آنچه در گفتگوهای هسته‌ا­ی ایران در معرض خطر

گاه­شمار توافق هسته­‌ای ایران از سال ۲۰۱۶

این یادداشت نگاهی به گاه شمار توافق هسته‌ای ایران (از سال 2016) دارد. در واقع این گاه شمار تلاش کرده است تا یادآوری کند که توافق هسته ای پر از فراز نشیب بوده است که خروج بحث¬برانگیز ترامپ از آن در سال 2018 و همچنین، ازسرگیری گفتگوهای غیرمستقیم در دولت جو بایدن. اوج این فراز و نشیب‌ها بوده است.

مترجم: هادی قربان یار

ایران بیشتر از همیشه، به دستیابی بر توانایی ساخت بمب اتمی نزدیک است. گاه­شمار توافق هسته­ای ایران، توضیح می­دهد که چگونه ما با برجسته کردن نقاط ­اشتعال اجرای توافق از سال ۲۰۱۶ تاکنون، به این نتیجه رسیده­ایم. در سال ۲۰۱۵، ایران و قدرت­های جهانی، برجام را نهایی کردند؛ توافقی که محدودیت­هایی بر توانایی­های هسته­ای ایران در مقابل رفع قابل­توجه تحریم­ها وضع کرد. سال­های پس از توافق، تحولات چشم­گیر و غالباً غیرمنتظره­ای رخ داد. هفت سال بعد، توافق هسته‌­ای در آستانه­ فروپاشی قرار گرفت و برنامه­ هسته­ای ایران از نظر حجم و پیچیدگی، رشد پیدا

کرد. این گاه­شمار، به ما کمک می­کند تا معنای این تحولات را از طریق بازنگری تاریخ پرفرازونشیب برجام درک کنیم؛ از زمان اجرای برجام در سال ۲۰۱۶ تا خروج بحث­برانگیز ترامپ[۱] از آن در سال ۲۰۱۸ و همچنین، ازسرگیری گفتگوهای غیرمستقیم در دولت جو بایدن.[۲]

نوامبر ۲۰۲۱

مذاکرات هسته‌­ای در وین، ازسر گرفته می­شود

مذاکرات هسته­ای میان ایران و قدرت­های جهانی بعد از وقفه­ای پنج‌ماهه، دوباره آغاز می­شود، سپس، توقفی کوتاه دارد و دوباره در ژانویه،۲۰۲۲ ادامه پیدا می­کند.

ژوئن ۲۰۲۱

اقدام خرابکارانه در تأسیسات هسته‌­ای کرج

دوربین­های نظارتی آژانس بین­­المللی انرژی اتمی[۳] در مجتمع تسا کرج، در یک اقدام خرابکارانه­ -که گمان می‌رود اسرائیل مسئول آن باشد- آسیب می­بینند. ایران دسترسی آژانس به این سایت را محدود نموده و تحقیقات در مورد حادثه را آغاز می­کند. ایران و آژانس، توافق می­کنند تا دوربین­های جدید تسا کرج، در ماه دسامبر نصب شوند.

ژوئن ۲۰۲۱

ابراهیم رئیسی به ریاست­ جمهوری می­رسد

ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس­جمهور ایران برگزیده می­شود و نزدیک به ۶۲ درصد آرا را در پایین­ترین میزان مشارکت تاریخ انتخابات، به دست می­آورد.

آوریل ۲۰۲۱

اقدام خرابکارانه­ دوم در تأسیسات هسته­ای نطنز

ایران در ۱۱ آوریل، تأیید می­کند که حادثه­ای در مجتمع غنی­سازی نطنز رخ‌داده و آن را به‌عنوان «تروریسم هسته­ای» توصیف کرده و آن را به اسرائیل نسبت می­دهد. این حادثه، موجب آسیب دیدن تعدادی از سانتریفیوژها می­شود. ایران با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR4 و IR6 ‌، اورانیوم را تا سطح بی­سابقه­ ۶۰ درصد غنی­سازی می­کند.

آوریل ۲۰۲۱

دور اول مذاکرات در وین

اولین دور مذاکرات هسته­ای میان ایران و کشورهای ۴+۱، در وین آغاز می­شود که آمریکا نیز به‌صورت غیرمستقیم، در آن شرکت دارد. درمجموع، شش دور مذاکرات تا زمان انتخابات ریاست­جمهوری ایران در ماه ژوئن، برگزار خواهد شد.

فوریه ۲۰۲۱

ایران اجرای داوطلبانه­ پروتکل الحاقی را متوقف می­کند

ایران، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را بر اساس قانون ۳ دسامبر متوقف می­کند. همچنین، این کشور به یک درک فنی موقت با آژانس دست پیدا می­کند که باعث می­شود، آژانس به راستی آزمایی­ و اقدامات نظارتی در ایران ادامه دهد.

فوریه ۲۰۲۱

ایران اورانیوم فلزی تولید می­کند

آژانس بین­المللی انرژی اتمی، تولید اورانیوم فلزی توسط ایران را تأیید می­کند، اقدامی که برجام به مدت ۱۵ سال، آن را ممنوع کرده است. تولید اورانیوم فلزی غنی­شده در اوایل جولای دنبال می­شود.

۲۰ ژانویه ۲۰۲۱

بایدن به‌عنوان رئیس­جمهور معرفی می­شود

دولت جو بایدن کار خود را در آمریکا آغاز کرده و اعلام می­کند که دوباره به برجام بازخواهد گشت، البته اگر ایران، پایبندی به توافق را ازسر بگیرد.

ژانویه ۲۰۲۱

ایران شروع به غنی­سازی ۲۰ درصدی اورانیوم می­کند

ایران، غنی­سازی اورانیوم ۲۳۵ را تا سطح ۲۰ درصد آغاز می­کند؛ که این اقدام، به‌مراتب بیشتر از محدودیت غنی­سازی ۳٫۶۷ درصدی برجام است. این اقدام در تأسیسات زیرزمینی فردو انجام می­شود، جایی که بر اساس توافق، انجام فعالیت­های غنی­سازی ممنوع است.

نوامبر ۲۰۲۰

ترور دانشمند ارشد هسته­ای ایران

محسن فخری زاده، دانشمند برجسته هسته­ای ایران کشته شد. ادعاشده که اسرائیل، مسئول این ترور است. در واکنش به این حادثه، مجلس ایران در ۳ دسامبر قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، دولت به توسعه­ چشم‌گیر فعالیت­های هسته­ای مکلف است.

جولای ۲۰۲۰

اقدام خرابکارانه در تأسیسات هسته­ای نطنز

ایران در ۲ جولای، تأیید می­کند که مجتمع غنی­سازی نطنز، دچار حادثه شده است. این کشور بعدها حادثه فوق را اقدامی خرابکارانه توصیف می­کند که باعث وارد آمدن «آسیب­های جدی» شد. ایران همچنین، اعلام می‌کند که قصد دارد، سانتریفیوژهای قوی­تری به این سایت منتقل کند. در ماه اکتبر، ایران ساخت یک مرکز زیرزمینی تولید سانتریفیوژ در نطنز را آغاز می­کند.

۳ ژانویه ۲۰۲۰

کشته شدن قاسم سلیمانی به دست آمریکا

آمریکا فرمانده سپاه قدس ایران، سردار قاسم سلیمانی را در یک حمله­ پهپادی، نزدیک فرودگاه بغداد عراق ترور می­کند.

ژانویه ۲۰۲۰

ایران تمامی تعهدات برجامی خود را کنار می­گذارد

ایران در آخرین گام برای کاهش الزام به برجام، اعلام می­کند که دیگر به هیچ‌کدام از محدودیت­های وضع‌شده در برجام پایبند نیست.

می ۲۰۱۹

ایران پایبندی به برجام را محدود می­کند

ایران در ۸ می، اعلام می­کند که اگر طرف­های باقیمانده طی ۶۰ روز آینده، نتوانند «به تعهداتشان عمل کنند»،‌ تعهدات برجامی خود را کاهش خواهد داد. ایران نقض محدودیت­های هسته­ای را در قالب پنج گام تدریجی آغاز می­کند.

می ۲۰۱۸

آمریکا از برجام خارج می­شود

علی­رغم پایبندی کامل ایران به توافق، دونالد ترامپ، خروج آمریکا از برجام را در ۸ می اعلام می­کند. دولت آمریکا دوازده خواسته را که شامل سیاست­های هسته­ای، منطقه­ای و دفاعی ایران است، مطرح نموده و تحریم‌هایی در راستای «فشار حداکثری» علیه ایران وضع می­کند.

ژانویه ۲۰۱۶

روز اجرای برجام

برجام در ۱۶ ژانویه عملیاتی می­شود؛ این توافق محدودیت­های چشم­گیری بر برنامه­ هسته­ای ایران، وضع کرده است که در مقابل، تحریم­های این کشور لغو می­شوند.

منبع:

ین مقاله ترجمه از سایت است،برای دریافت اصل مقاله کلیک کنید.


[۱] Trump

[۲] Biden

[۳] IAEA