکا الاغ است.

[۱۷] طنزپرداز سیاسی، نویسنده، تهیه‌کننده، دی جی، مجری تلویزیونی، هنرپیشه، منتقد رسانه‌ای و کمدین اهل آفریقای جنوبی است.

[۱۸] Daily Show

[۱۹] Crocs

[۲۰] Jimmy Kimmel

[۲۱] big tech