تسریع نابرابری نژادی-قومی در زندان‌های ایالتی

تسریع نابرابری نژادی-قومی در زندان‌های ایالتی

اشلی نلیس در 13 اکتبر 2021 گزارشی با عنوان «رنگ عدالت: نابرابری نژادی و قومی در زندان¬های ایالتی» منتشر کرد. نویسنده بر این باور است که تعداد آمریکایی¬های سیاه¬پوست که در زندان¬های ایالتی هستند، نزدیک به پنج برابر، بیشتر از سفیدپوست¬ها می‌باشند. در واقع این گزارش، به بررسی میزان حبس آمریکایی¬های سفیدپوست، سیاه‌پوست و اهل آمریکای لاتین، در هر ایالت می¬پردازد. گزارش حاضر، سه عامل مؤثر در نابرابری نژادی و قومی و روند زندانی شدن افراد را شناسایی کرده است و پیشنهادهای اصلاحی آن را نیز مطرح می¬کند.

مترجم: هادی قربانیار

در سال ۲۰۲۰، هنگامی­که درک چاوین،[۱] افسر سابق پلیس شهر میناپولیس[۲]، جورج فلوید[۳] را با گذاشتن زانو روی گردنش، به قتل رساند، جهان، نظاره­گر نژادپرستانه ­ترین عناصر نظام حقوقی – کیفری آمریکا بود که برای عموم مردم به نمایش گذاشته می­ شدند. تظاهراتی که پس از مرگ فلوید، برگزار شد، به­وضوح، چشم ­اندازی برای تغییر رفتارهای امنیت عمومی و سرمایه ­گذاری را نشان می­ دهد. تقریباً یک سال بعد، چاوین، به اتهام قتل فلوید، گناهکار شناخته شد. این اتفاق، به‌ندرت برای افسران مجری قانونی که شهروندان غیرمسلّح را می­ کُشند، رخ می­ دهد. درهرصورت، مبارزه برای عدالت نژادی، در درون نظام حقوقی – کیفری ادامه دارد. نتایج این گزارش، بهترین تجسّمی است که شدّت این مسئله را نشان می­دهد.

گزارش حاضر، نابرابری­ های سرسام ­آور در میان زندانیان سیاه­پوست و افرادی با اصالت آمریکای لاتین، در آمریکا را، به صورت تفصیلی بررسی می­ کند. آخرین داده ­های در دسترس، درباره افرادی که در زندان ایالتی محبوس هستند، حاکی از آن است که نرخ زندانی شدن آمریکایی­ های سیاه­پوست، تقریباً پنج برابر سفیدپوست­ ها است. در دوران کنونی، اصلاحات عدالت کیفری، به میزان کافی، بر پایان­دادن به نابرابری نژادی و قومی در این نظام، توجه نشده است.

زندانی شدن، اتفاقی تأثیرگذار است که موانعی را برای داشتن یک زندگی باثبات در جامعه، بعد از آزادی ایجاد می­ کند که یافتن شغل و مسکن دائمی و قابل ­اطمینان، ازجمله این موانع هستند. همچنین حبس در زندان، باعث کاهش درآمدها می‌شود و اثری منفی بر سرنوشت و بازدهی زندگی فرزندانی می­گذارد که والدینشان در زندان بوده ­اند. این ­ها تبعات زندانی شدن، در سطح فردی است اما آثار اجتماعی نیز وجود دارند: زیادی تعداد زندانی­ ها در جوامع، میزان جرم را افزایش داده است، اوضاع محلّات شهرها را وخیم کرده است و در نتیجه: به نابرابری بیشتر منجر می­ شود. این چرخه، هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی، به شکلی نامتناسب توسط سیاه­پوستان حس می­ شود. روشن است که پیامدهای حبس گسترده، به شکلی اتفاقی ایجاد نشده است بلکه سیاست­ های یک فرهنگ غالب سفید که بر سرکوب دیگران تأکید دارد، آن­ها را به وجود آورده است. در همین زمان، ایالت­ ها، شروع به کاهش میزان حبس افراد کردند. در سال­ های اخیر، در این نه ایالت که عبارت‌اند از: آلاسکا[۴]، نیوجرسی[۵]، نیویورک[۶]، کنکتیکوت[۷]، آلاباما[۸]، رود آیلند[۹]، ورمونت[۱۰]، هاوایی[۱۱] و کالیفرنیا[۱۲]، جمعیت زندانیان خود را ۳۰ درصد یا بیشتر کاهش داده­اند. این کار از طریق اصلاحات، در سیاست­ها و رفتارها محقق شد تا ورودی زندان­ ها و نیز دوران حبس، کاهش پیدا کند. بااین‌وجود، آمریکا با بیش از ۱٫۲ میلیون نفر محبوس در زندان ­های ایالتی، همچنان در استفاده از مجازات حبس، رتبه اول جهان را در اختیار دارد. اصلاحات حقیقتاً هدفمند، در نظام عدالت کیفری، بدون تصدیق شالوده نژادپرستانه آن، محقق نمی ­شود. توجه فوری و ویژه، به علل و پیامدهای نابرابری نژادی، ضروری است تا بدین‌وسیله، بتوان آن ­ها را از بین برد. پیشرفت حقیقی به سمت نظامی عادلانه، از نظر نژادی، مستلزم درک تنوّع بی­عدالتی­های نژادی و قومی، در روند زندانی کردن افراد در ایالت ­ها و نیز سیاست­ ها و رفتارهای روزمرّه­ای است که این نابرابری­ها را جلو می ­برند. این گزارش، میزان حبس برای سفیدپوست­ها، آفریقایی­ها و افراد با تبار آمریکای لاتین در آمریکا را بررسی کرده است و ترکیب نژادی و قومی و نیز میزان نابرابری در هر ایالت را مشخص می ­کند. پروژه صدور حکم[۱۳] و تخمین­ های مربوط به این مسئله، در سطح ایالت ­ها را قبلاً نیز، ارائه داده است و اکنون یک­بار دیگر، نابرابری­ های سرسام­ آور را نتیجه‌گیری می ­کند.

یافته ­های کلیدی تحقیق:

۱-آمریکایی­ های سیاه­پوست، تقریباً پنج برابر بیشتر از سفیدها در زندان­ های ایالتی محبوس می­ شوند.

۲-در سطح ملّی، از هر هشتاد و یک فرد بزرگسال در آمریکا، یک نفر، در حال گذراندن دوران حبس خود در یک زندان ایالتی است. ویسکانسین[۱۴] از نظر نرخ زندانی کردن سیاه­پوستان، رتبه اول را در کشور دارد؛ از هر سی و شش فرد سیاه­پوست ساکن این ایالت، یک نفر در زندان است.

۳-در این دوازده ایالت که عبارت‌اند از: آلاباما، دلاور[۱۵]، جورجیا[۱۶]، ایلینوی[۱۷]، لوئیزیانا[۱۸]، ماریلند[۱۹]، میشیگان[۲۰]، می­سی­سی­پی[۲۱]، نیوجرسی، کارولینای شمالی[۲۲]، کارولینای جنوبی[۲۳] و ویرجینیا[۲۴]، بیش از نیمی از جمعیت زندانیان، سیاه­پوست هستند.

۴-میزان نابرابری سفیدپوست/سیاه­پوست، در این هفت ایالت: کالیفرنیا، کنکتیکوت، آیوا[۲۵]، مین[۲۶]، مینسوتا[۲۷]، نیوجرسی و ویسکانسین، بیش از نه نفر به یک نفر است.

۵-تعداد افراد با اصالت آمریکای لاتین که در زندان­ های ایالتی محبوس می­ شوند، ۱٫۳ برابر بیشتر از همین تعداد، برای سفیدپوست­ ها است. ماساچوستز[۲۸] با ناهمسانی قومی ۴٫۱:۱، بالاترین میزان نابرابری­ های قومی را گزارش کرده است.

منبع:

https://www.sentencingproject.org/publications/color-of-justice-racial-and-ethnic-disparity-in-state-prisons/


[۱] Derek Chauvin

[۲] Minneapolis

[۳] George Floyd

[۴] Alaska

[۵] New Jersey

[۶] New York

[۷] Connecticut

[۸] Alabama

[۹] Rhode Island

[۱۰] Vermont

[۱۱] Hawaii

[۱۲] California

[۱۳] Sentencing Project

[۱۴] Wisconsin

[۱۵] Delaware

[۱۶] Georgia

[۱۷] Illinois

[۱۸] Louisiana

[۱۹] Maryland

[۲۰] Michigan

[۲۱] Mississippi

[۲۲] North Carolina

[۲۳] South Carolina

[۲۴] Virginia

[۲۵] Iowa

[۲۶] Maine

[۲۷] Minnesota

[۲۸] Massachusetts