آنچه در گفتگوهای هسته‌ا­ی ایران در معرض خطر

آنچه در گفتگوهای هسته‌ا­ی ایران در معرض خطر

کریم سجادپور تحلیل¬گر و متخصص ایران در بنیاد کارنگی و جورج پرکوویچ و نایب‌رئیس برنامه سیاست هسته¬ای کارنگی ، در یادداشتی با عنوان «آنچه در گفتگوهای هسته ای ایران در معرض خطر است» به بحث و بررسی پرداخته‌اند. در این یادداشت اشاره شده که چند مولفه از جمله نقض توافق از سوی ترامپ، عدم اجرای تعهدات برجامی، خواستار غرامت اقتصادی از سوی ایران، عدم گفتگو مستقیم ایران و آمریکا (به صورت علنی) و... گفتگو هسته‌ای را در معرض خطر قرار داده است. اما در میان این خطرات نقطه اشتراکی که درتقابل با این ایران وجود دارند، جلوگیری از هسته ای شدن ایران می‌باشد.

مترجم: هادی قربان یار

درحالی‌که ایالات‌متحده، معتقد است تهران باید برنامه­ غنی­سازی هسته­ای خود را متوقف کند، گفتگوهای هسته‌­ای با ایران، در وین از سر گرفته‌شده است، آن‌هم بعد از اینکه رئیس­‌جمهور سابق، دونالد ترامپ،[۱] در سال ۲۰۱۸، آمریکا را از برجام خارج کرد. در ادامه، کریم سجادپور[۲] تحلیل­گر و متخصص ایران در بنیاد کارنگی[۳] و جورج پرکوویچ و[۴] نایب‌رئیس برنامه سیاست هسته­ای کارنگی[۵]، در مورد آخرین تحولات و آنچه در احیای مذاکرات درخطر است، سخن می­گویند.

روند مذاکرات تاکنون چگونه بوده است؟

کریم سجادپور: دولت جو بایدن[۶]، به دنبال یک بازگشت متقابل به توافق هسته­ای است که ایران را ملزم می‌کند، در ازای لغو تحریم­‌ها، پیشرفت­‌های هسته‌­ای خود را به عقب بازگردانده و با نظارت­های بیشتر موافقت کند. چون این ترامپ بود که به­صورت یک­جانبه از توافق خارج شد. تهران، معتقد است که ابتدا، آمریکا باید تحریم­‌ها را بردارد و تضمین دهد که دولت آینده این کشور، توافق را نقض نخواهد کرد. تا این لحظه، چندان نمی­توان خوش­بین بود که ایران، برنامه­ هسته‌­ای خود را به نقطه‌­‎‌ای که در سال ۲۰۱۵ قرار داشت، برگرداند.

جورج پرکوویچ: دولت جدید ایران که در ماه ژوئن بر سر کار آمد، خواسته‌­ها یا مواضع مختلفی را آزمایش کرد که پذیرش آن­ها برای سایر کشورها و اتحادیه اروپا، دشوارتر از قبول پیشنهادهای دولت پیشین بود. مثلاً گفته‌شده که ایران، خواستار غرامت برای آسیب­‌های اقتصادی شده که خروج دولت ترامپ از برجام، بر این کشور، وارد آورده است. همچنین، ایران به دنبال تغییر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام است تا در صورت نقض توافق احیاشده توسط آمریکا، بازگشت تحریم­‌ها را سخت­تر کند. طرف‌­های دیگر به­‌علاوه­ اسرائیل و همسایگان عرب ایران، با زبان­بازی صبورانه و انواعی از تهدیدها، تلاش کرده‌­اند تا این کشور را به نقطه­ پایانی مذاکرات در زمان انتخابات برگردانند. موضع آمریکا صرفاً این است که به ایران، اطمینان دهد لغو تحریم‌­ها بعد از دولت بایدن نیز ادامه پیدا می­کند یا اینکه شرکت­های تجاری بین‌­المللی، اطمینان کافی پیدا کنند که در صورت همکاری با ایران، مشمول تحریم نخواهند شد.

مقامات آمریکا به‌صورت مستقیم با ایران مذاکره نمی­کنند. حال، ارتباط غیرمستقیم، چه تأثیری بر روند گفتگوها می­گذارد؟

سجادپور: ایالات‌متحده از گفتگوهای مستقیم با ایران، استقبال می­کند اما رهبر ایران مذاکره مستقیم را ممنوع کرده است (حداقل به‌صورت علنی). مذاکره­‌کنندگان آمریکا، اظهار داشته‌­اند که فقدان گفتگوی مستقیم، رفع بی­اعتمادی و شکستن بن­بست­‌ها را دشوارتر می­سازد، زیرا تمامی جزئیات، باید مجدداً از طریق افراد گفتگوکننده -که احتمالاً نه واشنگتن و نه تهران، هیچ‌کدام اعتماد کامل به آن­ها ندارند- بررسی شوند.

پرکوویچ: فقدان گفتگوی مستقیم، معضلی برای تمامی طرف­های حاضر است. اوضاع مانند بازی قدیمی «تلفن» شده است، بدین معنا که در جریان انتقال پیام به‌ طرف مقابل، بخشی از آن مفقود می­شود. دشواری دیگر این است که کارشناسان فنی، نمی­توانند به­صورت مستقیم، با یکدیگر صحبت کنند و واسطه نیز ممکن است، تخصص مربوطه را نداشته باشد. هیچ حرکت خودجوشی وجود ندارد و روند پیشرفت مسائل، کند شده است.

چرا ایالات‌متحده تلاش می­کند تا برای توافق، ضرب‌الاجل تعیین کند؟

سجادپور: هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، ایران، توانایی هسته­ای خود را بیشتر بهبود می­بخشد و بندهای انقضای برجام نیز زودتر به زمان پایان خود، نزدیک خواهند شد. مثلاً در سال ۲۰۲۴، ایران، اجازه خواهد داشت تا از سانتریفیوژهای سریع­تر استفاده کند؛ اقدامی که مسیر احتمالی­اش به سمت ساخت سلاح را کوتاه­تر خواهد کرد. در همان زمان، مقامات ایرانی دلیل خوبی دارند برای اینکه مذاکرات را سرعت ببخشند، چون کشور تا زمان دستیابی به یک راه‌حل کامل یا جزئی در موضوع هسته‌­ای، تهدیدها و فشارهای جدی اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

پرکوویچ: فارغ از مسئله توانایی فنی، هرچقدر ایران، زمان بیشتری برای غنی­سازی و ذخیره اورانیوم داشته باشد، به کسب توانایی ساخت سلاح هسته‌­ای نزدیک­تر خواهد شد. ضابطه­ای که خوب یا بد، قبل از نهایی شدن برجام تعیین شد، این بود که ایران، باید حداقل یک سال از داشتن ماده شکافای کافی برای ساخت یک بمب اتمی، دور نگه‌داشته شود. هرچقدر ایران به داشتن آن مقدار مواد نزدیک­تر شود، ایالات‌متحده یا اسرائیل، با فشار بیشتری برای انجام اقدام نظامی بازدارنده، مواجه خواهند شد. این مسئله، مانند ساعتی است که تیک­تاک کرده و رسانه­‌ها، کنگره آمریکا و دیگران، نظاره­گر آن هستند و از آن برای امتیاز دادن به دولت بایدن و همچنین، طلب کردن انجام اقدام نظامی استفاده می­کنند. این ضابطه و معیار از نظر راهبردی، چندان معنایی ندارد، اما این مسئله، باعث نمی­شود که از اهمیت سیاسی آن کاسته شود.

این گفتگوها صرفاً ناظر به ایران و ایالات‌متحده نیستند. چین، روسیه و اروپا، چه نگرشی نسبت به این مذاکرات دارند؟

پرکوویچ: فرانسه مصمم است تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌­ای بازدارد و درعین‌حال، تلاش می‌کند تا از بروز جنگ در منطقه جلوگیری نماید. انگلستان به دلایل گوناگون، بازیگری است که فعالیت چندانی ندارد. روسیه، هیچ قرابتی با ایران ندارد و درواقع، نمی­خواهد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، اما می­تواند در صورت شکست این گفتگوها، از بحران، بی­ثباتی و قیمت بالای انرژی نفع ببرد. چین نیز نمی­خواهد ایران به سلاح هسته­ای دست پیدا کند زیرا دوست ندارد که قیمت انرژی بالا برود و خواهان دسترسی بیشتر به تأمین کالا برای اقتصاد ایران بوده و به‌صورت کلی با تحریم­ها مخالف است، البته خود را در این مسئله، به خطر نمی‌اندازد.

سجادپور: چین، اروپا، روسیه و ایالات‌متحده، دیدگاه­‌های متفاوتی در مورد ایران دارند، اما وجه اشتراک آن­ها، جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌­ای توسط ایران و همچنین، اجتناب از منازعه با این کشور است. به نظر من، با توجه به وابستگی اقتصادی و راهبردی تهران به پکن، چین، مهم­ترین بازیگر این معادله است. اگرچه حل این مسئله برای چین منفعت دارد، اما این کشور به دلایل مختلف، تمایلی ندارد تا به ایران، فشار وارد کند؛ ازجمله این دلایل، منازعه متقابل چین و آمریکا است.

آیا رئیس ­جمهور جدید ایران، رویکرد متفاوتی در مقایسه با پیشینیان خود اتخاذ می­کند؟

سجادپور: رئیس ­جمهور ابراهیم رئیسی و تیم مذاکره‌کننده‌ او، گرایش متفاوتی نسبت به همتای سابقش، حسن روحانی و تیمش دارند. جهان­بینی رئیسی مانند استادش آیت‌الله خامنه­ای، مبتنی بر مقاومت در برابر آمریکا است نه همکاری با آن‌ها. به‌علاوه، هر دو معتقدند که دولت بایدن، خود را متعهّد می­داند تا توافق هسته‌­ای را احیا کرده و حضور آمریکا در خاورمیانه را کاهش دهد و ازاین‌رو، آن­ها می­توانند بیشتر چانه­زنی کنند و کمتر امتیاز بدهند.

پرکوویچ: این موقعیت برای هر دولتی دشوار خواهد بود. تصور کنید که کشور شما پس از سال­ها مذاکره و تحریم، با دشمن دیرینه­ خود، به توافق رسیده است. شما اساساً به وعده خود (حداقل به‌اندازه طرف مقابل) عمل کردید، سپس، دشمن اصلی شما رهبری جدید پیدا می­کند (یک مرد بی­ثبات، جاهل و عجیب) که تصمیم به نقض توافق گرفته و رنج بیشتری را بر مردم و دولت شما تحمیل می­کند. اعضای دیگر شورای امنیت، گمان می‌کنند که اقدام آمریکا، اشتباه بوده است، اما با این حال، هیچ اقدام قابل ­توجهی برای اصلاح وضعیت انجام نداده­اند. اکنون ایران، علی­رغم اینکه چیزهای زیادی را از دست داده است، تحت‌فشار قرارگرفته تا به توافق اصلی بازگردد، آن‌هم بدون هیچ تضمینی از سوی آمریکا مبنی بر اینکه همان کار قبلی را در سه سال آینده، تکرار نخواهد کرد. چشم­انداز روشنی وجود ندارد که شرکت­های تجاری بین ­المللی بر ترس خود از تحریم­‌های ثانویه آمریکا، غلبه کرده و با تهران تجارت کنند. برای هر دولت جدیدی، این امر دشوار است که بگوید «بله ما مدارا و پذیرش نشان داده و آنچه شما می­خواهید، فراهم نموده و نیز درک می­کنیم که شما، نمی­توانید وعده­ بیشتری به ما بدهید».

وقتی ایران به سلاح هسته ­ای دست پیدا کند، چه هدفی را دنبال خواهد کرد؟

سجادپور: اولین هدف جمهوری اسلامی، بقای آن است. بر اساس محاسبات این کشور در دو دهه­ گذشته، خطر سوق دادن برنامه­ هسته‌­ای به سمت ساخت سلاح (حمله نظامی احتمالی از سوی آمریکا یا اسرائیل)، بیشتر از منافع آن است. نهاد اطلاعاتی آمریکا، معتقد است که ایران، هنوز برای ساخت سلاح­ هسته­ای تصمیم نگرفته است. اگرچه هیچ بحث علنی و آشکاری در ایران نسبت به این موضوع جریان ندارد، اما من، گمان می­کنم که تعداد فزاینده­ای از مقامات ایرانی، معتقدند که سلاح هسته­‌ای به جمهوری اسلامی در برابر فشار یا تهدیدهای آمریکا و اسرائیل مصونیت می­بخشد.

پرکوویچ: ایران راه طولانی در پیش دارد، قبل از اینکه واقعاً به سلاح هسته‌­ای دست پیدا کند. اگر این کشور، چنین سیاستی را در پیش بگیرد، یعنی انجام اقداماتی به‌­مراتب فراتر از غنی­سازی اورانیوم تا سطح موردنیاز برای ساخت بمب، اسرائیل یا آمریکا، به‌احتمال فراوان آگاه شده و برای جلوگیری از آن، دست به اقدام نظامی می­زنند؛ بنابراین، درحالی‌که ایران، ممکن است خواهان سلاح هسته­ای برای جلوگیری از حملات باشد، رهبران این کشور باید به دنبال راهی باشند تا خود و سلاح­هایشان را در جنگی که آمریکا، اسرائیل و سایر کشورها برای مانع­شدن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح­‌های هسته‌­ای به راه می­اندازند، نجات دهند. بدین ترتیب، حتی اگر ایران سلاح­های هسته‌­ای معدودی داشته باشد، مقامات این کشور، باید تلاش کنند تا هم از نزاع نظامی متعاقب آن، خلاصی بیابند و هم بر تحریم­‌های همیشه دشواری که مردم را بیش‌ازپیش علیه دولت تحریک می‌کند، فائق آیند. ایران، کره شمالی نیست؛ مردم ایران، انتظار به­‌مراتب بیشتری دارند.

 آن­ها می­دانند که سپاه، فاسد و سرکوبگر است و نمی­تواند، به شکلی عادلانه یا مؤثر حکمرانی کند. سیاست­های خبیث صاحبان قدرت، مشکل مشروعیت دولت را تشدید می­کند، به‌گونه‌ای که رقبا برای اجتناب از متهم شدن به مذاکره از روی ضعف، با یکدیگر رقابت می­کنند. ازاین‌رو می­توان فهمید، چرا ادامه­ این اظهارات که ایران به دنبال سلاح هسته‌­ای است، برای آمریکا، اسرائیل و سایرین زیان­بخش است؛ زیرا باعث می­شود، این‌گونه به نظر برسد که حاکمان ایران، حاضرند تا برای بازگشت به برجام، امتیاز مهمی را از دست بدهند، درحالی‌که به‌احتمال‌زیاد، رهبران ایران دانش ­فنی و توانایی پایه­ای برای ساخت سلاح هسته‌­ای را فقط به‌عنوان یک اهرم­ فشار علیه دشمنان می­خواهند. برجام، نتیجه­‌بخش بود زیرا حاکمان ایران به توانایی کنترل و مقابله با خطر، دست پیداکرده بودند و جهان نیز مطمئن شده بود که ساخت سلاح هسته‌­ای توسط ایران، حتماً همراه خواهد شد با هشدارهای کافی برای توقف آن. این منطق اصولی (نداشتن سلاح هسته‌­ای)، همچنان بهترین توافق موقت در دسترس برای ایران و دیگر کشورهای جهان است.

نتیجه­ مطلوب برای غرب چیست؟

پرکوویچ: نتیجه­ مطلوب، توافقی است که محدودیت­ فعالیت­‌ها و توانایی­‌های هسته‌­ای لازم برای ساخت سلاح هسته‌­ای (و نه برای اهداف غیرنظامی) را تقویت کرده و توسعه دهد؛ اما این اتفاق، رخ نخواهد داد، مخصوصاً به این دلیل که ایالات‌متحده از نظر سیاسی، قادر نیست پیشنهاد «بیشتر در برابر بیشتر» را در قبال ایران مطرح کند. پس یک نتیجه­ خوب، بازگشت متقابل به برجام خواهد بود. احتمال وقوع این مسئله، بیشتر از نتیجه مطلوب بوده اما همچنان، تحقق آن دشوار است، به‌خصوص، به دلیل سوء عملکرد یا بی­مسئولیتی واشنگتن که مانع حمایت دو حزب مخالف از مصالحه دیپلماتیک با دشمنان می­شود. ازاین‌رو، یک پیامد قابل­‌قبول و محتمل، عبارت است از استمرار وضعیت موجود؛ ایران، توانایی­های هسته­ای خود را ارتقاء داده تا نفوذ و قدرت بیشتری برای لغو جامع­تر تحریم­ها به دست بیاورد. آمریکا و سایر کشورها، تحریم­‌ها را به این شکل لغو نکرده یا نمی‌توانند، لغو کنند اما در عوض، تلاش می­کنند تا فشار بیشتری به ایران وارد آورند؛ همه­ طرف­ها به سمت یک بحران شدیدتر درحرکت‌ هستند، با این امید که قبل از ورود به مرحله­ جدیدی از شرایط، تغییری حاصل شود.

نتیجه­ خوب برای ایران چیست؟

سجادپور: ایران، ممکن است لغو کمی از تحریم‌­ها را در مقابل کوتاه آمدن در برخی مسائل هسته‌­ای بپذیرد؛ آن چیزی که گاهی «کم در برابر کم» نامیده می­شود. نقطه­ مقابل این مسئله، نیل به توافقی است که اکثر تحریم‌­ها را رفع می­کند اما هم‌زمان از کشور می­خواهد تا بخش بیشتری از فعالیت­های هسته­ای را متوقف کند. مادامی‌که ایران، بتواند به اروپا و آسیا نفت بفروشد و از نظام مالی بین­ المللی بهره ببرد، حاکمان این کشور، علاقه­ای به ادغام کامل در اقتصاد جهانی و جذب سرمایه­‌های عظیم خارجی ندارند. این مسئله در طول چهار دهه گذشته، هرگز اولویت آن­ها نبوده است. بعد از امضای برجام در سال ۲۰۱۵، حضرت آیت‌الله خامنه‌­ای هشدار داد که سرمایه­­‌گذاری خارجی، می­تواند اسب تروجانی برای تغییر رژیم باشد.

پرکوویچ: «کمتر در برابر کمتر»، به‌مراتب، بیشتر محتمل است تا «بیشتر در برابر بیشتر». همه منتقدان برجام و رؤسای جمهور دموکرات آمریکا، دولت بایدن را به دلیل پذیرش چنین توافقی، تقبیح و محکوم خواهند کرد، اما آن­ها مسئولیت جنگ را به‌عنوان یک گزینه جایگزین نمی­پذیرند. به­علاوه، آن­ها رویکرد دیگری نیز ندارند که بتواند، نتیجه­ بهتری فراهم آورد. به هر حال دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و این اقدام، مولّد تمامی محرک­ها و اقداماتی شد که مردم، اکنون آن­ها را تقبیح می­کنند. این روزها در سیاست آمریکا، به‌آسانی می­توان حامیان مصالحه با مخالفان خارجی یا داخلی را مورد هجمه قرارداد. این دلیل، آن است که اقدامات داخلی ما افتضاح‌ هستند و ما در حل مسئله تغییر آب‌وهوا در داخل کشور یا در سطح بین ­المللی، ناتوان هستیم و همچنین، در مواجهه با دشمنان، نمی­توانیم به یک پیشرفت دیپلماتیک دست پیدا کرده و خطر نابودی را کم کنیم.

چه نشانه‌­ها یا علامت­هایی حاکی از یک توافق قریب ­الوقوع هستند؟ در نظر شما، چه عواملی نشان می­دهند که گفتگوها، در معرض خطر شکست قرار دارند؟

پرکوویچ: نسبت به نشانه­های شکست، بنده اظهارات مقامات فرانسوی و چینی را رصد می­کنم. هر دو کشور در گفتگوها حضور داشته و منافع مهم اقتصادی و سیاسی در موفقیتشان وجود دارد؛ حداقل در اجتناب از جنگ در منطقه.

سجادپور: خامنه‌­ای در سپتامبر ۲۰۱۳، در سخنرانی برای سپاهیان، تظاهر کرد که ایران در مسئله‌ هسته­ای، مصالحه کرده است. او اصطلاح «نرمش قهرمانانه» را برای این موضوع به‌کاربرده و اظهار داشت که گاهی یک کشتی­گیر باید عقب بنشیند تا برای مقابله با دشمن تجدیدقوا کند. به‌بیان‌دیگر، ایران، آماده انجام مصالحه و مدارای موقت و فنی در مسئله هسته­‌ای بود، اما بااین‌وجود، ایالات‌متحده و ایران، همچنان دشمن باقی خواهند ماند. نسبت به مسئله‌ آمادگی ایران برای کوتاه آمدن در این موضوع، سخنان خامنه­‌ای، اغلب بهترین نشانه­‌ها را در اختیار ما می­گذارند. در هفته‌­ها و ماه­‌های آتی، احتمالاً خبرهای مهمی از خطر شکست مذاکرات، منتشر خواهد شد. اگرچه ممکن است که ما تنش­ها و بن­بست‌­های طولانی داشته باشیم، اما تمامی هفت‌کشور حاضر در مذاکرات، خواهان پیشگیری از شکست هستند. یقیناً، بخشی از چالش پیش روی دولت بایدن، این است که ایران، کاملاً مطمئن است که ایالات‌متحده به مذاکرات ادامه­دار متعهد است.

منبع:

این مقاله ترجمه از سایت است،برای دریافت اصل مقاله کلیک کنید.


[۱] Donald Trump

[۲] Karim Sadjadpour

[۳][۳] Carnegie Endowment for International Peacehttps

[۴] George Perkovich

[۵] Carnegie’s Nuclear Policy Program

[۶] Joe Biden