ضرورت، الزامات و راهبردهای ناظر بر سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی

بررسی تحولات اخیر فلسطین اشغالی و قیام مردمی مسجد الاقصی

در گفتگو با دکتر #حسین_آجورلو، مدیر بخش غرب آسیا مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر و استاد مدعو مرکز مطالعات آمریکا، این موضوعات مطرح شد: مقاومت مردمی و افزایش قدرت، محور مقاومت رژیم صهیونیستی را با چالش‌های امنیتی بزرگی مواجه کرده است. رژیم صهیونیستی در سراشیبی سقوط قرارگرفته و کوچک‌ترین چالش‌ها، به بحران تبدیل می‌شود و هم‌عرض شدن بحران‌ها، می‌تواند این رژیم را در داخل و خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی، تحت‌فشار قرار دهد. افزایش بازدارندگی مقاومت و تهدیدات ناظر بر حوزه‌های نظامی و امنیتی، رژیم صهیونیستی را دچار تزلزل کرده است.

از ابتدای ماه مبارک رمضان، شاهد تحولاتی در مسجدالاقصی بودیم که در مورد دلایل شکل‌گیری این تحولات، باید گفت یکسری عوامل ریشه‌ای بلندمدت و یکسری عوامل که در شرایط جدید شکل گرفته است، دخالت دارد؛ اولین مورد، ناشی از اشغال این سرزمین است که تقریباً بر هیچ‌کس پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی با اشغالگری، خود زمینه‌ساز ایجاد بحران بلندمدت شده، همچنین، موجب سخت‌تر شدن هرروزه شرایط برای فلسطینی‌ها گردیده و همین مسئله، زمینه‌ساز قیام میهنی شده است. در چند سال اخیر، رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف به دلیل مقاومت مردم و افزایش قدرت محور مقاومت، با چالش‌های امنیتی جدی روبه‌رو شده که همین امر، باعث شده است تا نسبت به مباحث سازش، پیشروی داشته باشد. در این چند وقت اخیر، مقاومت باعث شده است که تقریباً روند سازش به حاشیه برود.

در مورد دلایل کوتاه‌مدت نیز باید گفت که اولاً رژیم صهیونیستی در چند وقت اخیر در حوزه داخلی، تحولاتی داشته که موجب نارضایتی فلسطینی‌های ۱۹۴۸ شده و این مسئله، باعث شده تا ما شاهد یکسری عملیات باشیم که این عملیات، موجب آن شده است که رژیم صهیونیستی بعد از مدت‌ها، شاهد بحران درونی در حوزه امنیت داخلی باشد، به‌طوری‌که اخیراً تصمیم گرفته تا ارتش را به کمک نیروهای نظامی بفرستد. مجموع این‌ها باعث شده است تا یکسری سخت‌گیری‌ها نسبت به فلسطینی‌ها، انجام بدهند که خروجی آن را در طرح و سختگیری‌های ویژه، شاهد بودیم و این سختگیری‌ها باعث شد که مردم فلسطین معترض شوند. با توجه به این‌که در سرزمین‌های اشغالی، راست‌گراها فعالیت رسانه‌ای را افزایش داده و اقداماتی علیه مردم فلسطین بروز دادند، شکاف‌های درونی در رژیم صهیونیستی، افزایش پیدا کرد و گروه‌های صهیونیستی حملات خود را به فلسطینی‌ها، به‌خصوص شهرک‌نشین‌ها افزایش دادند.

در کل، می‌توان گفت که این تحولات، یک سیر طبیعی دارد و رژیم صهیونیستی، یک رژیم نامشروع است و این نامشروعی، تداوم داشته که ما شاهد حمایت‌هایی بین‌المللی توسط قدرت‌های بزرگ از این رژیم بوده‌ایم. بی‌ثباتی سیاسی، شکاف‌های داخلی و ایجاد یکسری فاصله میان متحدان با رژیم صهیونیستی، باعث شده است تا این رژیم در یک وضعیتی قرار بگیرد که کوچک‌ترین تحولات امنیتی، به بحران عمیق امنیتی تبدیل شود. ما اخباری از تعلیق گروه‌های عربی شنیدیم که امکان سقوط کابینه در رژیم صهیونیستی است و با توجه به این‌که انسجام درونی وجود ندارد، باعث بی‌ثباتی می‌شود. درواقع، در تحولات داخلی شکاف میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی و درعین‌حال، اختلافات میان خود صهیونیست‌ها، این مسئله را تشدید کرده و در کنار همه این‌ها، افزایش بازدارندگی محور مقاومت، موجب تزلزل بدنه نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی می‌شود و درعین‌حال، شاهد آن هستیم که دستاوردهای خارجی موردنظر را کسب نکرده‌اند و درمجموع، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در یک سراشیبی بحران قرارگرفته است که حتی چالش‌های کوچک، به بحران تبدیل می‌شود و این بحران‌ها، می‌تواند رژیم صهیونیستی را در داخل به‌صورت ویژه و در عرصه بین‌الملل، به‌صورت ویژه‌تری تحت‌فشار قرار بدهد.