چگونه ویروس کرونا، شکاف اقتصادی نژادی را در آمریکا بدتر کرد؟

چگونه ویروس کرونا، شکاف اقتصادی نژادی را در آمریکا بدتر کرد؟

نیکول گلدین در12 ژوئن 2020 مطلبی با عنوان (چگونه ویروس کرونا، شکاف اقتصادی نژادی را در آمریکا بدتر کرد؟) منتشر کرد. انتشار تعداد شغل‌ها در آمریکا، نشان می‌دهد که افراد رنگین‌پوست، زنان، کارگران با مهارت پایین، جوانان یا ساکنان روستا، بیشترین بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند که بیانگر این است که شیوع ویروس کرونا، ایالات‌متحده را به یک نقطه انفجاری از بی‌عدالتی اقتصادی و اجتماعی کشانده و هرلحظه ممکن است، به‌صورت اعتراض، خشونت و... نمایان شود.

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

درحالی‌که کاخ سفید با خوشحالی تعداد شگفت‌آور شغل‌ها را در ۵ ژوئن اعلام کرد، بسیاری از آمریکایی‌ها، به‌ویژه افراد رنگین‌پوست، زنان، کارگران با مهارت پایین، جوانان یا ساکنان روستا، از کار خود جا‌مانده و در اثر این بهبودی تازه، از کار خود عقب‌مانده‌اند. بیکاری سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و هیسپن‌ها، همه بالاتر از میانگین ملی بود و سطح بیکاری سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها، از ماه گذشته در حال افزایش است (به ترتیب ۱۶٫۸ و ۱۵٫۰%) درحالی‌که این میزان برای هیسپن‌ها، ۱۷٫۶ درصد، بالاترین میزان از هر گروه نژادی یا قومی بود. ضمناً، احتمال بیکاری جوانان در سنین ۲۰ تا ۲۴، تقریباً ۲ برابر بیشتر (۲۳٫۳%) از نرخ کلی باقی می‌ماند؛ و بیکاری در میان زنان بالای ۲۰ سال، در حال حاضر ۲٫۳٪ بالاتر از مردان است.

میزان مرگ‌ومیر COVID-19 برای سیاه‌پوستان

احتمال مبتلا شدن آمریکایی‌های سیاه‌پوست در سراسر کشور به کروناویروس و تجربه کردن اثرات متعاقب آن در زمینه سلامتی و اقتصادی، به طور قابل‌توجهی بیشتر است. به‌طورکلی میزان مرگ‌ومیر COVID-19، برای سیاه‌پوستان، ۲٫۵ برابر نرخ آسیایی‌ها، ۲٫۳ برابر بیشتر از نرخ سفیدپوستان و ۲٫۲ برابر نرخ لاتین است. در تعدادی از ایالات، عدم تعادل بسیار چشمگیرتر است؛ در ناحیه کلمبیا، میزان مرگ‌ومیر در میان سیاه‌پوستان، ۶ برابر بیشتر از سفیدپوستان، در کانزاس و ویسکانسین، ۵ برابر و در میشیگان و میسوری، ۴ برابر است.

  • بی‌عدالتی و نابرابری نژادی‌، قومی‌، جنسیتی و جغرافیایی

از همه مهم‌تر، این افراد از بسیاری جهات، قبلاً از رشد پویا که ماه‌ها و سال‌ها را مشخص می‌کند- قبل از این بحران اخیر- خارج شده‌اند‌ و این امر، بی‌عدالتی و نابرابری نژادی‌، قومی‌، جنسیتی و جغرافیایی سیستماتیک را افزایش داده‌اند. انستیتوی سیاست اقتصادی، دستمزدها و نابرابری‌ها را طی دو دهه گذشته موردمطالعه قرار داده و شکاف‌های دستمزد بر اساس جنسیت و نژاد را ثابت و در بعضی موارد، رو به وخامت اعلام کرده است. شکاف سیاه‌وسفید در سال ۲۰۱۹ (۱۴٫۹٪)، به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از عدد آن در سال ۲۰۰۰ (۱۰٫۲٪) بود.

  • نابرابری در آموزش

درعین‌حال، داده‌های رسمی دولت در جدیدترین وضعیت گزارش آموزش ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که اشتغال و نابرابری اقتصادی، حداقل تا حدی ممکن است، به نابرابری در آموزش ربط پیدا کند. درآمد و سطح اشتغال در میان افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله با سطح تحصیلات مرتبط است؛ به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۱۸، درآمد متوسط ​​کسانی که دارای مدرک دانشگاهی یا بالاتر هستند (۶۵،۰۰۰ دلار)، ۱۹ درصد بیشتر از درآمد کسانی است که دارای مدرک لیسانس هستند (۵۴،۷۰۰ دلار) و درآمد متوسط ​​کسانی که دارای مدرک لیسانس هستند، ۵۷ درصد بیشتر از فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها است (۳۴٫۹۰۰ دلار).

آن‌طور که مربوط به دوره پاندمی COVID-19 است، کارگران مهارت‌های پایین‌تر، احتمال دارد که شغل خود را از دست بدهند یا ساعت کاری‌شان را کاهش دهند. احتمال ثبت‌نام سیاه‌پوستان، هیسپن‌ها و افراد بومی در کالج، از سفیدپوستان کمتر است، درحالی‌که این احتمال برای آمریکایی‌های آسیایی بیشتر است. میزان ترک تحصیل دبیرستان (۱۶ تا ۲۴ ساله) برای اسپانیایی‌ها، تقریباً ۲ برابر سفیدپوستان است (۸٫۰ در مقابل ۴٫۲٪) درحالی‌که سیاه‌پوستان، ۵۰ درصد احتمال بیشتری دارند (۶٫۴٪) و جوانان بومی، بالاترین میزان عدم رقابت (۹٫۵٪) را دارند. علاوه بر این، جوان‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله، تقریباً دو برابر “NEET”[1] هستند (نه در آموزش، اشتغال یا آموزش)، آن هم نسبت به همسایگان خود؛ ۲۱ در مقابل ۱۱ درصد (میزان هیسپن ها ۵/۱۵ درصد)

  • تذکر

باوجوداین، آمارها فقط می‌توانند به ما نکات زیادی را گفته و باقی مسائل اساسی تأثیرگذار را پنهان کنند. به‌عنوان‌مثال، در زیر این آمار و ارقام ناگوار، نابرابری در تحصیلات و نتایج بازار کار ناشی از نابرابری کیفیت آموزش است. درجایی که مدارس محلات با درآمد پایین، کمبود منابع مالی دارند، دانش آموزان فقیر (اغلب از نظر رنگی یا در جوامع روستایی)، در معرض نقطه‌ضعف قرار می‌گیرند كه می‌تواند، بر درآمدهای مادام‌العمر تأثیر بگذارد.

  • بررسی شاخص‌های فرصت اقتصادی

شاخص‌های دیگر فرصت اقتصادی نیز نابرابری را آشکار می‌کند؛مشاغل كوچك قلب تپنده اقتصاد ایالات‌متحده است، بااین‌حال، دریافت و تأمین بودجه برای زنان و اقلیت‌های نژادی برای این کارگاه‌های کوچک، بسیار دشوارتر است.داده‌های حاصل از بررسی اعتبار ویژه تجارت کوچک فدرال رزرو[۲]، شکاف‌های وام‌دهی اقلیت و جنسیت را نشان می‌دهد.متقاضیان سیاه‌پوست و هیسپن‌ها، ۱۵ درصد کمتر از متقاضیان سفیدپوست یا آسیایی برای تأمین اعتبار تأیید می‌شدند.به طور مشابه، شرکت‌های معتبر سیاه‌پوستان نیز با چالش‌های مداوم روبرو هستند (نسبت به بنگاه‌های متعلق به شرکت‌های سفیدپوستان). درواقع، از نظر سودآوری، ریسک اعتباری و سایر عوامل، مشاغل متعلق به سیاه‌پوستان که متقاضی تأمین مالی بودند، احتمال تأییدشان به ترتیب ۲۰ و ۱۷ درصد کمتر از سفیدپوستان در بانک‌های بزرگ و کوچک بود.سایر داده‌ها نشان می‌دهد که احتمال تأیید متقاضیان زن نیز ۷ درصد کمتر از آقایان بود.

کارآفرینان در مجتمع‌های کم‌درآمد نیز با چالش‌هایی روبرو هستند، ازجمله برای دریافت وام و خدمات مالی با تعداد بانک کمتری مواجه هستند. در سال ۲۰۱۸، برای مناطق با درآمد پایین به طور میانگین، دو شعبه بانکی در دسترس بود، درحالی‌که مناطق دارای درآمد متوسط، ​​به طور متوسط ​​۲٫۷ و با درآمد بالا، چهار شعبه بانکی در دسترس بودند. نشانگرهای فرصت‌های غیرمالی، تحصیلی یا اشتغال، بیشتر نابرابری اقتصادی در آمریکا را در راستای خطوط نژادی‌، قومی و جنسیتی تقویت می‌کنند.

  • یک مثال

در ماه فوریه، LinkedIn اولین «فهرست فرصت‌ها» را بر اساس نظرسنجی‌ها و داده‌های بسترهای نرم‌افزاری برای شناسایی و اندازه‌گیری اولویت‌ها‌، آرزوها و موانع دستیابی به این اهداف منتشر کرد. جالب است که در ایالات‌متحده‌، «شکاف شبکه» یک عامل کلیدی برای رشد و پیشرفت است. به‌عنوان‌مثال، بیش از ۷۰ درصد از متخصصان در شرکت‌هایی استخدام می‌شوند که قبلاً با آن‌ها ارتباطی دارند. بااین‌حال، برای آمریکایی‌های کم‌درآمد‌، ایجاد یک شبکه قوی، کار بسیار دشواری است؛ به‌عنوان یک مورد مطالعه، افرادی که در یک محله پردرآمد بزرگ شده‌اند (با درآمد متوسط ​​بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دلار)، احتمال داشتن شبکه‌ای قوی که به آن‌ها برای به دست آوردن شغل موردنظر کمک کند، نزدیک به سه برابر بیشتر است.

  • تشدید نابرابری‌ها در این ایام

با در نظر گرفتن نشانگرهای اجتماعی و اقتصادی، همه این‌ها به نابرابری گسترده، نژادی، تحصیلی، درآمد و فرصت، افزوده می‌شود که اکنون، توسط پاندمی اخیر تشدید شده است. از طرفی، سازوکارهایی برای شروع کم شدن این شکاف‌ها صورت گرفته است؛ ازجمله افزایش بودجه و منابع برای مناطق با مدرسه‌های فقیر، برای بهبود زیرساخت‌ها، فناوری‌ها یا آموزش معلمان؛ گسترش دسترسی به پهنای باند رایگان، افزایش کمک‌هزینه یا وام، ارائه رایگان دانشگاه یا افزایش وام کم‌بهره به مشاغل متعلق به اقلیت‌های نژادی یا متقاضیان وام مسکن که ممکن است، بدیهی به نظر برسد، اما به دلیل موانع سیاسی، مالی، اجتماعی، اطلاعاتی یا سایر موارد، احتمالاً دستیابی به آن دشوارتر است.

  • بخش خصوصی و جامعه مدنی

بخش خصوصی و جامعه مدنی، ممکن است راه‌حل‌های خلاقانه‌تر، مبتنی بر داده‌ها و کارآمدتر ارائه دهند. راهبری شغلی می‌تواند به افراد کمک کند تا گزینه‌های ممکن را ببینند و گسترش دهند. همچنین، شبکه‌های حرفه‌ای خود را توسعه دهند‌، مهارت‌های فردی یا شغلی را افزایش دهند یا شغلی ایجاد کنند‌، به شایستگی‌های فنی خود بیفزایند یا به بازارهای جدید‌، موکلین یا مشتری‌ها، دسترسی پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال، وام‌دهی به استارتاپ‌های فناوری مالی، وام‌دهی به‌صورت آنلاین یا الگوریتمی که باعث کاهش تبعیض (آگاهانه یا غیر آن) برای زنان یا کارآفرینان اقلیت است، در آینده موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسد. به طور مشابه، تجدیدنظر در پست‌های شغلی، بررسی بدون نام رزومه‌ها که اطلاعات جمعیتی متقاضی را به حداقل می‌رساند و استانداردسازی مصاحبه‌ها‌، ازجمله شیوه‌های نوظهور است که می‌تواند، باعث کاهش تبعیض در روند استخدام شود و شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای اقدامات دیگری را برای بهبود تنوع و گنجاندن یا حتی تشویق کارمندان انجام می‌دهند.

  • نتیجه‌گیری

ایالات‌متحده در یک نقطه انفجاری قرار دارد که به ترکیبی از سیاست با اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری و شیوه‌های مبتنی بر شواهد توسط بخش‌های دولتی و خصوصی برای کاهش نابرابری و بی‌عدالتی‌های اقتصادی -که مشخصه جوامع در سراسر آمریکا است- نیاز دارد. در عوض باید فرصت بین نسلی، بین نژادی و فرصت بینابینی و آینده‌ای فراگیر، مترقی‌ و مرفه‌تر ایجاد کند. آنچه مبهم است، رسیدن به این مرحله از انجام این کار است.


[۱] – نه در آموزش، اشتغال یا آموزش

[۲] the Federal Reserve Small Business Credit Survey