موضع‌گیری‌های رسانه‌های آمریکا از حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره تا رکود کرونا

موضع‌گیری‌های رسانه‌های آمریکا از حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره تا رکود کرونا

رسانه‌های آمریکایی در یک ماه اخیر، به موضوعات مختلفی در حوزه افول ایالات‌متحده پرداخته‌اند؛ مانند حمله شورشیان هوادار رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره، آغاز افول ایالات‌متحده با مباحث دشوار در شبکه‌های اجتماعی، رشد دوباره نرخ بیکاری با بیکار شدن 140000 نفر دیگر و تلاش 803000 نفر برای کمک به بیکاری، حمله هکرها به چندین سازمان دولتی آمریکا، 400 هزار مرگ کرونایی در آمریکا، نابودی سلامت روحی و مالی آمریکایی‌ها توسط کووید و کم شدن ثبت‌نام 400000 دانشجو در کالج‌های آمریکا به دلیل کرونا که در این یادداشت، به مهم‎ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

سی‌ان‌ان[۱] نوشت: با کشته شدن چهار نفر، ازجمله یک زن که مورد اصابت گلوله قرار گرفت، پایتخت ایالات‌متحده بار دیگر ناامن شد. این اتفاقات پس از آن رخ داد که حامیان رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، به یکی از شاخص‌ترین ساختمان‌های آمریکا تجاوز کردند؛ پایتخت ملی ایالات‌متحده پس از آن، در هرج‌ومرج غرق شد که ترامپ، از هوادارانش خواسته بود تا با مراسم رسمی شمارش رسمی آرا انتخاباتی (در کنگره ایالات‌متحده) -که پیروزی رئیس‌جمهور منتخب، جو بایدن را تأیید می‌کرد- به نزاع برخیزند. (Ted Barrett, Manu Raju and Peter Nickeas, 2021)

  • فاکس ‌نیوز: افول ایالات‌متحده با مباحث دشوار در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد

راب اسمیت در برنامه پادکستی خود در فاکس‌نیوز،[۲] تأکید می‌کند که ایالات‌متحده، نمی‌تواند شورش را به‌صورت عادی و معمولی درآورد، زیرا دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، هر دو به کم کردن دما نیاز دارند. نظریه من درباره همه این مسائل و انحطاط آمریکا است که واقعاً با بحث‌های دشوار حال حاضر ما در شبکه‌های اجتماعی، آغاز شده است. با توجه به شورش‌های اخیر که در کنگره اتفاق افتاد، اسمیت می‌گوید که همه «باید یک گام به عقب بروند تا آرام شوند و به چیزهایی که گفته می‌شود، فکر کنند.» (Nelson, 2021).

  • وال‌استریت ژورنال: با بیکار شدن ۱۴۰۰۰۰ نفر در دسامبر، نرخ بیکاری دوباره در حال رشد است

در گزارش وال‌استریت ژورنال با اشاره به اینکه بهبود بازار کار ایالات‌متحده در ماه دسامبر متوقف شده، آمده است: تجدید حیات ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت، به پایان هفت ماه رشد اشتغال (پس از آغاز کرونا) منجر شد. وزارت کار اعلام کرده که کارفرمایان، ماه گذشته ۱۴۰۰۰۰ شغل را کاهش دادند که این، اولین کاهش از زمان ابتلا به همه‌گیری در آمریکا از بهار گذشته است. هرچند نرخ بیکاری در ۶٫۷% ثابت مانده و از زمان اوج آن در آوریل که ۱۴٫۸% و از بالاترین سطح پس از جنگ جهانی دوم، کمتر است اما هنوز هم تقریباً دو برابر سطح قبل از شیوع بیماری است (Mitchell, 2021).

  • نیویورک‌تایمز[۳]: چندین سازمان دولتی آمریکا، موردحمله هکرها

نیویورک‌تایمز خبر می‌دهد: پنتاگون، سازمان اطلاعات، آزمایشگاه‌های هسته‌ای و ۵۰۰ شرکت ثروتمند، از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که مشخص‌شده توسط هکرهای روسی به خطر افتاده که گسترده داده‌های سرقت شده، هنوز در حال ارزیابی است (David E. Sanger, Nicole Perlroth and Eric Schmitt, 2020).

  • واشنگتن‌پست: ۴۰۰ هزار مرگ کرونایی در آمریکا

واشنگتن‌پست[۴] در گزارشی نوشت: تقریباً ۴۰۰۰۰۰ آمریکایی، اکنون به دلیل کووید ۱۹ مرده‌اند. ۱۲ هفته طول کشید تا تعداد کشته‌شدگان از ۲۰۰ هزار به ۳۰۰ هزار رسید. در کمتر از پنج هفته، تعداد کشته‌شدگان از ۳۰۰ هزار به –تقریباً- ۴۰۰ هزار رسیده است. این تعداد، بسیار زیاد بوده و همه‌گیری ویروس کرونا، به طور چشمگیری زندگی روزمره را تغییر داده است. درواقع، این ویروس، از کار تا ابتدایی‌ترین روابط انسانی را به بازی گرفته است (Marc Fisher, Lori Rozsa, Mark Kreidler and Annie Gowen, 2021).

  • ام‌اس‌ان‌بی‌سی‌: کووید در حال نابودی سلامت روحی و مالی آمریکایی‌ها است

ام‌اس‌ان‌بی‌سی[۵]‌ نوشته است: اپیدمی یک‌بار دیگر به ما می‌آموزد که بیماری روانی و نابرابری شایع درآمد، دست‌به‌دست هم می‌دهند. آمریکا نیاز به درمان دارد؛ ما در دستان خود یک بحران روانی داریم که پایانی برای آن متصور نیست. اکنون از هر ۳ نفر، یک نفر در آستانه اضطراب بالینی یا افسردگی قرار دارد و موارد افسردگی از زمان شیوع بیماری کرونا، ۳ برابر شده است. همچنین، از هر ۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، یک نفر به‌عنوان یک عارضه جانبی دچار بیماری روانی می‌شود (Plank, 2020).

  • هاف‌پست: ۸۰۳۰۰۰ نفر همچنان به دنبال کمک و مزایای بیکاری

هاف‌پست[۶] نوشته است: تعداد آمریکایی‌های متقاضی مزایای بیکاری در هفته گذشته، ۸۹ هزار نفر دیگر سقوط کرد و به ۸۰۳ هزار نفر، افزایش یافت که این امر، ثابت می‌کند بازار کار، ۹ ماه پس از شیوع ویروس کرونا همچنان تحت‌فشار است و اقتصاد آمریکا که دچار رکود اقتصادی شده و موجب اخراج میلیون‌ها فرد گشته، هنوز از مشکلات، خلاص نشده است. (U.S. Layoffs Remain Elevated As 803,000 Seek Unemployment Aid, 2020)

  • بریت بارت: کالج‌های آمریکا به دلیل کرونا، امسال ۴۰۰۰۰۰ دانشجو از دست دادند

بریت بارت آورده است: بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی اطلاعات ملی دانشجویی در مورد ثبت‌نام پاییز کالج‌های ایالات‌متحده، بخش آموزش عالی، ۴۰۰ هزار دانش‌آموز را به دلیل ویروس کرونا، از دست داده که دو برابر زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ است. ثبت‌نام در کالج‌های عمومی با شدیدترین افت روبرو شده و ثبت‌نام دانشجو در سال اول، ۱۳٫۱ درصد کاهش‌ یافته است (STARR, 2020).


[۱] CNN

[۲] foxnews

[۳] The New York Times

[۴] Washington post

[۵] msnbc

[۶] Huff post