چرایی فروپاشی ازدواج در ایلات متحده آمریکا

چرایی فروپاشی ازدواج در ایلات متحده آمریکا

اخیراً کمیته مشترک اقتصادی کنگره آمریکا، مطالعاتی با عنوان «افول خانه¬های شاد دو والدی»، انجام داده است؛ که نتایج این گزارش، حاکی از فروپاشی شوکه کننده ازدواج و خانواده سنتی در آمریکا بوده و چرایی این موضوع را کنکاش می¬کند.

مترجم: هادی قربانیار

در سال ۱۹۶۲، ۷۱ درصد از زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله متأهل بودند که این رقم، در سال ۲۰۱۹، به ۴۲ درصد کاهش یافت. در سال ۱۹۶۲، ۵ درصد از زنان ۳۰ تا ۳۴ ساله، هرگز ازدواج نکرده بودند، عددی که در سال ۲۰۱۹، به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد. در دهه­ ۱۹۶۰ میلادی، کمتر از ۱ درصد زوج­هایی که باهم زندگی می­کردند، ازدواج نکرده بودند. این رقم، امروزه به بیش از ۱۲ درصد رسیده است. همچنین، درصد زادوولد زنان ازدواج­ نکرده از ۵ درصد در سال ۱۹۶۰، به ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۸، افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۷۰، ۸۵ درصد فرزندان در کنار والدین خود زندگی می­کردند که این رقم در سال ۲۰۱۹، به ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد.

سؤالاتی که با این مسئله مرتبط هستند، عبارت‌اند از: چرا فروپاشی ازدواج در ایالات‌متحده، برای ما نگران­کننده است؟ علّت وقوع این اتفاق چیست؟

پاسخ به سؤال اول، به ارزش­های فرد بستگی دارد. برای تعداد زیاد اما روبه کاهش آمریکایی­هایی که به اخلاق سنتی انجیلی اهمیت می­دهند، فروپاشی ازدواج و خانواده، استقبال و پذیرش دیگر سبک­های زندگی -که در اخلاق انجیلی ممنوع هستند- نگران‌کننده است. این علامت خوبی از آنچه در فرهنگ ما در حال وقوع است، نیست. برای آن­هایی که بیشتر دغدغه­ سکولاری دارند، فروپاشی ازدواج، نگران­کننده است، زیرا نتایج عملی مثبت نیستند. تحقیقات متعدد، حاکی از منافع اجتماعی خانواده و ازدواج سنتی و همچنین، هزینه­های اجتماعی فروپاشی آن­ها هستند. دیدگاه مشهور ران هاسکینز،[۱] اندیشمند مؤسسه بروکینگز[۲]، این است که بزرگ‌سالان آمریکایی که از سه قانون پیروی می­کنند (اتمام دوره دبیرستان، به دست آوردن شغل تمام­وقت و موکول کردن ازدواج و فرزند آوری حداقل تا سن ۲۱ سالگی)، ۲ درصد احتمال فقر داشته و ۷۵ درصد نیز، ممکن است یک حقوق­بگیر طبقه متوسط باشند.

برنده­ جایزه صلح نوبل و اقتصاددان دانشگاه شیکاگو[۳]، جیمز هکمن،[۴] در یک مصاحبه­ اظهار داشت: «موانع اصلی برای ایجاد سیاست­های مؤثر در زمینه درآمد و پویایی اجتماعی، ترس از مشارکت صادقانه در روند تغییر خانواده­ آمریکایی و تبعات آن است. خانواده منشأ حیات و رشد است. خانواده­ها ارزش می­آفرینند و فرزندان را به تحصیل یا عدم آن تشویق می­کنند. خانواده­ها (به­مراتب بیشتر از مدارس)، فرصت­های زندگی را ایجاد کرده یا مانع آن می­شوند».

علّت فروپاشی چشم­گیر خانواده و ازدواج سنتی چیست؟

این گزارش، چندین عامل احتمالی را بررسی می­کند؛ یکی از علل اصلی، رشد قابل­توجه حمایت از زنان سرپرست خانوار، توسط دولت رفاه است. طبق این گزارش، «امروزه، ارزش تور ایمنی برای خانواده­های تک والدی که توسط مادر اداره می­شوند، به ترتیب ۱۳۳ و ۵۶ درصد بالاتر از این رقم در سال­های ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰ است». باوجود این، تغییرات در رفتار، حاکی از تغییرات در ارزش­ها هستند. حال، چرا ارزش­ها تغییر می­کنند؟ از سال ۱۹۵۲، مؤسسه گالوپ،[۵] همواره این سؤال را مطرح کرده است که «دین تا چه اندازه در زندگی شخصی شما اهمیت دارد؟ بسیار مهم، نسبتاً مهم یا بدون اهمیت». در سال ۱۹۵۲، ۷۵ درصد اظهار داشتند که «بسیار مهم». این عدد در سال ۱۹۷۰، به کمتر از ۶۰ درصد و در سال ۱۹۷۸ به ۵۲ درصد کاهش یافت. در چنین فضایی که با کاهش چشم­گیر حس اهمیت دین برای آمریکایی­ها همراه است، حکم پرونده رو علیه وید،[۶] سقط‌ جنین را در سال ۱۹۷۳، مجاز اعلام کرد. موجی از احکام صادره توسط دادگاه­ها، دین را از فضای عمومی جامعه کنار گذاشت. در سال ۱۹۶۲، انجام دعا و نیایش در مدارس دولتی ممنوع شد.

بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۰۲ گالوپ، ۴۵ درصد اظهار داشتند که داشتن فرزندی خارج از ازدواج، موضوعی قابل ­قبول است. این رقم در سال ۲۰۱۵، به ۶۱ درصد و در سال ۲۰۱۹ نیز، به ۶۴ درصد رسید. روشن است که روند فروپاشی ازدواج و خانواده در ملت ما -که از گذشته تاکنون جریان دارد- در خلأ اتفاق نمی­افتد؛ پس ارزش­ها، در حال تغییر هستند. برای آن­هایی که نگران این وضعیت بوده و معتقدند، ازدواج و خانواده، مجدداً در حال تقویت شدن هستند، نقطه­ شروع باید کسب آگاهی نسبت به مشکل باشد. برای این منظور، گزارش کمیته مشترک اقتصادی کنگره، کمک شایانی به ملت می­کند.

منبع: این مقاله ترجمه از سایت دیلی سیگنال است،برای دریافت اصل مقاله کلیک کنید.


[۱] Ron Haskins

[۲] Brookings Institution

[۳] University of Chicago

[۴] James Heckman

[۵] Gallup

[۶] Roe v. Wade

[۷] The Daily Signal