حضور آمریکا در عراق، به دلیل کاهش نقش سیاسی ایران

در نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز مطالعات آمریکا[1] با محوریت «دراسه مستقبل العراق ما بعد آمریکا»، دکتر محمد محبی، سخنگوی رسمی گروه مقاومت کتائب حزب‌الله، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این نشست، به بررسی مراحل چهارگانه حضور آمریکا در منطقه و عراق، پرداخت و گفت: مرحله اول از سال ۲۰۰۳ با لشکرکشی به این کشور، اتفاق افتاد که پایگاه‌های زیادی در این کشور احداث شد و خسارات سنگینی به آن وارد آمد. گروه‌های مقاومت، با فداکاری توانستند، ضربات سنگینی را به آمریکا وارد کنند. آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۱، وارد مرحله جدید شده و عقب‌نشینی راهبردی داشتند که هدف آن، افزایش عمق نفوذ راهبردی در منطقه بود. وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها، با کمک گروه‌های تکفیری، تلاش کردند تا نقشه‌ها و توطئه‌هایشان را -که از سال ۲۰۰۳ مدنظرشان بود- به شکل غیرمستقیم پیاده کنند. با فداکاری حشد الشعبی، آمریکایی‌ها وارد مرحله سوم شده و با راه‌اندازی و هدایت تظاهرات غیرواقعی، تلاش کردند اهدافشان را پیش ببرند. عراقی‌ها، اگرچه مطالبات به حقی داشتند، اما نهادسازی و کار توطئه‌گرانه آمریکا، باعث شد درخواست‌های غیرواقعی مطرح شود که نتیجه آن، کنار رفتن عادل عبد‌المهدی و انتخابات زودهنگام بود و اینجا، آغاز مرحله چهارم حضور آمریکایی‌ها است. در این مرحله و پس از دوران گذار آقای کاظمی، آمریکایی‌ها دخالت در انتخابات را در دستور کار قراردادند تا اهدافی را که از ابتدا مدنظرشان بود، پیاده کنند تا به‌واسطه انتخابات مهندسی‌شده، فرد مدنظر را برای پیاده‌سازی اهدافشان انتخاب کنند. این‌که توجیه کنند، آمریکایی‌ها باید در عراق، همچنان حضور داشته باشند و به‌واسطه قراردادهایی که منعقد می‌کنند، این حضور را تداوم ببخشند. دکتر محبی ضمن عنوان کردن این نکته که محور مقاومت، بر سر یک دوراهی قرارگرفته است، افزود: راه نخست پذیرش نتیجه انتخابات، برای جلوگیری از آشوب‌های بیشتر بوده که این پذیرش، به معنای حضور دائمی آمریکا است و راه دوم، رد کردن نتیجه انتخابات و وارد کردن کشور به یک بحران داخلی است که انتخاب هرکدام از این راه‌ها، پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر محبی عنوان کرد که حضور آمریکا و تلاش برای تداوم آن، به دلیل کاهش نقش ایران و کاهش ارتباطات سیاسی و تعاملات ایران و عراق است تا از این طریق، بتوانند نفوذ حضورشان در عراق را مشروعیت ببخشند. نتیجه این نقشه شوم آمریکایی‌ها، این است که در ازای تعامل با کشورهای محور مقاومت، با کشورهای وابسته به آمریکا، مجبور به تعامل باشند. وی در پایان افزود: یکی دیگر از اهداف آمریکا، چند پارچگی و سه پارچگی با هدف تجزیه عراق است تا به این طریق، نفوذ آسان‌تری داشته باشند. میزان این نفوذ و جلوگیری از آن، بستگی به اراده، هم‌بستگی و عزم مردم عراق دارد.


[۱] این نشست توسط دبیرخانه همایش بین‌المللی افول آمریکا در این مرکز، برگزار شده است.