ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین و راهبردهای آینده آن

ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین و راهبردهای آینده آن 

در دوازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی تقابل تمدنی ایران و آمریکا، با محوریت «ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین و راهبردهای آینده آن»، اساتید و کارشناسان مسائل آمریکا و بین‌الملل، در این حوزه به ارائه مطالب خود پرداختند.

در ابتدای این نشست، دکتر منوچهر متکی، ضمن مقایسه وضعیت داخلی ایران و آمریکا، تأکید کرد که جهت‌گیری مذاکرات درگذشته، صحیح نبود؛ بنابراین اقدامات و تاکتیک‌های آن نیز به نتیجه لازم و مطلوب نمی‌رسید ولی امروز، مذاکره با جهت‌گیری و زمان‌سنجی مناسب پیش می‌رود و رفتار و حرکات تیم مذاکره‌کننده، نمایشی نیست. ایشان در ادامه با ذکر این نکته که اکنون آمریکا در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، افزود: ایران همواره به لحاظ منطق مذاکراتی، بر طرف مقابل پیروز بوده است و امروز نیز می‌توانیم با فعال‌کردن برخی ظرفیت‌های غیررسمی، در عمل هم بر جبهه مقابل موفق شویم.

در ادامه این نشست، دکتر ابراهیم متقی، با تأکید بر لزوم ارزیابی مذاکرات وین، بر اساس یک نگرش ساختاری به مسائل سیاسی، تصریح کرد که مذاکره باید به‌موازات تولید قدرت، پیش برود. رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مذاکرات فعلی، هدف‌گذاری شده است و با هدف رفع تحریم، (نه صرفاً گفت‌وگو و حل مسئله، با غرب و آمریکا) انجام می‌شود، بیان داشت که ایران در حال حاضر از ابتکار متوازن‌سازی برخوردار است و می‌تواند سیاست اقدام در برابر اقدام را پیگیری و اعمال نماید. ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری، درصورتی‌که مذاکره در قالب مقاومت، با عقلانیت و تدبیر انجام شود به نتایج خوبی دست خواهد یافت و قطعاً هزینه آن، کمتر از هزینه سازش خواهد بود.

در پایان این نشست، دکتر سید مصطفی خوش چشم، با بیان اینکه در دور جدید مذاکرات هسته‌ای، ایران به‌صورت فعال و کنش‌گر در حال ایفای نقش است، اشاره نمود که شروع مذاکرات فعلی، از توافقات صورت‌گرفته در دور ششم مذاکرات وین در دولت گذشته بوده است و در حال بررسی و گفت‌وگو طرفین، درباره موارد ناقض برجام در آن و نیز عدم توجه به رفع تحریم‌ها است. تحلیلگر مسائل بین‌الملل، ابراز داشت که تیم مذاکره‌کننده به دنبال اعمال شروط نظام در مذاکره و توافق احتمالی است و بر همین اساس لازم است که کلیه تحریم‌های برجامی و پسابرجامی لغو شود، راستی‌آزمایی آن صورت گیرد و نیز تضمین لازم در این زمینه گرفته شود. ایشان در ادامه بیان داشت که آمریکا به‌خاطر مواجه شدن با دستاوردهای هسته‌ای ایران، در مدت اخیر و نیز رفتار کنشگرانه و با برنامه، تیم مذاکره‌کننده ایرانی، مجبور به عقب‌نشینی تاکتیکی شده است. دکتر خوش چشم، در پایان تصریح کرد که نه اقدام متقابل، صحیح است و نه توافق موقت بلکه ایران باید با افزایش توان و باورپذیری قابلیت‌های موشکی و ظرفیت‌های منطقه‌ای خود، قدرت چانه‌زنی و برتری‌اش را در مذاکره حفظ کند و ارتقاء دهد تا در نهایت، یک نتیجه مناسب رقم بخورد.