ادعای آماده سازی افکار عمومی برای احیای برجام

شورای آتلانتیک در 7 فوریه 2022 یادداشتی با عنوان «ایران در حال آماده¬سازی افکار عمومی برای احیای برجام است » منتشر کرد. این تحلیل نگرش کلی بر رسانه‌های داخلی است و ادعا کرده است که رسانه‌های داخلی وابسته به قدرت در حال بازتاب آماده سازی افکار عمومی برای احیای برجام هستند. به همین منظور توجه خود را از مفهوم احیای برجام به سمت مشکلاتی که ممکن است، بعد از اجرایی شدن آن پدید آید، معطوف کرده‌اند. در واقع فضای موجود در تهران را به شکل غیر مستقیم به سمت و سوی حصول توافق بیشتر از یک احتمال کشانده‌اند تا در صورتی اگر مذاکرات با شکست مواجه شد، آمریکا را مقصر جلو دهند.

مترجم: هادی قربانیار

بعد از ریاست­ جمهوری ابراهیم رئیسی، ایران یک تیم مذاکره­کننده­ جدید معرفی کرد. این گروه به میز مذاکرات وین برگشته و در ابتدا، موضعی بسیار تند اتخاذ کردند، اما با توجه به اینکه مقامات آمریکایی هشدار داده‌­اند که «پنجره احیای مؤثر برجام ۲۰۱۵، در حال بسته شدن است»، مسئولان ایرانی در تلاش‌اند تا خواسته­‌های خود را متعادل­تر سازند و همچنین، از توافق در آینده­­ای نزدیک سخن می­‌گویند. وزیر امور خارجه ایران، حسین امیر عبداللهیان اظهار داشت که ایران، «از مذاکره­ مستقیم با آمریکا، صرف‌نظر نخواهد کرد، اگر این کار، باعث تسهیل در نیل به یک توافق مناسب و تضمین­‌شده باشد». تاکنون ایران از نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا در وین، امتناع ورزیده و در عوض، پیام‌­های خود را از طریق سایر نمایندگان حاضر در مذاکرات، ردوبدل کرده است. قبلاً رهبر ایران، آیت‌الله سید علی خامنه­ای ضمن اشاره به ‌احتمال گفتگوی مستقیم با واشنگتن، متذکر شد که «مذاکره با دشمن» بدون تسلیم شدن در برابر آن امکان­‌پذیر است. عوامل متعددی در این تغییر رویکرد دخیل هستند؛ مهم­ترین این عوامل؛ درک این موضوع است که شکست احتمالی مذاکرات وین، موجب می­شود تا بازسازی اقتصادی -که کشور به‌شدت به آن نیاز دارد- محقق نشود. عامل دیگر، بی­صبری آشکار مقامات آمریکایی برای رسیدن به یک توافق است، آن‌هم قبل از اینکه برنامه­ هسته‌­ای ایران، پیشرفت بیشتری بکند. عامل سوم و کلیدی دیگر، احتمال رویارویی نظامی احتمالی با آمریکا، در مورد مسئله عراق است. اگرچه هیچ‌یک از ایران و آمریکا، خواهان تشدید تنش­ها در عراق نیستند، اما فعالیت­‌های شبه­‌نظامیان شیعه موردحمایت ایران در این کشور، خطر چنین تقابلی را افزایش می­‌دهد. به نظر می­رسد تهران، شرایط سخت‌گیرانه‌­ای را که برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام تعیین کرده بود، تعدیل کرده است. این شرایط، شامل لغو تمامی تحریم‌­هایی که توسط دولت ترامپ[۱] وضع شده بود و همچنین، امتناع از گفتگوی مستقیم با آمریکا در وین می‌­شود.

چندین تن از تحلیل­گران برجسته­ و مقامات سابق ایران، معتقدند که این تغییرات، نشانه­‌های روشنی از تمایل ایران برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام است، حتی بدون اینکه تمامی شرایط مدنظرش محقق شوند. دیدگاه آن­ها این است که آیت‌الله خامنه‌­ای (تصمیم‌­گیرنده اصلی)، اجازه­ گفتگوی مستقیم با آمریکا را صادر کرده است، به این دلیل که او باید پرونده­ هسته‌­ای را قبل از هر مسئله‌ دیگری، حل‌وفصل کند. یکی از این تحلیل­گران، دیپلمات برجسته­ سابق ایران، جاوید قربان اوغلی است؛ وی معتقد است که دور بعدی مذاکرات وین -که انتظار می­رود این هفته آغاز شود- «احتمالاً آخرین دور گفتگوها خواهد بود». در دیدگاه قربان اوغلی، روسیه و چین -که در مذاکرات نیز حضور دارند- متحدان قابل‌­اعتمادی برای ایران نیستند.

رسانه و شخصیت‌های تندروی ایران، در موضوع مذاکرات مستقیم، اختلاف­نظر دارند. درحالی‌که اعضای کمیسیون امنیت ملی، سیاست خارجی و همچنین، هیئت‌رئیسه‌ مجلس، موافقت خود را با چنین مذاکره­ای اعلام کرده‌­اند، اما نمایندگان رادیکال­تر با این گفتگوها مخالفت می­کنند، گرچه نه با شدت. بر اساس گزارش­های رسانه­‌های ایران، مجلس اکثراً تندرو، به‌روشنی حامی مذاکره­ مستقیم است و مخالفان، «صرفاً تعداد معدودی هستند که در انزوا قرار دارند». در خارج از مجلس، مخالفت با مذاکره­ مستقیم، به افراطی‌­های سطح پایین و دانشجویان دانشگاه‌های دورافتاده، محدود شده است. حتی نامه­ افشاشده­ سعید جلیلی، رئیس سابق تیم مذاکره‌کننده به آیت‌الله خامنه‌­ای نیز چندان موردتوجه قرار نگرفت، زیرا یک نمایش تبلیغاتی برای جلیلی تلقی شد؛ کسی که نتوانست بعد از انتخابات، جایگاه وزیر امور خارجه و سرتیم مذاکره‌­کننده را به دست بیاورد. جلیلی معتقد بود که ایران، باید از برجام خارج شود،‌ غنی‌­سازی ۹۰ درصدی (سطح ساخت بمب) اورانیوم را آغاز کند و سپس، گفتگوهای دوجانبه­ مستقیمی را با آمریکا در مورد همه­ مسائل، در دستور کار قرار دهد. در این میان، فقط یک روزنامه مهم تندرو به نام کیهان، با دیدگاه مذاکره­ مستقیم مخالفت کرد، اما این مخالفت نیز به شکلی گسترده، مورد بی­‌توجهی قرار گرفت.

درواقع، نگرش کلی رسانه­‌های ایران، این است که این مخالفت، نمایشی و صوری است که هدف آن، فراهم ساختن حمایت عمومی از حکومت، برای گفتگوهای مستقیم آینده است. سردبیر روزنامه جوان (یک خبرگزاری وابسته به نهاد قدرتمند سپاه است)، از همان اول، به شکلی علنی از دیدگاه مذاکرات مستقیم حمایت کرد. همچنین، به نظر می­رسد که رسانه‌­های ایران، توجه خود را از مفهوم احیای برجام به سمت مشکلاتی که ممکن است، بعد از اجرایی شدن آن پدید آید، معطوف نموده‌­اند. تحلیل­گران به‌درستی این نکته را متذکر شده‌اند که توافق، دشمنان زیادی در تهران و واشنگتن دارد و آن­ها تلاش می­کنند تا در صورت بازسازی برجام، آن را از مسیر خارج کنند. به‌بیان‌دیگر، رسانه‌­های ایران، هم­اکنون از مرحله­ توافق عبور کرده و مشغول بررسی وضعیت پساتوافق هستند. به‌عنوان‌مثال، نویسنده­ یک سرمقاله­ ویژه در روزنامه اصلاح­طلب شرق، از تصمیم گیران کشور خواست تا اشتباهی را که در گذشته انجام داده­اند، تکرار نکنند و بیش‌ازاندازه، به منافع احیای برجام دل‌خوش نشوند. مقاله‌­­ای دیگر راه­های تضعیف توافق توسط قانون­گذاران آمریکا را بررسی می­کند. به‌­علاوه، یکی دیگر از تحلیل­گران، ضمن تأکید بر اینکه ایران هیچ دلیلی برای عدم پایبندی به برجام ندارد، هشدار داده است که اگر توافق در مرحله­ اجرا فروبپاشد، ایران مقصر آن نخواهد بود.

درمجموع باید گفت که فضای موجود در تهران -که به شکل غیرمستقیم و تلویحی از مراکز اصلی قدرت نشئت می­گیرد- نشان می­‌دهد، حصول توافق بیشتر از یک احتمال است و اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، آمریکا مقصر آن خواهد بود. بر اساس دیدگاه رسانه­‌های ایران، تهران، برای توافق مشتاق بوده و این، واشنگتن است که مردد به نظر می­رسد. تهران به‌محض اینکه اطمینان پیدا کند، آمریکا بار دیگر از برجام خارج نمی­‌شود، پایبندی به آن را آغاز می­کند. این، همان تضمینی است که ایران قبل از موافقت با پایبندی کامل، خواهان آن است. این خواسته مستلزم نابودی یا حداقل از کار انداختن سانتریفیوژهای پیشرفته‌­تر این کشور و انتقال ذخایر مازاد اورانیوم غنی­شده­ به مکانی دیگر است (اینکه آمریکا در ۴ فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرد در حال اعاده­ معافیت­‌های لازم برای سایر کشورها نسبت به همکاری با ایران در زمینه‌­های غیرنظامی هسته‌­ای است، نشانه‌­ا­ی مثبت برای موفقیت گفتگوها تلقی شد). تا جایی که به تهران مربوط است، باید به این سؤال پاسخ داد که اگر دونالد ترامپ یا یک سیاست­مدار همفکر او در انتخابات سال ۲۰۲۴ پیروز شوند، با توجه به جوی که در واشنگتن حاکم است، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ تهران نیازمند تضمین­‌هایی است مبنی بر اینکه تجربه­ ترامپ، دوباره تکرار نخواهد شد. تمامی مسائل دیگر، قابل‌مذاکره هستند.

منبع: https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/iran-is-preparing-public-opinion-for-a-revival-of-the-jcpoa/


[۱] Trump