دلالت‌های فراملی «رؤیای آمریکایی»

دلالت‌های فراملی «رؤیای آمریکایی»

متن پیش رو ترجمه ای از دکتر کری مورفی هیلی رهبر شناخته شده بین المللی در آموزش عالی و سیاست عمومی و رئیس افتتاحیه مرکز پیشرفت رویای آمریکایی در واشنگتن دی سی در آگوست 2019 است.

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

روزگاری آمریکا آرمان‌شهر مردم جهان به شمار می‌آمد و به همین دلیل، مردم از سراسر جهان، سعی می‌کردند تا به این کشور مهاجرت کنند. اگر زمانی آمریکا به‌عنوان مهد آزادی، برابری و فرصت‌های زندگی بهتر معرفی می‌شد، امروزه به‌عنوان جامعه‌ای درگیر سوءاستفاده از کودکان، تصادف‌های ناشی از مستی راننده‌ها، خشونت‌های خانوادگی و جنسی شناخته می‌شود. چنین موضوعی سبب شده تا دولت آمریکا به فکر بیفتد تا رؤیای آمریکایی را هم برای شهروندان خود و هم برای سایر ملل بازسازی کند، به همین دلیل از مراکز پژوهشی مرتبط با حوزه‌ی اجرا و برخی اندیشکده ها خواسته است تا به این امر مبادرت ورزند.

«مرکز تقویت رؤیای آمریکایی»[۱] نیز بر این اساس، تصمیم دارد تا کلان پروژه‌ای را در سال ۲۰۱۲ افتتاح کند که شامل پروژه‌هایی خردتر برای تقویت رؤیای آمریکایی است. پروژه‌هایی در خصوص موفقیت‌های آموزشی شهروندان آمریکایی، یافته‌های پژوهشی آن‌ها، محصولات چندرسانه‌ای و جشنواره‌های ورزشی ازجمله بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ این ابر پروژه است. انجام این کلان پروژه، علاوه بر ابعاد ملی و بازسازی رؤیای آمریکایی برای شهروندان این کشور، هدف‌گذاری بین‌المللی هم دارد و به همین دلیل مسئول این کار، کسی است که تخصص ارتباطات بین‌الملل و تجربه کار اجرایی در آن را نیز داشته است.

 درواقع، قرار است خانم دکتر «کری هلی»[۲] این جریان را به‌گونه‌ای رهبری کند که آحاد مردم جهان، بتوانند در ابتدا «رؤیای آمریکایی» را بفهمند و مانند آن بیندیشند؛ در رفتارهای خود در جزئیات، پیرو آن باشند. همچنین، لازم است تا رؤیای آمریکایی به نحوی ساخته شود که در طول نسل‌ها، ادامه پیدا کند و جلوی انقطاع نسلی در آن گرفته شود؛ یعنی نسل آینده هم بتواند، به این رؤیا باورمند باشد.

رؤیای آمریکایی موردنظر این کلان پروژه در چهار سطح کلی، مدنظر قرارگرفته است:

  1. حیطه‌ آموزش و افراد دخیل در آن؛
  2. سلامت عمومی و پزشکی؛
  3. کارآفرینی و نوآوری؛
  4. آزادی اقتصادی و دسترسی به سرمایه.

آنچه مدنظر این پروژه بوده، آن است که بهترین نسخه و الگوی رفاه، آموزش، سلامت و امنیت اقتصادی در جهان، همین رؤیای آمریکایی است، بنابراین، رؤیای آمریکایی نسخه جدیدتر الگوهای توسعه‌ای آن است که در سراسر جهان و بالأخص در کشورهای جهان سوم پیاده‌سازی می‌شود؛ درواقع، این پروژه به دنبال بازسازی مفهوم «تمدن آمریکایی» و ترویج آن، در سراسر جهان است. درنتیجه هرچقدر که این پروژه موفقیت‌آمیزتر طی مسیر کند، به یکسان شدن تفکر مردمان جهان و یکسان عمل کردن دولتمردان کشورهای مختلف منجر می‌شود. این موضوع، علاوه بر آنکه باعث می‌شود کل جهان، به یک آمریکای بزرگ شود، تنوع‌های قومی و فرهنگی سایر نقاط جهان را تحت تأثیر قرار داده و آن را تضعیف می‌کند. رؤیای آمریکایی، رویکردی جدید به استعمار است که با نگاهی داخلی و بومی شروع می‌کند اما تمامی جهان را تحت تأثیر شکوه و عظمت رسانه‌ای خود قرار می‌دهد. آنچه در این رؤیا اهمیت دارد، بیش از آنکه ناظر به «واقعیت» ها باشد، ناظر به «واقعیت پردازی» رسانه‌های پرشمار و فراگیر آمریکایی است؛ بنابراین، بیش از آنکه برای آن «بود» ها اهمیت داشته باشند، «نمود» های رسانه‌ای و تبلیغاتی استراتژیک هستند.

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] The Center for Advancing the American Dream

[۲] Kerry Murphy Healey