نتایج یک نظرسنجی درباره بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت آمریکا

نتایج یک نظرسنجی درباره بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت آمریکا

اخیراً مطالعه‌ای در مؤسسه نظرسنجی «کانون»[1] در آمریکا انجام شده که در حوزه‌های مختلف بین 1000 تا 1200 نفر را به‌عنوان نمونه آماری، مورد پرسش و پیمایش قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بیشتر مردم، معتقدند حاکمیت آمریکا در معنایی وسیع‌تر از دولت یا قوه مجریه در تلاش بود تا ترامپ، بار دیگر رأی نیاورد. بی‌اعتمادی به کلیت حاکمیت آمریکا و همچنین، بی‌اعتمادی ناظر به اطلاعات پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی و حتی آنچه خود مردم در ذهن‌هایشان دارند، از دیگر یافته‌های این پژوهش است که در ادامه، شرح آن خواهد آمد.

دکترمیثم قمشیان؛ پژوهشگروتحلیل گرجامعه آمریکایی و همکار در اندیشکده مطالعات آمریکا

اکثریت قاطع آمریکایی‌ها، نگران اطلاعات غلطی هستند که در شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص در مورد کرونا، به آن‌ها می‌رسد.

  • بیش از هشت‌دهم (۸۳ درصد) می‌گویند که «نگران» اطلاعات غلط به‌طورکلی هستند. ۵۴ درصد این‌ها نیز «بسیار نگران» اند؛
  • هشتاد درصد نگران اطلاعات غلط در خصوص بیماری کرونا و واکسن آن هستند؛
  • بیش از دوسوم نیز نگران این موضوع‌اند که مبادا اطلاعاتی را که از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌دارند، دقیق نباشد (۶۹ درصد) و ۶۷ درصد نیز نگران نفوذ خارجی‌ها در رسانه‌های اجتماعی هستند.

علی‌رغم این سه نگرانی، نشانه‌هایی وجود دارد که بی‌اعتمادی به اطلاعات موجود و ترس از اطلاعات غلط، نه‌تنها در مورد کووید ۱۹ که در همه‌چیز، دارد همه‌گیری پیدا می‌کند. برای مثال، در یک آزمون دانشی از مصاحبه‌شوندگان در خصوص یازده سپتامبر، محل تولد اوباما و سؤالی در خصوص کره ماه پرسیده شد که افراد اگرچه به‌درستی جواب می‌دادند اما نسبت به صحت اطلاعاتی که داشتند، در ته دل تردید می‌کردند. ۴۰ درصد از جمعیت آمریکا، معتقدند این‌که گفته می‌شود کووید ۱۹ در آزمایشگاهی در چین ساخته‌شده درست است اما بیشتر افراد باقیمانده (۶۰ درصد) به‌درستی پاسخ دادند، زیرا هیچ دلیلی مبنی بر این ادعا وجود ندارد.

علاوه بر این، کمتر از نیمی از افراد موردمطالعه (۴۷ درصد) قادر به تشخیص نادرستی این جمله بودند؛ «گروهی از رهبران جریان شیطان‌پرستی که در موضوع سکس کودکان نیز فعال‌اند، در تلاش‌اند تا سیاست و رسانه‌ها را کنترل کنند». ۳۷ درصد نیز مطمئن نیستند که این تئوری ساختگی درست باشد و ۱۷ درصد هم آن را درست می‌دانند. نزدیک به نصف افراد (۴۷ درصد) معتقدند که غالب اعتراضات در تابستان امسال خشونت‌آمیز بود، درحالی‌که ۳۸ درصد به‌درستی خاطرنشان کردند که این عبارت نادرست است. حزب گرایی افراد و میزان تحصیلات آن‌ها، در این عقاید تأثیرگذار است. دموکرات‌ها و آمریکایی‌های تحصیل‌کرده در دانشگاه، نسبت به جمهوری خواهان و افراد مستقل یا افراد بدون مدرک دانشگاهی، به سؤالات بیشتری به‌درستی پاسخ دادند.

  • نگرانی از خشونت در آینده

بیش از یک نفر از هر سه آمریکایی که می‌گویند یک «دولت مخفی» وجود دارد، سلامت انتخابات را تأیید کرده و منتظر یک انتقال قدرت آرام بودند. ۳۱ درصد آمریکایی‌ها معتقدند، یک دولت مخفی وجود دارد که قصد داشته ترامپ را از اریکه قدرت، به پایین بکشاند. این عقیده بیشتر توسط جمهوری خواهان و بینندگان فاکس نیوز ترویج می‌شود. تقریباً نیمی از مردمان سفیدپوست و ساکنان مناطق ویلایی اطراف شهرها -که در سطح اقتصادی بالایی هستند قائل به این عقیده‌اند. بیشتر آمریکایی‌ها (۶۹ درصد) نتایج انتخابات ریاست جمهوری را پذیرفته‌اند و علاقه‌مند به انتقال نرم قدرت‌اند (۷۰ درصد) و تقریباً به همین میزان (۷۳ درصد) از افراد نیز نگران افزایش خشونت سیاسی در چهار سال آینده‌ هستند.

  • کووید-۱۹

علی‌رغم همه ابهام‌ها در خصوص کرونا، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، بیشتر آمریکایی‌ها به‌صورت جدی دراین‌باره صحبت می‌کنند. برای مثال، معتقدند که باید قوانینی در خصوص اجباری بودن استفاده از ماسک تصویب شود.

  • سه‌چهارم (۷۴ درصد) از آمریکایی‌ها با این گزاره موافق‌اند که ماسک، ابزاری مؤثر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. تعداد قابل‌توجهی از دموکرات‌ها و جمهوری خواهان، موافق این موضوع‌اند اما دموکرات‌ها بیشتر به ضروری بودن استفاده از ماسک قائل هستند؛ ۹۰ درصد دمکرات‌ها در مقابل ۶۱ درصد جمهوری‌خواهان.
  • تقریباً دوسوم (۶۴ درصد) احساس می‌کنند که دولت‌های ایالتی باید با تصویب قوانینی، استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی اجباری کنند. جالب است که جمهوری خواهان، رأی بسیار کمتری نسبت به دموکرات‌ها به این موضوع اعلام کرده‌اند؛ ۴۵ درصد در مقابل ۸۵ درصد! ظاهراً جمهوری‌خواهان کمتر علاقه به چارچوب‌بندی دارند.
  • اکثریتی معادل ۵۹ درصد از افراد معتقدند که کووید ۱۹، موضوعی جدی‌تر از آنفولانزا است. تقریباً همه گروه‌های جمعیتی (جنسیتی، سنی، تحصیلی، دینی و غیره) با این گزاره که «ماجرای کووید جدی‌تر از آنفولانزا نیست»، مخالفت کرده‌اند و بنابراین، کرونا دغدغه‌ای جدی برای مردم آمریکا است. فقط جمهوری‌خواهان و بینندگان فاکس نیوز، دراین‌باره تردید دارند.
  • اتهام زنی

بیشتر آمریکایی‌ها از اینکه به شخص یا گروهی برچسب مستعد بودن برای داشتن تئوری توطئه بزنند، بیزار هستند. اکثریت، سن، نژاد، حزب یا سطح تحصیلاتی متفاوت را شاخصی برای ترجیح فرد بر دیگری نمی‌دانند و همه را یکسان تلقی می‌کنند. البته استثناهایی نیز وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال:

  • برخی از جوانان (۱۸-۳۴) نسبت به بزرگ‌سالان، این حس را دارند و می‌گویند که آن‌ها نزدیک‌تر به تئوری توطئه هستند، همچنان که بزرگ‌سالان (۵۵ به بالا) نیز این عقیده را نسبت به جوان‌ترها دارند؛
  • عده‌ای از دموکرات‌ها (۴۴ درصد) می‌گویند، جمهوری‌خواهان احتمال بیشتری دارد که به تئوری‌های توطئه باور داشته باشند، در مقابل، ۵۵ درصد جمهوری‌خواهان این جمله را در خصوص دموکرات‌ها به کار می‌برند؛
  • افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیشتر از کسانی که ندارند، دیگران را در معرض تئوری توطئه می‌دانند (۴۱ درصد در مقابل ۱۹ درصد).
  • سرمایه اجتماعی

بی‌اعتمادی به دانشی که نزد تک‌تک افراد جامعه وجود دارد، متضمن نوعی از تردید و شکاکیت است که دامنه آن به‌تدریج، جامعه آمریکا را فرامی‌گیرد. قضاوت منفی داشتن در خصوص عملکرد پنهانی یک دولت مخفی که قابل استناد نیست اما مردم بدان اعتقاددارند و اختلافی که میان دو نسل جوان و بزرگ‌سال آمریکا ایجاد شده است، بیانگر پایین آمدن کلیت «اعتماد اجتماعی» بوده که یکی از مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده «سرمایه اجتماعی» است. پیوندهای اجتماعی (مردم با مردم مردم با حاکمیت) آنگاه که فروریزد و با عدم اعتماد افراد به دانش خود جمع شود، یادآور جامعه‌ای ازهم‌گسیخته است که هم افراد در آن با درون خود پیوند ندارند (روانشناسی فردی) و هم نسبت به یکدیگر و حاکمیت، اعتماد و پیوندی وثیق ندارند (روانشناسی اجتماعی). البته مردم آمریکا در آستانه «خودآگاهی روانی و اجتماعی» قرار دارند، چه آنکه نسبت به دانسته‌ها و داشته‌های خود به «تردید» رسیده‌اند. در چنین شرایطی که می‌توان آن را حسب بهره‌گیری از ادبیات اسلامی، مقام «شک» در تربیت انسان‌ها دانست، افراد پذیرش بالاتری نسبت به معارف الهی دارند. همچنان که در ادبیات اسلامی، «شک» راه عبوری مناسب دانسته شده نه یک توقفگاه خوب، چنانچه مردم آمریکا در این مرحله از رشد انسانی بازمانند و به مرحله‌ای بالاتر که همانا «علم» و «معنویت» است، نرسند، پوچ‌گرایی و گرایش به گروه‌های شبه معناگرایی چون داعش، شیطان‌پرستی و نظیر آن، دور از تحقق نخواهد بود.

منبع:

این مقاله از سایت ای پی اس او اس گرفته شده،برای دریافت اصل مقاله کلیک کنید