ناهمگونی فرهنگی آمریکا در مقایسه با بریتانیا، فرانسه و آلمان

ناهمگونی فرهنگی آمریکا در مقایسه با بریتانیا، فرانسه و آلمان

لائورا سیلور یادداشتی با عنوان «ناهمگونی فکری درباره مسائل فرهنگی در ایالات متحده بسیار گسترده تر از بریتانیا، فرانسه و آلمان است » در موسسه تحقیقاتی پیو منتشر کرد. نویسنده با ارائه نظرسنجی فرهنگی در خصوص چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به این نتیجه رسیده است که اختلافات و ناهمگونی فکری در مقایسه با سه کشور دیگر به مراتب بیشتر است. چرا که مسئله تبعیض نژادی در این کشور به نسبت دیگر کشورهای بررسی شده بیشتر است.

مترجم: هادی قربانیار

ناهمگونی فکری درباره مسائل فرهنگی در آمریکا، به‌مراتب گسترده ­تر از بریتانیا، فرانسه و آلمان است. بر اساس تحلیل مؤسسه تحقیقاتی پیو،[۱] از نظرسنجی که پاییز ۲۰۲۰ در چهار کشور انجام داده است، آمریکایی ­ها در مسائل کلیدی فرهنگی، به‌مراتب اختلاف ­نظر فکری بیشتری در مقایسه با مردم بریتانیا، فرانسه و آلمان دارند.

از میان یازده سؤالی که در موضوعات فرهنگی مطرح شده و از ملی‌گرایی تا نزاکت سیاسی را شامل می­شدند، شکاف بین اندیشه چپ و راست در ایالات‌متحده (همان لیبرال­ ها­ و محافظه­ کارها)، به شکلی چشم­گیر گسترده­تر از اختلاف­ نظری است که در کشورهای اروپایی حاضر در این نظرسنجی مشاهده می­شود. در برخی موارد، علّت این است که محافظه ­کارهای آمریکا، گروهی مطرود هستند. در موارد دیگر، مطرود بودن لیبرال­ های این کشور، دلیل این مسئله است. البته در سایر موارد نیز هر دو اندیشه راست و چپ در ایالات‌متحده، مواضع افراطی­تری نسبت به همتایان اروپایی خود اتخاذ کرده ­اند و این مسئله، منجر به ایجاد شکاف­ فکری شده که میزان آن در آمریکا، بیش از دو برابر بریتانیا، آلمان یا فرانسه است.

در ادامه به بررسی تفصیلی­تر این روندها می­پردازیم.

«بهای یکی از ما بودن» و مهاجرت در مسئله «تعلّق داشتن» یا شرط لازم برای بخشی از کشور محسوب شدن (مثلاً آمریکایی یا فرانسوی بودن)، مشارکت­ کنندگان در نظرسنجی که ازنظر فکری راست­گرا بودند، در مقایسه با چپ­گراها،‌ بیشتر احتمال می­رود که بگویند، مسیحی بودن، صحبت کردن به زبان ملی کشور، سهیم­ شدن در آداب‌ورسوم کشور­­ هدف و تولد در آن، «بسیار مهم» هستند. با این حال، شکاف فکری موجود در ایالات‌متحده نسبت به تمامی چهار مؤلفه، از کشورهای دیگر بیشتر است. علّت این مسئله، غالباً (نه همیشه) این است که در آمریکا، دیدگاه­ محافظه­ کار برجسته و مطرح است (نظرسنجی در آمریکا، در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۰ پس از انتخابات ریاست­ جمهوری و پیش از برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن[۲] انجام شد.)

به‌عنوان‌مثال، حدود یک­سوم بزرگ‌سالان در آمریکا (۳۲ درصد) -که خود را از نظر فکری راست­گرا می­دانند- می­گویند مسیحی بودن برای آمریکایی بودن، بسیار اهمیت دارد، اما این عدد برای همتایان آن‌ها در کشورهای دیگر، حداکثر ۱۷ درصد بوده است. وقتی مسئله اهمیت تولّد در کشور ­هدف مطرح می­شود، حدود یک­سوم افراد راست­گرا از نظر فکری در آمریکا (۳۲ درصد)، معتقدند این مؤلفه برای آمریکایی بودن، بسیار حائز اهمیت است، آن‌هم در مقایسه با حداکثر ۲۴ درصد پیروان اندیشه راست در کشورهای دیگر. به شکلی مشابه، آمریکایی­ های با اندیشه راست­گرا (۵۷ درصد) بیشتر از همتایان خود در فرانسه (۴۷ درصد)، آلمان (۳۹ درصد) و بریتانیا (۲۹ درصد)، احتمال دارد که بگویند، پایبندی به آداب‌ورسوم ملی بسیار برای هویت ملی، حائز اهمیت است.

این الگو در مسئله سخن گفتن به زبان رسمی کشور تا حدودی متفاوت می­شود. درحالی‌که در این مورد نیز اختلاف­ نظر موجود در آمریکا نسبت به سه کشور دیگر بیشتر است؛ لیبرال­ های آمریکا به شکلی چشم­گیر، کمتر از همتایان خود در سایر کشورها، تمایل دارند که سخن گفتن به زبان انگلیسی را برای آمریکایی بودن حیاتی بدانند. فقط حدود یک­ چهارم شرکت­کنندگان آمریکایی با اندیشه چپ­گرا (۲۴ درصد)، می­گویند تکلّم به زبان انگلیسی برای اینکه فرد حقیقتاً آمریکایی­ باشد، مهم است، درحالی‌که حداقل یک نفر از هر ده نفر در کشورهای دیگر، دیدگاه مشابهی را ابراز می­کنند.

صاحبان اندیشه چپ­گرا در ایالات‌متحده، از نظر نگرش نسبت به اینکه آیا مهاجران باید به سبک زندگی و رسوم کشور پایبند باشند یا خیر نیز، دیدگاهی برجسته و متفاوت دارند. حدود هشت نفر از هر ده نفر آمریکایی (۷۹ درصد) با این مشی فکری، چنین گزاره­ای را بیان می­کنند، در مقایسه با این عدد در سایر کشورها که نزدیک به دو­سوم یا کمتر است.

افتخار و سنت

وقتی سخن از افتخار و غرور ملّی به میان می­آید، مردم در آمریکا و بریتانیا، به شکلی مشابه حول محور مؤلفه‌های فکری تقسیم می­شوند. اکثریت آن‌هایی که در هر دو کشور از نظر اندیشه راست­گرا هستند، می­گویند در غالب مواقع، به کشورشان افتخار می­کنند، درحالی‌که فقط حدود یک نفر از هر سه نفر چپ­گرا در کشورهای هدف، چنین اعتقادی دارند. درواقع، به همان میزان که احتمال دارد صاحبان اندیشه چپ­گرا در ایالات‌متحده و بریتانیا، خودشان را در اغلب موارد شرمسار از کشورشان توصیف کنند، به همان میزان نیز محتمل است که بگویند، به کشورشان افتخار می­کنند (بقیه خود را هم شرمسار و هم مفتخر توصیف کردند.) از سوی دیگر، در فرانسه و آلمان، افتخار به کشور یک مسئله فکری نیست؛ افراد با اندیشه چپ و راست، تقریباً به یک اندازه احتمال دارد در غالب موارد، به کشورشان افتخار کنند.

نزاکت سیاسی و تبعیض

وقتی مسئله «فرهنگ نزاکت سیاسی» مطرح می­شود، افراد با اندیشه راست­گرا در مقایسه با چپ­گراها، بیشتر محتمل است که بگویند، مردم امروزه بسیار زود رنجیده می­شوند. مشارکت­کنندگان با اندیشه چپ­گرا، اغلب معتقدند که مردم باید در گفتار خود، دقت بیشتری به خرج دهند.

در این سؤال نیز، شکاف فکری در آمریکا، بیش از دو برابر آن در هر یک از کشورهای اروپایی نظرسنجی است، چراکه افراد با اندیشه چپ­گرا و راست­گرا در آمریکا، از همتایان خود در خارج از کشور متمایز شده­اند. در میان صاحبان اندیشه راست­گرا در آمریکا، حدود سه­چهارم (۷۶ درصد) می­گویند که مردم، بسیار زودتر از حد معمول رنجور می­شوند؛ عددی که به شکلی چشم­گیر، بالاتر از این رقم برای صاحبان اندیشه راست­گرا در هر یک از کشورهای اروپایی است. در سوی دیگر، آمریکایی­ های با اندیشه چپ­گرا (۳۲ درصد) در مقایسه با همتایان خود در آلمان (۳۸ درصد)، بریتانیا (۴۱ درصد) و فرانسه (۴۶ درصد)، به‌نوعی کمتر تمایل دارند که مردم امروز را با وصف بسیار زودرنج شدن توصیف کنند.

در این نگرش که کدام‌یک از این موارد، مشکل بزرگ­تری است، آمریکایی­ها به شکلی فوق­ العاده، دچار اختلاف‌نظر هستند؛ اینکه مردم شاهد تبعیض در جایی باشند که درواقع وجود ندارد یا مردم، تبعیض را نبینند، حال‌آنکه در آنجا، واقعاً این موضوع وجود دارد. تقریباً شش نفر از هر ده نفر آمریکایی با اندیشه راست­گرا (۶۲ درصد)، معتقدند مشکل بزرگ­تر این است که مردم، شاهد تبعیض در جایی باشند که درواقع وجود ندارد، درحالی‌که فقط ۹ درصد از چپ­گراها، با این گزاره موافق‌اند. در جای دیگر، شکاف فکری در این موضوع، به‌مراتب کمتر است.

نسبت به مسئله تبعیض نژادی، آمریکایی ­ها در مقایسه با مردم سایر کشورها، به‌مراتب، دچار چنددستگی بیشتری در این تصوّر هستند که آیا مسیحیان و مسلمانان با تبعیض روبرو هستند یا خیر. افراد با گرایش فکری راست­گرا در ایالات‌متحده، در مقایسه با همتایان خود در کشورهای دیگر، به شکلی چشم­گیر، بیشتر احتمال می­رود که بگویند، مسیحیان شاهد تبعیض بسیار هستند و کمتر تمایل دارند که به همین نکته درباره مسلمانان اشاره کنند. در این میان، آمریکایی­ های با گرایش فکری چپ­گرا، در مقایسه با همتایان خود در کشورهای اروپایی، بیشتر احتمال می­رود که بگویند، مسلمانان با تبعیض بسیار روبرو هستند. همچنین، تفاوت­ های فکری قابل­ توجهی در هر یک از این چهار کشور نسبت به این موضوع وجود دارد که آیا یهودیان با تبعیض بسیار، روبرو هستند یا خیر؟

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] Pew Research Center

[۲] Joe Biden